Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehitysvammaisten kanssa työskentelevät! Kuormittaako kehitysvammaisten seura teitä?

Vierailija
27.09.2020 |

Onko raskasta?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähellä on eräs yksikkö,joku koulu tai mikä lie, missä on kehitysvammaisia paljonkin.

Kyllä se vähän säälittää kun satakiloinen ukko peltorit korvilla kiinni valjaissa mölisee ja kerää kukkia. Valjaiden toisessa päässä on välillä tympääntyneen näköinen mies ja välillä nuori nainen. Mitä ihmettä tuo nuori hento nainen nainen voi tehdä jos hoidettava saa raivarin?

Kerran katsoin ohi mennessäni kun joku sai huutoraivarin ja kävi hoitajan päälle. Kaksi muuta kerkesi väliin kun ensimmäinen hoitaja oli jo maassa. Toivottavasti ei käynyt pahemmin.

Muut vammaiset juoksivat ympyrää ja huusivat. Koko tilanne oli kuin hullujenhuone siinä pihalla.

Itse aioin opiskella lähihoitajaksi, tuota menoa katsellessa olen tyytyväinen etten opiskellut.

Vierailija
42/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mahtavat kehitysvammaisten vanhemmat jaksaa?

Olen erään harrastuksen tiimoilta tullut tutuksi kehitysvammaisten nuorten aikuisten kanssa ja kyllähän se on vanhemmilla jatkuvaa aamusta iltaan päivystämistä. Nuori soittaa vanhemmilleen muutaman tunnin välein mielipidettä siitä ja tästä. Kalliita tavaroita rikotaan suutuspäissään. Toinen juttu on se että kehitysvammaisilla tuntuu olevan usein surua. Kavereita kuolee ympäriltä suht nuorina suht usein.

En just ymmärrä miks noille kehareille pitää ostaa kaikki kalleimmat pelit ja vehkeet, sitten ne on koko ajan paskana. Kaipa se kompensoi vanhempien huonoa omaatuntoa. Sitten ostetaan niille vielä henkilökohtaiset avustajat ettei ite tartte tehdä mitään.

Sinun mielestäsi heidän pitäisi olla betonilattiaisessa kalterikopissa olkipatjalla?

Se olisi oikein ällöttäville kehareille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia kaikille hoitajille ja kehitysvammaisten läheisille täältä ketjun ulkopuolelta. Etenkin hoitajille hatunnosto, teette kyllä aivan uskomatonta työtä omasta vapaasta tahdostanne. Kiitos teille, vaikka aihe ei itseä varsinaisesti kosketakaan. Mutta teidän ammatinvalinta jotenkin sykäyttää, että on ihmisiä jotka ehdoin tahdoin päättävät mennä työpaikkaan, missä on tuollaista ja asiakkaat sellaisia mitä ovat. Teillä täytyy olla valtavan suuri sydän. Kanssakansalainen kiittää.

Vierailija
44/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia kaikille hoitajille ja kehitysvammaisten läheisille täältä ketjun ulkopuolelta. Etenkin hoitajille hatunnosto, teette kyllä aivan uskomatonta työtä omasta vapaasta tahdostanne. Kiitos teille, vaikka aihe ei itseä varsinaisesti kosketakaan. Mutta teidän ammatinvalinta jotenkin sykäyttää, että on ihmisiä jotka ehdoin tahdoin päättävät mennä työpaikkaan, missä on tuollaista ja asiakkaat sellaisia mitä ovat. Teillä täytyy olla valtavan suuri sydän. Kanssakansalainen kiittää.

Vanhemmat ovat kiinni kehitysvammaisten kanssa yötä päivää.

Vierailija
45/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

inkitaiiaa inkitaiaaaa ..puuauto ajaa lujaa (samalla r.unkaten)

14 vuotias kehitysvammainen poika

Vierailija
46/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän he ovat, mutta se ei ol heidän oma valintansa toisin kuin hoitajan ammatti.

Vierailija
47/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täältä on voitu poistaa TÄYSIN ASIALLINEN kertomus enostani??? Millä perusteella näitä viestejä oikein sensuroidaan??? Loukkaa todella paljon!! Ja osoittaa sen, että mikään vammaisia koskeva ei saa näkyä eikä kuulua 😠

Vierailija
48/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kuitenkin hyvin erilaisia kehitysvammaisia. Itselläni on kehitysvammainen sisarus, joka asuu yksin. On asioita, joihin tarvitsee apua, mutta suurimmaksi osaksi selviää kyllä arjen asioista itse.

Minä soittelen usein kanssaan, en siksi, että hän erityisesti tarvitsisi niitä soittoja, vaan siksi, että hän on minulle rakas ja minusta on mukava jutella kanssaan. Ja hän on tosi kiinnostunut kaikesta ympärillä tapahtuvasta, seuraa esim tarkkaan uutisia ja esim. poikkeusajan toimenpiteet ja kotona olo oli helppoa selittää hänelle, koska oli niin paljon seurannut tiedotustilaisuuksia, lukenut uutisia jne.

Vierailija
49/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi yksikössä Virosta vierailjoita tutustumassa toimintaan. Virolaiset olivat ihmeissään, miten meillä on niin vaikeasti vammaisia, heillä vammaiset olivat kuulemma paljon vähemmän vammaisia ja toimintakykyisempiä. Siinä tätä porukalla mitettiin ja tultiin siihen tulokseen, että taitaa meillä synnytysten yhteydessä tehdä aina kaikkensa, että joka ainoa vammainen jää henkiin. Virossa ilmeisesti sitten käytetään vähän harkintaa enemmän, millaisille tapauksille annetaan elvytystä ja tehohoitoa. 

Karualtaha tämä kuulostaa, mutta niin kuulostaa kohtalot ja tapaukset tässä ketjussakin.

Vierailija
50/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen erään harrastuksen tiimoilta tullut tutuksi kehitysvammaisten nuorten aikuisten kanssa ja kyllähän se on vanhemmilla jatkuvaa aamusta iltaan päivystämistä. Nuori soittaa vanhemmilleen muutaman tunnin välein mielipidettä siitä ja tästä. Kalliita tavaroita rikotaan suutuspäissään. Toinen juttu on se että kehitysvammaisilla tuntuu olevan usein surua. Kavereita kuolee ympäriltä suht nuorina suht usein.

Mistä nuori soittaa? Miksi nuori ei ole vanhempiensa kanssa?

Asuvat täysi-ikäistyttyään tuetussa yksikössä omassa huoneessaan.

Kai heillä on sananvalta siihen, menevätkö he sinne? Ettei heitä vain heitetä pois kotoa vanhempien riesana olemisesta? Entä jos nuori ei halua mennä sinne?

Ei ole sananvaltaa missään asiassa.

Vierailija
51/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin pari ensimmäistä kommenttia. Näiden ihmisten turvaksi on saatava kamerat!!!!

Tuttu kertoi, että hoitolassa on tullut fyysisiä vaurioita vammaiselle oman toiminnan tuloksena ja saattaa olla että asia on hämärän peitossa. Turvakamerat turvaksi heti!!!

Vierailija
52/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut kehvapuolella enää pariin vuoteen, paloin loppuun ja vaihdoin vanhustyöhön. Asumisyksikössä olin pari vuotta. Parhaimmillaan 3-4 vuotiaan tasoiset aikuisen kokoiset ihmiset ovat herttaisia ja kivoja, mutta useimmiten eivät. Meteli on kamala, väkivallan uhka koko ajan läsnä, joka päivä joku masturboi edessäni tai kaiveli ulostetta pyllystä, joka viikko sattui jotakin työntekijää pahasti ja jengiä oli aina saikulla fyysisten tai henkisten vaurioiden takia. Yksilöllistä huomiota oli lähes mahdoton antaa, sillä ainakin mun yksikössä oli joka päivä liian vähän henkilökuntaa, mikä ilmeisesti on ongelmana vähän joka paikassa.

Vierailija
53/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut kehvapuolella enää pariin vuoteen, paloin loppuun ja vaihdoin vanhustyöhön. Asumisyksikössä olin pari vuotta. Parhaimmillaan 3-4 vuotiaan tasoiset aikuisen kokoiset ihmiset ovat herttaisia ja kivoja, mutta useimmiten eivät. Meteli on kamala, väkivallan uhka koko ajan läsnä, joka päivä joku masturboi edessäni tai kaiveli ulostetta pyllystä, joka viikko sattui jotakin työntekijää pahasti ja jengiä oli aina saikulla fyysisten tai henkisten vaurioiden takia. Yksilöllistä huomiota oli lähes mahdoton antaa, sillä ainakin mun yksikössä oli joka päivä liian vähän henkilökuntaa, mikä ilmeisesti on ongelmana vähän joka paikassa.

Onko kehitysvammapuolella työskentelevät jotenkin sitten hiljennetty, kun kukaan ei julkisuudessa puhu näistä ongelmista mitään?

Vierailija
54/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä koulutuksella olette tehneet työtä vammaispuolella ?

Onko siellä mitään rajoituksia kuten esim. päiväkodeissa on. Että osalla on oltava korkeakoulututkinto?

Vierailija
55/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja, sosionomi ja sairaanhoitaja voivat esimerkiksi olla kehitysvammatyössä

Vierailija
56/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kehitysvammapuolella työskentelevät jotenkin sitten hiljennetty, kun kukaan ei julkisuudessa puhu näistä ongelmista mitään?

Ilmeisesti.

Muistan kun muutama vuosi sitten oli iso vääntö niistä suoja/turvahaalareista(?) jotka estivät hoidettavaa raapimasta itseään rikki/kaivamasta ulosteet suuhun ja seinälle. Omaiset jyräsi hoitajien yli ja vaativat ettei hoidettavaa saa niin rajoittaa, ja hoitajien työmäärä moninkertaistui kun tulee lisää haavanhoitoa ja seinien pesua. Ilmeisesti asia ei ikinä siitä muuttunut.

Kyse taisi kyllä enemmän olla dementuneista vanhuksista kuin kehitysvammaisista joten tämä koko viesti taisi olla ohis, sori.

Vierailija
57/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kuormitit. Onneksi sain välit poks ja kii. Ja ei ollut murkkulatinaa. Bhaahaa.

Vierailija
58/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla tietääkseni näitä vaikeuksia ei mitenkään piilotella vaan ovat tiedossa, luulen että ihmiset vaan vaihtavat työpaikkaa kaikessa hiljaisuudessa eivätkä soittele lehtiin asiasta

Vierailija
59/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä hyvin. Poika 18 vuotta. Tuon voisi laittaa poiskin jos haluaisi.

Enemmän mua ärsyttää muut ihmiset.

Vierailija
60/70 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuolla alalla yhtä paha henkilökuntavajaus kuin varhaiskasvatuksessa?