Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eronneet ja ateistit joulunvietosta

Vierailija
04.12.2013 |

Olet eronnut kirkosta/ateisti, miksi juhlit joulua? Ei ole sun juhlas kyllä juhlia jos et edes usko asiaan josta joulu on saanut syntynsä? Tiedätkö edes mikä se syy on miksi joulua juhlitaan? Ja ei, se ei ole joulupukki..... Vituttaa et ei uskota tai ei kirkkoon verojen takia mut sit juhlitaan silti joulua. Millai kehtaatte??

Kommentit (155)

Vierailija
1/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:15"]

Minä kuulun kirkkoon ja vietän joulua nimenomaan kristillisen sanoman takia. Silti minua huvittaa aina tuo "minä vietän joulua kristinuskoa edeltävän juhlaperinteen takia"-väite. Kuka näistä ateisteista siis haluaa viettää talvipäivänseisausta (jo ennen jouluaattoa) ja taikoa aurinkoa takaisin esiin, kekriä (vuodenvaihde, jota kuuluu viettää aiemman tavan mukaan jo lokakuussa), karhunpeijaisia (karhu oli aiemmin pääjumaluus) ja rukoilla karhulta armoa, joulupukin juhlaa (liittyy kekripukkiin, jota juhlistettiin vasta tammikuussa yhdessä haltioiden kanssa) ja niin edelleen ja niin edelleen. Turhia tuommoiset väitteet! Nykypäivän joulu on nimenomaan kristillinen juhla.

[/quote]

Hukkasit pallon uskonvapautta halveksuessasi.

[/quote]

En minä halveksu uskonvapautta. Minä ihmettelen, miksi ateistit perustelevat joulunviettoa sillä, että joulua on vietetty jo ennen kristinuskoa, ja puhuvat jostain  kekristä tai talvipäivänseisauksesta. Nekin liittyvät muinaissuomalaiseen uskontoon, mutta harva tämän päivän suomalaisesta oikeasti viettää niitä juuri noiden aiempien juhlien perusteella. Ateistit voivat minun puolestani viettää joulua, hanukkaa ja vaikka ramadania ihan niin kuin haluavat, mutta perustelisivat juhlanviettonsa sitten ihan vain sillä, että on hauska juhlia, eivätkä jollain pötypuheilla.

[/quote]

Joulua on hauska juhlia. Terveisin ateisti.

Vierailija
2/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti ja vietän joulua, koska koko yhteiskunta lakkaa toimimasta kolmeksi päiväksi ja on helpompaa juhlia mukana kuin yrittää tehdä arkisia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne pötypuheet nyt kuitenkin kuulu siihen kristinuskon jouluun??

Vierailija
4/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:30"]

Minä kuulun kirkkoon ja vietän joulua nimenomaan kristillisen sanoman takia. Silti minua huvittaa aina tuo "minä vietän joulua kristinuskoa edeltävän juhlaperinteen takia"-väite. Kuka näistä ateisteista siis haluaa viettää talvipäivänseisausta (jo ennen jouluaattoa) ja taikoa aurinkoa takaisin esiin, kekriä (vuodenvaihde, jota kuuluu viettää aiemman tavan mukaan jo lokakuussa), karhunpeijaisia (karhu oli aiemmin pääjumaluus) ja rukoilla karhulta armoa, joulupukin juhlaa (liittyy kekripukkiin, jota juhlistettiin vasta tammikuussa yhdessä haltioiden kanssa) ja niin edelleen ja niin edelleen. Turhia tuommoiset väitteet! Nykypäivän joulu on nimenomaan kristillinen juhla.

[/quote]

Hukkasit pallon uskonvapautta halveksuessasi.

[/quote]

En minä halveksu uskonvapautta. Minä ihmettelen, miksi ateistit perustelevat joulunviettoa sillä, että joulua on vietetty jo ennen kristinuskoa, ja puhuvat jostain  kekristä tai talvipäivänseisauksesta. Nekin liittyvät muinaissuomalaiseen uskontoon, mutta harva tämän päivän suomalaisesta oikeasti viettää niitä juuri noiden aiempien juhlien perusteella. Ateistit voivat minun puolestani viettää joulua, hanukkaa ja vaikka ramadania ihan niin kuin haluavat, mutta perustelisivat juhlanviettonsa sitten ihan vain sillä, että on hauska juhlia, eivätkä jollain pötypuheilla.

[/quote]

Eiköhän suurin osa ateeisteista juhli joulua siksi, että sitä on hauska juhlia. (Ja ehkä osa juhlii siksi että perheen vuoksi on pakko.) Se, että näissä joulukeskusteluissa tuodaan esiin joulun todellinen alkuperä, johtuu siitä että kristittyjen on välillä suorastaan mahdoton käsittää ettei joulu ole heidän yksinoikeutensa, vaan he juhlivat ihan yhtä lailla lainatavaralla kuin ateistitkin.

Vierailija
5/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itseasiassa olen satunnaisesti juhlinut talvipäivänseisausta (sitä oikeaa hetkeä), jos sattuu sopivasti vaikka viikonlopulle.

Kuten tässä on sanottu, joulu juhlana on täynnä epäkristillisä perinteitä. Niin on melkein kaikkien juhlien kanssa ja tätä sekoittumista on tapahtunut ties kuinka kauan. Suurin osa meidänkin merkittävistä juhlista (joulu, pääsiäinen, juhannus, ja ehkä voitaisiin puhua siitä kekristä) sijoittuu näppärästi seisausten ja tasausten nurkille, joka voi antaa viitteitä siihen, että niitä on juhlittu ties kuinka kauan. Se, mitä siihen myöhempinä vuosina on aina päälle liimattu uskonnollisena hömpänpömppänä (enkä nyt puhu pelkästä kristillisyydestä) ei muuta sitä, että ihmiskunta on halunnut näitä vuoden muutostilanteita juhlistaa.

Se lienee ihan normaalia ihmiseltä, hyvänen aika, hemmetin iso osa ihmisistä juhlistaa perjantaita viikon muutoshetkenä kun siirrytään arjesta viikonloppuun. Se vaan tuntuu kuuluvan ihmisluontoon, että muutoksia juhlitaan. Oli se sitten vuodenkiertoa tai vaikkapa ihmisen henkilökohtaiset ja statukselliset muutokset (syntymäpäivät eli ikääntyminen, häät eli siirtyminen siviilisäädystä toiseen, valmistuminen koulutuksesta eli siirtyminen ns. uudelle koulutustasolle, lasten syntymä, muutokset perheessä...).

Tuossa aika moni on kommentoinut siitä, että kristilliset juhlapyhät pitäisi saada vapaaksi vain jos on uskossa. Tämä on ihan fine - kunhan tasapuolisuuden nimissä se tarkoittaa sitä, että KAIKILLA on oikeus saada ne oman uskontonsa - tai uskonnottomuutensa juhlapäivät vapaaksi. Oli se sitten joulu, hanukkah tai talvipäivänseisaus. Siirrytään tähän muotoon kaikinpuolin. Perusteltua sen sijaan ei millään tasolla ole se, että vain kristityt saavat pyhäpäiviään vapaaksi.

Vierailija
6/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kerron lapsille myös Jeesus-sadut näiden jouluun liittyvien Joulupukki ja tonttu-juttujen rinnalla vaikka en kuulukaan kirkkoon. Sitä paitsi luulen, että tonttujuttuja kertovat myös uskovaiset...

Vierailija
7/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ei ole alunperin kristillinen juhla vaan sen alkuperä on täysin pakanallinen. Jeesus ei myöskään syntynyt jouluna vaan kirkolliskokouksessa joskus satoja vuosia sitten päätettiin alkaa viettämään jeesuksen syntymäpäivää jouluna päivänä jolloin pakanat yleisesti juhlivat keskitalven juhlaansa.

Ei mun perheessäni kyllä koskaan ole juhlittua joulua jeesuksen syntymäpäivänä saati sitten millään tavalla korostettu kristillisyyttä.

Huonosti tunnette oman uskontonne.

Vierailija
8/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun alkuperä on pakanallinen, ei todellakaan kristillinen juhla ole ollut alun alkaenkaan. Siksi en sitä vietä ollenkaan. En kuulu kirkkoon, mutta uskon Raamattuun Ja Jumalaan. Kuulun seurakuntaan, joka jäljittelee alkukristillisen seurakunnan mallia. 

Vierailija
9/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas kirkkoon kuuluvat, onko teillä pöydässä paistettu sika? Käykö teillä joulupukki? Puetteko lapsenne tonttulakkeihin? Onko teillä joulukuusi? Laulatteko ei-uskonnollisia joululauluja?

Miksi ihmeessä? Ei ne teille kuulu.

Vierailija
10/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:00"]

Olen samaa mieltä, että kirkollisiin juhlapyhiin kuuluvat vapaapäivät kuuluisivat  oikeasti vain kirkkoon kuuluville. Erotaan kirkosta, mutta helatorstait ym. kyllä kelpaa vapaapäiviksi. Menkööt töihin kirkollisina juhlapyhinä ne, jotka eivät kirkkoon kuulu.

[/quote]

Kyllä tämä ainakin minulle sopisi, mutta sen pitäisi myös näkyä palkassa. Parantaisi varmasti myös työnsaantimahdollisuuksia, kun en vaatisi kaksinaamaisen uskontoni perusteella ylimääräisiä vapaapäiviä.

Koska hyvin kaksinaamaista se  uskonto tuntuu olevan monille, kun vaikkapa kristinuskossa korostetaan lähimmäisenrakkautta, niin toisten kyylääminen ja tuomitseminen tuntuu kuitenkin olevan näille "uskovaisille" kaikkein tärkeintä.

Vierailija
11/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettu sika?? Niin hyvä:)))

Vierailija
12/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kuulu kirkkoon ja juhlin joulua perinteisenä perhejuhlana. 

Vierailija
13/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän oletetaan että kaikki ovat eronneet kirkosta? Minua kun ei ole koskaan liitetty niin en ole voinut erotakaan. Onneksi näin eikä uskontotunneilla istuminen ole muuttanut mielipidettä.

Kaikista juhlista poimin tosiaankin ne rusinat.

Ja mitä tulee pyhäpäiviin niin niitä on poistettu ja siirretty milloin mihinkin suuntaan valtiovallan toimesta eikä siinä ole ollut kirkolla mitään sanomista. Esim. Loppiainen ja Helatorstai ovat olleet liikkuvia pyhäpäiviä, sitten ne ovat olleet lauantaina, kunnes vaihdettiin palkattomiksi arkipyhiksi, sitten taas palkallisiksi vapaapäiviksi ja nyt taas haluttaisiin ne siirtää lauantaihin. Suomessa on muutenkin vähemmän arkipyhiä kuin muissa maissa.

Vierailija
14/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, vaikka kuulun kirkkoon. Mutta en usko joulun kristilliseen sanomaan.

Mitä sanon lapsilleni? (Jotka myös kuuluvat kirkkoon) Että

Kristityt juhlivat joulua jeesuksen syntymäpäivänä, mutta joulu on sitäkin vanhempi juhla ja itselleni se ei merkitse jeesuksen syntymäpäivää, vaan on maallistunut yhdessäolon, toisten muistamisen juhla ja arjen keskellä pysähtyminen. Mutta yhteiskunnassamme on vielä aika paljon ihmisiä, jotka haluavat juhlia sitä jeesuksen syntymäpäivänäkin. Tosin suurin osa heistä viettää sitä lähes samoin kuin mekin. (Emme käy kirkossa kylläkään, emmekä avaa raamattua. Seimi saattaa olla, jos on ollakseen. Miksi? Koska se on kaunis)

Vierailija
15/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:10"]

Mulle nyt aletaan saarnata negatiivisuudesta yms mutta se nyt näyttää olevan niin et teitä tää mun aloitus suututtaa :D Ihmettelen asioita ja saan vihat niskaani :P Olen täällä ihan hymy huulessa, enkä toivo kenellekään mitään pahaa, haluan vain uteliaisuuttani tietää :) Ja on jo tullut selväksi ettei ole plaa plaa plaa ja historiaa on jo lueteltu, ei tarvitse enää sitä. Voitteko nyt vaan vastata että mitä sanotte lapsillenne miksi juhlitaan, miksi juhlitte itse jne :)

Ap

[/quote]

Mistä sä olet saanut sen käsityksen, että kirkkoon kuulumattomuus tarkottaisi sitä, ettei henkilö usko jumalaan? Mä ainakin uskon, mutta erosin kirkosta muutama vuosi sitten, koska sen tekopyhyys alkoi ahdistaa ja ärsyttää, ja etenkin siksi, etten halua kuulua samaan porukkaan päiviräsästen ja muiden ahdasmielisten kanssa.

Ja vaikken uskoisikaan, kyllä mä voin aivan mainiosti kertoa lapsilleni, että joulua vietetään esim. Suomessa siksi, että osa ihmisistä uskoo, että se on Jeesuksen syntymäpäivä. Yhtä hyvin kuin voin kertoa, että se on myös muinainen pakanajuhla, jonka ensimmäiset kristityt nappasivat omaan käyttöönsä, jotta pakanakansa olisi suhtautunut uuteen uskontoon myötämielisemmin. Miksi mun uskon pitäisi vaikuttaa siihen, mitä kerron lapsilleni? Kerron heille tottakai asioiden kaikki mahdolliset puolet, jotta he saavat itse päättää, mihin uskovat ja mihin eivät.

Vierailija
16/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erosin kirkosta, koska en kannata sen näkemyksiä, enkä halua olla osallisena sellaiseen. Ja itseasiassa harmittaa se, etten maksa kirkollisveroa, koska kirkko tekee niin paljon hyvää esim. pitää lapsien iltapäiväkerhoja.

En myöskään sen suuremmin usko jumalaan, ja joulu ei ole ikinä ollut minulle uskonnollinen juhlapyhä. Se on aina ollut minulle ajanviettoa perheen kanssa, hyvää ruokaa ja hyvää mieltä. Eikä siinä ole mitään väärää.

Vierailija
17/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ihmetyttää kovasti, miksi kristityt yhä nykyäänkin viettävät Jeesuksen syntymäpäivää joulukuun 25. päivä, vaikka tiedetään hyvin, että ei Jeesus silloin syntynyt, vaan joskus keväällä. Eikö teidän pitäisi juhlistaa sitä silloin? Me muut voidaan viettää sitten talvipäivänseisausta tai mitä sitten sattuu huvittamaan. Menkää te töihin, sillä ei kristityn tule viettää ei-kristillisiä juhlia.

PS. Ethän vietä vappua ja uuttavuotta?

Vierailija
18/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon rölli tämä meidän ap =)

Vierailija
19/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kiva juhlia joulua kuusi-, tonttu- ja joulupukkijuhlana. Ei siihen mitään sen kummempia uskontojuttuja tarvitse ympätä, kun ne muutenkin on vähän päälleliimattuja. Vähän samoin kuin juhannus on kirkon mielestä joku Johannes kastajan päivä! :D

Ja vaikka pitäisikin joulua uskonnollisena juhlana, niin miksi ei saisi ottaa "rusinoita pullasta"? Onko siitä jotain haittaa? Perinteet muutenkin koko ajan muuttuvat. Pääasia, että viettää juhlapyhiä sellaisella tavalla, joka tuottaa eniten hyvää mieltä itselle ja lähipiirille. :)

Että rauhallista joulua vaan kaikille!

Vierailija
20/155 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:00"]

Olen samaa mieltä, että kirkollisiin juhlapyhiin kuuluvat vapaapäivät kuuluisivat  oikeasti vain kirkkoon kuuluville. Erotaan kirkosta, mutta helatorstait ym. kyllä kelpaa vapaapäiviksi. Menkööt töihin kirkollisina juhlapyhinä ne, jotka eivät kirkkoon kuulu.

[/quote]

Sopiihan se. Se tosin tarkoittaisi käytännössä kirkon ja valtion erottamista toisistaan virallisesti, jotta uskonnolliset juhlapyhät eivät olisi enää yleisiä vapaapäiviä. Samalla luonnollisesti uskonnolliset juhlapyhät pitäisi muuttaa palkattomiksi vapaapäiviksi.

Niin, ja uskonnollahan ei ole mitään tekemistä työaikalain kanssa, joten turha kuvitella, että Jeesus auttaa luistamaan töistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi