Pystytkö kunnioittamaan toivetta olla juomatta alkoholijuomia joulupöydässä?
Jos pyytäisin sinut (sukulainen/ystävä) viettämään jouluna iltaa perheeni kanssa syöden ja seurustellen, aiheuttaisiko sinulle suurta harmia ja mielipahaa, jos pyytäisin ettet ota alkoholijuomia mukaan, enkä myöskään tarjoaisi niitä (edes ruokajuomana)?
Kommentit (47)
Ei toki. Mulla on kesälomamatkalta tuotua mehua, joka on tehty chardonnay-rypäleistä. Voitaisiinko juoda sitä? Todellakin siis mehua.
Kinkun kanssa maistuu myös punainen rypälemehu. Lapsesta asti olen yleensä aina jouluna juonut näitä mehuja.
Aiheutuisi samanlainen mielipaha kuin sinulle, jos joisin kuitenkin. Joten parempi olla kutsumatta.
Toki jos olen vieraana niin syön ja juon sitä mitä tarjotaan enkä tuo omia eväitä ;)
Mutta omassa kodissa sitten taas emäntänä päätän tietysti mitä tarjoan ruokajuomana ja se olisi viini mutta sitä ei ole pakko joda vaan vaihtoehtona olisi toki vaikka vichy tai mitä vaan vieras haluaa.
Pystyisin kyllä helposti kunnioittamaan toivettasi jos tarjoaisit minulle vissyä tai limpparia. Pitää olla hapokasta, mutta ei liian hapokasta :)
Talo tarjoo tavallaan. Matti Vanhasen - raittiusmiehen - ollessa pääministerinä Suomessa nousi haloo, kun hän ei tarjonnut venäläiselle virkaveljelleen viiniä ruuan kanssa. Pidettiin moukkamaisena, kun kahden suuren viinimaan pääministerit siemailivat omenamehua. Minusta se oli täysin OK, sillä talo tosiaan tarjoo tavallaan.
Mulla ei ole tapana ottaa kylään omia pulloja, juon sitä mitä tarjotaan. Jos ei tarjota viiniä ruoan kanssa niin asia ok. Ehkä se ateria ei minusta olisi ihan täydellisen juhlallinen jouluateria, mutta en valita kylässä siitä, mitä tarjotaan, vaan syön tarjoamukset ja syön ja juon sitten kotoan sitä, mitä haluan.
Toki. Oletan myös että teitä ei uutena vuotena harmita että tarjoan pommakin lisäksi skumppaa. Talossa talon tavalla
No ei olisi ongelma! Meillä ei joka tapauksessa tarjoilla alkoholia, niin,Se olisikin vasta typerää jos nyt alkaisin vieraita juottamaan!
Ihan kevyesti, jotenkin mulle ei tulis edes mieleen raahata taskumattia ym. mukaani joulupöytään. Vieraana sitä syö ja juo sitä mitä tarjotaan. Moukkamaista on tuoda omat juomat mukanaan ja juoda niitä, jollei sitä sitten ole erikseen sovittu ns. nyyttärihengessä. Talossa talon tavoilla. Kyllä ystävät ja sukulaiset aina alkoholin voittaa eli pärjään oikein mainiosti ilman alkoholia.
Ei aiheuttaisi suurta harmia eikä mielipahaa, ja toki kunnioittaisin toivettasi. Saattaisin kuitenkin itsekseni ihmetellä, että miksi juhlaruoan kanssa ei tarjota juhlavampaa juomaa. Toivottavasti teillä on kuitenkin jouluna tarjolla muitakin juomavaihtoehtoja kuin maitoa ja vettä, vaikkakin sitten alkoholittomia.
Meillä alkoholi ei ole koskaan kuulunut joulupöytään, ei lapsuudenkodissani, eikä nyt omassa perheessänikään. Maito ja kotikalja ovat meillä ruokajuomina.
Emme ole absolutisteja, mutta emme vain pidä viineistä tai oluista ruoan kanssa.
Toki pystyisin. Minusta on kuitenkin mukava juoda pari lasia viiniä joulupöydässä, joten menen mielelläni vanhempieni luokse tai anoppilaan, missä tämä on ok. Mutta jos vieraaksi tulen niin talon tavoilla mennään, tietenkin.
Minusta olisi perin kummallista, jos joku minut noin kutsuisi, pyytäen, etten tuo alkoholia mukana. Loukkaantuisin. Juhlat vieteään toki emännän tarjoiluiden mukaan, jos ei tarjota alkoholia, niin sitten ollaan ilman. Mutta ei siitä tarvi mitään etukäteisilmoituksia antaa.
Ihmettelisin miksi kutsuisitte meidät jouluna kylään, meillä on tapana viettää joulua oman perheen ja isovanhempien kesken. Juhlapöydässä yleisesti tykkään juoda ruoan kanssa viiniä, joten olisi hiukan tylsää juoda maitoa tai vettä herkkuruoan kera mutta onnistuisi se toki.
En tietenkään loukkaantuisi. Minulle kävisi ruokajuomaksi mikä tahansa, mitä kyseisessä taloudessa on tapana. Vesi, maito, limsa, kotikalja, ihan mikä vaan.
Minua vieraana ihmetyttäisi vain se, että annetaan etukäteisilmoitus tarjottavista ja toiseksi se, että kielletään tuomasta jotakin mukanaan. Ei minulla muutenkaan ole tapana viedä tarjottavia kylään, joten en tarvitse ohjeistuksiakaan.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 11:55"]
Minusta olisi perin kummallista, jos joku minut noin kutsuisi, pyytäen, etten tuo alkoholia mukana. Loukkaantuisin. Juhlat vieteään toki emännän tarjoiluiden mukaan, jos ei tarjota alkoholia, niin sitten ollaan ilman. Mutta ei siitä tarvi mitään etukäteisilmoituksia antaa.
[/quote]
Mulle tulisi kyllä vähän samanlainen tunne! Tuntuisi ihan epäluottamuslauseelta. Olenko muka niin "epämääräinen" henkilö, että käytöstapoihini ei voi luottaa, vaan isken oman pullon pöytään jos isäntäväki ei tarjoa alkoholia? Kuvittelevatko he, etten tule, jos ei saa ryypätä? Tämä kun ei ole minulle mikään ongelma, koska en muutenkaan käytä alkoholia.
Mutta ymmärrän kyllä toisenkin näkökulman, isäni on alkoholisti enkä koskaan kutsu häntä meille jouluksi juuri siksi, ettei pysty olemaan hetkeäkään selvin päin. Hänelle jos tuollaisen toivomuksen esittäisi, vetäisi varmaan kahta kauheammat kännit ihan kostoksi siitä ettei häntä hyväksytä sellaisena kuin hän on. Hän siis ajattelisi lähes samlaa tavoin kuin minä tuossa ylempänä. Eli olen tässä asiassa vähän kaksinaismoralisti!
Tottakai pystyisin kunnioittamaan, eikä tekisi tiukkaakaan. =)