Miksi ateistit vietätte joulua?
Miksi suurin osa vain tavan vuoksi kirkkoon kuuluvista ja ateisteista viettää kuitenkin joulua? Jouluhan on kristillinen juhla, joten miksi juhlitte sitä? Juhlitteko ramadania myös?
Kommentit (36)
Kyllä joulua nykymaailmassa ihan kristinskon vuoksi vietetään, ei minkään valon juhlan. Se on kristillinen pyhä.
No, se mun uskovainen ystäväni on myös asperger se ehkä selittää osan ongelmista hänen kanssaan. Ehkä pärjäätkin juuri ateistien kanssa, koska normiuskovaiset loukkantuisivat kun pidät heitä pakanallisiin menoihin osallistuvina. Ateisteja ei sellainen loukkaa tippaakaan.
Mun ystävä ja minä siedettiin tätä asiaa paremmin, kun olin täysi ateisti. Kun aloin uskoa sanotaanko henkimaailman mahdollisuuteen (en väitä että sitä olisi, mutta pidän mahdollisena), sukset menivät ristiin, koska en enää jaksanut sanoa vain jaa jaa kaikkiin hänen väitteisiinsä. (Tai kumota niitä) Eikä hän halunnut ymmärtää minun ajatteluani. Paljonhan siis myös ymmärsinkin ystävääni, koska minulla ei ole omaa tapaani olla kristitty rasitteena. Vaikka kuulunkin kirkkoon.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 23:09"]
Kyllä joulua nykymaailmassa ihan kristinskon vuoksi vietetään, ei minkään valon juhlan. Se on kristillinen pyhä.
[/quote]
SINÄKÖ Se päätät mitä muut juhlii. Minun jouluni ei voi olla kristillinen, koska Jesse on yhtä satua kuin joulupukki! Ei kumpikaan haittaa mun bileitä.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 23:09"]
[/quote]
Olkoon vaan, mutta se on silti istutettu alunperin pakanallisen juhlan päälle. Joten mikseivät ateistit juhlisi sitä?
Häh?
Meillä joulu on perheen, yhdessäolon ja lahjojen juhla. Saadaan olla kotona, syödä hyvin ja ostella kaikenlaista.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 23:12"]
No, se mun uskovainen ystäväni on myös asperger se ehkä selittää osan ongelmista hänen kanssaan. Ehkä pärjäätkin juuri ateistien kanssa, koska normiuskovaiset loukkantuisivat kun pidät heitä pakanallisiin menoihin osallistuvina. Ateisteja ei sellainen loukkaa tippaakaan.
Mun ystävä ja minä siedettiin tätä asiaa paremmin, kun olin täysi ateisti. Kun aloin uskoa sanotaanko henkimaailman mahdollisuuteen (en väitä että sitä olisi, mutta pidän mahdollisena), sukset menivät ristiin, koska en enää jaksanut sanoa vain jaa jaa kaikkiin hänen väitteisiinsä. (Tai kumota niitä) Eikä hän halunnut ymmärtää minun ajatteluani. Paljonhan siis myös ymmärsinkin ystävääni, koska minulla ei ole omaa tapaani olla kristitty rasitteena. Vaikka kuulunkin kirkkoon.
[/quote]
En pidä uskossa olemista, kristittynä olemista rasitteena. Ehkä se muille voi olla rasite, kun en taivu viettämään joitain juhlia heidän tavallaan, vaikka se ei heiltä olisis pois. Halusin vain tarttua tuohon sanaan rasite. :)
Ja on minulla kavereina muitakin kuin ateisteja. Sellaisia, jotka uskovat Jumalaan ja sanovat että välit ovat ylös kunnossa, silti viettäen joulua jopa intomielisesti ja uskoen Raamatullisesti ei-oikeisiin uskonkäsityksiin. En ala kahvipöydässä niistä tinkaamaan. Jokainen päättää itse, mihin uskoo ja miten toimii. -se joka ei vietä joulua
Meille se on perheen, yhdessäolon ja rauhoittumisen juhla. Toki samalla porukalla tavataan 2-3 x kuukakudessa saman pöydän ääressä muutenkin mutta joulussa on oma fiiliksensä - tietyt ruuat, talven hämy ja toive siitä että viikon kuluttua talvi taittuu - valoa kohti mennään
Ollaan ateisteja. Vietetään silti joulua. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu joulun vietto, siihen on kasvanut. Se on yhdessä olon, ilon, talven, tonttujen ja joulupukin, lapsenmielisyyden juhla. Ihana koristella kotia, laittaa jouluruokia, avata lahjoja, koristella kuusi, nähdä lasten ilo jne. Meillä ei mitään tekemistä uskonnon kanssa. En puutu uskovaisten juhlintatapoihin, miksi uskovaiset puuttuvat aina muiden? (Suvussa hartaita uskovaisia, jotka kommentoivat sitä sun tätä asiaa, olettaen sen olevan heille oikeutettua. Miksi minä ei-uskova en tunne samaa tarvetta kommentoida heitä...)
kaikkien uskovaisten kiusaksikin juhlin Joulua.
Että joulupukki tulisi ja toisi lahjoja, siksi.
Juhlin joulua, koska haluan. Ei kai siihen sen kummempia perusteluita tarvita. Jokainen juhlikoon, mitä haluaa. Minusta on kiva luoda tunnelmaa kynttilöin, rauhoittua, syödä hyvin, nauttia tuttavien seurasta, seurata lasten iloa ja riemua, antaa ja saada lahjoja.... Ei siihen jeesusta tarvita. Periaatteessa voisin viettää "joulua" jonakin muunakin ajankohtana, mutta kätevintähän se on viettää sitä silloin, kun kaikilla tuttavillakin on vapaata töistä ja aikaa oleskeluun/seurusteluun.
Joulu ei ole kristillinen juhla, vaan sillä on paljon pitemmät perinteet talvipäivänseisauksen juhlana. Sellaisena minäkin sitä juhlin, jeesussadun kanssa ei meikäläisen joulujuhlalla ole mitään tekemistä.
Kristityt päälleliimasivat jeesusjuhlansa perinteisen joulujuhlan päälle tukahduttaakseen vanhat perinteet väkivaltaisten ristiretkiensä yhteydessä. Joten mene sinä lahkolainen muualle horisemaan, naurettava uskontosi ei ole maailman napa.
Tavallinen päivä minulla siinä missä muutkin.
Juhlin jouluna vuoden pimeintä aikaa ja talven selän taittumista.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:29"]
En vietä joulua, vaikka uskon Jumalaan ja Jeesukseen. En osta lahjoja enkä toivota hyvää joulua, en myöskään koristele kuusta. Jumalan sanaa lukeneena ja joulun perinteitä tutkineena olen tullut siihen tulokseen, että Jumala ei haluaisi joulua vietettävän koska on se on todella pakanallinen, ei kristillinen juhla ja Jumala ei halua uskovaisten tekevän sellaista, mikä on Jumalasta pahaa. Tässä siis niinsanotusti jopa epäjumalan palvonta.
[/quote]
Tässä on oikein tyyppiesimerkki siitä, kun otetaan uskonnosta itselle ohjenuora ja vieraannutaan elävästä elämästä. Juuri tämän takia uskonnot noin pääsääntöisesti kuvottavat minua.
Eräs ystäväni on juuri kaltaisesi tyyppi. Kuvittelee elävänsä jumalan tahdon mukaista elämää, vaikka hänestä ei ole sitten iloa kenellekään, koska kaikki on niin ahdasta ja ankeaa. Pahinta oli, kun hän lyttäsi minun maailmankatsomukseni (ei kristitty). Sanoin hänelle sen loukkaavan minua, että hän ei edes koita ymmärtää minun näkemyksiäni, vaikka minä annan hänen ajatella kuten ajattelee.
Se olikin sitten viimeinen puhelu toistaiseksi hänen kanssaan. Jos asettaa uskonoppinsa ystäviensä tunteiden edelle, niin omapa on valintansa. Ja kun kirjoittaja ei moisiin syihin vedoten juhli joulua, niin aikamoisena hapan naamana pitaisin.
Vähän eksyi aiheesta. En edes pahoittele.
[/quote]
Minulla on jopa ateisteja kavereina ja olemme käyneet lukuisia (kiivaitakin) keskusteluja siitä, miksi uskon näin ja miksi hän näin. En eristäydy normaalista elämästä, mutta teen vain jotkin asiat toisin, yrittäen samalla olla mahdollisimman ystävällinen muille enkä koskaan kasvotusten ala kiistelemään oma-aloitteisesti esim. joulun vietosta. En vain osallisti keskusteluun, mutta en kehonkielelläni anna ymmärtääkään että asia olisi jotenkin "ongelma" minulle. En ymmärrä miksi esim. kasvissyöjätkin pitävät niin kovaa melua toisinaan itsestään ja valinnoistaan, kun elää voi eri tavoin niin matalallakin profiililla, tuntien siitä onnellisuutta. -joka ei vietä joulua.