Ovatko ADHD-ihmiset mielestänne vammaisia?
Tyttärelläni (8 vuotta) on diagnosoitu ADHD johon on myös lääkitys ja myöskin vanhempi tyttäreni (11 vuotta) on menossa tutkimuksiin. Tämän innoittamana hakeuduin tutkimuksiin itsekin, sillä koulunkäynti on ollut minulle aina hankalaa ja olenkin käynyt peruskoulun pienryhmässä. Tutkimuksiin hakeutuminen ei tainnut olla aiheetonta, sillä olen jo edennyt ertyissairaanhoidon neurologin arvioon asti.
Aikuisiällä minulla on ollut paljon lyhytjänteistä toimintaa, olen jättänyt kesken opintoja, vaihtanut työpaikkaa usein, saanut raha-asiani sotkuun, ollut todella impulsiivinen ihmissuhteissa, käyttänyt nuoruudessani päihteitä runsaasti ja holtittomasti sekä ollut jollain tavalla ostosriippuvainenkin.
Olen kuitenkin jollain tavoin sinnitellyt elämässäni. Olen järjestellyt ja maksanut velkani, aina olen ollut palkkatyössä ja sain sitten luettua itseni ensin lähihoitajaksi ja sitten tradenomiksi. Alkoholin ja muiden huumavien aineiden suhteen olen lähes absolutisti. Vaimoni kanssa olen ollut yhdessä jo 14 vuotta ja vaimoni on jopa akateeminen ;) Minulla on vakituinen työpaikka jossa pärjään, uraputkiainesta en kuitenkaan ole.
Nyt haluaisnkin lähinnä tyttärieni takia kysellä teiltä, miten suhtaudutte ihmisiin, joilla on ADHD diagnoosina. Molemmat tyttäreni ovat tietysti ihania persoonia: Nuorempi on vilkas ja usein vaikeuksissa koulussa, oppiaineissa pärjää hyvin, esim. matikasta tulee pelkkiä kymppejä ja urheilussa yllättäen on lahjakas.
Vanhempi taas kirjoittaa ja on lahjakas näyttelemisessä ja kuvaamataidossa, oman tiensä Koulussa hänkin on yli keskitason oppilas.
Molemmilla on harrastuksia joissa pärjäävät ja kavereitakin on paljon sekä koulussa että vapaa-ajalla
Kiitos jos jaksoit lukea vähän ylipitkän selostuksen. Kertokaa te mitä ajatuksia kirjoitukseni herättää ja mitä kokemuksia teillä on. Vastaan myös mielelläni kysymyksiin.
-isi 41-
Kommentit (28)
No et sää kyllä IHAN täyspäinen ole kun av-mammojen mielipide on noin tärkeä.
Etkö tiedä, että on itsemurha kysyä mielipidettä mihinkään tällä palstalla? Ihan terve ihminen ei sitä tee.
Pääsääntöisesti ei. Mutta joskus voi olla, jos ADHD niin vaikea, ettei selviä tavallisesta arjesta ilman apua. Omalla lapsellani todennäköisesti ADHD, mutta välttelen diagnosointia viimeiseen asti, sillä lapsella on jo toinen neurologinen diagnoosi, jolla saa tukitoimenpiteitä (mm. erityiskoulu).
Oman lähipiirin tapaukset vähän rasittavia. Töistä ei tahdo tulla mitään, työpaikat vaihtuu tiuhaan (jos sellaisen ylipäätään saa). Työnantajat suhtautuvat kuitenkin kannustavasti: kun huomaavat ettei työ suju niin ehdottavat alanvaihtoa, lisäkoulutusta, kursseja. Siis kannustavassa hengessä.
Yksityiselämässä rasittavia siksi että innostusta on vaikka mihin, pitkäjänteisyyttä ei niinkään. Aikataulut sekoaa, myöhässä usein sovituista menoista.
Juhlissa rasittavia kun mopo karkaa alkoholin myötä täysin, ei jaksa ruveta lapsenvahdiksi aikuiselle. Siinä tulee myötähäpeää muille, paha mieli puolisoille ja joskus jopa taloudellista tuhoa (esinevahinkoja tms.)
Juu, pitäisi ymmärtää, mutta aina ei jaksa.
Eivät todellakaan ole. Toki ADHD:ta voi olla myös vammaisilla mutta ei tarkoita, että kaikki olisivat vammaisia. Käsittämätön kysymyskin ottaen huomioon, että kyseinen häiriö on aloittajallekin niin tuttu läheltä.
Monesti jopa päinvastoin. Monet tarkkaavaisuushäiriöiset ovat pärjänneet elämässä, koska heillä on muita apuja, jotka kompensoivat, esim. älykkyyttä ja luovuutta.
Kuitenkin adhd oikeuttaa vammaistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin adhd oikeuttaa vammaistukeen.
Ei muuten pelkästään riitä.
Mielestäni on ADHD-ihmisen etu ajatella että hänellä on vamma. Kun monet palstallakin haluavat leimata kaikki ADHD-lapset huonon kasvatuksen ja väärän ruokavalion hedelmiksi. Olisi korkea aika mammojenkin myöntää, että heidän kullannuppu-open-lellikkinsä ovat saaneet paremmat kortit elämässä ja toisten on tultava toimeen huonommilla. Mutta oikein vaihtamalla pokerissakin voi saada hyvän käden ja samalla lailla vammainenkin voi pärjätä elämässä satsaamalla omiin vahvuuksiinsa.