Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en tajua miksi opiskelijat ei saa tehdä töitä

Vierailija
07.12.2013 |

ilman että menettää opintotukea. Nytkin joudun kieltäytymään töistä vaikka olisi kiva saada edes jouluksi vähän extraa kun pienellä mennään koko ajan (en halunnut ottaa lainaa)

Nyt kun sitä työtä olisi vähän enemmän tarjolla niin ei voi ottaa vastaan tai alkaa hirveä paperisota kelan kanssa.. huoh

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teen nyt sen minimin töitä että saan opintotukea ilman pelkoa opintotuen takaisin maksuista.

ap

Vierailija
2/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää antaa tukea, jos sitä ei tarvitse vaan saa rahat työnteolla? Voisihan tämän kääntää niinkin, että miksi ihmeessä työssäkäyvä menettää asumistuen jos palkka nousee ja miksi ei saa pitää tukea? Samasta syystä. Tukea ei makseta, jos siihen ei ole aihetta.

Sullakin tilanne on periaatteessa seurausta siitä, että et HALUNNUT ottaa lainaa. Selvä ja hyvä, se oli sun oma ratkaisu ja olit tietoinen seurauksista. Siis miksi ihmeessä nyt valitat siitä, että olet tehnyt tietoisesti tietyn ratkaisun ihan vapaaehtoisesti? Tässähän oli nimittäin nyt kyse vain siitä, mitä halusit ja mitä et halunnut. Kaikkea ei voi aina saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ihmetyttää, että miski työttömyysetuudet, asumistuen, eläkkeen, toimeentulotuen ym muut tuet menettää, jos tekee tarpeeksi töitä.

Pitäisi määrätä niin, että jos on joskus jollain keinolla saanut jonkin tuen, niin sitä ei koko elämssä lakkauteta, tuloi sitten tienanneeksi kuinka paljon tahansa.

Kyllä se on sitten vääääääääärin!

Vierailija
4/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:48"]

Minua taas ihmetyttää, että miski työttömyysetuudet, asumistuen, eläkkeen, toimeentulotuen ym muut tuet menettää, jos tekee tarpeeksi töitä.

Pitäisi määrätä niin, että jos on joskus jollain keinolla saanut jonkin tuen, niin sitä ei koko elämssä lakkauteta, tuloi sitten tienanneeksi kuinka paljon tahansa.

[/quote]

Jep on  niin väärin kun pitää omia itse ansaittuja palkkarahoja kaikkeen tarpeelliseen kuten ruuan ostoon ja asuntolainan lyhennykseen tai vuokraan. Kyllä ne pitäisi pystyä maksamaan yhteiskunnan tuilla tai yhteiskunnan pitäisi ne kustantaa, että voisi sitten omilla rahoilla tehdä kaikkea kivaa, kuten matkoja ja ostaa muotivaatteita.

Vierailija
5/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin hirveä paperisota? Kelan nettipalvelussa pari klikkausta ja avot, palautat opintotukia.

Vierailija
6/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että kesätyöt ei saisi opiskelijollakaan vaikuttaa talven tukiin, koska opiskelija voi vaikka joutua maksamaan pahimmillaan kahta asuntoa. Kun opsikelupaikkakunnalta on kerran saanut asunnon, ei siitä mielellään luovu ja muuttaminen vähän väliä on rankkaa, kun usein kesäksi saa vuokrattua kalustetun asunnon. Omiin opiskeluaikoihin kesällä sai tienata niin paljon kuin lystäsi ja minulla juuri oli kalustettu asunto. Se kesätulojen syynääminen vie kuitenkin byrokratiaa, joten säästö on mitätön verrattuna siihen, että kesäkuukausien tulot ei vaikuttaisi. Tai yleensä ne kuukaudet, jolloin ei saa opintotukea, silloin opiskelijan pitäisi saada tienata mitä haluaa. Ei ne kaikkein eniten tienaavat sitä tukea välttämättä muutenkaan viitsi hakea, kun siinä on rajat paljonko pitää opiskella. 

Vierailija
7/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä menetä asumistukea jos jonain kuukautena teet hieman enemmän töitä!

Opintotuki on "palkka" opiskelusta, jos teet kahta työtä niin pitäisikö toista sitten vähentää kun toisesta saa enemmän??

Tottakai työttömyystuen menettää jos tekee töitä koska ei ole enää työtön!! Pölvästi!!

Mutta minä olen edelleen opiskelija vaikka teen töitä!

Samoin eläkeläinen, jos teet töitä, olet työntekijä et eläkeläinen!!!

Toimeentulotuki vertaukseen en edes jaksa vastata.. huoh mitä vertauksia

ap

Vierailija
8/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki ei tietenkään ole palkka opiskelusta, vaan sosiaalietuus jonka saa tietyillä ehdoilla. Jos elättää itsensä työllä, ei sitä saa. Aivan sama logiikka kuin vaikkapa asumistuessa, jota todellakin alennetaan/peritään takaisin jos alkaa tienata enemmän.

Vierailija
9/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:57"]

Opintotuki on "palkka" opiskelusta, jos teet kahta työtä niin pitäisikö toista sitten vähentää kun toisesta saa enemmän??

Tottakai työttömyystuen menettää jos tekee töitä koska ei ole enää työtön!! Pölvästi!!

ap

[/quote]

Opintotuki nimenomaan EI ole palkka opiskelusta, vaan TUKI opintojen mahdollistamiseksi niille, jotka eivät ole tarpeeksi hyvätuloisia opiskellakseen muuten. 

Vierailija
10/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki on tarkoitettu helpottamaan vähävaraisten opiskelua. Jos tienaat hyvin, et ole vähävarainen. Opinto tuki ja sossuntuki ovat samaa sarjaa. Opintolaina oli se millä ennen pääosin opinnot ja opintojen aikainen elämä rahoitettiin. En tiedä missä vaiheessa opintolaina on poistunut kuvioista. On olemassa jotain etuja joihin ei mitkään muut tulot vaikuta. Ne yleensä koetaan epäoikeudenmuikaisiksi. esim kansanedustajien sopeutumiseläke.

Vierailija
11/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:57"]

ap

[/quote]

Jos opiskelusta kannattaisi maksaa palkkaa, niin kaikki työttömäthän voitaisiin laittaa opiskelemaan jotain.

Vierailija
12/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:48"]

[/quote]

Eikös jotkin kaupunkien asunnot toimi tuolla periaatteella? Asunnon saamisessa vähävaraisuus auttaa, mutta myöhemmin ei kuitenkaan tarkistella, miten asujan taloudellinen tilanne on kehittynyt.

Vierailija
13/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuen (opintorahan ja opintotuen asumislisän) 500 euroa menettää, jos tienaa yli 800 euroa kuussa (olettaen, että ei nosta opintotukea kesällä). Yhteensä opiskelija saa siis rahaa käyttöönsä korkeintaan 1300 euroa. Olisiko esimerkiksi 900 tai 1000 euroa kuussa tienaava mielestänne "hyvätuloinen opiskelija"? Kaikki eivät saa opiskelija-asuntoa, jolloin vuokra Helsingissä saattaa kohota jopa 700-800 euroon asti! Käteen jäisi tällöin palttiarallaa 500 euroa.

Vierailija
14/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaako äitiyspäiväraha jos menet töihin?

Kyllä opintotuki pitäisi kuulua kaikille opiskelijoille niinkuin lapsilisä kaikille lapsen omaaville

Miten voitte verrata soosuneläjää ja opiskelijaa, opiskelija tekee opiskelujen eteen "töitä" ja suurimpana tulevaisuuden tavoitteena on valmistautua ja päästä töihin.

Vierailija
15/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 13:52"]

Miten niin hirveä paperisota? Kelan nettipalvelussa pari klikkausta ja avot, palautat opintotukia.

[/quote]

Ja jos tietää jo etukäteen, että tulot joulukuussa ylittävät tukirajan, siitä voi kertoa Kelalle jo silloin, jolloin ei tarvitse edes palauttaa mitään.

Vierailija
16/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat nostavat tavallisesti opintotukea yhdeksän kuukautta vuodessa (syyskuusta toukokuuhun). Yhdeksän opintotukikuukauden nostamista varten opiskelijan omat tulot saavat olla maksimissaan 11 850€ sen vuoden aikana, jolloin tukia nostetaan 9kk. Eli aika perkeleesti saa takoa rahaa kesätöissä jos meinaa tuon summan tienata sen parin kuukauden aikana, kun kesätöitä tehdään.

Ja jos onnistuu tienaamaan noin hyvin, kuten varmasti loppuvaiheen diplomi-insinööriopiskelijat ja lääketieteilijät ym. onnistuvatkin, niin ei niille tuille oikeasti ole tarvetta. Parempi, kun menevät sellaisten opiskelijoiden taskuihin, jotka tukia oikeasti tarvitsevat eikä hyväpalkkaisten kaljarahoiksi.

T: lääketieteen ylioppilas

Vierailija
17/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halunnut nostaa lainaa, nyt teen töitä vain sen verran että tuki ei lähde. Ylityöt ja sunnuntaivuorot saan onneksi tehdä pimeästi niin ei tarvii kituuttaa ja viitsii tehdäkkin töitä:)

Ihan turha tulla napisemaan tässä maassa jaetaan verovarat muutenkin päin vittua niin ei enää kiinosta

Vierailija
18/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, en napise, mutta kertoisitko, mitä verovaroin tuettua toimintaa et pidä hyvänä ja mikä vastaavasti jää ilman verotukea? Mihin 'päin vittua' yllä viittaa?

Vierailija
19/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, äitiyspäiväraha menee minimiksi, jos tekee äitiyslomalla töitä.

Vierailija
20/57 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:48"]

14, äitiyspäiväraha menee minimiksi, jos tekee äitiyslomalla töitä.

[/quote]Pyhäpäivinä saa tehdä niin paljon kuin sielu sietää, äippärahaa maksetaan vain ma-la.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän