Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en tajua miksi opiskelijat ei saa tehdä töitä

Vierailija
07.12.2013 |

ilman että menettää opintotukea. Nytkin joudun kieltäytymään töistä vaikka olisi kiva saada edes jouluksi vähän extraa kun pienellä mennään koko ajan (en halunnut ottaa lainaa)

Nyt kun sitä työtä olisi vähän enemmän tarjolla niin ei voi ottaa vastaan tai alkaa hirveä paperisota kelan kanssa.. huoh

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan ap:n ehdotusta. Kenenkään ei kannata valmistua vaan jokainen järkevä ihminen ottaa sekä opintotuen että palkan. MInäkin saisin tämän vähän yli 4500 e/kk palkkani päälle joka kuukausi sekä asumistuen että opintotuen, koska olen opiskelija (ainakin kirjoilla yliopistossa). Tänne vaan kaikki raha, otetaan mielellään vastaan.

Vierailija
22/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:41"]

ilman että menettää opintotukea. Nytkin joudun kieltäytymään töistä vaikka olisi kiva saada edes jouluksi vähän extraa kun pienellä mennään koko ajan (en halunnut ottaa lainaa)

Nyt kun sitä työtä olisi vähän enemmän tarjolla niin ei voi ottaa vastaan tai alkaa hirveä paperisota kelan kanssa.. huoh

[/quote]

Koska se opintotuki on toimeentulotuen muoto, ei palkkaa opiskelusta. Ei toimeentulotukeakaan saa, jos tulot ylittävät säädetyn rajan. 

Ei riitä veronmaksajien rahat sellaisten tukemiseen, jotka itsekin tienaavat kohtuullisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toki saa, mutta kuinka moni tekee? Opintotuki ei ole mikään palkkio opiskelusta, opiskelija opiskelee, jotta saisi mieleisensä ammatin ja tutkinnon. Jos tienaa hyvin, ei saa muitakaan etuisuuksia kuten asumistukea, toimeentulotukea jne. Miksi ihmeessä opintotuki olisi poikkeus? Ei opiskelu ole keino tienata vaan opintotukea maksetaan, jotta opiskelija voisi keskittyä opiskeluun.

Vierailija
24/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epistä, mä olen työtön, mutta saan hieman keikkaluonteisesta työstä tuloja silloin tällöin. Ne vähentävät työttömyyskorvausta. Kyllä minun mielestä työttömän pitäisi voida tienata kuinka paljon vain ilman että työttömyyskorvaus menee. Ihan sama asia, vai mitä ap?

Vierailija
25/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:52"]

Minä olen sitä mieltä, että kesätyöt ei saisi opiskelijollakaan vaikuttaa talven tukiin, koska opiskelija voi vaikka joutua maksamaan pahimmillaan kahta asuntoa. Kun opsikelupaikkakunnalta on kerran saanut asunnon, ei siitä mielellään luovu ja muuttaminen vähän väliä on rankkaa, kun usein kesäksi saa vuokrattua kalustetun asunnon. Omiin opiskeluaikoihin kesällä sai tienata niin paljon kuin lystäsi ja minulla juuri oli kalustettu asunto. Se kesätulojen syynääminen vie kuitenkin byrokratiaa, joten säästö on mitätön verrattuna siihen, että kesäkuukausien tulot ei vaikuttaisi. Tai yleensä ne kuukaudet, jolloin ei saa opintotukea, silloin opiskelijan pitäisi saada tienata mitä haluaa. Ei ne kaikkein eniten tienaavat sitä tukea välttämättä muutenkaan viitsi hakea, kun siinä on rajat paljonko pitää opiskella. 

[/quote]

Tuon käytännön aikana ilmeni, että opiskelijoille maksettiin talven aikanakin tehdystä työstä palkka kesällä, kun oli sellainen porsaanreikä. Siitä joutuivat kaikki kantamaan seuraukset, kun olihan se reikä tukittava.

Vierailija
26/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:55"]

Kannatan ap:n ehdotusta. Kenenkään ei kannata valmistua vaan jokainen järkevä ihminen ottaa sekä opintotuen että palkan. MInäkin saisin tämän vähän yli 4500 e/kk palkkani päälle joka kuukausi sekä asumistuen että opintotuen, koska olen opiskelija (ainakin kirjoilla yliopistossa). Tänne vaan kaikki raha, otetaan mielellään vastaan.

[/quote]

Et saisi, jos et suorita riittävästi opintopisteitä per kuukausi.

Vierailija
27/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:57"]

Et sinä menetä asumistukea jos jonain kuukautena teet hieman enemmän töitä!

Opintotuki on "palkka" opiskelusta, jos teet kahta työtä niin pitäisikö toista sitten vähentää kun toisesta saa enemmän??

Tottakai työttömyystuen menettää jos tekee töitä koska ei ole enää työtön!! Pölvästi!!

Mutta minä olen edelleen opiskelija vaikka teen töitä!

Samoin eläkeläinen, jos teet töitä, olet työntekijä et eläkeläinen!!!

Toimeentulotuki vertaukseen en edes jaksa vastata.. huoh mitä vertauksia

ap

[/quote]

Toimeentulotuki ei ollut vertaus, vaan opintotuki ON toimeentulotuken muoto.

Eläkeläinen on eläkeläinen, vaikka kävisi töissä.

Jos tämä ei ollut provo, niin kiinnostaisi tietää, missä mahdat opiskella, siinä oppilaitoksessa taitaa mennä verorahat ihan hukkaan...

Vierailija
28/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:59"]

Epistä, mä olen työtön, mutta saan hieman keikkaluonteisesta työstä tuloja silloin tällöin. Ne vähentävät työttömyyskorvausta. Kyllä minun mielestä työttömän pitäisi voida tienata kuinka paljon vain ilman että työttömyyskorvaus menee. Ihan sama asia, vai mitä ap?

[/quote]

Sen vuoksihan se laki on muuttumassa, että työtön saa tienata jonkun x summan kuussa ilman että menettää tukia.

Vierailija
29/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan opiskelijakin tienata jonkun summan ilman että menettää tukia. Miten tämä poikkeaa työttömän tilanteesta?

Vierailija
30/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:09"]

Saahan opiskelijakin tienata jonkun summan ilman että menettää tukia. Miten tämä poikkeaa työttömän tilanteesta?

[/quote]

Siten, että työtön saa tukina jo aika paljon opiskelijaa isommat summat. Opiskelija  ei pääse samaan edes lainaa nostamalla.

Vierailija
31/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:55"]

[/quote]

Mutta kun se pelkkä yiopistolla kirjoilla olo ei tee sinusta oikeutettua opintotukeen. Opintotuki on vastikkeellinen sosiaalietu, jonka eteen opiskelijan on opiskeltava 5 opintopistettä joka kuukausi. Jos opinnot eivät etene, opintotuen maksu lakkautetaan. Näin ollen näkisin, että opintotuki nimenomaan on "palkka" suoritetuista opinnoista. Ainakin se poikkeaa paljon työttömyyskorvauksesta tai äitiyspäivärahasta, joiden saamiseen ei käytännössä tarvitse käyttää tuntiakaan omaa vapaa-aikaansa. Riittää, että on työtön tai pienen vauvan äiti.

Siksi tuntuu oudolta, että laskennallisesti opiskelijan täytyy paiskia hommia 135 tuntia kuukaudessa (5 kertaa laskennallinen opintopiste eli 27 tuntia), jotta saa opintotukea. Jos joku vielä tämän päälle jaksaa tehdä palkkatyötä, niin sanoisin että hän on palkkansa ansainnut!

Vierailija
32/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:14"]

[/quote]

Siten, että työtön saa tukina jo aika paljon opiskelijaa isommat summat. Opiskelija  ei pääse samaan edes lainaa nostamalla.

[/quote]

Kaikki työttömät ei saa sossusta rahaa. Esim. mä sain työttömänä 500e kuussa. Kyllä varmasti opiskelija yltää tuohon opintolainan avulla.

Vierailija
33/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on syynsä, miksi moni opiskelija tekee töitä pimeänä. On kohtuutonta, että tulorajojen ylittyessä esim. 200e:llä opiskelija menettää heti melkein 500€ tuet. Kyllä tällaisessa tilanteessa moni opiskelija tuntee, että häntä rankaistaan töiden teosta. Tuon tukien menetyksen ei pitäisi olla portaittainen vaan liukuva, kuten työttömälläkin on. Lisäksi on naurettavaa, että tuettoman ajan tulot vaikuttavat myös tukien saantiin. Eihän näin ole millään muullakaan ihmisryhmällä.

Vierailija
34/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja teen opiskelujen ohessa töitä, jotta pärjään taloudellisesti (korkea vuokra). Jos lasketaan yhteen mun tulot eli tuet ja palkka ja vähennetään summasta jää jäljelle 552 euroa, josta maksan netin, puhelilaskun, ruoat, vaatteet ja taloustavarat. Se ei ole suuri summa mutta järkeä käyttäen summa jolla selviää, jos ei yhtäkkiä tule suurempia laskuja. Toisaalta esimerkiksi opiskelijalounas on edullinen.

Silloin kun opiskelen, tiedän jo etukäteen, että minulla on tuo summa käytettävissä per kuukausi. Minulle ei tule siis vuoden lopussa sellaista oloa, että "voi itku kun pitää pienellä kituuttaa eikä saa lisää".

Jos kuitenkin oletetaan, että ap voi myös tienata 660 per tuellinen kuukausi, ihmettelen, kuinka suuri hänen vuokransa on, jos hän ei koe taloudellisesti selviävänsä. Itselläni on todella korkea vuokra (en voi mitään pk-seudun hintatasolle) mutta jos ap:lla on mahdollisuus maksaa sanotaanko 300-400 euroa vuokraa, jonka tuet jo kattavat, niin tuo kuutisen sataa euroa per kuukausi on jo sellainen summa, jolla voi elää ihan mukavasti ellei haaveile Vuitton-laukuista.:)

Olisin kiinnostunut tarkemmin tietämään ap:n taloudellisen ahdingon syyt.

Vierailija
35/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:18"]

[/quote]

[/quote]

Kaikki työttömät ei saa sossusta rahaa. Esim. mä sain työttömänä 500e kuussa. Kyllä varmasti opiskelija yltää tuohon opintolainan avulla.

[/quote]

Saat lisäksi noilla tuloilla asumislisää? Paitsi tietty, jos puolison tulot liian isot. Periaatteessa kuitenkin tuohon voi helposti saada yli 300€ asumislisää työttömyystuen päälle, jolloin on ylitetty jo opiskelijan tuki+laina. Sen lisäksi mahdollinen sossun tuki, niin ylitys on jo melkoinen.

Vierailija
36/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Opiskelija saa opiskella useimmissa oppilaitoksissa ilmaiseksi. Ei kannata unohtaa sitä etuuksia vertailtaessa. Lukukausimaksut jos nyt yhtäkkiä tulisivat, niin sitten ehkä moni ymmärtää, että ilmainen opiskeluoikeus on iso etuus opintotuen päälle.

Vierailija
37/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:19"]

Siihen on syynsä, miksi moni opiskelija tekee töitä pimeänä. On kohtuutonta, että tulorajojen ylittyessä esim. 200e:llä opiskelija menettää heti melkein 500€ tuet. Kyllä tällaisessa tilanteessa moni opiskelija tuntee, että häntä rankaistaan töiden teosta. Tuon tukien menetyksen ei pitäisi olla portaittainen vaan liukuva, kuten työttömälläkin on. Lisäksi on naurettavaa, että tuettoman ajan tulot vaikuttavat myös tukien saantiin. Eihän näin ole millään muullakaan ihmisryhmällä.

[/quote]

Kyllä ihan toimeentulotuessakin tuettomien aikojen tulot vaikuttavat myönnettävään tukeen. Ensiksikin siinä, että säästöön ei saa olla kertynyt mitään, ja vaikkei olisikaan säästöön kertynyt, voi sossu todeta, että aiemmista tuloista olisi pitänyt jäädä säästöön, eikä tt-tukea myönnetä.

Vierailija
38/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:28"]

[/quote]

Kyllä ihan toimeentulotuessakin tuettomien aikojen tulot vaikuttavat myönnettävään tukeen. Ensiksikin siinä, että säästöön ei saa olla kertynyt mitään, ja vaikkei olisikaan säästöön kertynyt, voi sossu todeta, että aiemmista tuloista olisi pitänyt jäädä säästöön, eikä tt-tukea myönnetä.

[/quote]

Mutta ei taida vaikuttaa kuitenkin työttömyystukeen, asumistukeen, äitiyspäivärahaan, eläkkeeseen jne? Muut tukien saajat pääsevät jo näillä tuilla samaan kuin opiskelija opintotuellaan. Toimeentulotuki antaa vaan aika paljon extrarahaa sen päälle.

Vierailija
39/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:28"]

[/quote]

[/quote]

Mutta ei taida vaikuttaa kuitenkin työttömyystukeen, asumistukeen, äitiyspäivärahaan, eläkkeeseen jne? Muut tukien saajat pääsevät jo näillä tuilla samaan kuin opiskelija opintotuellaan. Toimeentulotuki antaa vaan aika paljon extrarahaa sen päälle.

[/quote]

Se on vähän niin, että kun muutamat "mokaavat" kaikki kärsii. Silloin, kun sai tienata vapaasti kuukausina, jolloin tukea ei nostanut, monet opiskelijat nostivat koko vuoden palkkansa. 

Vierailija
40/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:45"]

Miksi pitää antaa tukea, jos sitä ei tarvitse vaan saa rahat työnteolla? Voisihan tämän kääntää niinkin, että miksi ihmeessä työssäkäyvä menettää asumistuen jos palkka nousee ja miksi ei saa pitää tukea? Samasta syystä. Tukea ei makseta, jos siihen ei ole aihetta.

Sullakin tilanne on periaatteessa seurausta siitä, että et HALUNNUT ottaa lainaa. Selvä ja hyvä, se oli sun oma ratkaisu ja olit tietoinen seurauksista. Siis miksi ihmeessä nyt valitat siitä, että olet tehnyt tietoisesti tietyn ratkaisun ihan vapaaehtoisesti? Tässähän oli nimittäin nyt kyse vain siitä, mitä halusit ja mitä et halunnut. Kaikkea ei voi aina saada.

[/quote]

Opintotuki on vastikkeellinen tuki, jonka saaminen edellyttää opintojen etenemistä. Yhteiskunnan muut tuet, kuten työttömyystuet, ovat luonteeltaan vastikkeettomia ja niillä on jopa jollain tasolla mahdollista elää. Opiskelija maksaa palkkatuloistaa verot ihan samalla tapaa kuin normaali palkansaaja. Tuohon lainavertaukseen, miksi opiskelija pitäisi pakottaa ottamaan laina? Miksi opiskelijaa pitäisi rankaista ahkeruudesta, että jaksaa tehdä sekä työtä että opiskella siinä ohessa?

Tottakai jonkinlaiset tulorajat pitää olla, ettei järjestelmän hyväksikäyttö ole mahdollista, jotkut oikeasti hyvätuloiset eivät tarvitse opintotukea, mutta nykyinen tulorajojen taso on kyllä ehdottomasti liian matala. Tämä voidaan nähdä jo siitä, että opiskelijan tulojen ei tarvitse ylittää edes virallista köyhyysrajaa kun alkaa jo opintotukien takaisinperintä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan