Onko elämä parempaa Suomen ulkopuolella?
Joillakin ihmisillä tuntuu olevan suuri viha Suomea kohtaan, ja mietinkin, että ovatko ulkosuomalaiset jollain tapaa onnellisempia kuin me täällä pohjoisessa. Jos olet siis muuttanut ulkomaille, niin kerro hieman kokemuksistasi. Aiotko joskus muuttaa takaisin Suomeen? Tai suunnitteletko kenties vasta muuttoa pois? Kiinnostaisi myös tietää, missä asut/tulet asumaan.
En tarkoita tätä aloitusta millään pahalla vaan ihan pelkästä uteliaisuudesta. Itsellä olisi mahdollisuus muuttaa töiden puolesta Itä-Eurooppaan, mutta onkohan se sitten lopulta sen arvoista? Välillä tämä Suomen ahdas ilmapiiri ärsyttää, mutta onko asiat paremmin missään muualla?
Kommentit (276)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 11:04"]
Olen asunut muutamassa muussa maassa ja palasin Suomeen ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että täällä tunnen olevani kotonani. Täällä tiedän, että muut ainakin enimmäkseen ymmärtävät oikein sen, mitä haluan sanoa. Vaikka puhunkin muutamaa vierasta kieltä hyvin, koskaan omaa itseä ei voi ilmaista yhtä laajoilla vivahteilla kuin omalla kielellä. Sitä ei riitä kompensoimaan se, että vapaa-ajalla saan käyttää äidinkieltäni jonkin verran.
Ansaitsen riittävästi tullakseni toimeen, minulla on mielekäs ja sopivan haastava työ. Suurempi palkka ei olisi minulle millään tavalla riittävä syy muuttaa täältä pois. Nykyisestäkin palkasta jää joka kuukausi rahaa säästöön, en tarvitse koko ajan jotakin uutta ja suurempaa.
Minulla on kaikin puolin hyvä elämä täällä. Ymmärrän sen, että jokaisessa paikassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Toisten asuinpaikan mollaaminen kertoo minusta eniten omasta tyytymättömyydestä.
[/quote]
Mistähän kertoo se, että sisäsuomalaiset näkevät tässä ketjussa jatkuvasti mollaamista? Jos ketjun otsikko on "Onko elämä parempaa Suomen ulkopuolella?", ja muualla asuvat kirjoittavat mitä ovat itse muualla asumisen myötä kokeneet paremmaksi, niin miten se sitten on mollaamista? Ja miksi ihmeessä se sinua liikuttaa, jos kerran itse viihdyt niin mainiosti siellä Suomessa? Suomalaiset ovat kyllä taas tämänkin ketjun perusteella hirveän herkkänahkaista mielensäpahoittajakansaa. Että ehkä ihan hyvä kaikille osapuolille, että pysyttelen vaan täällä muualla. ;)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 11:04"]
Olen asunut muutamassa muussa maassa ja palasin Suomeen ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että täällä tunnen olevani kotonani. Täällä tiedän, että muut ainakin enimmäkseen ymmärtävät oikein sen, mitä haluan sanoa. Vaikka puhunkin muutamaa vierasta kieltä hyvin, koskaan omaa itseä ei voi ilmaista yhtä laajoilla vivahteilla kuin omalla kielellä. Sitä ei riitä kompensoimaan se, että vapaa-ajalla saan käyttää äidinkieltäni jonkin verran.
Ansaitsen riittävästi tullakseni toimeen, minulla on mielekäs ja sopivan haastava työ. Suurempi palkka ei olisi minulle millään tavalla riittävä syy muuttaa täältä pois. Nykyisestäkin palkasta jää joka kuukausi rahaa säästöön, en tarvitse koko ajan jotakin uutta ja suurempaa.
Minulla on kaikin puolin hyvä elämä täällä. Ymmärrän sen, että jokaisessa paikassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Toisten asuinpaikan mollaaminen kertoo minusta eniten omasta tyytymättömyydestä.
[/quote]
Mistähän kertoo se, että sisäsuomalaiset näkevät tässä ketjussa jatkuvasti mollaamista? Jos ketjun otsikko on "Onko elämä parempaa Suomen ulkopuolella?", ja muualla asuvat kirjoittavat mitä ovat itse muualla asumisen myötä kokeneet paremmaksi, niin miten se sitten on mollaamista? Ja miksi ihmeessä se sinua liikuttaa, jos kerran itse viihdyt niin mainiosti siellä Suomessa? Suomalaiset ovat kyllä taas tämänkin ketjun perusteella hirveän herkkänahkaista mielensäpahoittajakansaa. Että ehkä ihan hyvä kaikille osapuolille, että pysyttelen vaan täällä muualla. ;)
[/quote]
En kyllä mitenkään osoittanut sormella niitä, jotka ulkomailta mollaavat Suomea, vaan ihan tasapuolisesti pidän tyytymättömiä niitä suomessa asuviakin, jotka mollaavat ulkomaita?
Niin että kukahan se tässä kohtaa oli se mielensäpahoittaja?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 09:26"]
Minäkin suomalaisena kovasti ihmettelen tätä ketjua. Olen reissannut paljon ulkomailla ja Suomi on ihana maa! Kuten niin moni muukin:) Suomesta löydän paljon hyvää ja Helsingissä voi asua kuten haluaa, missä haluaa ja elää oman tyylistänsä elämää. Hieman ihmettelen ihmistä, joka ei 5miljoonan ihmisen maassa pysty toteuttamaan itseään. Olisiko jotain vikaa itse ihmisessäkin, kun katsoo näitä "negatiivisia puolia". Suomessa on myös ihania, lämpimiä ja sosiaalisia ihmisiä. Oletko vain valinnut seurasi huonosti?
[/quote]
Ihme syyllistämistä. Lue nyt se otsikko. Onko yllättävää, että jollekin se elämä ihan oikeasti voi olla parempaa muualla kuin Suomessa? Miksi se kiusaa sinua niin paljon, että siitä pitää ulkosuomalaisia oikein syyllistää? Sinä voit elää mieleistäsi elämää Helsingissä, minusta se on siihen liian pieni, kylmä ja sisäänpäinlämpiävä paikka. Toisekseen, on aika eri asia "reissailla" ulkomailla kuin asua vuosia tai vuosikymmeniä toisessa maassa ja rakentaa sinne ura ja perhe...
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:59"]
Minua ja ihmetyttää kanssa, että eikö vieras kieli häiritse todellista ystävyyttä ja ajatusten yhtyttä? Itse koen, että suomeksi olen eniten "oma itseni" ja samoin ovat sanoneet myös monet fiksut ja erittäin kielitaitoiset ystäväni.
Tosin onhan tässäkin ketjussa monella ulkosuomalaisella motiivina raha, että ehkä se kertoo arvoista muutoinkin..
[/quote]
Tuo kieli pitää hyvin paikkansa. Opiskeluvaihdossa ollessani kaipasin juuri sitä että pystyy käyttämään koko sanavarastoaan.
Raha on itselle todella huono motivaattori lähteä ulkomaille. Mitä teet rahalla jos sinulla ei ole läheisimmät ihmiset ympärillä? Sisarussuhteita ja ystäväsuhteita jotka ovat kehittyneet lapsuudesta asti, on vaikea korvata.
[/quote]
Luulenpa, että sun kielitaitos ei kuitenkaan yhden vaihdon aikana ollut ollenkaan verrattavissa jossain maassa vuosia asuneen kielitaitoon. Vai mitä luulet?
[/quote]
En ole tuo, jolle vastasit, mutta itse olen lapsena asunut ulkomailla monta vuotta ja oppinut kyseisen maan kielen hyvin. Aikuisena asuin siellä muutaman vuoden, ja väittäisin itse puhuvani kyseistä kieltä ulkomaalaiseksi lähes täydellisesti. Siitä huolimatta ero siihen, miten voin ilmaista itseäni ja tulla ymmärretyksi äidinkielelläni on ihan valtava. Vaikka luulet sanovasti asioita yksiselitteisesti, muut ymmärtävät ne kuitenkin oman kulttuurinsa lähtökohdista. Työssä tämä ei tule vastaan, mutta vapaa-ajan sosiaalisessa elämässä ja varsinkin, kun käydään vähänkin syvällisempiä keskusteluja, missä pohditaan asioiden vivahteita, niin on aika mahdotonta saada toiset ymmärtämään ihan täsmälleen, mitä ja miten minä koen asiat. Kaikille itsensä ilmaiseminen verbaalisesti ei ehkä ole niin tärkeätä eivätkä kaikki tietenkään välitä syvällisistä keskusteluista. Minulle sellainen on hyvin tärkeätä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 11:16"]
Ootte kyllä ihme kielineroja kun mä en tunne yhtään Suomeen muuttanutta jolla olisi täydellinen kielitaito.
[/quote]
Suomi on vaikea kieli ja aika harva muualta muuttanut on opiskellut suomea lapsesta asti kuten suurin osa suomalaisia vaikkapa englantia ja etenevassa maarin myos ranskaa ja saksaa.
Ystavani brittimies on asunut Suomessa parikymmenta vuotta ja puhuu erinomaista suomea.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:59"]
Minua ja ihmetyttää kanssa, että eikö vieras kieli häiritse todellista ystävyyttä ja ajatusten yhtyttä? Itse koen, että suomeksi olen eniten "oma itseni" ja samoin ovat sanoneet myös monet fiksut ja erittäin kielitaitoiset ystäväni.
Tosin onhan tässäkin ketjussa monella ulkosuomalaisella motiivina raha, että ehkä se kertoo arvoista muutoinkin..
[/quote]
Tuo kieli pitää hyvin paikkansa. Opiskeluvaihdossa ollessani kaipasin juuri sitä että pystyy käyttämään koko sanavarastoaan.
Raha on itselle todella huono motivaattori lähteä ulkomaille. Mitä teet rahalla jos sinulla ei ole läheisimmät ihmiset ympärillä? Sisarussuhteita ja ystäväsuhteita jotka ovat kehittyneet lapsuudesta asti, on vaikea korvata.
[/quote]
Luulenpa, että sun kielitaitos ei kuitenkaan yhden vaihdon aikana ollut ollenkaan verrattavissa jossain maassa vuosia asuneen kielitaitoon. Vai mitä luulet?
[/quote]
En ole tuo, jolle vastasit, mutta itse olen lapsena asunut ulkomailla monta vuotta ja oppinut kyseisen maan kielen hyvin. Aikuisena asuin siellä muutaman vuoden, ja väittäisin itse puhuvani kyseistä kieltä ulkomaalaiseksi lähes täydellisesti. Siitä huolimatta ero siihen, miten voin ilmaista itseäni ja tulla ymmärretyksi äidinkielelläni on ihan valtava. Vaikka luulet sanovasti asioita yksiselitteisesti, muut ymmärtävät ne kuitenkin oman kulttuurinsa lähtökohdista. Työssä tämä ei tule vastaan, mutta vapaa-ajan sosiaalisessa elämässä ja varsinkin, kun käydään vähänkin syvällisempiä keskusteluja, missä pohditaan asioiden vivahteita, niin on aika mahdotonta saada toiset ymmärtämään ihan täsmälleen, mitä ja miten minä koen asiat. Kaikille itsensä ilmaiseminen verbaalisesti ei ehkä ole niin tärkeätä eivätkä kaikki tietenkään välitä syvällisistä keskusteluista. Minulle sellainen on hyvin tärkeätä.
[/quote]
No joo. Itse olen erittäin kielellinen ihminen, äidinkieleni suomi vivahteineen on minulle tärkeä asia jo työni puolesta. Kuitenkin kotikieleni ja se kieli jolla olen käynyt syvällisiä keskusteluja on viimeiset 15 vuotta ollut toinen kieli. En ole kokenut, että viestintä ei olisi toiminut kielellisistä syistä. Olen saanut ilmaistuksi mielestäni tunteitani ja ajatuksiani kaikkine vivahteineen. Sitten taas toisaalta muistan nuoruudesta seurustelusuhteita, joissa se kumppani ei samasta äidinkielestä huolimatta tunnu edes rautalangan avulla ymmärtävän, mitä yritän hänelle sanoa. Mielestäni viestintää ei voi pelkistää ihan pelkkään kieleen. Jopa samaa äidinkieltä puhuvat voivat ymmärtää samoja sanoja ja ilmaisuja niin eri tavoin. Paljon riippuu esimerkiksi kielenkäyttäjän sosioekonomisesta taustasta ja halusta ymmärtää toista.
Ootte kyllä ihme kielineroja kun mä en tunne yhtään Suomeen muuttanutta jolla olisi täydellinen kielitaito.
[/quote]
Minä tunnen muutaman. Yhdellä on melko voimakas aksentti, mutta ei tee virheitä sanavalintojen tai kieliopin suhteen kuin todella satunnaisesti, ne voi laittaa ihan lipsahdusten piikkiin, koska mistään systemaattisista virheistä ei ole kyse.
Yksi kuulostaa suomea puhuessaan siltä, että olisi asunut täällä koko elämänsä, mutta puhuisi äidinkielenään ruotsia. On siis sellainen vähän erikoinen nuotti puheessa, mutta ei mitään selvää aksenttia, josta voisi päätellä miehen olevan maahanmuuttaja.
Kolmas tuntemani minun mittapuullani täydellistä suomea puhuva ihminen on kielenkääntäjä. Hänellä on lievä aksentti, mutta virheitä hänen kielestään ei löydy sen enempää kuin tavallisen suomalaisenkaan puheesta.
Paljon riippuu omasta lähtökielestä ja omasta kiinnostuksesta kieleen. Voi vieraan kielen oppia vielä aikuisiässäkin natiiville tasolle, jos vain on valmis tekemään töitä sen eteen. Jos ei ole entuudestaan pohjaa kielelle, niin ihan pelkkä maahan muuttaminen ja siinä sivussa kielen opetteleminen ei riitä natiivin tason saavuttamiseen. Mutta ainakin tässä ketjussa suurin osa kirjoitelleista tuntuu olevan englannin-, saksan-, ranskan-, italian- tai espanjankielisistä maista, joten niitä kieliä voi Suomessa opiskella jo koulussakin.
Minä olen asunut aikuisiällä 7 vuotta maassa, jonka kieltä en puhunut entuudestaan lainkaan. Kyseessä on myös sen verran harvinainen kieli, ettei sitä kuule Suomessa esimerkiksi televisiosta tai kadulla juuri koskaan. Minulla oli kuitenkin mahdollisuus opiskella kieltä maassa asuessani ja käytinkin sen tehokkaasti hyväkseni. Uskallan sanoa tässä vaiheessa olevani kielellisesti natiivin tasolla, ja on siitä jonkinlaisia papereitakin näyttää. Teen nykyään työkseni käännöksiä ja tulkkauksia, pääasiassa suomeen, mutta jonkin verran myös suomesta tuohon kieleen, jonka opin maassa viettämäni 7 vuoden aikana.
Ja mitä ap:n kysymykseen tulee, niin ei elämä välttämättä ole parempaa Suomen ulkopuolella, mutta se voi olla. Siinä harhaluulossa ei kuitenkaan kannata elää, että arki olisi jotenkin merkittävästi erilaista toisessa maassa, ainakaan niin kauan kuin pysytellään länsimaissa, muusta en osaa sanoa.
Jos tulee mahdollisuus muuttaa ulkomaille, niin tilaisuuteen kannattaa tarrata ja kokeilla miltä tuntuu. Suomeen pääsee takaisinkin! :)
[/quote]
Onhan julkkiksissa jopa näitä aikuisiällä Suomeen muuttaneita, joilla on parempi suomen kielen taito kuin keskimääräisellä kälviäläisellä sikaisännällä. Kuten Neil Hardwick ja Roman Schatz. Itse tunnen useita ihan taviksiakin.
http://www.hs.fi/tiede/a1382679242099
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 12:28"]
[/quote]
Suomi on vaikea kieli ja aika harva muualta muuttanut on opiskellut suomea lapsesta asti kuten suurin osa suomalaisia vaikkapa englantia ja etenevassa maarin myos ranskaa ja saksaa.
Ystavani brittimies on asunut Suomessa parikymmenta vuotta ja puhuu erinomaista suomea.
[/quote]
Mä tiedän ainakin yhden joka on suorittanut yliopistossa ns suuren kielitutkinnon. Sitä ei muuten ole kovin monella suomalaisellakaan:D Puheesta toki kuulee ettei ole alkuasukas mutta kieliopillisesti puhuu täydellisempää kieltä kuin useimmat meistä.
Haaveilen ulkomaille muuttamisesta viimeistään eläkeiässä. Eläkkeellä kun ei täällä Suomessa tule pärjäämään mutta muualla sillä vielä elää kelvollisesti. Terveydenhuoltokin on monessa euroopan maassa huomattavasti parempaa kuin meillä.
Haluaisin muuttaa Italiaan vaikka heti. Toki tiedän että siellä monet (käytännön) asiat ovat vielä monimutkaisempia kuin meillä mutta elämänlaatu on vaan niin paljon parempaa. Siellä tosiaan voisi olla luontoihminen kesät talvet kun ei tarvitsisi palella, saisi hyvää lihaa edullisesti kaupasta ja tuoreita hedelmiä omista puista.... viiniä oman kylän tarhoilta....
Siihen saakka vietetään siellä kaikki mahdolliset lomat.
Lähdin Suomesta lukion jälkeen opiskelemaan ulkomaille ja sille tielle jäin. Joskus olin kesätöissä Suomessa kyllä. Takaisin ei ole tarkoitus muuttaa. Nykyään olen naimisissa ja yhden lapsen äiti, minulla on työ ja asiat muutenkin hyvin.
En oikein osaa verrata elämääni elämään Suomessa, kun en ole siellä koskaan asunut aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:58"]
Miten sitten eläkeasiat näissä asumissanne maissa? Jos olette varmoja, että aiotte koko loppuelämän lastenne kanssa siellä viettää, onko kaikissa maissa eläke? Tai jos sairastuisitte vakavasti, onko siellä jokin ns. kohtuullinen toimeentulo? Tai jos ero tulee/mies jättää, pystyttekö yksin elättämään itsenne ja lapset? Ja näkevätkö lapset koskaan Suomen sukuanne tai tuntevatko Suomea?
[/quote]
MInä en ole ainakaan lähtenyt miehen elätiksi vaan olen se joka tienaa perheessämme enemmän. Tulisin mainiosti toimeen myös ilman miestä, niin taloudellisesti kuin muutenkin. En edes lähtenyt tänne miehen takia vaan töihin, ja tapasin miehen kun olin jo ollut töissä 7 vuotta täällä. Täällä on kyllä julkinen terveydenhuolto ja sosiaaliset tuet kuten Suomessakin. Yksityisesti säästän kyllä eläkeikää varten myös, kuukausittain tietyn summan laitan sivuun ja minulla on sijoituksissa rahaa kiinni ja irrotettavissa sieltä tarpeen tullen.
Käydään Suomessa kerran vuodessa ja lapset näkevät vanhempani silloin. Muun suvun kanssa en ole aikuisiällä ollut tekemisissä. Lapset puhuvat suomea jonkun verran, mutta vähemmän kuin ehkä toivoisin, koska olin itse jo niin italialaistunut kun lapsia alettiin saamaan että on tullut puhuttua lapsille lähinnä italiaa, enemmän "hellittelykielenä" joskus suomea.
t. Bresciassa asuva italialaisen miehen vaimo & kahden lapsen äiti
[/quote]
Tiesitkö, että ihan kaikki tutkimukset ja asiantuntijat suosittelevat voimakkaasti jokaista vanhempaa puhumaan lapsilleen vanhemman omaa äidinkieltä?
[/quote] Ja mita hyotya suomen osaamisesta on esim. USAssa, ei mitaan. Parempi etta oppivat maan kielta kunnolla ettei tule mitaan puolikielisia. Yhden perheenjasenen on erittain vaikea opettaa kielta kun on sen ainoa puhuja.
[/quote]
Varmaan vaikeaa on jos älykkyys on tuota tasoa. Omalle lapselleni olen (opettamatta) puhunut aina Suomea. On nyt kolmikielinen, ei mikään puolikielinen hahahaha...
Jahas, kuka osaa kieltä parhaiten-kinaamiseksi meni, taas kerran...
Ulkosuomalaiset, käykää vastaamassa tähän http://www.vauva.fi/keskustelu/3897735/ketju/ulkomailla_lapsen_saaneet_kysymys_kastamisesta/sivu/1#comment25358012
Tasta ketjusta saa sen mielikuvan, etta kaikki ulkosuomalaiset ovat kultaa vuolemassa tai suuripalkkaisen kumppanin kanssa. Mina muutin Suomesta muun muassa sen takia, etten loytanyt oman alani toita Suomesta. Olen saanut tehda ulkomailla oman alani toita, minimipalkalla ja ilman vakituisia tyosuhteita. Suomessa moni samalla sektorilla tyoskenteleva tuttavani on joutunut sairaslomalle masennuksen tai burnoutin takia. ( Vaikuttaa silta, etta Suomessa joko ei ole toita tai sitten niita on IHAN HIRVITTAVASTI, etteivat ihmiset jaksa.) Tahan asti olen ollut ihan tyytyvainen. Olen ajatellut, etta se mita palkassani havian taalla, saan sen takaisin: ilmastossa ( meri ja vuoret lahella), loistavassa ruokakulttuurissa (vihannekset ja hedelmat lahitiloilta tai omasta puutarhasta ympari vuoden) ja henkisessa ilmapiirissa (yrittanytta ei lannisteta). Olen aina tuntenut oloni turvallisemmaksi oiseen aikaan taalla kuin Suomen kaduilla. Suomeen houkuttelisi takaisin uudelleen koulutuksenmahdollisuus. Suomessa opiskeleminen aikuisena on niin paljon helpompaa ja halvempaa. Eihan sita koskaan tieda.
Miksi aina automaattisesti oletetaan, että ulkosuomalaiset inhoavat Suomea? Minä olen ollut ulkosuomalainen lähemmäs kolme vuotta, mutta rakastan myös kotimaatani Suomea. Tällä hetkellä vain elämäntilanne on sellainen, että asun mielummin tässä toisessa maassa. En silti koe, että kumpikaan maa olisi toista parempi, ne ovat vain erilaisia.
Kiva juttu kun jotkut täällä hehkuttavat miten mukavaa on uudessa kotimaassa, mutteivät sitten halua kertoa, että missä asuvat. :-/ Se mua olisi tässä ketjussa ennen kaikkea kiinnostanut, että millaisia vaihtoehtoja on olemassa.. täällä on monta viestiä joista haluaisin tietää että missä on kaikki ne kuvaillut ihanuudet.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:18"]
Kiva juttu kun jotkut täällä hehkuttavat miten mukavaa on uudessa kotimaassa, mutteivät sitten halua kertoa, että missä asuvat. :-/ Se mua olisi tässä ketjussa ennen kaikkea kiinnostanut, että millaisia vaihtoehtoja on olemassa.. täällä on monta viestiä joista haluaisin tietää että missä on kaikki ne kuvaillut ihanuudet.
[/quote]
Onhan täällä; Saksa, USA ainakin.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:18"]
[/quote]
Onhan täällä; Saksa, USA ainakin.
[/quote]
Niin niin mutta on monta ihanankuuloista viestiä joissa sitä maata ei kerrota ja ne tässä harmittaa