Kirkosta eronneet ja ateistit joulunvietosta
Olet eronnut kirkosta/ateisti, miksi juhlit joulua? Ei ole sun juhlas kyllä juhlia jos et edes usko asiaan josta joulu on saanut syntynsä? Tiedätkö edes mikä se syy on miksi joulua juhlitaan? Ja ei, se ei ole joulupukki..... Vituttaa et ei uskota tai ei kirkkoon verojen takia mut sit juhlitaan silti joulua. Millai kehtaatte??
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:00"]
Olen samaa mieltä, että kirkollisiin juhlapyhiin kuuluvat vapaapäivät kuuluisivat oikeasti vain kirkkoon kuuluville. Erotaan kirkosta, mutta helatorstait ym. kyllä kelpaa vapaapäiviksi. Menkööt töihin kirkollisina juhlapyhinä ne, jotka eivät kirkkoon kuulu.
[/quote] Missä kohtaa RAAMATUSSA puhutaan kirkosta? Silloin oli paikallisia srk:tia esim tyyliin Turun, Tampereen, Hauhon, Mäntän srk, ei erri kirkkoja? En ole ikinä kirkkoon kuulunut ja olen siitä huolimatta uskossa oleva ihminen ja arvosta Jeesuksen syntymää, kuolemaa jne, joten miksi minulla ei olisi oikeutta juhlia esim Pääiääistä. Miten kirkko voi omia jonkun juhlan? Pääsiäinenkin on alunperin JUUTALAISTEN juhla, ei kristittyjen.
Jokainen meistä juhlii mitä haluaa ja miten haluaa. Juhlin myös juhannusta ja vappua, melkoisen irrallaan alkuperäisestä ideasta
Ikinä en ole kirkkoon kuulunut. Juhlin joulua keskitalven juhlana. :)
Me nykypäivän suomalaiset tunnistamme joulun ensisijaisesti perhejuhlana, mutta varsin monet pitävät sitä yhä kristillisenä juhlapäivänä. Tämä kristillinen merkitys on kuitenkin suhteellisen nuori ja keinotekoinen, ja kristilliset yhteisöt ovatkin yksi toisensa jälkeen lakanneet juhlimasta sitä, koska se ei periaatteessa ole heidän uskontonsa sallima. atteessa ole heidän uskontonsa sallima.nä. Tämä kristillinen merkitys on kuitenkin suhteellisen nuori ja keinotekoinen, ja kristilliset yhteisöt ovatkin yksi toisensa jälkeen lakanneet juhlimasta sitä, koska se ei periaatteessa ole heidän uskontonsa sallima.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:58"]En ole rakas pieni tyhmä, kuulun kirkkoon ja uskon mutta käyn kirkossa vain jouluaattona. En vain ymmärrä miksi otetaan aina "parhaat päältä" mutta sit kuitenkaan ei uskota tai kuuluta kirkkoon. Juhlitaan joulua vaikka ei uskota itse asiaan....
Ap
[/quote] Käyt kirkossa vain jouluaattona ja syytät muita kermojen viemisestä. Mites ne sunnuntaiset jumalanpalvelukset ja muut kinkerit? Pata kattilaa jne.
Ap, kyllä kehtaan. En juhli kristillistä joulua, mutta muinaisten suomalaisten juhlaa. Ennenhän joulun aikoihin juhlittiin valon juhlaa, vuoden pimein päivä on tänä vuonna 21.12. ja sitten valoisa aika alkaa taas hiljalleen pidentymään. Siinäpä sitä on juhlan aihetta ihan kylliksi, ilman mitään kristillistä hapatusta.
Toivottavasti ap:lla ei ole joulukuusta. Se on nimittäin fallossymboli, jolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen syntymän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:10"]
Voitteko nyt vaan vastata että mitä sanotte lapsillenne miksi juhlitaan, miksi juhlitte itse jne :)
Ap
[/quote]
Lapsille kerrotaan että juhlitaan siksi, koska se on tapana ympäri maailmaa. Ihmisillä on vuoden aikana tavaksi tulleita juhlapäiviä kuten pääsiäinen, juhannus, vappu ja joulu, ja niitä ihmiset juhlii eri tavoin. Toiset ihmiset yhdistää niihin uskontoa, toiset eivät. Jokaisella on oikeus uskoa mihin uskoo ja juhlia miten juhlii tai olla juhlimatta. Me isän kanssa uskotaan näin (ettei jumalia ole) ja juhlitaan näin. Te lapset saatte itse päättää uskostanne koska vain ja juhlimisestanne myös kunhan olette isompia.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:15"]
Minä kuulun kirkkoon ja vietän joulua nimenomaan kristillisen sanoman takia. Silti minua huvittaa aina tuo "minä vietän joulua kristinuskoa edeltävän juhlaperinteen takia"-väite. Kuka näistä ateisteista siis haluaa viettää talvipäivänseisausta (jo ennen jouluaattoa) ja taikoa aurinkoa takaisin esiin, kekriä (vuodenvaihde, jota kuuluu viettää aiemman tavan mukaan jo lokakuussa), karhunpeijaisia (karhu oli aiemmin pääjumaluus) ja rukoilla karhulta armoa, joulupukin juhlaa (liittyy kekripukkiin, jota juhlistettiin vasta tammikuussa yhdessä haltioiden kanssa) ja niin edelleen ja niin edelleen. Turhia tuommoiset väitteet! Nykypäivän joulu on nimenomaan kristillinen juhla.
[/quote]
En minä vietän joulua minkään uskonnollisen syyn takia (kristin- tai muinaisuskon), koska olen ateisti. Vietän, koska se on perinnejuhla (jolla on vuosituhantiset perinteet) ja juhlat on kivoja. Eikös olekin kivaa, että sinäkin voit huvittua jostain? Voit nauraa tälle vaikka koko joulunpyhien ajan!
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:10"]
Mulle nyt aletaan saarnata negatiivisuudesta yms mutta se nyt näyttää olevan niin et teitä tää mun aloitus suututtaa :D Ihmettelen asioita ja saan vihat niskaani :P Olen täällä ihan hymy huulessa, enkä toivo kenellekään mitään pahaa, haluan vain uteliaisuuttani tietää :)
Ap
[/quote]
Jos olet "ihan hymy huulessa", niin miksi kirjoitat aloituksessasi näin "Olet eronnut kirkosta/ateisti, miksi juhlit joulua? Ei ole sun juhlas kyllä juhlia jos et edes usko asiaan josta joulu on saanut syntynsä? Tiedätkö edes mikä se syy on miksi joulua juhlitaan? Ja ei, se ei ole joulupukki..... Vituttaa et ei uskota tai ei kirkkoon verojen takia mut sit juhlitaan silti joulua. Millai kehtaatte??"
"Ei ole sun juhlas" - olettamus, että sinä saat määritellä, kuka joulua juhlii ja miten
"Vituttaa" - ei käsittääkseni tarkoita "ihan hyvällä mielellä tätä pohdin"
"Millai kehtaatte" - ei myöskään neutraali tapa kysyä, miksi teette näin.
Minulle joulu on pieni valoisa hetki vuoden pimeimpään aikaan. On mukavaa vaihtaa lahjoja läheisten kanssa, syödä hyvin, polttaa kynttilöitä, rauhoittua... Kyllä minä pärjäisin aivan hyvin ilman jouluakin, mutta koska sitä nyt yleisesti vietetään, niin miksen sitten minäkin? Miksi vain kristityillä olisi oikeus tähän vanhaan keskitalven juhlaan?
Oi että, tulee ihan mieleen vanhat ajat Suoli24:n attepalstalla. :)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:15"]
Toivottavasti ap:lla ei ole joulukuusta. Se on nimittäin fallossymboli, jolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen syntymän kanssa.
[/quote]
Entäs tontut sitten... ja joulupukki, ja joulupukin muori! :O Tekikö joosef ja maria piltilleen lanttulaatikkoa ja lasimestarinsilliä? Hetken kestää elämä ja sekin synkkä ja ikävä? Hupsis tupsis, pimpelipompeli, hiiri se kissalle takkia ompeli?
Hmmm... :D
Se että en kuulu kirkkoon, ei ole mitenkään riippuvaista siitä, että ymmärrän suomalaista kulttuuria (johon kirkko valitettavasti hyvin tiiviisti on sotkeutunut) ja ymmärrän juhlien perinteitä ja syitä myös ajalta ennen kristinuskoa.
Mitäs luulet, ap, miksi kirkko on laittanut jeesuksen syntymäpäivän talvipäivänseisauksen kohdalle?
Voi ap, kulta pieni. Ei se ole meidän muiden ongelma, jos sinulla ei aivokapasiteetti riitä prosessoimaan sitä tietoa, mitä sinulle on tässäkin ketjussa jo usean eri ihmisen toimesta annettu. Ja ihan todellako joku kuvittelee, että palkallisilla vapaapäivillä on jotain tekemistä uskonnon kanssa? Oikeastaan tosi söpöä, miten joku voikin olla niin naivi. :) Keskity vaan ihan rauhassa siihen rukoilemiseen äläkä vaivaa päätäsi tällaisilla, ne kolme aivosoluasi menee ihan solmuun kun näin niitä ylikuormitat! Siunattua joulua!
Toivottavasti sain teidän päiväänne tunnekuohuja aikaseksi! :D En kuulu kirkkoon enkä pahemmin usko, juhlin ihan koska se on perhejuhla ja perinne! Halusin vain testata tän keskustelufoorumin voimaa ja mitkä aiheet saa enemmän huomiota, oon alottanu kolme keskustelua tänään ja tämä kaikista negatiivisin sai eniten huomiota, mistä mahtaa johtua? :D
Mutta anteeksi kaikille mielenpahoitus jos sitä aiheutui, hyvää joulua rakkaat kanssaihmiset <3 :) Hihiiii, nyt tuhlaamaan veropalautuksia!
Ap
Koska:
a) Jeppe ei syntynyt jouluna, vaan syntymä iskettiin yhdelle tärkeimmistä pakanajuhlista että väkisinkastetutkin joutuisivat juhlimaan kristillistä juhlaa.
b) Meidän firma on kiinni yleisinä pyhäpäivinä.
c) Olen pakana
Ihan vain huvikseni taas totean että te tapakristityt (jotka muuten olette pahimpia "siis niinq mix te juhlitte joulua/juhannusta/pääsiäistä kun ette oo niinq kristittyi!" voisitte ottaa selvää noiden teidän kristillisten juhlapyhien taustoista. Pääsiäinenkin on alkuperiään pakanajuhla ja helluntain edeltäjä oli aikoinaan helavalkeat.
Helvetin vanha ja väsynyt provo muuten. (provo tarkoittaa ihan yleisesti provokaatiota, jota sinä aloituksellasi ap, harrastit.)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 13:23"]
Toivottavasti sain teidän päiväänne tunnekuohuja aikaseksi! :D En kuulu kirkkoon enkä pahemmin usko, juhlin ihan koska se on perhejuhla ja perinne! Halusin vain testata tän keskustelufoorumin voimaa ja mitkä aiheet saa enemmän huomiota, oon alottanu kolme keskustelua tänään ja tämä kaikista negatiivisin sai eniten huomiota, mistä mahtaa johtua? :D
Mutta anteeksi kaikille mielenpahoitus jos sitä aiheutui, hyvää joulua rakkaat kanssaihmiset <3 :) Hihiiii, nyt tuhlaamaan veropalautuksia!
Ap
[/quote]
Johtuu varmaan siitä, ett' ihmiset ärsyyntyvät, kun toiset yrittävät kertoa heille, miten elämässä pitää toimia. Eikö se nyt ole ihan päivänselvä asia?
Vietämme kaupallista joulua lasten iloksi. Sitä paitsi Uskis, joulu on alunperin pakanallinen juhla ollut. Jeesus oli vaatimaton persoona joka ei joulua "perustanut" eikä sellaista toivetta esittänyt että hänen kunniakseen alettaisiin juhlimaan. nih.
Sitä paitsi mitä se sua kalvaa, jos jotkut viettää joulua omalla tavallaan?? Ei muakaan sun uskos riso.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:58"]
Onko tääkin joku jokavuotinen provo?
[/quote]
Aika huono provo vielä kaiken lisäksi. Hyvin näyttää kuitenkin uppoavan...
En juhli mitään kirkon satuolentoja, vietän vain perheeni kanssa tavallisen perinteisen suomalaisen joulun kuusineen ja lahjoineen.