Kirkosta eronneet ja ateistit joulunvietosta
Olet eronnut kirkosta/ateisti, miksi juhlit joulua? Ei ole sun juhlas kyllä juhlia jos et edes usko asiaan josta joulu on saanut syntynsä? Tiedätkö edes mikä se syy on miksi joulua juhlitaan? Ja ei, se ei ole joulupukki..... Vituttaa et ei uskota tai ei kirkkoon verojen takia mut sit juhlitaan silti joulua. Millai kehtaatte??
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:23"]
Toivottavasti sain teidän päiväänne tunnekuohuja aikaseksi! :D En kuulu kirkkoon enkä pahemmin usko, juhlin ihan koska se on perhejuhla ja perinne! Halusin vain testata tän keskustelufoorumin voimaa ja mitkä aiheet saa enemmän huomiota, oon alottanu kolme keskustelua tänään ja tämä kaikista negatiivisin sai eniten huomiota, mistä mahtaa johtua? :D
Mutta anteeksi kaikille mielenpahoitus jos sitä aiheutui, hyvää joulua rakkaat kanssaihmiset <3 :) Hihiiii, nyt tuhlaamaan veropalautuksia!
Ap
[/quote]
Juu, Huomaa että teineillä on älypuhelimia.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:15"]
Minä kuulun kirkkoon ja vietän joulua nimenomaan kristillisen sanoman takia. Silti minua huvittaa aina tuo "minä vietän joulua kristinuskoa edeltävän juhlaperinteen takia"-väite. Kuka näistä ateisteista siis haluaa viettää talvipäivänseisausta (jo ennen jouluaattoa) ja taikoa aurinkoa takaisin esiin, kekriä (vuodenvaihde, jota kuuluu viettää aiemman tavan mukaan jo lokakuussa), karhunpeijaisia (karhu oli aiemmin pääjumaluus) ja rukoilla karhulta armoa, joulupukin juhlaa (liittyy kekripukkiin, jota juhlistettiin vasta tammikuussa yhdessä haltioiden kanssa) ja niin edelleen ja niin edelleen. Turhia tuommoiset väitteet! Nykypäivän joulu on nimenomaan kristillinen juhla.
[/quote]
Nykypäivän joulu on kyllä kapitalistien juhla.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:23"]
Toivottavasti sain teidän päiväänne tunnekuohuja aikaseksi! :D En kuulu kirkkoon enkä pahemmin usko, juhlin ihan koska se on perhejuhla ja perinne! Halusin vain testata tän keskustelufoorumin voimaa ja mitkä aiheet saa enemmän huomiota, oon alottanu kolme keskustelua tänään ja tämä kaikista negatiivisin sai eniten huomiota, mistä mahtaa johtua? :D
Mutta anteeksi kaikille mielenpahoitus jos sitä aiheutui, hyvää joulua rakkaat kanssaihmiset <3 :) Hihiiii, nyt tuhlaamaan veropalautuksia!
Ap
[/quote]
Joo, sen verran sait tunnekuohuoa aikaiseksi, että taidan suunnistaa sinne S24:n attepalstalle katsomaan vieläkö siellä päivystää vanhoja tuttuja. Hyvällä tuurilla siellä on parin joulunviettoihmettelyn lisäksi joku päivämäärä- ja vuosilukuprovo.
34
Aarteeni, kun ne kirkkoon kuuluvat opettajat haluaa ne vapaansa niin keskenäänkö pienten lasten pitäis koulussa olla. Ilman opettajia?
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:00"]
Olen samaa mieltä, että kirkollisiin juhlapyhiin kuuluvat vapaapäivät kuuluisivat oikeasti vain kirkkoon kuuluville. Erotaan kirkosta, mutta helatorstait ym. kyllä kelpaa vapaapäiviksi. Menkööt töihin kirkollisina juhlapyhinä ne, jotka eivät kirkkoon kuulu.
[/quote]
Minä kuulun kirkkoon ja vietän joulua nimenomaan kristillisen sanoman takia. Silti minua huvittaa aina tuo "minä vietän joulua kristinuskoa edeltävän juhlaperinteen takia"-väite. Kuka näistä ateisteista siis haluaa viettää talvipäivänseisausta (jo ennen jouluaattoa) ja taikoa aurinkoa takaisin esiin, kekriä (vuodenvaihde, jota kuuluu viettää aiemman tavan mukaan jo lokakuussa), karhunpeijaisia (karhu oli aiemmin pääjumaluus) ja rukoilla karhulta armoa, joulupukin juhlaa (liittyy kekripukkiin, jota juhlistettiin vasta tammikuussa yhdessä haltioiden kanssa) ja niin edelleen ja niin edelleen. Turhia tuommoiset väitteet! Nykypäivän joulu on nimenomaan kristillinen juhla.
[/quote]
Hukkasit pallon uskonvapautta halveksuessasi. Samalla tapaa kuin sinä pystyt juhlimaan joulua loihtimatta aurinkoa, kirkkoon kuulumattomat pystyvät juhlimaan ilman Jeesuksen synttäreitä (jotka myöskin oli oikeesti joskus loppukesästä).
Yhtä kummallista olisi kysyä miten kirkkoon kuuluva voi viettää uuttavuotta. Tai nimipäivää. Eihän niissä ole tarkalleen vakaumuksen mukaista taustaa.
Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että vapaapäivien ajankohdat pitäisi voida valita itse eikä muiden uskomusten perusteella.
Ei kännykällä voi aloittaa keskusteluja tai kommentoida :O
Ei meillä jeesus teemajuhlaa juhlittu silloinkaan kun kuuluimme kirkkoon. Ihan pukkijuhla se oli meille silloinkin. Lapsille sanotaan että se on se päivä kun pukki tulee. Ei lapsia kiinnosta miksi se pukki just silloin on päättänyt tulla.
Eikä me olla ateisteja sen enempää kuin uskovaisiakaan. Niiden välimuoto on semmonen hälläväliäisti ja me ollaan niitä. Ei meitä kiinnosta onko joku Jumala, jos on niin ei sitä näytä kiinnostavan ollaanko me olemassa, joten olkoon sekin.
Otetaan rusinat pullasta ja nautitaan. Mitä se meitä liikuttaa mitä mieltä uskovaiset meidän tekemisistä on.
Kerron lapsille, että joulu on keskitalven juhla. Kerron myös, että jotkut luulevat sen olevan vain heidän uskontonsa oma juhla. Kelpaako tämä ap:lle vastaukseksi.
Vietän Saturnaliaa ja heti perään Sol Invictuksen juhlaa joten mulle kuuluu vapaata 17. -26. joulukuuta ja saan syöpötellä ja antaa ja saada lahjoja toisin kuin kristityt joiden kristuksen syntymäjuhlaan moinen ei oikeasti kuuluu.
Mulle passais vallan mainiosti, että kaupat, postit, pankit yms olis auki jouluna ja kaikkina juhlapyhinä ja tietysti menisin itsekin töihin. Sopisko tuo teille uskovat?
Mutta tokihan jopa tyhmimmät uskikset ymmärtävät, että eihän se työnantajan tehtävä ole kustantaa teille mielikuvitusolennon syntymä-, kuolin- ja nimipäiväjuhlien vapaapäiviä. Eli palkattomaksi vapaapäiviksi kaikki nuo, tietysti. Vaihtoehtoisesti kaikille sama määrä palkallisia vapaapäiviä ja ne saa viettää miloin itselle ja työnantajalle sopii.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:30"]
[/quote]
Hukkasit pallon uskonvapautta halveksuessasi.
[/quote]
En minä halveksu uskonvapautta. Minä ihmettelen, miksi ateistit perustelevat joulunviettoa sillä, että joulua on vietetty jo ennen kristinuskoa, ja puhuvat jostain kekristä tai talvipäivänseisauksesta. Nekin liittyvät muinaissuomalaiseen uskontoon, mutta harva tämän päivän suomalaisesta oikeasti viettää niitä juuri noiden aiempien juhlien perusteella. Ateistit voivat minun puolestani viettää joulua, hanukkaa ja vaikka ramadania ihan niin kuin haluavat, mutta perustelisivat juhlanviettonsa sitten ihan vain sillä, että on hauska juhlia, eivätkä jollain pötypuheilla.
Siksi en sitä vietäkään, kun siitä on tehty niin kristillinen juhla, vaikka koko joulua on juhlittu monella eri tarkoituksella. Mm. kekrinä, keskitalven juhlana yms. Vihaan joulua ylikaiken ja sen takia mieluummin vietänkin sen ahertaen töitä hyvällä omallatunnolla :) Mielestäni muutenkin tämmöiset päällisin puolin kristilliset juhlat kuuluisivat vain kirkkoon kuuluville ja muut joutaisivat töihin normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 16:06"]Mielestäni muutenkin tämmöiset päällisin puolin kristilliset juhlat kuuluisivat vain kirkkoon kuuluville ja muut joutaisivat töihin normaalisti.
[/quote]Äkkiäkös tässä perustetaan uskonto jossa on kolme palkallista pyhäpäivää joka viikko, minä ainakin liityn siihen heti.
Uskominen ei ole mikään palkanmaksuperuste, kansalliset pyhäpäivät eivät ole uskoville, vaan kansalle.
Kerropa sitten kirkkoon kuulumattomien siunaamisesta. Eikö ole vakaumuksen vastaista, jos perikunta pyytää pappia siunaamaan vainajan ja vielä kirkossa ?
Joulu on hyvää ruokaa ja rauhottumista minulle, ei jonkun hipin syntymä.
Luuletko, etteivät lapset kuule kavereiltaan joulusta ?
Itse en ainakaan veisi lapsiltani tätä ihanaa jouluperinnettä ja tietoa, miksi joulua vietetään. Lahjat tulevat myös jeesuksen syntymästä, kun hänelle tuotiin lahjoja. Itse en ainakaan viettäisi joulua ryypäten, joulu on arvokas juhla, sanokoot kirkkoon kuulumattomat mitä tahansa. Menkää ihmiset katsomaan esim.katolisissa maissa toimitettavia jouluyön messuja,upeita juhlia.
Koska uskon joulupukkiin, sentään tuo lahjoja joka joulu. Jumala taas lähettää tsunameita ja sotia ja muuta iljettävyyksiä jopa jouluna :(
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:58"]
Onko tääkin joku jokavuotinen provo?
[/quote]
Aika huono provo vielä kaiken lisäksi. Hyvin näyttää kuitenkin uppoavan...