Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ateistit vietätte joulua?

Vierailija
05.12.2013 |

Miksi suurin osa vain tavan vuoksi kirkkoon kuuluvista ja ateisteista viettää kuitenkin joulua? Jouluhan on kristillinen juhla, joten miksi juhlitte sitä? Juhlitteko ramadania myös?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksais enää tätä provoa, jooko. Mee vaikka kiillottamaan kynttilänjalat.

Vierailija
2/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietän joulun joulutapoineen ja ruokineen,lahjoineen.

Uskonnolla ei ole minulle mitään tekemistä joulun kanssa.

Ei ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sulle ap yksi tuoreehko ketju aiheesta:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3895446/ketju/kirkosta_eronneet_ja_ateistit_joulunvietosta

Tää alkaa olla niin väsynyt provo, että hohhhoijaa.

Vierailija
4/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle joulu on ihana traditio jouluisine tunnelmineen. Vaikka en usko Jeesukseen, haluan kuitenkin viettää joulua; olla perheen kanssa, antaa lahjoja, syödä hyvää ruokaa.. se on vaan niin kivaa :)

Vierailija
5/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovainen, miksi vietät joulua? Se on pakanajuhla, johon Jeesuksen syksyinen syntymäpäiväjuhlinta siirrettiin, että saatiin pakanat suostuvaisemmiksi käännytykseen.

Miksi uskovainen et vietä Jeesuksen syntymäjuhlaa hänen oikeana syntymäpäivänään?

Vierailija
6/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, ensinnäkin joulun historia ei johda kristinuskosta, joulu oli nimittäin alunperin pakanallinen valon juhla. Uskonto ei vaikuta jouluuni lainkaan, vietän sen suomaisten jouluperinteiden mukaisesti ilman joulukirkkoa yms.

Vierailija
7/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ei ole alunperin mitenkään kristillinen pyhä. Eli otapa selvää joulun oikeasta perinteestä. En edes viiti enää täällä sen enempää selvittää asiaa.

Vierailija
8/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Jesse ei syntynyt jouluna

2. Joulun alkuperä on pakanallinen

3. Koska joulu ei ole minulle jessen syntymäjuhla vaan perinteinen sukujuhla

Vierailija
9/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko nyt asiasta vääntää. Älkää ihmiset vastatko näihin ketjuihin kerta toisensa jälkeen.

T. Kristitty uskova ihminen, jolle on aivan sama miksi kukakin joulua viettää

Vierailija
10/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/joulu/historia.html

Ei me juhlitakaan joulua vaan kaikkea muuta!

Vierailija
11/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:55"]

Uskovainen, miksi vietät joulua? Se on pakanajuhla, johon Jeesuksen syksyinen syntymäpäiväjuhlinta siirrettiin, että saatiin pakanat suostuvaisemmiksi käännytykseen.

Miksi uskovainen et vietä Jeesuksen syntymäjuhlaa hänen oikeana syntymäpäivänään?

[/quote]

Noh, ap? Veikö kissa kielesi?

Vierailija
12/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat ateistilla?

Vierailija
13/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlistatteko te kirkkoon kuuluvat joulua laulamalla virsiä ja pidättäytymällä materialistisista lahjoista? Juujuu, saihan Jeesuskin syntymälahjoja, mutta jouluhan on täysin kaupallinen juhla jenkkien keksimine Cola-pukkeineen. Sillä ei ole mitään uskonnollista merkitystä enää 2010-luvulla.

Vierailija
14/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:46"]

Miksi suurin osa vain tavan vuoksi kirkkoon kuuluvista ja ateisteista viettää kuitenkin joulua? Jouluhan on kristillinen juhla, joten miksi juhlitte sitä? Juhlitteko ramadania myös?

[/quote]Muksut tykkää tontuista ja lahjoista. Pitkän synkän talven keskelle tarvitaan jokin juhla ja sitä on näppärä viettää silloin kun muutkin lomailee.

Vierailija
15/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohteliaisuudesta kanssa ihmisiä kohtaan, minusta on kivaa kun muut ovat onnellisia

Vierailija
16/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on juuri sen verran kaupallinen kuin itse haluaa.

Jeesuksen syntymän symbolinen juhla ja valon juhla.

Jeesus tuo valon elämään jos nöyrtyy ymmärtämään.

Erittäin puhuttelevaa krääsäihmisille juuri jouluna, kristinusko ei pakota ketään ostamaan, antaa voi lämpöä ja rakkautta. Ajatelkaa.

