Kirkosta eronneet ja ateistit joulunvietosta
Olet eronnut kirkosta/ateisti, miksi juhlit joulua? Ei ole sun juhlas kyllä juhlia jos et edes usko asiaan josta joulu on saanut syntynsä? Tiedätkö edes mikä se syy on miksi joulua juhlitaan? Ja ei, se ei ole joulupukki..... Vituttaa et ei uskota tai ei kirkkoon verojen takia mut sit juhlitaan silti joulua. Millai kehtaatte??
Kommentit (155)
Ei ole provo :) Enkä minäkään mikään himouskovainen ole, mutta uskon kuitenkin siihen joulun "uskonnolliseen" taustaan. Ihmettelen oikeasti vain tätä, mitä sanotte lapsillenne että miksi joulua juhlitaan? Vai onko se lapsillenne vähän erikoisempi päivä ja eroaa synttäreistä vain niin että kaikki saa lahjoja?
Ap
Kehdataan kun ei sitä kukaan kiellä. Teeppä lakialoite!
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:58"]
En ole rakas pieni tyhmä, kuulun kirkkoon ja uskon mutta käyn kirkossa vain jouluaattona. En vain ymmärrä miksi otetaan aina "parhaat päältä" mutta sit kuitenkaan ei uskota tai kuuluta kirkkoon. Juhlitaan joulua vaikka ei uskota itse asiaan....
Ap
[/quote]
Minun mielestä joulun "itse asia" ei ole mitenkään uskonnollinen, koska en usko kummituksiin ja muihin henkiolentoihin. Minun mielipiteeni on ihan yhtä oikea kuin sinun uskomuksesi.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:00"]
Olen samaa mieltä, että kirkollisiin juhlapyhiin kuuluvat vapaapäivät kuuluisivat oikeasti vain kirkkoon kuuluville. Erotaan kirkosta, mutta helatorstait ym. kyllä kelpaa vapaapäiviksi. Menkööt töihin kirkollisina juhlapyhinä ne, jotka eivät kirkkoon kuulu.
[/quote]
Mun mielestä on mukavaa että kaikki saavat mahdollisuuden juhlistaa Jumalaa, vaikka sitten vain vapaapäivää viettäen. Jos minä olen oikeassa ja Jumala on olemassa, hän kyllä antaa anteeksi niillekin jotka eivät häneen eläessään uskoneet. Ei Jumala ole niin pikkumainen.
Kirkkoon kuuluminen ja johonkin uskominen ovat täysin eri asioita.
Rakastan joulua koska se on perhejuhla, kaikilla on hyvä tahto ja saa syödä kaikkia herkkuja. Joulunvieton alkuperäinen syy on minulle täysin yhdentekevä.
Joulu ei kyllä alunperin ole kristillinen juhla. Siihen on jälkikäteen ympätty tämä kristillisyyshömppä. Jeesuksen syntymän ajankohdasta ei ole olemassa kenelläkään varmuutta. Kuten ei Jeesuksen olemassaolosta ylipäätään...
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:02"]
Ei ole provo :) Enkä minäkään mikään himouskovainen ole, mutta uskon kuitenkin siihen joulun "uskonnolliseen" taustaan. Ihmettelen oikeasti vain tätä, mitä sanotte lapsillenne että miksi joulua juhlitaan? Vai onko se lapsillenne vähän erikoisempi päivä ja eroaa synttäreistä vain niin että kaikki saa lahjoja?
Ap
[/quote]
Voi ystävä rakas. Kun se joulun uskonnollinen tausta on peräisin jostain aivan muualta kuin kristinuskosta. Ennemmin pitäisi oikeastaan ihmetellä, miksi luterilaiset viettävät katolisen kirkon vanhoitla pakanauskonnoilta omimaa juhlaa.
Olen samaa mieltä, että kirkollisiin juhlapyhiin kuuluvat vapaapäivät kuuluisivat oikeasti vain kirkkoon kuuluville. Erotaan kirkosta, mutta helatorstait ym. kyllä kelpaa vapaapäiviksi. Menkööt töihin kirkollisina juhlapyhinä ne, jotka eivät kirkkoon kuulu.
[/quote]
Tätä juuri ihmettelen :D Ihmeellistä kaksinaismoraalia!
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:02"]
Ap
[/quote]
Leivotaanko teillä pipareita? Juhlitaan Jeesuksen syntymää, mutta ihan vääränä päivänä, sattumalta juuri sinä aikana, jolloin esikristillisessä Euroopassa on juhlittu mm. saturnaliaa ja vuodenkierron juhlaa? Joulupukki käy? Annetaan lahjoja? Syödään kinkkua? Nuo kaikki perinteet ovat peräisin muiden uskontojen ja juhlien traditioista, joten sulla ei kristittynä ole mitään oikeutta niihin. Miten selität lapsellesi pakanalliset ihmishahmoiset leivonnaiset tai sen, että Jeesus ei kyllä oikeasti syntynyt joulun aikaan, mutta me nyt juhlimme sitä silloin, koska se... on kivaa?
Vähän osviittaa Wikipediasta ap.lle:
Joulu on vuosittainen 25. joulukuuta vietettävä juhla. Se on vanha ja yleinen perhejuhla eri puolilla maailmaa. Kristityt viettävät joulua Jeesuksen syntymän muistoksi. Joulun vietto alkaa Suomessa jo aattoiltana (24. joulukuuta), mutta joulukuun 25. päivä on kuitenkin varsinainen joulupäivä.
Joulun ajankohta on muinaisen roomalaisen kalenterin talvipiäivänseisauksen päivämäärä. Suomen kielen sana joulu ja juhla ovat ruotsalaisia tai skandinaavisia lainasanoja. Sana joulu tulee alun perin ennen kristinuskoa vietetyn talvipäivänseisauksen juhlan muinaisgermaanisesta nimestä. Joulussa ovat yhdistyneet kristillinen juhla, muinainen roomalainen saturnalia-juhla sekä Euroopan pohjoisten kansojen maatalousvuoden päättäjäis- ja keskitalven juhla (yule), Suomessa vanha vuodenvaihteenjuhla kekri.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu
Siis ns. kristityt vain keksivät oman nimen vanhalle juhlapäivälle tuossa jokunen vuosisata sitten. Ei ollut olemassa tähtiä eikä tietäjiä, jeesuksista puhumattakaan, vain vanhan tradition muuntamista omaan tarpeeseen sopivaksi. :)
14 vastausta ja ap ei tajua..
Meillä Joulua vietetään tonttujen, Joulupukin, lahjojen ja hyvän ruuan merkeissä eikä jeesuksella eikä kristillisyydellä ole mitään tekemistä meidän joulun kanssa! Että hajoa ihan rauhassa!!!
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:05"]
[/quote]
Tätä juuri ihmettelen :D Ihmeellistä kaksinaismoraalia!
Ap
[/quote]
Mutta kun suurin osa kaupoista, virastoista ja muista työpaikoista on kiinni! Ja luuletteko, että esim. sairaanhoitajat voivat olla töistä poissa uskonnollisista syistä? Kyllä mulle käy, että kristityt viettävät omia juhlapyhiään niin, että muu yhteiskunta toimii normaalisti, mutta palkattomana sitten.
Mulle nyt aletaan saarnata negatiivisuudesta yms mutta se nyt näyttää olevan niin et teitä tää mun aloitus suututtaa :D Ihmettelen asioita ja saan vihat niskaani :P Olen täällä ihan hymy huulessa, enkä toivo kenellekään mitään pahaa, haluan vain uteliaisuuttani tietää :) Ja on jo tullut selväksi ettei ole plaa plaa plaa ja historiaa on jo lueteltu, ei tarvitse enää sitä. Voitteko nyt vaan vastata että mitä sanotte lapsillenne miksi juhlitaan, miksi juhlitte itse jne :)
Ap
Juhlimme joulupukkia, tonttuja, hyvää ruokaa, vapaa aikaa ja lepoa, rauhaa...
[/quote]
Mää kans haluaisin käydä kaupassa pääsiäispäivänä ja loppiaisena, joulupäivästä puhumattakaan, mutta kun ne ovet ei ole auki! Kyllä tarttis saada kauppiaiksi pelkkiä ateisteja, jotka uhmaisivat ev.lut. kirkon aikaansaamia lakeja ja pitäisivät kauppansa auki silloin, kun ihmiset haluavat kaupassa käydä! :D :D
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:10"]
Mulle nyt aletaan saarnata negatiivisuudesta yms mutta se nyt näyttää olevan niin et teitä tää mun aloitus suututtaa :D Ihmettelen asioita ja saan vihat niskaani :P Olen täällä ihan hymy huulessa, enkä toivo kenellekään mitään pahaa, haluan vain uteliaisuuttani tietää :) Ja on jo tullut selväksi ettei ole plaa plaa plaa ja historiaa on jo lueteltu, ei tarvitse enää sitä. Voitteko nyt vaan vastata että mitä sanotte lapsillenne miksi juhlitaan, miksi juhlitte itse jne :)
Ap
[/quote]
Johan sulle on vastattu, mutta sulle ei kelpaa ne vastaukset, etkä ennen kaikkea osaa kommentoida niihin mitään.
Mun lapsi on 2, se ei ymmärrä joulusta mitään, vaikka selittäisin. Sitten, kun ymmärtää, voin selittää näitä samoja juttuja: joulu koostuu erilaisista perinteistä, joista yksi on kristillinen.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:10"]
Ap
[/quote]
Jos ei tuo nyt vielä ole tullut selväksi sinulle, ap, niin ei se tule koskaan. Ilmeisesti aivokapasiteettisi ei riitä vastaanottamaan sinulle tarjottua tietoa. Sääliksi käy. :(
Minä kuulun kirkkoon ja vietän joulua nimenomaan kristillisen sanoman takia. Silti minua huvittaa aina tuo "minä vietän joulua kristinuskoa edeltävän juhlaperinteen takia"-väite. Kuka näistä ateisteista siis haluaa viettää talvipäivänseisausta (jo ennen jouluaattoa) ja taikoa aurinkoa takaisin esiin, kekriä (vuodenvaihde, jota kuuluu viettää aiemman tavan mukaan jo lokakuussa), karhunpeijaisia (karhu oli aiemmin pääjumaluus) ja rukoilla karhulta armoa, joulupukin juhlaa (liittyy kekripukkiin, jota juhlistettiin vasta tammikuussa yhdessä haltioiden kanssa) ja niin edelleen ja niin edelleen. Turhia tuommoiset väitteet! Nykypäivän joulu on nimenomaan kristillinen juhla.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 16:09"]
Olen ateisti ja vietän joulua, koska koko yhteiskunta lakkaa toimimasta kolmeksi päiväksi ja on helpompaa juhlia mukana kuin yrittää tehdä arkisia asioita.
[/quote]
Kutakuinkin näin. Ja nimenomaan vietän joulua, en juhli. Joulu on mielestäni mukavaa aikaa, ns. iloinen pakkojuhla, mutta minulle se tarkoittaa lähinnä herkullisia porkkana- ja lanttulaatikoita (en syö lihaa), suklaayliannostusta, ihanan rasvaisia joulutorttuja ja luumurahkaa, pitkälle yöhön venyvää illan istumista (ei kännäämistä vaan lautapelejä yms) mukavien ihmisten seurassa ja yleistä pöhöttymistä.
Jotain pieniä lahjoja tulee annettua ja saatua, mutta ilmankin olisi ok. Joulukirkossa olen ollut viimeksi muistaakseni 90-luvulla peruskoulussa "pakosta". En laula virsiä eivätkä joululaulut innosta (iloiset ovat imeliä ja mollissa menevät masentavia).
Mikä tässä loukkaa kristityn tunteita? Tuskin mikään, sillä provohan aloitus oli.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:58"]
En ole rakas pieni tyhmä, kuulun kirkkoon ja uskon mutta käyn kirkossa vain jouluaattona. En vain ymmärrä miksi otetaan aina "parhaat päältä" mutta sit kuitenkaan ei uskota tai kuuluta kirkkoon. Juhlitaan joulua vaikka ei uskota itse asiaan....
Ap
[/quote]
Et ymmärrä, vaikka tuo "parhaat päältä" tai "rusinat pullasta" on juuri kristinuskon periaate mitä juhliin, muihinkin kuin jouluun tulee.