Miksi teillä jaetaan joululahjat jo illansuussa tai iltapäivällä?
Oletteko itse niin malttamattomia, ettette jaksa lasten jännitystä ja touhotusta?
Ainakin opetatte lapsenne kärsimättömiksi? Vaikka kyse onn yhdestä illasta kuvastaa se yleistä linjaa. Sitä paitsi lapsille se ilo on sitä suurempi, mitä pidempään lahjoja joutuu odottamaan ja siitä se lapsen joulumieli tulee.
Kommentit (55)
Meillä jaetaan lahjat illalla, koska lapset syövät iltapalan klo 19 ja menevät nukkumaan klo 20. Yölläkö ne pitäisi väkisin pitää hereillä ja antaa lahjat silloin?
Ja minkä lakipykälän perusteella ne pitäisi jakaa illalla? Meillä jaetaan jo itsenäisyyspäivänä, tule pidättämään.
Ja heti lahjojen jaon jälkeen lahjat niille sijoilleen ja lapset nukkumaan?
Ei meillä pienet saa joulunakaan kukkua yötä myöten, siksi pukki käy klo 18 viimeistään. Ehtii lapset illan vielä lahjoillaan leikkiä/pelata/lukea/piirtää/värittää/syödä.
Meillä ei jaeta lahjoja ollenkaan! Saavat olla paketeissaan kuusen alla vuosia, koska siitähän se lasten ilo vain kasvaa.
Aikuisten oikeasti: lahjat jaetaan silloin, kun pukki tulee ja pukki tulee meille 18.00. Siinä ei ole joustonvaraa.
Miksi niiden jakamista pitäisi odottaa iltaan ja miten se iltapäivällä avaaminen kertoo miten pitkän tai lyhyen aikaa niitä on odotettuja ja kuinka kärsimättömästi?
Koska pukki jakaa ne klo 17.00 sitä paitsi meillä osa lahjoista makakovinkin kuusen alla joten kyllä siinä ihan tarpeeksi saa odotella avaamista..
Ihan parhaan tuloksen saa olla ostamatta lahjoja ollenkaan.
Kyllä oppivat mukelot kärsivällisesti odottamaan omia tienestejään että saavat haluamansa. Not.
Onko joulu oikea aika opettaa lapsia kärsivällisyyteen? Lapsenmieltä, ap, lapsenmieltä. Ja lapsenmieleen kuuluu odotuksen jännitys ja kärsimättömyys, joten annetaanko edes jouluna lasten iloita ja tuntea lapsen lailla?
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:23"]
meillä osa lahjoista makakovinkin kuusen alla
[/quote]
Minkä kuusen?!
Meillä lapsuudenperheessä lahjat on perinteisesti avattu niin, että jokainen avaa yhden lahjan vuorotellen, niin että kaikki näkevät, mitä paketista kuoriutuu. Jouluna on sen verran porikkaa ja lahjoja koolla, että lahjanjaossa hupsahtaa helposti tunteja. Joten kovin myöhään ei voi aloittaa, jos meinaa panna lapset joskus nukkumaankin.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:25"]
[/quote]
Minkä kuusen?!
[/quote]
Makakovink Pjetr (1879-1947). Venäläinen torpparin poika, joka aikoinaan keksi risteyttää metsäkuusen ja katajan. Tuloksena nykyinen joulukuusemme.
;)
Jouluaattona? Kuka hullu enää säästelee lahjoja jouluaattoon? Meillä ainakin annetaan ne heti saman tien kun on ostettu, tai lapset on itse kaupassa mukana ostamassa. Säästyy paketoimisen vaivalta ja lapset saavat taatusti mieleisiään lahjoja.
Sun on pakko olla mun äitipuoli! Lapsuudessa oli juuri noin: pukkia odoteltiin ja odoteltiin ja odoteltiin ja lopulta mentiin ilman lahjoja veljen kanssa itkien nukkumaan, kun ei enää jaksettu odottaa. Pukki tuli joskus 22.00 jälkeen, mutta ei me jaksettu niitä lahjoja avata. Yhtä itkua se oli, ku isä tuli herättämään, että nyt olisi pukki täällä. Vähän isompina opittiin, että vaikka jaksettiin valvoa, niin ei avattu paketteja. Sanottiin isälle ja äitipuolelle, että väsyttää niin kamalasti, ei jaksa millään. Ja tuli vuosia, jolloin ei edes avattu niitä paketteja, jotka tuli isältä ja äitipuolelta. Jätettiin ne pakettiinsa ja kun isä kysyi, että mitä pidin lahjasta niin sanoin, että ei kai sitä nyt näin pian avata, vielä ei ole edes loppiainen.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:25"]
[/quote]
Minkä kuusen?!
[/quote]
Makakovink Pjetr (1879-1947). Venäläinen torpparin poika, joka aikoinaan keksi risteyttää metsäkuusen ja katajan. Tuloksena nykyinen joulukuusemme.
;)
[/quote]
Aikaisempaan viitaten, miten tuo kuusi lisää sitä odotusaikaa?
Annetaan vasta loppiaisena, ettei joulu mene pilalle materialistisen hössötyksen vuoksi.
Me otettiin exän kanssa tavaksi se, että lapset saivat avata lahjansa siinä neljän aikaan, tilattiin joulupukkikin yleensä 15 - 16 välile. Tuossa oli monta syytä ja etua:
- pukki tuli ajoissa paikalle
- lapset eivät käyneet aivan tolkuttomilla ylikierroksilla
- lapset ehtivät avaamaan pakettinsa ja leikkimään leluillaan SEKÄ olivat virkeitä, eivätkä jännityksestä nuupallaan iltakymmeneltä
- myöhemmin illalla mentiin vielä sukulaisille ja se sama pukki kävi sielläkin
Nykyään jos lapset ovat jouluaattona mulla eivätkä isällään, katsotaan aamulla enemmän tai vähemmän telkkaria, koristellaan kuusi jos se on vielä tekemättä, mä laitan ruoan, syödään rauhassa ja käydään sen jälkeen mummolassa kahvilla ja glögillä. Siellä on perinteiset ja odotetut mummon kutomat villasukat odottamassa paketeissaan ja sukulaiset. Illemmalla mennään takaisin kotiin ja lapset avaavat lahjat jotka "pukki" on käynyt kuusen alle tipauttamassa. Sen jälkeen pelataan jotain peliä, katsotaan leffaa tms. rauhallista, ihanaa yhdessäoloa.
Mä tykkään jouluista.
Viette lapsiltanne yhden joulun suurimmista iloista tuolla iltapäivällä/illansuussa jakamisella.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:01"]
Viette lapsiltanne yhden joulun suurimmista iloista tuolla iltapäivällä/illansuussa jakamisella.
[/quote]
Mä olen äiti ja mun tehtäväni on tuottaa lapsille pettymyksiä että kestävät sitten maailman tuulet.
Olkoon jouluaaton aikainen lahjojen jakoaika yksi niistä.
No milloin ne sitten pitäisi jakaa? Illalla kahdeksalta? Yhdeksältä? Kymmeneltä? Keskellä yötä? Seuraavana aamuna?