Vierailija
17/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä joulua, vaikka uskon Jumalaan ja Jeesukseen. En osta lahjoja enkä toivota hyvää joulua, en myöskään koristele kuusta. Jumalan sanaa lukeneena ja joulun perinteitä tutkineena olen tullut siihen tulokseen, että Jumala ei haluaisi joulua vietettävän koska on se on todella pakanallinen, ei kristillinen juhla ja Jumala ei halua uskovaisten tekevän sellaista, mikä on Jumalasta pahaa. Tässä siis niinsanotusti jopa epäjumalan palvonta.

Vierailija
18/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:29"]

En vietä joulua, vaikka uskon Jumalaan ja Jeesukseen. En osta lahjoja enkä toivota hyvää joulua, en myöskään koristele kuusta. Jumalan sanaa lukeneena ja joulun perinteitä tutkineena olen tullut siihen tulokseen, että Jumala ei haluaisi joulua vietettävän koska on se on todella pakanallinen, ei kristillinen juhla ja Jumala ei halua uskovaisten tekevän sellaista, mikä on Jumalasta pahaa. Tässä siis niinsanotusti jopa epäjumalan palvonta.

[/quote]

Tässä on oikein tyyppiesimerkki siitä, kun otetaan uskonnosta itselle ohjenuora ja vieraannutaan elävästä elämästä. Juuri tämän takia uskonnot noin pääsääntöisesti kuvottavat minua. 

Eräs ystäväni on juuri kaltaisesi tyyppi. Kuvittelee elävänsä jumalan tahdon mukaista elämää, vaikka hänestä ei ole sitten iloa kenellekään, koska kaikki on niin ahdasta ja ankeaa. Pahinta oli, kun hän lyttäsi minun maailmankatsomukseni (ei kristitty). Sanoin hänelle sen loukkaavan minua, että hän ei edes koita ymmärtää minun näkemyksiäni, vaikka minä annan hänen ajatella kuten ajattelee.

Se olikin sitten viimeinen puhelu toistaiseksi hänen kanssaan. Jos asettaa uskonoppinsa ystäviensä tunteiden edelle, niin omapa on valintansa. Ja kun kirjoittaja ei moisiin syihin vedoten juhli joulua, niin aikamoisena hapan naamana pitaisin.

Vähän eksyi aiheesta. En edes pahoittele.

Vierailija
19/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko jumaliin enkä Jeesuksiin, mutta minä uskon Joulupukkiin, kun se tuo joka joulu mulle lahjoja (jumalat ei olis muuta kun nyhtämässä kirkollisveroja pappien pohjattomiin pusseihin). Siksi vietän joulua!

Vierailija
20/36 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Skandinaviassa juhlittiin keskitalvella, talvipäivänseisauksen aikaan. Joidenkin selitysten mukaan skandinaavit ja pohjoisten alueiden keltit ymmärsivät vuoden kahdeksankapulaiseksi pyöräksi (muinaisskandinaavit hjól) - talvipäivänseisaus oli tämän 'pyörän' juhla (engl. Yule, ruots. Jul, norja Jule, islanti Jo'l, Jól). Keskiajalla Englannissa Yule- ja Christmas-juhlasta tuli käytännössä synonyymejä ja islannissakin tervehdystä gledileg jól käytetään joissain paikoin edelleen: 'hyvää joulua!' Toisten lähteiden mukaan pohjolassa tapana oli uhrata hevosia ja syödä niiden lihaa; muinaisskandien kielessä juhla oli hevosten juhla, jo-öl. Myöhempi nimitys keskitalven juhlalle oli juhl. Myöhemmin Ruotsissa ja Suomessa juhlittiin joulun tienoilla (25.12.) uutta vuotta (vuoteen 1559, jolloin sitä alettiin viettää 1.1.) Kun kristinuskosta tuli Roomassa virallinen uskonto, kristillinen ja pakanajuhla sulautuivat toisiinsa. Historiantutkijoiden mukaan Jeesus syntyi syksyllä tai loppukesästä (ja muutamia vuosia ajanlaskun alkua aiemmin), mutta kirkko ei olisi saanut juhlijoita omiin juhliinsa, jos olisi perustanut täysin uuden juhlan... Niinkuin muidenkin suurien kirkkopyhien kohdalla, pakanajuhlat haluttiin korvata 'oikeaoppisella' juhlalla. Joulupäivää on juhlittu 25. joulukuuta vuodesta 336 (joidenkin lähteiden mukaan 529) lähtien. Länsimaailman tuntema joulunvietto on peräisin keskiajalta: siihen saakka joulua vietettiin kristillisessä kirkossa melko matalalla profiililla. Neitsyt Marian palvonta alkoi kasvaa 1100-luvulla ja tuolloin huomio alkoi kiinnittyä yhä enemmän paikallisten pyhimysten sijaan kirkon suuriin pyhimyksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi