Kehitysvammaisten kanssa työskentelevät! Kuormittaako kehitysvammaisten seura teitä?
Kommentit (143)
Olen kokenut samanlaista kuormitusta ja turhautumista muistisairaiden kanssa työskennellessä. Työ on yksitoikkoista, likaista ja turhauttavaa. Joka päivä samat väännöt asiakkaisen kanssa toistuvat, eikä juuri mitään saa tehdä rauhassa.
Yleinen narratiivi on kuitenkin se, että vanhukset ovat "ihania" ja työ on "tärkeää auttamistyötä". Mitä ihmeen auttamista se on, että yrittää hoitaa ihmisiä, jotka eivät halua hoitoa?
Henkinen ja fyysinen väkivalta hoidettavien taholta on arkipäivää. Olen todella vakavasti masentunut, ja alanvaihto on mielessä päivittäin.
Kannattaa vaihtaa alaa. Kenenkään ei tarvitse sietää töissä fyysistä tai psyykkistä väkivaltaa. En itse halua uhrata arvokasta elämääni yrittämällä väkisin hoitaa tai yrittää pitää hengissä ihmisiä, jotka ovat väkivaltaisia. Samoin kasvin asteella olevia kehitysvammaisia ei tule mielestäni yrittää pitää väkisin hengissä yhteisillä verovaroilla, joille löytyy arvokkaampaakin käyttöä.
Tässä on se ongelma, ettei voi tietää, mitä sellaisessa tilassa oleva ihminen ymmärtää ja mitä ei. Hän ei kykene ilmaisemaan itseään, ja silti on mahdollista, että päänsä sisällä hän on järjissään. Mahtaisi olla kamalaa olla täysin järjissään ja ulospäin kasvin tilassa.