Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

itseironiset pakkoruotsin vastustajat

Vierailija
07.12.2013 |

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 10:05"]

Hohhoijaa, koko tekstisi on täynnä asiavirheitä. Korjataan nyt räikeimmät:

- Kukaan ei ole ehdottanut eikä ole haluamassa "pakkovenäjää". Tämä on ihan teidän RKP:läisten oma keksintö, jolla voidaan pelotella. Suomalaiset haluavat pakollisen, mutta vaihtoehtoisen B-kielen, eli voisi valita ruotsin, venäjän, saksan, tai ranskan jne. toki koulun resurssien puitteissa.

- Ruotsin kieltä ei vastusteta, vaan pakkoruotsia, tässä on hyvin iso eri. Tämäkin on teidän RKP:läisten tarkoituksellista propagandaa. Ruotsinkielisessä mediassa puhutaan pakkoruotsista aina tahallaan "kouluruotsina", ikään kuin ruotsin kielen opetus haluttaisiin nyt lopettaa kokonaan! Eihän siitä tietenkään ole kyse.

- 2/3 suomalaisista vastustaa pakkoruotsia. Ei siis ole kyse mistään "persuilusta", vaan puoluerajat ylittävästä vastustuksesta.

[/quote]

En ole RKP:läinen, se on yksi niitä puolueita, joita en ole koskaan äänestänyt.

Jos vaihdat pakollisen B-kielen venäjäksi, ranskaksi tai espanjaksi, siitä tulee pakkokieli. Näitä kieliä voi koulukohtaisesti lukea myös A tai C-kielinä. A-kieli pakollinen, C-kieli vapaaehtoinen. Jos et lue A-ruotsia, luet B-ruotsia. On pelkkää semantiikkaa yrittää vaihtaa juuri B-kieleksi jokin muu kieli. Ruotsinkieli on pakollinen aine. Muitakin kieliä voi lukea. Ruotsinkieli ei ole mistään pois.

On aivan totta, että pakkoruotsin vastustaminen ylittää puoluerajat, mutta 2/3 suomalaisista ei vastusta pakkoruotsia. Aivan puppua. Äänekäs vähemmistö sitä huutaa. Kutsuin sitä persuiluksi, samoin kuin kutsun EU-vastaisuutta. Se on osa impivaaralaista ajattelua, jossa pyritään hysteerisesti turvaamaan suomalaisuutta kaikenlaisilta ulkopuolisilta vaikutteilta. Luen tähän muslimivihan, mamuvihan, pakkoruotsin vastustamisen, kaikenlaisen erilaisuuden kaihtamisen, oman erinomaisuuden korostamisen illuusion. Sitä on persuilu. Epä-älyllistä auktoriteettien kanssa vastaanpainimista. Ruotsinkielen opiskelu ei vaadi huippuälyä vaan istumalihaksia, sanoi entinen lukion rehtorini.

Vierailija
102/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:54"]

Jos vaihdat pakollisen B-kielen venäjäksi, ranskaksi tai espanjaksi, siitä tulee pakkokieli. Näitä kieliä voi koulukohtaisesti lukea myös A tai C-kielinä. A-kieli pakollinen, C-kieli vapaaehtoinen. Jos et lue A-ruotsia, luet B-ruotsia. On pelkkää semantiikkaa yrittää vaihtaa juuri B-kieleksi jokin muu kieli. Ruotsinkieli on pakollinen aine. Muitakin kieliä voi lukea. Ruotsinkieli ei ole mistään pois.

On aivan totta, että pakkoruotsin vastustaminen ylittää puoluerajat, mutta 2/3 suomalaisista ei vastusta pakkoruotsia. Aivan puppua. Äänekäs vähemmistö sitä huutaa. Kutsuin sitä persuiluksi, samoin kuin kutsun EU-vastaisuutta. Se on osa impivaaralaista ajattelua, jossa pyritään hysteerisesti turvaamaan suomalaisuutta kaikenlaisilta ulkopuolisilta vaikutteilta. Luen tähän muslimivihan, mamuvihan, pakkoruotsin vastustamisen, kaikenlaisen erilaisuuden kaihtamisen, oman erinomaisuuden korostamisen illuusion. Sitä on persuilu. Epä-älyllistä auktoriteettien kanssa vastaanpainimista. Ruotsinkielen opiskelu ei vaadi huippuälyä vaan istumalihaksia, sanoi entinen lukion rehtorini.

[/quote]

Ei, yhdestäkään noista kielistä ei voi tulla pakkokieltä, koska yhtäkään niistä ei määritetä pakolliseksi lakikirjassa. Pakkoruotsi on pakollista, koska näin on laissa säädetty. Ei ole olemassa pakkoenglantia, koska A-kielen voi periaatteessa valita.

Monelle pakkoruotsi on este oppia jokin toinen kieli, koska heillä ei ole resursseja oppia kolmea kieltä hyvin. En itsekään osaa kolmatta kieltäni niin hyvin kuin haluaisin. Eli se on minun kielitaidostani pois.

Kuinka voi olla "impivaaralaista ajattelua", jos haluaa opiskella maailmankieliä yhden pienen nurkkakuntalaisen ihmisporukan takia? Suomessa puhutaan monia kieliä, mutta vain yksi niistä on pakollinen kaikille. Jopa maahanmuuttajat joutuvat sitä lukemaan, vaikka heille olisi enemmän hyötyä keskittyä omaan äidinkieleensä, suomeen ja englantiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 10:05"]

Hohhoijaa, koko tekstisi on täynnä asiavirheitä. Korjataan nyt räikeimmät:

- Kukaan ei ole ehdottanut eikä ole haluamassa "pakkovenäjää". Tämä on ihan teidän RKP:läisten oma keksintö, jolla voidaan pelotella. Suomalaiset haluavat pakollisen, mutta vaihtoehtoisen B-kielen, eli voisi valita ruotsin, venäjän, saksan, tai ranskan jne. toki koulun resurssien puitteissa.

- Ruotsin kieltä ei vastusteta, vaan pakkoruotsia, tässä on hyvin iso eri. Tämäkin on teidän RKP:läisten tarkoituksellista propagandaa. Ruotsinkielisessä mediassa puhutaan pakkoruotsista aina tahallaan "kouluruotsina", ikään kuin ruotsin kielen opetus haluttaisiin nyt lopettaa kokonaan! Eihän siitä tietenkään ole kyse.

- 2/3 suomalaisista vastustaa pakkoruotsia. Ei siis ole kyse mistään "persuilusta", vaan puoluerajat ylittävästä vastustuksesta.

[/quote]

[/quote]

Vähemmistö vastustaa pakollista ruotsia? Siis uskotko tuohon oikeasti?

Vierailija
104/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:03"]

[/quote]

Uskon ja todella toivon, että asia on näin. Tästä voidaan varmaan myös äänestää. Ehkä äänestetään sitten myös virallisesti eikä esim. Iltalehden nettisivuilla. Minua huolestuttaa pakkoruotsin vastustajien suoranainen vihamielisyys kieltä kohtaan. Omassa peruskoulussani kahdeksan hengen poikaporukka sai 8-luokalla rehtorin erityispäätöksellä vapautuksen ruotsinkielestä. Kaikki muut koulun 300 oppilasta luki hyvillä mielin ruotsia, vieläpä pohjoisen yksikielisessä pikkukaupungissa. Mieleeni on jäänyt tuon poikaporukan sosiaalinen status, eivät olleet kovin kummoista sakkia, tulevaisuus ei muutenkaan vaikuttanut ruusuiselta. Tämän vastustamisen äänekkyys ja lisääntyminen on todella huolestuttavaa. Se antaa ihmisistä epä-älyllisen kuvan. Maa on virallisesti kaksikielinen, ruotsinkieli ei ole kovinkaan vaikeaa. Avaa germaanisena kielenä valmiuksia myös esim. saksan opiskeluun. Miksi pitää vastustaa? Vaikeaa päästä ihmisten pään sisään tässä asiassa.

Vierailija
105/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle pakkoruotsi on este oppia jokin toinen kieli, koska heillä ei ole resursseja oppia kolmea kieltä hyvin. En itsekään osaa kolmatta kieltäni niin hyvin kuin haluaisin. Eli se on minun kielitaidostani pois.

[/quote]

Itse asiassa se on myös pois neljännestä ja viidennestä kielestäni. Jos pakkoruotsia ei olisi ollut, olisin voinut aloittaa vaikka saksan toisena kielenä ruotsin asemesta, ranskan kolmantena saksan asemesta ja venäjän neljäntena ranskan asemesta. Yliopistossa olisin ehkä lukenut ruotsia venäjän asemesta, tai ehkä olisin valinnut siellä jonkin hyödyllisemmän kielen.

Vierailija
106/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:14"]

[/quote]

Uskon ja todella toivon, että asia on näin. Tästä voidaan varmaan myös äänestää. Ehkä äänestetään sitten myös virallisesti eikä esim. Iltalehden nettisivuilla. Minua huolestuttaa pakkoruotsin vastustajien suoranainen vihamielisyys kieltä kohtaan. Omassa peruskoulussani kahdeksan hengen poikaporukka sai 8-luokalla rehtorin erityispäätöksellä vapautuksen ruotsinkielestä. Kaikki muut koulun 300 oppilasta luki hyvillä mielin ruotsia, vieläpä pohjoisen yksikielisessä pikkukaupungissa. Mieleeni on jäänyt tuon poikaporukan sosiaalinen status, eivät olleet kovin kummoista sakkia, tulevaisuus ei muutenkaan vaikuttanut ruusuiselta. Tämän vastustamisen äänekkyys ja lisääntyminen on todella huolestuttavaa. Se antaa ihmisistä epä-älyllisen kuvan. Maa on virallisesti kaksikielinen, ruotsinkieli ei ole kovinkaan vaikeaa. Avaa germaanisena kielenä valmiuksia myös esim. saksan opiskeluun. Miksi pitää vastustaa? Vaikeaa päästä ihmisten pään sisään tässä asiassa.

[/quote]

Kerro sitten, miksi kaikkien on pakko lukea ruotsia. Sille ei ole perusteluita, joten sitä vastustetaan. Suomessa on kaksi kansalliskieltä, mutta se ei ole perustelu pakkoruotsille. Suomi ei käytännössä ole kaksikielinen, koska yli 90 prosenttia kansasta puhuu suomea, ruotsia ei kuule kuin muutamassa pikkukunnassa.

Johtuisikohan tuo vihamielisyys juuri sen pakollisuudesta? Tai ehkä siitä, että RKP:n mielestä suomenkieliset ovat ruotsinkielisten palvelijoita, eivätkä kuulu pohjoismaihin, elleivät osaa ruotsia, ja muutenkin ovat vain sivistymättömiä juntteja, jos eivät ruotsia opi.

Vierailija
107/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Heh, ei ole missään tieteellisesti todistettu, että ihmisen kapasiteeti tulee vastaan ruotsinkielen oppimisen jälkeen. Anna itsellesi nyt edes vähän krediittiä.

Vierailija
108/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:21"]

Johtuisikohan tuo vihamielisyys juuri sen pakollisuudesta? Tai ehkä siitä, että RKP:n mielestä suomenkieliset ovat ruotsinkielisten palvelijoita, eivätkä kuulu pohjoismaihin, elleivät osaa ruotsia, ja muutenkin ovat vain sivistymättömiä juntteja, jos eivät ruotsia opi.

[/quote]

Meille opetetaan laaja-alaisesti monenlaisia asioita koulussa. Kaikkia niistä taidoista ei tarvitse elämänsä aikana aktiivisesti käyttää, mutta monesta on hyötyä, ainakin jatko-opinnoissa.

Ei mulla kyllä enää muuta argumenttia ole jäljellä kuin tuo viimeinen virkkeesi. Jos sinusta tuntuu siltä, että kun osaat koulunruotsin pohjalta auttavasti muutaman asian sanoa ruotsiksi, se tekee sinusta juntin tai ruotsinkielisten palvelijan, niin ei kai tässä voi kun toivottaa hyvät jatkot ja maitovarat.

Vierailija
109/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Pakollisen ruotsin kielen opetuksen vastustaminen on eri asia kuin ruotsin kielen tai ruotsalaisuuden vastustaminen. En ymmärrä miksi nämä asiat pitää tarkoituksenmukaisesti sekottaa. Minä esimerkiksi vastustan pakkoruotsia, mutta en vastusta sitä, että jokainen saisi sitä halutessaan lukea. Tähän pakkoruotsin puolustajat yleensä vetoavat siihen, että muutkin kouluaineet ovat pakollisia, mutta niiden pakollisuus on täysin eri tavalla perusteltavissa kuin ruotsin. Matematiikka on universaalia, kun taas ruotsin kieli pelkästään Suomenkin mittakaavalla on pieni vähemmistökieli.

Maa on virallisesti kaksikielinen, mutta se ole mikään perustelu sille että miksi ruotsin pitäisi olla pakollista. Pakkoruotsin vastustajathan juuri pyrkivät, että ruotsin kieli poistettaisiin kansalliskielen asemasta ja annettaisiin sille virallinen vähemmistökielen asema, mikä ruotsin kielelle alle 5 % vähemmistönä kuuluisikin.

Miksi matemaattisesti lahjakkaan ihmisen pitäisi tuhlata rajallisia resurssejaan opetellakseen montaa eri kieltä? Ruotsin kieli avaa kielellisesti lahjakkaille nuorille paremman alttiuden oppia muita kieliä, mutta miksi oppilas ei saisi itse valita haluaako suuntautua kieliin vai matemaattis-luonnontieteellisiin oppiaineisiin?

Suon sinulle mielipiteesi pakkoruotsin vastustajien epä-älyllisestä vaikutelmasta. Minä taas olen sitä mieltä, että pakkoruotsin puolustajat antavat itsestään epä-älyllisen vaikutelman puolustellessaan ruotsin kielen asemaa heikoilla argumenteilla.

Se, että pakkoruotsia vastustaa enemmistö suomalaisista on todettu ulkopuolisten tahojen teettämillä tutkimuksilla, ei missään Iltalehden kyselyissä. Saat olla uskomatta noihin kyselytutkimuksiin jos haluat, mutta jos sinulla ei ole mitään todistetta väitteillesi (muuta kuin mutu-tuntuma), niin se antaa kyllä sinusta epä-älyllisen kuvan.

Vierailija
110/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tällaisista kirjoituksista avautuu tuo ahdasmielisyys ja yksisilmäisyys - norsunluutornista katselee yli-ihminen holhoavasti ihmetellen itseään alempien voivottelua.

Itse olen vihervasemmistolainen feministi, vastustan rasismia, fasismia, homofobisuutta, minulla on korkeakoulutus, puhun englannin lisäksi venäjää, ranskaa ja saksaa, opettelen parhaillaan kiinaa. Ja vastustan pakkoruotsia, en tarvitse sitä missään ja tietoisesti boikotoin ruotsin kieltä, koko utopistinen ja typerä aivopesuperäinen ajatus kaksikielisestä maasta on stanan kallis ja naiivi. Kiusantekoa. Ainoa asia, jossa olen persujen kanssa samaa mieltä.

Vierailija
111/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:34"]

Tällaisista kirjoituksista avautuu tuo ahdasmielisyys ja yksisilmäisyys - norsunluutornista katselee yli-ihminen holhoavasti ihmetellen itseään alempien voivottelua.

Itse olen vihervasemmistolainen feministi, vastustan rasismia, fasismia, homofobisuutta, minulla on korkeakoulutus, puhun englannin lisäksi venäjää, ranskaa ja saksaa, opettelen parhaillaan kiinaa...

[/quote]

Mutta vastustat ruotsinkieltä ihan periaatteesta. Älä hauku muita yli-ihmiseksi. Vaikuttaa siltä, että olet itse kiivennyt norsunluutorniin, kun vedät kuutta vapaaehtoisesti opiskelemaasi kieltä vaivatta, mutta toivot saavasi jotenkin poistettua pakolla opetetetun ruotsin alkeet päästä pois haittaamasta.

Vierailija
113/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Heh, ei ole missään tieteellisesti todistettu, että ihmisen kapasiteeti tulee vastaan ruotsinkielen oppimisen jälkeen. Anna itsellesi nyt edes vähän krediittiä.

[/quote]

Eli minä, akateemisesti koulutettu, viittä kieltä opiskellut yli kolmekymppinen nainen, ei ole sinun mielestäsi pätevä arvioimaan, kuinka monta kieltä minä voin itseäni tyydyttävällä tavalla opiskella.

Suomen lukiossa pystyi aikanani lukemaan neljää kieltä, ja itse luin juuri neljää. Yksi niistä oli pakkoruotsi, jota en ole koskaan tarvinnut. Olisin tarvinnut mm. venäjää, mutta sitä en pystynyt valitsemaan. Yliopistossa yritin, mutta huomasin sen olevan jo liian vaativaa, koska herkkyysikä oli ollut ohi jo aikoja sitten. Suurelle osalle suomalaisista jo neljäkin kieltä on liikaa.

Vierailija
114/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:34"]

Itse olen vihervasemmistolainen feministi, vastustan rasismia, fasismia, homofobisuutta, minulla on korkeakoulutus, puhun englannin lisäksi venäjää, ranskaa ja saksaa, opettelen parhaillaan kiinaa...

[/quote]

Mutta vastustat ruotsinkieltä ihan periaatteesta. Älä hauku muita yli-ihmiseksi. Vaikuttaa siltä, että olet itse kiivennyt norsunluutorniin, kun vedät kuutta vapaaehtoisesti opiskelemaasi kieltä vaivatta, mutta toivot saavasi jotenkin poistettua pakolla opetetetun ruotsin alkeet päästä pois haittaamasta.

[/quote]

Mitä se sinulle kuuluu, mitä muut opiskelevat? HÄN ei halua määrätä, mitä muut opiskelevat, sinä haluat. Se on ylimielistä. Jos hän olisi halunnut opiskella kuutta kieltä, joihin ruotsi ei kuulu, niin olisiko hän edelleen sivistymätön, koska ei osaa ruotsia.

Vierailija
115/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 17:28"]

[/quote]

Meille opetetaan laaja-alaisesti monenlaisia asioita koulussa. Kaikkia niistä taidoista ei tarvitse elämänsä aikana aktiivisesti käyttää, mutta monesta on hyötyä, ainakin jatko-opinnoissa.

Ei mulla kyllä enää muuta argumenttia ole jäljellä kuin tuo viimeinen virkkeesi. Jos sinusta tuntuu siltä, että kun osaat koulunruotsin pohjalta auttavasti muutaman asian sanoa ruotsiksi, se tekee sinusta juntin tai ruotsinkielisten palvelijan, niin ei kai tässä voi kun toivottaa hyvät jatkot ja maitovarat.

[/quote]

Ei, vaan viimeinen virke on RKP:n ja pakkoruotsittajien syy ja perustelut sille, miksi meidän pitää lukea ruotsia. En ole lähtökohtaisesti kenenkään palvelija, joten en myöskään aio käyttää hyvin oppimaani pakkoruotsia kenenkään palvelemiseksi.

Vierailija
116/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa germaanisena kielenä valmiuksia myös esim. saksan opiskeluun. Miksi pitää vastustaa? Vaikeaa päästä ihmisten pään sisään tässä asiassa.

[/quote]

Hei, keksin juuri hienon vientituotteen Suomelle! Ollaan jo pohdittu koulutussysteemin viemistä ulkomaille, mutta voisi esim. kiinalaisille kertoa, että pitää ihan ensimmäisenä opiskella ruotsia, koska sen jälkeen kaikki germaaniset kielet ovat ihan selvää pässin lihaa. :)

Mutta ihan oikeasti: olisin mielelläni opiskellut (tietenkin englannin lisäksi) vain saksaa. Ruotsi saattaa auttaa jotakuta, mutta minulla ne vain meni pahasti sekaisin.

Vierailija
117/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:23"]

Avaa germaanisena kielenä valmiuksia myös esim. saksan opiskeluun. Miksi pitää vastustaa? Vaikeaa päästä ihmisten pään sisään tässä asiassa.

[/quote]

Hei, keksin juuri hienon vientituotteen Suomelle! Ollaan jo pohdittu koulutussysteemin viemistä ulkomaille, mutta voisi esim. kiinalaisille kertoa, että pitää ihan ensimmäisenä opiskella ruotsia, koska sen jälkeen kaikki germaaniset kielet ovat ihan selvää pässin lihaa. :)

Mutta ihan oikeasti: olisin mielelläni opiskellut (tietenkin englannin lisäksi) vain saksaa. Ruotsi saattaa auttaa jotakuta, mutta minulla ne vain meni pahasti sekaisin.

[/quote]

Samoin. Itse tosin opin molempia helposti (vaikka ei saksan oppimisessa ollut ruotsin opiskelusta mitään hyötyä), mutta nyt vuosien jälkeen ne ovat aivan sekaisin päässäni, enkä osaa ainakaan saksaa kuin passiivisesti. Englantikin on muuten jo germaaninen kieli, joten sitten kannattaisi opiskella vaikka ranskaa.

Vierailija
118/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:00"]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi#Mielipidetiedustelut

[/quote]

Todella mielenkiintoisia tilastotietoja. I stand corrected. Taitaa todellakin olla aika päästä pois tunkkaisesta pakkoruotsin ajasta, kun kaikki mielipidetiedustelut antaa siihen noin selvän viitteen. Olen itsekin ollut suggeroitunut kannattamaan ruotsinkielen opiskelun pakollisuutta, nyt näen asian selvemmin. (Oliko jo riittävästi alkuperäisen otsikon mukainen vastaus?) Jään jännityksellä odottamaan, miten seuraavien vaalien voittajat keskusta ja perussuomalaiset lähtevät purkamaan systeemiä. Montaako sukupolvea vielä ehditään pakkoruotsilla kiduttaa, vaikka kansallinen tahtotila on noin selkeästi sitä vastaan? Saadaanko asia käsiteltyä kiireellisenä? Nyt nimittäin on kiire! Tai jos ei kiire niin ainakin korkea aika. Eduskunnassa laki pitäisi vielä kääntää ruotsinkielelle... siihen ei nyt ole aikaa, eih! Tätä ironiaa! Vanhempien kannattaa jo aloittaa lapsiensa ohjastaminen pois ruotsinopiskelusta, koska on vain ajan kysymys milloin muutos saadaan lainsäädännön tasolle ja ruotsinkielen asema tunnustetaan tarpeettomien, kuolleiden kielten, kuten latinan joukkoon. Siis, jos et jo ole alkanut puhumaan lapsellesi ruotsinkielen osaamisen haitoista, liity oitis joukkoomme. Valinnan vapaus alkaa tästä! Next on the agenda: pakkofysiikka. Newtonin kolmas aksiooma: uhka vai mahdollisuus?

Vierailija
119/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:32"]

Next on the agenda: pakkofysiikka. Newtonin kolmas aksiooma: uhka vai mahdollisuus?

[/quote]

Monessako maassa opiskellaan pakkofysiikkaa? Monessako maassa opiskellaan pakkoruotsia? Siinäpä sinulle vähän pohdittavaa.

Vierailija
120/130 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 18:00"]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi#Mielipidetiedustelut

[/quote]

Todella mielenkiintoisia tilastotietoja. I stand corrected. Taitaa todellakin olla aika päästä pois tunkkaisesta pakkoruotsin ajasta, kun kaikki mielipidetiedustelut antaa siihen noin selvän viitteen. Olen itsekin ollut suggeroitunut kannattamaan ruotsinkielen opiskelun pakollisuutta, nyt näen asian selvemmin. (Oliko jo riittävästi alkuperäisen otsikon mukainen vastaus?) Jään jännityksellä odottamaan, miten seuraavien vaalien voittajat keskusta ja perussuomalaiset lähtevät purkamaan systeemiä. Montaako sukupolvea vielä ehditään pakkoruotsilla kiduttaa, vaikka kansallinen tahtotila on noin selkeästi sitä vastaan? Saadaanko asia käsiteltyä kiireellisenä? Nyt nimittäin on kiire! Tai jos ei kiire niin ainakin korkea aika. Eduskunnassa laki pitäisi vielä kääntää ruotsinkielelle... siihen ei nyt ole aikaa, eih! Tätä ironiaa! Vanhempien kannattaa jo aloittaa lapsiensa ohjastaminen pois ruotsinopiskelusta, koska on vain ajan kysymys milloin muutos saadaan lainsäädännön tasolle ja ruotsinkielen asema tunnustetaan tarpeettomien, kuolleiden kielten, kuten latinan joukkoon. Siis, jos et jo ole alkanut puhumaan lapsellesi ruotsinkielen osaamisen haitoista, liity oitis joukkoomme. Valinnan vapaus alkaa tästä! Next on the agenda: pakkofysiikka. Newtonin kolmas aksiooma: uhka vai mahdollisuus?

[/quote]

Jos nyt pystyisit edes perustelemaan oman mielipiteesi, ennen kuin hyökkäät toisten perusteltuja mielipiteitä vastaan. Siis miksi haluat pakottaa kaikki suomalaiset, nekin jotka nyt aloittavat koulunsa ja aloittavat työelämänsä noin 20 vuoden kuluttua. He muuten lopettavat sen noin 60 vuoden kuluttua. Kuinkahan paljon ruotsinkielisiä silloin on, kun ovat 40 vuoden pakkoruotsituksesta huolimatta koko ajan vähentyneet. Ilmeisesti sinun mielestä silloinkin pitäisi vaatia virkamiesruotsin suorittamista?

Tässä on jo 20-30 vuotta heikennetty pahasti suomalaisten kielitaitoa, eikä korjausta siihen saa nopeasti, vaikka pakkoruotsi heti poistuisikin. Se oli poistumassa jo 1990-luvun alussa, ennen kun RKP haki tukea Ruotsista ja Suomi oli heikossa asemassa lamansa takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä