Miksi teillä jaetaan joululahjat jo illansuussa tai iltapäivällä?
Oletteko itse niin malttamattomia, ettette jaksa lasten jännitystä ja touhotusta?
Ainakin opetatte lapsenne kärsimättömiksi? Vaikka kyse onn yhdestä illasta kuvastaa se yleistä linjaa. Sitä paitsi lapsille se ilo on sitä suurempi, mitä pidempään lahjoja joutuu odottamaan ja siitä se lapsen joulumieli tulee.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:01"]
Viette lapsiltanne yhden joulun suurimmista iloista tuolla iltapäivällä/illansuussa jakamisella.
[/quote]
Mä olen äiti ja mun tehtäväni on tuottaa lapsille pettymyksiä että kestävät sitten maailman tuulet.
Olkoon jouluaaton aikainen lahjojen jakoaika yksi niistä.
[/quote]
Juju on se, että lapsille, ainakin pienemmille tuo vaikka iltaseitsemältä lahjojenjako voi olla, ei nyt pettymys, mutta koetus, mutta niiden sitten avaus sitäkin hauskempaa. Itse lapsi ei tätä välttämättä hoksaa.
[/quote]
En mä tiedä sun lapsista, mutta mun lapset odottaa joulupukkia jo marraskuun loppupuolelta alkaen. Ensin lasketaan montako päivää on joulukuuhun ja sitten montako päivää on jouluun. Pari päivää ennen aattoa, jännitystä on ilmassa niin sakeana että voisi melkein leikata veitsellä.
En ihan kauheasti usko, että tykkäävät lahjoistaan vähemmän jos saavat ne klo 16 eivätkä palstan säädösten mukaan vasta klo 19. :)
Kyllä me on todettu parhaimmaksi klo 14-15. Lapset jo koululaisia. Meillä käy päiväkahvilla sukulaisia ja Pukki siinä samalla. Jää vieraille iltaa kotiutua. Ja lapset saa rauhassa tutkia lahjoja. Ja me perheenä viettää mukavaa kiireetöntä iltaa.
Kyllä me on todettu parhaimmaksi klo 14-15. Lapset jo koululaisia. Meillä käy päiväkahvilla sukulaisia ja Pukki siinä samalla. Jää vieraille iltaa kotiutua. Ja lapset saa rauhassa tutkia lahjoja. Ja me perheenä viettää mukavaa kiireetöntä iltaa.
Minun lapset aukaisevat lahjat vasta, kun täyttävät 18v
Ihan oikeasti, jaksaako joku tosissaan vastailla vielä tähän ikivanhaan provoon.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:10"]
Oletteko itse niin malttamattomia, ettette jaksa lasten jännitystä ja touhotusta?
Ainakin opetatte lapsenne kärsimättömiksi? Vaikka kyse onn yhdestä illasta kuvastaa se yleistä linjaa. Sitä paitsi lapsille se ilo on sitä suurempi, mitä pidempään lahjoja joutuu odottamaan ja siitä se lapsen joulumieli tulee.
[/quote]
Eiköhän niitä lahjoja joudu joka tapauksessa odottamaan vuosi jaetaanpana mihin kellon aikaan tahansa. Minun lapsuuden kodissani lahjat jaettiin vasta saunan jälkeen noin kello 19.00 joten nukkumaan meno aikakin oli jo aika pian. Nyt meillä lahjat jaetaan silloin kuin se päiväohjelmaan sopii. Yleensä noin 16-18 välillä. Lapsi ei niitä mitenkään erityisesti odota. Päivässä on paljon muutakin ohjelmaa, joten odotukselle ei jää aikaa.
Meillä herätään aamulla koko poppoo puurolle, sen jälkeen yleensä telkkarista pyörii lastenohjelmat ja lapsi saa avata yhden lahjan, yleensä olemme antaneet sellaisen mistä riittää hetkeksi puuhaa esim. peli tai joku muu. Sitten meillä vanhemmilla on hetki aikaa puuhailla jouluruoakin yms. parissa, sitten touhutaan kaikenlaista vanhoillakin leluilla meillä osataan jouluna leikkiä. Päivällä saa lapsi tietenkin välipalaa, että jaksaa odottaa, koska ruokailu meillä on aina klo 18 eteenpäin ja pukki tulee ruokailun jälkeen ennen jälkiruokaa tai jälkiruoan jälkeen se vaihtelee. Lapsi saa meillä jouluaattona valvoa normaalia pidempään, koska kellään ei ole pakollisia heräämisiä seuraavana aamuna, joten lahjoja ei avata ja sysätä sitten syrjään vaan niillä leikitään. Yleensä lapsi vahtaa yöpaidan päälleen jossakin välissä ja saattaa nukahtaa esim. sohvalle tai pehmomatolle leikkien keskelle, mutta sittenpä kannamme sänkyyn. Joulu on kerran vuodessa, ei lapsien tarvitse silloinkin mennä klo. 20 nukkumaan vaan voi hyvin niillä uusilla leluillaan leikkiä pidempäänkin hyvät mammaystävät.
Meillä on jouluruoka yleensä klo 16.00. Siinä vierähtää se pari tuntia , kun rauhassa syö ja jutustellaan sun muuta. Sitten ruuan jälkeen mies ja lapset lähtevät hetkeksi olohuoneeseen touhamaan, ja itse sivon keittiön. Sitten suurinpiirtein klo 18.00 avataan lahjat. En koe, että tämä olisi liian myöhään tai liian aikaisin. Mitä väliä sillä on, koska ne lahjat avataan? Kyllä lapset muullakin tavalla oppivat kärsivällisyyttä, kun vain jouluna.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:10"]
[/quote]
Jos lapsi (siis ainoa joka tajuaa lahjoista jotain) menee nukkumaan 19:30 niin pitäisikö silloin väenvängällä häntä valvottaa klo. 22:00 että kaikki olisi tehty oikein?
Jos antaisimme lahjat vaikka 19:00, olisi lapsi silloinkin jo niin väsynyt, että koko hommasta ei tulisi mitään ja koko homma menisi vain itkuksi ja kiukutteluksi. Jee, tosi kivaa.
Siispä meillä ne lahjat annetaan iltapäivällä.
Surullista että teidän perheen "joulumieli" tulee lahjoista. Eikös sen yhdessäolon ja muun pitäisi olla pääasia?
Sitten kun pukki ne tuo. Eihän me siihen voida vaikuttaa koska se tulee.
Ihmisillä on erilaisia jouluperinteitä. Me vietämme kotijoulua emmekä sukujoulua. Viime sunnuntaina laitoimme jouluverhot, matot ja koristeet esille, ja samalla tuotiin jo kuusimatto ja kuusenjalka paikoilleen. Siihen ympärille ladoimme jo hankitut paketit, niitä saa sitten hypistellä jouluun asti. Tässä joulukuun aikana pakettien määrä pikkuhiljaa kasvaa. Aattona nukumme pitkään, kuuntelemme joulurauhan, tuomme kuusen sisään, koristelemme sen, syömme puuroa, käymme haudoilla, menemme saunaan, syömme kinkkua ja sitten avaamme paketit. Ihan sama, mitä kello silloin näyttää.
Pukkia meille ei koskaan tule. Itse ahdistuin lapsena kovasti, kun odotettiin tuntitolkulla jotain outoa vierasta pelottavaa ukkoa, jonka syliin piti sitten mennä istumaan ja laulamaan joululaulua. Meillä nähdään pukki jo ennen aattoa monta kertaa kaupoissa ja joulukadun avajaisissa sun muissa. Ei sen tarvitse meille kotiin tulla. Kerran kävimme Rovaniemellä syyslomalla ja poikkesimme joulumaassa, vai mikä se nyt onkaan nimeltään, ja moikkasimme pukkia siellä, se oli ihan kivaa.
Viette lapsiltanne yhden joulun suurimmista iloista tuolla iltapäivällä/illansuussa jakamisella.
[/quote]
Kaikkien lapset eivät ole niin materialistisia että joulun suurin ilo olisi lahjat.
Olkoon provo, mutta vastaan silti. Me haluamme syödä jouluaterian rauhassa pitkän kaavan mukaan ja se onnistuu parhaiten lahjojen jaon jälkeen. Näin lapset jaksavat keskittyä syömiseen ja voivat syötyään poistua pöydästä leikkimään uusilla leluilla ja aikuiset voivat jatkaa ruokailua vaikka yöhön asti. Kokeiltu on eri aikatauluvaihtoehtoja ja tämä osoittautunut meillä käytännössä toimivaksi. Sukujoulu, jossa useita alle 10-v lapsia.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:03"]
[/quote]
Mä olen äiti ja mun tehtäväni on tuottaa lapsille pettymyksiä että kestävät sitten maailman tuulet.
Olkoon jouluaaton aikainen lahjojen jakoaika yksi niistä.
[/quote]
Öö,ei mun lapsuudessa ainakaan ollut yksi "suurimmista"iloista se helvatanmoinen odotus,kun oli PAKKO odottaa iltaan asti,että pukki tulee,ja PAKKO odottaa että kaikki ovat saaneet jokaikisen lahjan ennen kuin niitä sai edes avata. Pikemminkin jäänyt traumoja. Onneksi olen nyt aikuinen ja avaan lahjat koska haluan :)
Lapset oppii nöyryyttä ja kärsivällisyyttä parhaiten perheemme keinolla. Pukki jakaa lahjat ja sitten nauraa räkäisesti päälle ja kerää ne pois ja sanoo, että "katsoa saa, mutta ei koskea, vien ne nyt kaatopaikalle"
Meillä on kärsivällisiä ja hyväkäytöksisiä lapsia