Onko elämä parempaa Suomen ulkopuolella?
Joillakin ihmisillä tuntuu olevan suuri viha Suomea kohtaan, ja mietinkin, että ovatko ulkosuomalaiset jollain tapaa onnellisempia kuin me täällä pohjoisessa. Jos olet siis muuttanut ulkomaille, niin kerro hieman kokemuksistasi. Aiotko joskus muuttaa takaisin Suomeen? Tai suunnitteletko kenties vasta muuttoa pois? Kiinnostaisi myös tietää, missä asut/tulet asumaan.
En tarkoita tätä aloitusta millään pahalla vaan ihan pelkästä uteliaisuudesta. Itsellä olisi mahdollisuus muuttaa töiden puolesta Itä-Eurooppaan, mutta onkohan se sitten lopulta sen arvoista? Välillä tämä Suomen ahdas ilmapiiri ärsyttää, mutta onko asiat paremmin missään muualla?
Kommentit (276)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 03:01"]
Aika mielenkiintoista, että ulkosuomalaiset kokevat että heidän tarvitsee todistella suomalaisille, että nykyinen maa on parempi. Siinähän haukkuu samalla itseään kun haukkuu Suomea ja suomalaisia. Te ulkosuomalaisethan olette ihan samalla tavalla syntyperältä suomalaisia kuin me muutkin:) joten relatkaa. Hienoa, että Jenkeissä terveydenhuolto pelaa, mutta sinä et ole jenkki vaan suomalainen. Ainakin sen perusteella, että roikut täällä aihe vapaalla kirjoittaen täydellisesti suomea.
[/quote]
Ou jee, taas alkaa suomalaisten herkkänahkaisuus, kun avautuukin ettei se Suomi mikään onnela olekaan. Keskustelun jatkon osaan jo ennustaa.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:59"]
Minua ja ihmetyttää kanssa, että eikö vieras kieli häiritse todellista ystävyyttä ja ajatusten yhtyttä? Itse koen, että suomeksi olen eniten "oma itseni" ja samoin ovat sanoneet myös monet fiksut ja erittäin kielitaitoiset ystäväni.
Tosin onhan tässäkin ketjussa monella ulkosuomalaisella motiivina raha, että ehkä se kertoo arvoista muutoinkin..
[/quote]
Tuo kieli pitää hyvin paikkansa. Opiskeluvaihdossa ollessani kaipasin juuri sitä että pystyy käyttämään koko sanavarastoaan.
Raha on itselle todella huono motivaattori lähteä ulkomaille. Mitä teet rahalla jos sinulla ei ole läheisimmät ihmiset ympärillä? Sisarussuhteita ja ystäväsuhteita jotka ovat kehittyneet lapsuudesta asti, on vaikea korvata.
Eniten ulkosuomalaisissa ärsyttää se jatkuva todistelu että ulkomailla on parempaa. Olen asunut ulkomailla ja tiedän että se arki on melkein samanlaista joka paikassa. Arkipäivät menee nopeasti ohi ja viikonloppuna kerkee ehkä tekemään vähän enemmän, jos jaksaa. Jokaiseen paikkaan tottuu.
Jotenkin tuntuu että se jatkuva mollaaminen johtuu epävarmuudesta siitä oliko muutto oikea ratkaisu. Halutaan todistella lähinnä itselle että suomessa on kaikki huonosti, lähinnä koti-ikävän takia. Takaraivossa ajatus siitä että lähipiiri ei enää mene parempaan kuntoon. Ja kuten ketjusta näkee niin vakuutellaan myös itselle että läheiset eivät olleet oikeasti niin läheisiä --> tekee ikävän helpommaksi.
Sitten sen jatkuvan suomi ketutuksen vuodattamisen jälkeen onkin vaikea enää muuttaa takaisin, oman kunnian ja ylpeyden takia.
Minäkin suomalaisena kovasti ihmettelen tätä ketjua. Olen reissannut paljon ulkomailla ja Suomi on ihana maa! Kuten niin moni muukin:) Suomesta löydän paljon hyvää ja Helsingissä voi asua kuten haluaa, missä haluaa ja elää oman tyylistänsä elämää. Hieman ihmettelen ihmistä, joka ei 5miljoonan ihmisen maassa pysty toteuttamaan itseään. Olisiko jotain vikaa itse ihmisessäkin, kun katsoo näitä "negatiivisia puolia". Suomessa on myös ihania, lämpimiä ja sosiaalisia ihmisiä. Oletko vain valinnut seurasi huonosti?
Älkää jaksako:)
Ulkomailla on kiva asua, ei tarkoita sitä että Suomea mollataan samalla. Mun huomion mukaan Suomessa asuvat suomalaiset mollaavat Suomea eniten. Suomalaisia firmoja ja kaikkea suomalaista kun taas ulkosuomalaiset kehuvat.
Miksi pitää tulla haukkumaan ja vähättelemään Suomea suomalaiselle ketjulle, jos asuu ulkomailla:) Eikö ole ihan loogista, että valtaosa suomalaisista ärsyyntyy tuollaisista puheista, jossa valtaosa suomalaisista torpataan tuppisuisiksi idiooteiksi? Tehän provosoitte minkä ehditte.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 08:49"]
Eihan elamaa ja parisuhdetta voi alottaa tolta pelko pohjalta.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:41"]
Minua kiinnostaa sellainen asia, että miten olette uskaltaneet tehdä lapsia ulkomaalaisen kanssa asuen maassa, joka ei ole kotimaanne? Toisin sanoen, vaikka eroaisitte niin lapset jäisivät silti siihen maahan ja lastenne tulevaisuus on tuossa maassa? Oletteko olleet jo silloin aivan varmoja, että ette halua palata Suomeen koskaan ikinä? Lapsethan jos ovat syntyneet muussa maassa ja sen maan kansalaisia, ei heitä voi Suomeen viedä eron tullessa.
[/quote]
[/quote]
No minä ja ystäväni jäimme, koska me viihdymme Suomessa:) Helsinki on ihana paikka, oma synnyinkaupunkini.
Ettekä te ulkosuomalaiset kovin positiivista ja iloisilya ihmisiltä vaikuta tämän ketjun perusteella mollatessanne Suomea :D
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 09:27"]
Miksi pitää tulla haukkumaan ja vähättelemään Suomea suomalaiselle ketjulle, jos asuu ulkomailla:) Eikö ole ihan loogista, että valtaosa suomalaisista ärsyyntyy tuollaisista puheista, jossa valtaosa suomalaisista torpataan tuppisuisiksi idiooteiksi? Tehän provosoitte minkä ehditte.
[/quote]
Miten sinullekin väännettäisiin rautalangasta että muidenkin maiden hyvien puolien huomioiminen tai Suomessakin olevien huonojen puolien myöntäminen EI TARKOITA samaa kuin Suomi on surkea ja muut on parhaita, YMMÄRRÄTKÖ? Jos ihan tosissasi olet sitä mieltä ettei Suomessa ole yhtään huonoa puolta eikä muissa maissa yhtään hyvää puolta niin hieman pyytäisin perusteluja?
Itse asun Suomessa mutten ole isänmaallinen vaan rationaalinen.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:41"]
Minua kiinnostaa sellainen asia, että miten olette uskaltaneet tehdä lapsia ulkomaalaisen kanssa asuen maassa, joka ei ole kotimaanne? Toisin sanoen, vaikka eroaisitte niin lapset jäisivät silti siihen maahan ja lastenne tulevaisuus on tuossa maassa? Oletteko olleet jo silloin aivan varmoja, että ette halua palata Suomeen koskaan ikinä? Lapsethan jos ovat syntyneet muussa maassa ja sen maan kansalaisia, ei heitä voi Suomeen viedä eron tullessa.
[/quote]
En voi kuvitella, että ero olisi minulle syy muuttaa Suomeen. Sitä paitsi lapsilla on kyllä kaksoiskansalaisuus. Enemmän tässä mietittyttää se, että vanhin on parin vuoden päästä täysi-ikäinen ja aikoo ylioppilaaksi tultuaan muuttaa Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 09:22"]
Eniten ulkosuomalaisissa ärsyttää se jatkuva todistelu että ulkomailla on parempaa. Olen asunut ulkomailla ja tiedän että se arki on melkein samanlaista joka paikassa. Arkipäivät menee nopeasti ohi ja viikonloppuna kerkee ehkä tekemään vähän enemmän, jos jaksaa. Jokaiseen paikkaan tottuu.
Jotenkin tuntuu että se jatkuva mollaaminen johtuu epävarmuudesta siitä oliko muutto oikea ratkaisu. Halutaan todistella lähinnä itselle että suomessa on kaikki huonosti, lähinnä koti-ikävän takia. Takaraivossa ajatus siitä että lähipiiri ei enää mene parempaan kuntoon. Ja kuten ketjusta näkee niin vakuutellaan myös itselle että läheiset eivät olleet oikeasti niin läheisiä --> tekee ikävän helpommaksi.
Sitten sen jatkuvan suomi ketutuksen vuodattamisen jälkeen onkin vaikea enää muuttaa takaisin, oman kunnian ja ylpeyden takia.
[/quote]
Teoreetikko jatkaa omia kehäpäätelmiään.
Ehkä muualle muuttaneilla läheisilläsi ei oikeasti ole erityisemmin ikävä sinua - enkä näitä lukiessa ihmettele, miksi...
[/quote]
Katsoppa valopää ketjun otsikkoa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 09:31"]
[/quote]
Miten sinullekin väännettäisiin rautalangasta että muidenkin maiden hyvien puolien huomioiminen tai Suomessakin olevien huonojen puolien myöntäminen EI TARKOITA samaa kuin Suomi on surkea ja muut on parhaita, YMMÄRRÄTKÖ? Jos ihan tosissasi olet sitä mieltä ettei Suomessa ole yhtään huonoa puolta eikä muissa maissa yhtään hyvää puolta niin hieman pyytäisin perusteluja?
Itse asun Suomessa mutten ole isänmaallinen vaan rationaalinen.
[/quote]
Juuri näin. Itse asun Saksassa ja koen sen selkeästi paremmaksi maaksi kuin Suomi, mutta mielestäni ajatellessani ja kokiessani niin en siinä mollaa Suomea.
Nauratti viime viikolla, kun juttelin erään kaverin kanssa, joka tekee samanlaisia hommia kuin minä niin palkkataso Suomessa on n. 1500(pääkaupunkiseutu)- 2500€ matalampi kuin täällä, veroja enemmän, hinnat korkeammat selkeästi ym. Joo, eikö kannatakin muuttaa?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 02:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 11:33"]
Olemme asuneet USA:ssa itärannikolla ja jos tilaisuus tulee, lähdemme uudestaan. Voittopuolisesti elämä siellä oli mukavampaa. Ennen muuta ilmapiiri, ihmiset ja ilmasto. Suomessa on hyviä puolia, kuten esityksellinen asioiden hoito pankkimaailmassa, mutta kokonaisuutena USA voittaisi.
[/quote]Mitä nyt hirmumyrsky vie talon ja pakkasta kera merituulen voi olla 30. Ihmiset niin epäluuloisia toisiaan kohtaan että talot pitää rakentaa rautaidan sisään. Vankilalat tuo tuntuu suomalaiselle
[/quote]No Suomessa voit menettää talosi tulipalossa ja kyllä jos nyt oikein muistan niin kyllä siellä Suomessakin pakkasia oli. USA on todella valtava maa ja todella turha lähteä yleistämään. Kyllä sieltä löytyy turvallisia alueita yhtälailla. Ja myös Suomessa voi kohdallesi osua lasten kidnappaaja. Ja onhan meillä Suomessakin ollut näitä kouluammuskeluita yms. Suomessa monet lapset ja nuotet voivat huonosti.
[/quote]Ai voi vai, ei ole kyllä sattunut mutta hyvä että sä tiedät paremmin. Oletko kristallipallonlukija?
Eikö talot pala Usassa? Miksei?
Ja entäs jos saat sydänkohtauksen tai aivoveritulpan siellä Usalaisessa pahvitalossasi niin mitäs sitten tehdään?
[/quote] Jos mina saan sydankohtauksen tai veritulpan niin ambulanssi on ovella viidessa minuutissa ei tunneissa niinkuin Suomessa. Taalla ei myoskaan arvuutella josko se lahetettaisi tai ei. Lanssissa on aina kaksi koulutettua EMT:ta jotka aloittavat hoidon heti ja ovat yhteydessa sairaalaan. Matka kestaa korkeintaan 15 minuuttia (Prinsessa DI olisi viela elossa jos onnettomuus olisi tapahtunut taalla). Sairaalassa joutuu heti CATscanniin tai MRI:hin niita on useampia tavallisissa sairaaloissa.
Pahvitaloja ei olla viela keksitty tai niita ei ainakaan ole kiinteistomarkkinoilla saatavana enka tieda sellaisessa kenenkaan asuvan. Fukushiman jalkeen kylla japanilaisia pika-asutettiin pahvilaatikoihin kun ei muutakaan ollut siihen hataan tarjolla. Muuta kysyttavaa?
t.usalainen
[/quote] Palomies Sami äimistelee amerikkalaisten huutoa ja hätäilyä | Yle Uutiset | yle.fi
Amerikkalainen ambulanssimiehistö "elvyttää" Palomies Sami: 30:2 tai jotain...
Huonokuntoisia palomiehiä Palomies Sami: Dinner is ready!
Oho, suomalainen sairaala Huippuosaamista tämäkin - HUS on maaiman paras sairaala aivoinfarktien hoidossa - Tekniikka&Talous
Amerikkalainen pientaloalue, kertakaikkiaan viehättävä Los Angeles, Kalifornia, Yhdysvallat - Google Maps
Amerikkalainen sairaala, wow Los Angeles, Kalifornia, Yhdysvallat - Google Maps
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 02:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 11:33"]
Olemme asuneet USA:ssa itärannikolla ja jos tilaisuus tulee, lähdemme uudestaan. Voittopuolisesti elämä siellä oli mukavampaa. Ennen muuta ilmapiiri, ihmiset ja ilmasto. Suomessa on hyviä puolia, kuten esityksellinen asioiden hoito pankkimaailmassa, mutta kokonaisuutena USA voittaisi.
[/quote]Mitä nyt hirmumyrsky vie talon ja pakkasta kera merituulen voi olla 30. Ihmiset niin epäluuloisia toisiaan kohtaan että talot pitää rakentaa rautaidan sisään. Vankilalat tuo tuntuu suomalaiselle
[/quote]No Suomessa voit menettää talosi tulipalossa ja kyllä jos nyt oikein muistan niin kyllä siellä Suomessakin pakkasia oli. USA on todella valtava maa ja todella turha lähteä yleistämään. Kyllä sieltä löytyy turvallisia alueita yhtälailla. Ja myös Suomessa voi kohdallesi osua lasten kidnappaaja. Ja onhan meillä Suomessakin ollut näitä kouluammuskeluita yms. Suomessa monet lapset ja nuotet voivat huonosti.
[/quote]Ai voi vai, ei ole kyllä sattunut mutta hyvä että sä tiedät paremmin. Oletko kristallipallonlukija?
Eikö talot pala Usassa? Miksei?
Ja entäs jos saat sydänkohtauksen tai aivoveritulpan siellä Usalaisessa pahvitalossasi niin mitäs sitten tehdään?
[/quote] Jos mina saan sydankohtauksen tai veritulpan niin ambulanssi on ovella viidessa minuutissa ei tunneissa niinkuin Suomessa. Taalla ei myoskaan arvuutella josko se lahetettaisi tai ei. Lanssissa on aina kaksi koulutettua EMT:ta jotka aloittavat hoidon heti ja ovat yhteydessa sairaalaan. Matka kestaa korkeintaan 15 minuuttia (Prinsessa DI olisi viela elossa jos onnettomuus olisi tapahtunut taalla). Sairaalassa joutuu heti CATscanniin tai MRI:hin niita on useampia tavallisissa sairaaloissa.
Pahvitaloja ei olla viela keksitty tai niita ei ainakaan ole kiinteistomarkkinoilla saatavana enka tieda sellaisessa kenenkaan asuvan. Fukushiman jalkeen kylla japanilaisia pika-asutettiin pahvilaatikoihin kun ei muutakaan ollut siihen hataan tarjolla. Muuta kysyttavaa?
t.usalainen
[/quote] Palomies Sami äimistelee amerikkalaisten huutoa ja hätäilyä | Yle Uutiset | yle.fi
Amerikkalainen ambulanssimiehistö "elvyttää" Palomies Sami: 30:2 tai jotain...
Huonokuntoisia palomiehiä Palomies Sami: Dinner is ready!
Oho, suomalainen sairaala Huippuosaamista tämäkin - HUS on maaiman paras sairaala aivoinfarktien hoidossa - Tekniikka&Talous
Amerikkalainen pientaloalue, kertakaikkiaan viehättävä Los Angeles, Kalifornia, Yhdysvallat - Google Maps
Amerikkalainen sairaala, wow Los Angeles, Kalifornia, Yhdysvallat - Google Maps
[/quote]
En asu USA:ssa, mutta näkyy siellä elävän ihmiset keskimäärin yhtä vanhaksi: http://fi.wikipedia.org/wiki/Elinajanodote
Noista sairaaloista ja pientaloalueista; kai tiedät, että siellä ei ole mikään sosialistinen systeemi, jossa rapajuopot saa asua näteissä rivareissa sossun kustannuksella. Kannattaa nyt etsiä kuvia myös niistä ökyalueista; löytyykö Suomessa sellaisia ja varsinkaan määrällisesti?
Olen asunut muutamassa muussa maassa ja palasin Suomeen ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että täällä tunnen olevani kotonani. Täällä tiedän, että muut ainakin enimmäkseen ymmärtävät oikein sen, mitä haluan sanoa. Vaikka puhunkin muutamaa vierasta kieltä hyvin, koskaan omaa itseä ei voi ilmaista yhtä laajoilla vivahteilla kuin omalla kielellä. Sitä ei riitä kompensoimaan se, että vapaa-ajalla saan käyttää äidinkieltäni jonkin verran.
Ansaitsen riittävästi tullakseni toimeen, minulla on mielekäs ja sopivan haastava työ. Suurempi palkka ei olisi minulle millään tavalla riittävä syy muuttaa täältä pois. Nykyisestäkin palkasta jää joka kuukausi rahaa säästöön, en tarvitse koko ajan jotakin uutta ja suurempaa.
Minulla on kaikin puolin hyvä elämä täällä. Ymmärrän sen, että jokaisessa paikassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Toisten asuinpaikan mollaaminen kertoo minusta eniten omasta tyytymättömyydestä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:59"]
Minua ja ihmetyttää kanssa, että eikö vieras kieli häiritse todellista ystävyyttä ja ajatusten yhtyttä? Itse koen, että suomeksi olen eniten "oma itseni" ja samoin ovat sanoneet myös monet fiksut ja erittäin kielitaitoiset ystäväni.
Tosin onhan tässäkin ketjussa monella ulkosuomalaisella motiivina raha, että ehkä se kertoo arvoista muutoinkin..
[/quote]
Tuo kieli pitää hyvin paikkansa. Opiskeluvaihdossa ollessani kaipasin juuri sitä että pystyy käyttämään koko sanavarastoaan.
Raha on itselle todella huono motivaattori lähteä ulkomaille. Mitä teet rahalla jos sinulla ei ole läheisimmät ihmiset ympärillä? Sisarussuhteita ja ystäväsuhteita jotka ovat kehittyneet lapsuudesta asti, on vaikea korvata.
[/quote]
Luulenpa, että sun kielitaitos ei kuitenkaan yhden vaihdon aikana ollut ollenkaan verrattavissa jossain maassa vuosia asuneen kielitaitoon. Vai mitä luulet?
Kyllä mä uskon, että muuallakin voi elää. Jos Suomi olisi ainoa hyvä maa niin tännehän tunkisivat kaikki. Niin ei ole, joten kyllä se pistää epäilemään, että muualla voi olla jopa paremmin. Muuttaisin itsekin mielelläni johonkin lämpimämpään maahan jos voisin. Suomen sää on niin syvältä ja ihmiset on kyllä TOSI ankeita.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 13:18"]
Asuin mieheni kanssa vuoden verran floridassa. Vaikka lämpöä, rantaa ja ystävällisiä ihmisiä riitti, en haluaisi muuttaa muualle kuin suomeen pysyvästi. Opimme arvostamaan suomen puhdasta luontoa, rauhallisuutta, tuoreita kasviksia ja marjoja kesällä (ylipäätänsä suomen korvaamatonta kesää), saunaa, ihmisten rehellisyyttä, teeskentelemättömyyttä ja luotettavuutta. Kaikki pankkiasiat ja netit toimivat myös hyvin täällä, koulutus on ilmainen, täällä on turvallista, lomat ovat pitkiä.. lisäksi meillä on molemmilla erittäin läheiset välit sisaruksiin ja vanhempiin ja pieneen ystäväpiiriin emmekä voisi kuvitella asuvamme erossa heistä. Miten voisin esim kuvitella hoitavani vanhoja vanhempiani ulkomailta käsin?
Ja vaikka suomen keleistä aina valitetaan niin ei se lämpö ja aurinko pelkästään tee ihmistä onneliseksi. Nimittäin ihan kaikkeen tottuu!
MUTTA, suosittelen silti ulkomailla asumista jonkin aikaa sillä se avasi ainakin meillä silmiä kuinka hyvin asiat suomessa ovat.
[/quote] Vahan kummallista etta Floridassa ei loytynyt tuoreita vihanneksia! Enta hedelmia, Fla:ssa kun voi oman pihan puista poimia auringon lammittamia appelsiineja ja avokadoja.
Meilla on se vika etta mieheni on vahan vaaranvarinen ja maailman kaikista maista vaarassa syntynyt. Suomessa joka paikassa tuijotettiin aivan kiusallisuuteen asti. Talta palstalta olen myos oppinut etta naapureiksi meita ei kukaan haluaisi, mieluummin vaikka massamurhaaja. Taalla sulaudumme muuhun vaestoon.
Suomalaisten pankkiasioiden helppoudesta senverran etta ne ovat varmasti suomalaisille helppoja mutta ulkomaalaiselle niin vaikeita etta loppujen lopuksi luovutin ja jatin rahani sinne lojumaan tilille. Joskus ihmettelen mita niille on tapahtunut ja kenelle ne on annettu.
Puhdasta luontoa loytyy myos taalta, tosin se ei ole loppumatonta mantymetsaa. Maailman ensimmaiset kansallispuistot ovat taalla.
Asun USAssa ja tanne jaan.
[/quote]
Onhan se totta, että floridassa saa tuoreita hedelmiä, mutta joku niissä suomen vihanneksissa ja marjoissa vaan on joka tekee niistä erikoisia. Kai se liittyy kaikkiin lapsuusmuistoihin.
Tuosta väestöön sulautumisesta... Meillä ei ollut miehemme kanssa ongelmia sulautua alueelle jossa oli 99% valkoihoisia, mutta sen verran rasistisia puheita oli muista ihonväreistä että voin vain kuvitella miten vaikeaa siinä tapauksessa on integroitua yhteiskuntaan.
Jenkeistä löytyy paljon luonnonpuistoja joo, mut eihän esim floridassa pääse noin vain luonnosta nauttimaan. Joka paikkaan täytyy mennä autolla, (toki joutuu suomessakin ellei asu kaupungissa), ja joka paikassa on paljon ihmisiä. Kai sekin johtuu niistä lapsuusmuistoista että suomalaisen järven tai meren tuoksu, havupuut, kalliot, puhdas vesi jne tuntuvat aina sydämessä eniten. Ei sitä pystykkään järjellä selittämään.