Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehitysvammaisten kanssa työskentelevät! Kuormittaako kehitysvammaisten seura teitä?

Vierailija
27.09.2020 |

Onko raskasta?

Kommentit (143)

Vierailija
141/143 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi turhaan hoitaa sellaisia kehitysvammaisia, jotka ovat täysin autettava 24/7 eivätkä edes tiedosta omaa olemassaoloaan? Lisäksi monella heistä on vaikeita sairauksia kuten epilepsiaa. Monet eläimet kun ovat fiksumpia kuin kaikkein vaikeimmin kehitysvammaiset ihmiset. Pelastetaan elämälle mieluummin tällaiset fiksut eläimet. 

No mitä vuoteesen hoidettaville pitäisi tehdä mielestäsi? En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että ihmisiä verrataan eläimiin. 

Ihminen on eläin muiden joukossa. Miksi sen täytenä vihanneksena elävän vuodepotilas-ihmisen elämä olisi arvokkaampi kuin vaikka älykkään ja toimintakykyisen koiran? Älykkäimmät koirarodut ovat jopa alle kouluikäisen ihmislapsen tasolla käsityskyvyssään ja parhaimmillaan pelastavat henkiä ja ratkovat rikoksia mm. ruumiskoirina ja huumekoirina. Se sängyssä makaava ja kuolaava ihminen ei tajua maailmasta mitään eikä hyödytä ketään.

Ja on tietenkin monia muitakin älykkäitä eläimiä, käytin koiria nyt vain esimerkkinä. Itse taas en ymmärrä sitä, että jotkut pitävät ihmisiä automaattisesti arvokkaampina ja ylivertaisina ihan vain sen takia, että sattuvat olemaan ihmisiä. Olipa sitten millainen tahansa.

Pidätkö itseäsi arvokkaampana kuin vuodepotilasta?

No kyllä pidän, koska minusta on jotain hyötyäkin yhteiskunnalle. Ihan samoin pidän kaikkia muitakin toimintakykyisiä ihmisiä ja eläimiä arvokkaampina, kuin jotain täysin sänkyyn palveltavaa vuodepotilasta. Jos mietit vaikka, että kumman pelastaisit onnettomuudessa, jonkun terveen ihmisen jolla on vielä hyvät edellytykset normaaliin elämään, vai sen toimintakyvyttömän vuodepotilaan, niin aika ihmeellinen harkintakyky pitäisi olla jos lähtisit ensisijaisesti pelastamaan sitä vuodepotilasta.

Ymmärrät varmaan, että voit hetkessä päätyä samaan tilaan kuin ne vuodepotilaat. Haluaisitko silloin, että joku kohtelee sinua noin huonosti?

Millä tavalla huonosti? Jos olisin halvaantuneena vihanneksena vuodepotilaana, niin ymmärtäisin ihan hyvin, että minua ei voitaisi ensimmäisenä pelastaa onnettomuuden sattuessa. Ja muuta kohtelua en maininnut. Samoin ymmärtäisin ihan hyvin, että olisin taakka ja rasite muille siinä tilanteessa.

Jos olisit halvaantuneena vihanneksena, et ymmärtäisi mitään.

No nimenomaan. Silloin varsinkaan en myöskään kärsisi mitenkään siitä, että minua ei pidettäisi yhtä arvokkaana kuin tervettä ja toimintakykyistä ihmistä. Ja suoraan sanottuna mieluummin toivon, että annettaisiin kuolla pois kuin pidettäisiin piuhoissa väkisin elossa, jos tuohon tilanteeseen joutuisin.

Tässä on se ongelma, ettei voi tietää, mitä sellaisessa tilassa oleva ihminen ymmärtää ja mitä ei. Hän ei kykene ilmaisemaan itseään, ja silti on mahdollista, että päänsä sisällä hän on järjissään. Mahtaisi olla kamalaa olla täysin järjissään ja ulospäin kasvin tilassa.

Vierailija
142/143 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut samanlaista kuormitusta ja turhautumista muistisairaiden kanssa työskennellessä. Työ on yksitoikkoista, likaista ja turhauttavaa. Joka päivä samat väännöt asiakkaisen kanssa toistuvat, eikä juuri mitään saa tehdä rauhassa. 

Yleinen narratiivi on kuitenkin se, että vanhukset ovat "ihania" ja työ on "tärkeää auttamistyötä". Mitä ihmeen auttamista se on, että yrittää hoitaa ihmisiä, jotka eivät halua hoitoa? 

Henkinen ja fyysinen väkivalta hoidettavien taholta on arkipäivää. Olen todella vakavasti masentunut, ja alanvaihto on mielessä päivittäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/143 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa alaa. Kenenkään ei tarvitse sietää töissä fyysistä tai psyykkistä väkivaltaa. En itse halua uhrata arvokasta elämääni yrittämällä väkisin hoitaa tai yrittää pitää hengissä ihmisiä, jotka ovat väkivaltaisia. Samoin kasvin asteella olevia kehitysvammaisia ei tule mielestäni yrittää pitää väkisin hengissä yhteisillä verovaroilla, joille löytyy arvokkaampaakin käyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän