Miten kerron miehelle mielenterveysongelmista?
Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä. En ole uskaltanut kertoa tästä uudelle kumppanille. Miten olisi paras ottaa asia esille? Onko muilla kokemuksia samanlaisesta tilanteesta?
Kommentit (26)
Mä taisin exälle heti toisella tapaamisella pamauttaa hyvinkin suoraan et "mulla on ahdistusta, paniikkihäiriö, syömishäiriöitä ja ajoittaista alkoholin liikakäyttöä, kestätkö ja jaksatko sinä" :D
Mä ainakin mieluummin oon heti alkuun rehellinen ja annan toiselle mahdollisuuden pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä taisin exälle heti toisella tapaamisella pamauttaa hyvinkin suoraan et "mulla on ahdistusta, paniikkihäiriö, syömishäiriöitä ja ajoittaista alkoholin liikakäyttöä, kestätkö ja jaksatko sinä" :D
Mä ainakin mieluummin oon heti alkuun rehellinen ja annan toiselle mahdollisuuden pakottaa.
Pakottaa = pakittaa
En ole miehelle kertonut, mutta en sen takia, että jotain pimittäisin. Nämä ovat osa persoonaani, eikä mies ikinä ole mitään kysellyt, eikä tajuaisi, vaikka selostaisin. Sama diagnoosi, kuin sinulla ja muutama muu. Ei niillä juuri merkitystä mielestäni ole.
Niin siitä yhteistä eloa takana jo rapiat 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On parasta Loopsanoa suoraan, heti.
Jos kerrot vasta sitten, kun oireet pahenee ja mies alkaa miettiä että mikä hitto sinua oikein vaivaa, on liian myöhäistä. Koska silloin olet salannut suhteelle olennaista tietoa, eikä luottamusta ehkä voi enää saavuttaa. Ja olet osoittanut, että itse et luota mieheen, kumppaniisi(!), sen vertaa että kertoisit näin tärkeästä asiasta hänelle.
Kerro heti, kävi miten kävi. pakko vaan uskaltaa vaikka pelottaa.
Panosuhde on tietty eri, silloin ei ole väliä.
Ei se ole salailua tai epäluottamusta. Kukaan ei ole velvollinen kertomaan sairashitoriaansa ihmiselle, johon ei ole vielä rakentanut luottamuksellista suhdetta. Itseään saa myös suojella turhalta haavoitetuksi tulemisesta.
Miten haavoitut kertomalla mt-ongelmistasi? Mielestäni kertomatta jättämisellä haavoitat nimenomaan toista osapuolta, hän luo tunteita sinua kohtaan ja sinä salaat päivittäiseen yhteiselämään vaikuttavaa asiaa. Itse en enää halua mt- ongelmaisia elämääni, aavistelin viimeisimmän salaavan mt-ongelmiansa, joten keksin tekosyyn suhteen lopettamiseksi ennenkuin tunteita kehittyi sen enempää. Tällä suojelin itseäni haavoittumiselta.
Elämä on liian lyhyt minkään hourupään katselemiseen