Lapsi joka on älyttömän herkkä
Ja arka. Eikä halua olla koulussa asioiden keskellä tai nolostuuu todella helposti ja kokee tilanteet aäepämukaviksi. Miten häntä voisi auttaa?
Koulukiusaamista ei ole, mutta jos joku esimerkiksi nauraa paidan värille, niin hän ei halua sitä paitaa enää käyttää.
Ja siis ei naura sille paidalle välttämättä pahantahtoisesti.
Miten opettaa lasta toimimaan näissä tilanteissa?
Olin itsekkin hilkainen lapsi, mutta en yhtään tiedä mitä pitäisi tehdä. Muistan miten kouluun meneminen ja siellä oleminen ahdisti. Kaikki sellainenkin ahdisti, jos esim. Luokassa oli joku tilanne päällä että se luokan pelle oli ottanut jonkun muun silmätikuksi ja härkki tätä.
Kommentit (51)
Mitähän ihmeen mielenterveyspuolen kuntoutusta??
Vierailija kirjoitti:
Otat yhteyttä kouluterveyden hoitajaan ja asia lähtee sitä kautta aukeamaan.
Itselläni myös superherkkä tytär, ja ollaan pulassa asian suhteen. Ei pysty keskittymään jos on vähänkään meteliä luokassa, älyssä ei ole vikaa ja oppii samassa tahdissa kuin muutkin mutta nuo herkät aistit...huoh! Ei myöskään kerro aikuiselle jos on jokin hätä, istuu mielummin ripulit housussa loppupäivän tai ilman tarvittavia välineitä tunnilla jne. Ei siedä yhtään vitsailua itseään kohtaan.
Niin, mitä tämmöisen lapsen kanssa pitäisi tehdä? Vastausta ei ole toistaiseksi löytänyt kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat yhteyttä kouluterveyden hoitajaan ja asia lähtee sitä kautta aukeamaan.
Kannattaa olla yhteydessä myös esim. omaan terveyskeskukseen ja avata nuo omat kouluaikaiset traumat, ettei niitä periytä lapselle ja elä niitä omia pelkoja uudelleen lapsen kautta.
Oletko lukenut erityisherkkyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni myös superherkkä tytär, ja ollaan pulassa asian suhteen. Ei pysty keskittymään jos on vähänkään meteliä luokassa, älyssä ei ole vikaa ja oppii samassa tahdissa kuin muutkin mutta nuo herkät aistit...huoh! Ei myöskään kerro aikuiselle jos on jokin hätä, istuu mielummin ripulit housussa loppupäivän tai ilman tarvittavia välineitä tunnilla jne. Ei siedä yhtään vitsailua itseään kohtaan.
Niin, mitä tämmöisen lapsen kanssa pitäisi tehdä? Vastausta ei ole toistaiseksi löytänyt kukaan.
Millaista apua lapselle on haettu?
Toimintaterapiaa ja ahdistuneiduuden lievitystä psykologian keinoin. Sitä nämä lapset tarvitsevat.
Kyse on 12vuotiaasta pojasta. Terkkarilla sanoi että ei ole kiusaamista. Vahvasti epäilen että alkaisi terkkarilla puhumaan mutta voidaa kokeilla
curling? ainoa lapsi? kotona aina äidin kans?
Koulukuraattori on matalan kynnyksen keskusteluapu. Jospa ekaksi varaisitte sinne ajan. Toki sinne varmaan kestää muutama viikko ennen kuin pääsee.
Onko tämä alkanut vasta nyt? Liittyisikö murrosiän tuomiin muutoksiin? Itse ainakin muutuin todella herkäksi ja itsekriittiseksi tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi tarvitsee mielenterveyspuolen kuntoutusta tietysti. Älä odota, että hän jää kotiin. Apua saa rahalla.
Oliko siulla niukka lapsuus ku piti mainita toi raha??
Aina on ollut arempi ja herkkä. Mutta ehkä nyt ahdistuu enempi
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut erityisherkkyydestä?
Mä olin samanlainen ja mulla paljastui aikuisiällä adhd.. kannattaa ehkä poissulkea koska hoitamattomana voi mennä elämä tosi pahasti vihkoon
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt vasta haet hänelle apua?
Lue esim Elaine Aronin kirjoja erityisherkkyydestä lyhenne on HSP. Löyryy paljon hyviä kirjoja myös muilta. Aaronilla ainakin ihan käytännön vinkkejä miten hsp kannattaa huomioida elämässä, miten sen kanssa elää ja miten erityisherkkää lasta kannattaa kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vasta nyt? Arkuus ja herkkyys ei ole sairaus vaan luonteenpiirre. Ahdistus taas ei ole. T. Eri
Jotain aspie autismin kirjoa, mulla oli samanlaista vielä pari kymppisenä, nykyään osaan jo hallita paremmin.
Siedätys auttaa, pitää vain mennä epämukaviin tilanteisiin ja puhua sille lapselle asiasta jotta saa itsevarmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vasta nyt? Arkuus ja herkkyys ei ole sairaus vaan luonteenpiirre. Ahdistus taas ei ole. T. Eri
Niin luonteenpiirre joka vaatii varhaista puuttumista ja tukea.
Lapsesi tarvitsee mielenterveyspuolen kuntoutusta tietysti. Älä odota, että hän jää kotiin. Apua saa rahalla.