Kirkosta eronneet ja ateistit joulunvietosta
Olet eronnut kirkosta/ateisti, miksi juhlit joulua? Ei ole sun juhlas kyllä juhlia jos et edes usko asiaan josta joulu on saanut syntynsä? Tiedätkö edes mikä se syy on miksi joulua juhlitaan? Ja ei, se ei ole joulupukki..... Vituttaa et ei uskota tai ei kirkkoon verojen takia mut sit juhlitaan silti joulua. Millai kehtaatte??
Kommentit (155)
Miten se kirkollis vero uskoon liittyy? Kirkkoon ei voi kuulua jos ei maksa siitä eikä uskoa vai? Mä kuulun ja maksan mut enpä juuri usko!
Joulu on minulle yhdessä oloa antamisen juhlaa ystävien ja sukulaisten tapaamista hiljentymistä... taukoa raskastaa työstäni, ihanaa palata freesinä 7.1 töihin
Voi gasp, mitä peppukipeyttä. Mites minun pitäisi toimia joulun (ja muiden kristillisten juhlien) kanssa? Olen naimisissa pastorin kanssa enkä itse edes kuulu kirkkoon! Saanko oikeuden juhlia mieheni kautta?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:58"]
En ole rakas pieni tyhmä, kuulun kirkkoon ja uskon mutta käyn kirkossa vain jouluaattona. En vain ymmärrä miksi otetaan aina "parhaat päältä" mutta sit kuitenkaan ei uskota tai kuuluta kirkkoon. Juhlitaan joulua vaikka ei uskota itse asiaan....
Ap
[/quote]
Halpamainen argumentti.
ja jeesukseen, raamattuun yms uskominenko vaatii kirkollisveron maksamisen?
ehei, mun uskoni ei maksa, ja sen takia en kuulu kirkkoon.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:00"]Olen samaa mieltä, että kirkollisiin juhlapyhiin kuuluvat vapaapäivät kuuluisivat oikeasti vain kirkkoon kuuluville. Erotaan kirkosta, mutta helatorstait ym. kyllä kelpaa vapaapäiviksi. Menkööt töihin kirkollisina juhlapyhinä ne, jotka eivät kirkkoon kuulu.
[/quote]
Sama koskemaan kaikkien muidenkin uskon kuntien pyhiä minä kun laskenut niin mulla jää jokavuosi noin 2 viikkoa uskooni kuuluvaa lomaa saamatta.
Meillä joulua juhlitaan ihan vaan lasten takia. Lapsista on kivaa koristella kuusi, leipoa pipareita ja parasta kun pukki tuo lahjoja. Minä en kuulu kirkkoon, mutta mies ja lapset kuuluu.
Joulu on pakanallinen juhla, jonka kristityt omivat ja muuttivat sen sisältöä...
Vieläkö joku luulee, että J on syntynyt 25. joulukuuta?
Joulu on Valon ja Rakkauden juhla, ei sillä tarvitse olla välttämättä mitään uskonnollista sisältöä, vaikkakin rakkauttahan J:kin opetti. Ehdotonta rakkautta.
Jouluperinteeni on kuunnella Metallican kappale Leper Messiah.
Mä juhlin joulua siksi, että pääsen käyttämään kirkollisveroista säästämäni rahat lahjoihin.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:58"]
En ole rakas pieni tyhmä, kuulun kirkkoon ja uskon mutta käyn kirkossa vain jouluaattona. En vain ymmärrä miksi otetaan aina "parhaat päältä" mutta sit kuitenkaan ei uskota tai kuuluta kirkkoon. Juhlitaan joulua vaikka ei uskota itse asiaan....
Ap
[/quote]
Ap on siis vain tapauskovainen, ei oikeassa uskossa. Siitä ei Jeesus ja isänsä tykkää.
Lämmintä joulun aikaa kaikille. Tuleva juhla on pimeimmän vuodenajan juhla, jolloin luodaan pimeyteen tunnelmaa, valoa ja lämpöä toisista välittämisellä.
t. kirkkoon kuuumaton, Jeesusta arvostava ei-uskovainen
ps. Kari Mäkinen ja Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittaja Simola ovat Suomen rohkeimmat miehet. Arvostan!
Olen ateisti enkä juhli joulua.
Ei se joulu muuten ole alun perinkään ainoastaan kristillinen juhla. Tosin ei minulla ole yhteyksiä kekriin yms. joten en niitäkään vietä, mutta paskapuhetta että joulu olisi ainoastaan kristillinen juhla.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:15"]
Minä kuulun kirkkoon ja vietän joulua nimenomaan kristillisen sanoman takia. Silti minua huvittaa aina tuo "minä vietän joulua kristinuskoa edeltävän juhlaperinteen takia"-väite. Kuka näistä ateisteista siis haluaa viettää talvipäivänseisausta (jo ennen jouluaattoa) ja taikoa aurinkoa takaisin esiin, kekriä (vuodenvaihde, jota kuuluu viettää aiemman tavan mukaan jo lokakuussa), karhunpeijaisia (karhu oli aiemmin pääjumaluus) ja rukoilla karhulta armoa, joulupukin juhlaa (liittyy kekripukkiin, jota juhlistettiin vasta tammikuussa yhdessä haltioiden kanssa) ja niin edelleen ja niin edelleen. Turhia tuommoiset väitteet! Nykypäivän joulu on nimenomaan kristillinen juhla.
[/quote]
Tämä se oli ehkä kaikkein eniten myötähäpeää herättänyt perustelu sille, miksi vanhaa perinteistä juhlapäivää pitäisi viettää ainoastaan yhden uskonnon juhlana. Siis uskonnon, joka tuli ja omi tämän juhlapäivän omien uskomustensa juhlistamiseen.
Eli muiden taruolentojen juhlaa ei voi juhlia, vaan ainoastaan sitä teidän taruolentonne juhlaa. Mikä logiikka tässä oli?
Minulle ainakaan joulu ei ole koskaan ollut kristillinen juhla, ei kyllä kekrikään, eikä mikään muukaan muinaisaikainen juhla, vaan ennenkaikkea lastenjuhla. Joululahjat, joulukuusi, joulupukki, joulusauna ja jouluruuat. Niistä muodostuu minun jouluni ja noilla millään ei ole mitään tekemistä kristillisen joulun kanssa.
Koska se on pakanapyhä. Undulaatti.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:23"]Toivottavasti sain teidän päiväänne tunnekuohuja aikaseksi! :D En kuulu kirkkoon enkä pahemmin usko, juhlin ihan koska se on perhejuhla ja perinne! Halusin vain testata tän keskustelufoorumin voimaa ja mitkä aiheet saa enemmän huomiota, oon alottanu kolme keskustelua tänään ja tämä kaikista negatiivisin sai eniten huomiota, mistä mahtaa johtua? :D
Mutta anteeksi kaikille mielenpahoitus jos sitä aiheutui, hyvää joulua rakkaat kanssaihmiset <3 :) Hihiiii, nyt tuhlaamaan veropalautuksia!
Ap
[/quote]
Suosittelen hankkimaan jonkun harrastuksen.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:58"]En ole rakas pieni tyhmä, kuulun kirkkoon ja uskon mutta käyn kirkossa vain jouluaattona. En vain ymmärrä miksi otetaan aina "parhaat päältä" mutta sit kuitenkaan ei uskota tai kuuluta kirkkoon. Juhlitaan joulua vaikka ei uskota itse asiaan....
Ap
[/quote]
Oletko käynyt koulua? Siellä olet joutunut oppimaan tieteitä ja ehkä jopa kuullut miten on ollut dinosauruksia ja ihmiset ovat olleet myös hieman erilaisia joskus miljoonia vuosia sitten. En ymmärrä miksi olet ottanut parhaat päältä ja käynyt älyllistä toimintaa edistävässä rakennuksessa, vaikka sinulle pitäisi riittää vain yksi lause "Jumalan tiet ovat tutkimattomat". Sehän sanotaan aina kun menee yli oman ymmärryksen.