Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vauvan sukupuolen tietäminen on niin tärkeää?

Vierailija
03.12.2013 |

Miksi ihmiset ovat niin fiksoituneita siihen sukupuoleen? Miksi se on niin merkittävä asia, että ollaan ihan kädettömiä jos sitä ei tiedä? Miksi se on ENSIMMÄINEN asia mikä kysytään: ei koskaan pituus, paino tai oliko tukkaa vai ei tai onko lapsi terve tms. Vauva on vauva, hän tarvitsee hoivaa, ravintoa, unta, kuivan vaipan... tyttö- ja poikavauvat ovat täysin samanlaisia yhtä pikkuruista eroa lukuunottamatta. Tiesittekö, että tutkitusti ihmiset kohtelevat jo sylivauvaa eri tavalla riippuen lapsen sukupuolesta? Siis mitä veetä?? En siis liputa minkään sukupuolineutraalin kasvatuksen puolesta, en vain käsitä miksi  pitää syntymästä lähtien kohdella tyttöjä ja poikia eri tavalla.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vielä lapsia, mutta raskaana ollessa haluaisin ehkä tietää sen vuoksi koska pelkään synnytystä: jos käy todella huonosti ja kuolen niin haluaisin kuolla ainakin tietäen kumpi vauva on tyttö vai poika :D

Vierailija
42/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse olen myös sen verran fiksu että tiedostan olla tuputtamatta näitä stereotypioita lapsilleni, ilman nyt mitään av-palstan muka-tietävää-randomtyyppiä. Kaikesta päätellen taidan tietää näistä asioista enemmän, kuin sinä itse. Minulle on vaan niin luonnollista se, että tyttöni saa leikkiä prinssiä ja poikani voi leikkiä sit vaikka kotista. Se, että tietää lapsen sukupuolen jo etukäteen, ei tarkoita sitä että alan heti jo kohtuajoista alken opettamaan miten olla tyypillinen tyttö/poika..  Huhheijjakaa. Nyt alkaa menee jo niin sivuraiteille koko juttu, että lähden nukkumaan hyvän sään aikaan. 

p.s. ethän myöskään opeta sitten tytöllesi että tytöt ei leiki barbeilla tai sairaanhoitajaa?? ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:58"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:52"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:45"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:13"]

Kukaan ei ole sanonut etteikö tytölle sallittaisi tyttömäisiä juttuja tai pojalle poikamaisia. Eikä kukaan ole tekemässä tytöistä poikia tai päinvastoin. Ihmetellään vain sitä miksi sillä sukupuolella on muka niin paljon merkitystä. Vauva on vauva on vauva. Syö, kakkaa, itkee ja nukkuu. Sillä onko tyttö, poika vai intersukupuolinen ei ole mitään väliä.

[/quote]

Uskomatonta shaibaa.... En vaan käsitä. No miten se poistaa sen tosiasian että se tyttö on vauva ja se poikakin on vauva ja syö ja kakkaa ja nukkuu... 

Jotkut on tainnut tehdä tästä sukupuoliasiasta nyt isomman kuin se onkaan. Miten se sukupuolen tietäminen poistaa sen tosiasian, että kyseessä on vauva? Ei vauva ole mulle mikään epämääräinen "möykky" vaan ihminen, joka on joko tyttö tai poika sukupuoleltaan - (tai sitten joissain tapauksissa sukupuoli on epäselvä.)

[/quote]Sukupuoli on fakta ja se on ihan hyvä, mutta selitä nyt minulle miksi vauvaa on kohdeltava eri tavalla riippuen sukupuolesta? Se vauva itse sitä eroa ei ainakaan aiheuta, tyttö- ja poikavauvojen käytöksessä kun ei ole mitään eroja.

[/quote]

Sitähän minä oln tässä kokoajan toitottanut, tten minä ainkaan kojhtele vauvoja eri tavalla oli ne sitten tyttöjä tai poikia?!

Selitä sinä nyt hyvä ihminen, miten se saa minut kohtelemaan heitä eri tavoin, vaikka tiedänkin että vauva on tyttö/poika? Eihän ihan pientä vauvaa vielä voi kohdellakaan mitenkään jonkun tietyn sukupuolen mukaan. 

Yhtälailla olen imettänyt, hoivannut ja vaippaa vaihtanut niin tytöltä, ku pojaltakin.

[/quote]Aiemmin oli viittaus tutkimukseen jonka mukaan vauvoja kohdellaan eri tavoin riippuen siitä kumpaa sukupuolta on. Poikia kohdellaan reippaammin ottein, tyttöjä hellemmin, pojille puhutaan kovempaa kuin tytöille, poikia kehutaan reippaiksi, tyttöjä suloisiksi... esimerkiksi. Ja älä nyt sano, ettet ole tehnyt mitään noista. Sinä ja sinun yksilöllinen kokemuksesi ei edelleenkään riitä kumoamaan joukkotutkimuksen voimaa.

[/quote]

Ja? Miten tämä nyt liittyy alkuperäiseen viestiisi millään tavoin? Huomaatko itsekin, ettet nyt pysy oikein asiassa. 

Se, että olet lukenut tuosta tutkimuksesta (olen itsekin sen joskus jostain lukenut) järkytti nyt maailmaasi niin pahasti, että vauvan sukupuolta ei saa tietää niinkö? No selviäähän se viimeistään sitten synnytyksessä ja silloinhan sinä vasta alat kohtelemaan sitä lastasi eri tavoin. Olen myös lukenut tutkimuksen, missä poikia kohdellaan päiväkodissa eri tavalla, kuin tyttöjä. Tytöt saa enemmän hellyyttä - poikia taas autetaan enemmän, kun taas tyttöjen oletetaan olevan omatoimisempia yms.. Mutta miten nämä mitkään seikat nyt liittyy tuohon alkuperäiseen viestiisi. 

Aiheenhan olisi pitänyt sitten olla tyttöjen/poikien erilainen kohtelu. 

Mielestäni on myös ikävää että esim. pojat saavat päiväkodeissa vähemmän syliä jne ja tyttöjen taas odotetaan tekevän enemmän itse, mutta ei se mitenkään liity haluun tietää kumpaa lasta odottaa. 

[/quote]Totta kai tämä kaikki liittyy yhteen. Niin ja missään en ole sanonut etteikö sukupuolta saisi tietää tai kertoa, sanoinhan jo ekassa viestissäni, etten kannata mitään sukupuolineutraalia kasvatusta. Ihmettelin vain miksi se sukupuoli on niin tärkeä. Tärkein asia vauvassa, se kysytään ensimmäisenä. Kai ajattelin, että ihmiset tahtovat ekana tietää sukupuolen, että tietävät miten vauvaa tulee kohdella: reippaasti vai hellästi ja onko lapsi ponteva vai suloinen. =D Kyllä mä olen ihan looginen ollut koko ajan. Tai no... ainakin niin looginen kuin av-standardi vaatii.

Vierailija
44/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:01"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:50"]

Joillain on sitten aikaa pohtia jos jonkinlaista.

[/quote]Tämä on aika iso asia. Justhan julkaistiin tutkimus, että päiväkodeissa pojat saavat paljon enemmän leikkitilaa, puheenvuoroja ja aikuisen huomiota kuin tytöt. Tytön äitinä mua potuttaa tuollainen!

[/quote]

Joo, minä joka ton kommentin kirjoitin, olen pohtinut täällä nyt sivukaupalla tätä asiaa ja kirjoitinkin juuri tuosta lukemastani tutkimuksesta liittyen tyttöjen/poikien erilaiseen kohteluun. Että niinh..... Mut hyvää yötä, nyt meen sinne nukkuu.

Mutta pohtikaa asioita sitten tarpeeksi, etttette tule vajavaisine pohdintoinenne tänne osoittamaan sormella. On taito osata ajatella asiat tarpeeksi pitkälle.

- tämä joka täällä jaappaa, työnö JA pojan äiti

Vierailija
45/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että kun lapsi sanoo, että "Mikosta ei voi koskaan tulla balettitanssijaa, kun se on poika" hänelle ei pidä sanoa "kyllä pojatkin voi olla balettitanssijoita"?

Vierailija
46/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:43"]

AP mikähän sun ongelmasi sitten on? Sulle on tärkeintä lapsen TERVEYS, miksi??? Eikö sairas kelpaa? Te "toivottavasti on terve"- lässyttäjät oksetatte mua!!!

Tottakai mä ainakin haluan sukupuolen tietää, se on ja pysyy, toisinkuin terveys.

[/quote]

En ole ap. Mutta totean, että kysymys onko lapsi terve, tarkoittaa, voiko hän hyvin. Omasta puolestani pidän outona, jos tuo ei kiinnostaisi.

Vierailija
47/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään nyt selväksi: en ole missään tässä viestiketjussa sanonut, etteikö vauvan sukupuolta saisi kysyä ultrassa tai että sitä ei saisi kenellekään kertoa. Enkä tajua miksi joku niin väittää. Olen sanonut ihmetteleväni miksi sillä on niin suuri merkitys ja miksi eri leiman saaneita lapsia pitää kohdella eri tavalla heti syntymästä. ap

Vierailija
48/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:38"]

Seiskalle: se lapsi on tosiaan oma itsensä syntymästä lähtien. Mitä siis jos et kohtelisi häntä jonkin kuvitteellisen klaanin jäsenenä vaan odottaisit sitä, että hän itse kertoo kuka on? Ja tuo kysymyksesi minun sukupuolestani: ei tokikaan ole sama. Identifioidun naiseksi, olen myös biologiselta sukupuoleltani nainen. Mutta kärsin koko kasvuikäni siitä, että minua kohdeltiin ennenkaikkea sukupuoleni edustajana. Olin kiinnostunut kiipeilystä ja monista muista extremetyyppisistä lajeista, minua ei kuitenkaan koskaan viety mihinkään sellaiseen vaan pianotunneille. Mitä vihasin. Jouluna kadehdin typerä nalle kourassa veljeni tekniikkalegoja. Vihasin sitä, että veli pääsi aina isän kanssa veistelemään puupyssyjä, itse sain yhden kerran isältä veistetyn ponin. Sen tekoon minua ei tietenkään otettu. Parhaat kaverini olivat useimmiten poikia, mutta se vanhempieni ja kavereideni vanhempien tirskunta "pariuskunnasta" ja "nuoresta rakkaudesta" sai kyllä paksukalloisemmatkin ystävät pikkuhiljaa katoamaan ja jäljelle jäi vain tyttöjä. Tytöissä oli hyviä ystäviä myöskin, mutta olisin mielelläni pitänyt myös ne pojat. Nykyisin saan onnekseni valita itse mitä harrastan ja mitä laitan päälleni, mutta valvonta siitä, ettei sukupuolirajoja ylitellä on jatkuvaa, ainaista ja ahdistavaa. Sitähän tämä on tämä täydellisen äitiyden tavoittelukin. Ja meillä naisilla on vielkä helppoa: mitä jos on poika joka ei sovi miesmuottiin? Herkkä, hoivaava, kaunosieluinen poika? Onko pakko pelata jäkistä vaikka mieluummin olisi ristipistokurssilla tai lausumassa paatoksella ranskalaisia rakkausrunoja? Oletko kiinnostunut oikeasti kuka lapsesi on vai aiotko alkaa aivopesun heti synnärillä?

[/quote]

No sori nyt vain, mutta kyllä ihmiset viestivät muutenkin kuin puhumalla ja poikamme oli oma itsensä heti syntymästään asti. - Minä en ole kirjoittanut mistään klaaneista enkä tiedä, mitä tekemistä niillä mahtaa olla meidän poikamme kanssa. Otan osaa kurjien lapsuudenkokemustesi takia, mutta en ole niihin syyllinen. Itse leikin lapsena autoilla ja nuket alkoivat kiinnostaa jonkin verran tuossa kymmenen kieppeillä vasta. Tykkäsin myös poikamaisista vaatteista ja juu, pyssyleikeistä, so? - Meidän poika on ihana! Hän on empaattinen. Urheilullinen hän ei juurikaan ole, muttei taiteellinenkaan. - Kyllä, olen todellakin kiinnostunut siitä_ kuka_ meidän poikamme on ja aion olla hänestä kiinnostunut niin kauan kuin meissä itse kussakin henki pihisee. Ihan vaikka sanoisit mitä vain!

Vierailija
49/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä! =) Miksi koet minun hyökkäävän kimppuusi? Ihmettelin erästä ilmiötä. ETarkoitukseni ei ole ollut loukata sinua eikä muitakaan. Öitä. Ap

Vierailija
50/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei?

Vierailija
51/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:04"]

Mulla ei ole vielä lapsia, mutta raskaana ollessa haluaisin ehkä tietää sen vuoksi koska pelkään synnytystä: jos käy todella huonosti ja kuolen niin haluaisin kuolla ainakin tietäen kumpi vauva on tyttö vai poika :D

[/quote]Kamaan... jos sä kuolisit, niin oikeastiko olisi tärkeintä tietää onko lapsella pili vai pimppa? Miksi?

Vierailija
52/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:40"]

Miksei?

[/quote]Koska se vain vahvistaa sukupuoliepätasa-arvoista käsitystä. Se, että yksi poika "voi" ei tee siitä kulttuurisesti hyväksyttyä. Parempi olisi vastata vaikka, että "Toki, monet lapset harrastavat balettia. Tuollaisissa stereotyyppisissa jutuissa ei kannattaisi puhua tytöistä ja pojista erillisinä ryhminä.

Vierailija
53/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:43"]

AP mikähän sun ongelmasi sitten on? Sulle on tärkeintä lapsen TERVEYS, miksi??? Eikö sairas kelpaa? Te "toivottavasti on terve"- lässyttäjät oksetatte mua!!!

Tottakai mä ainakin haluan sukupuolen tietää, se on ja pysyy, toisinkuin terveys.

[/quote]

En ole ap. Mutta totean, että kysymys onko lapsi terve, tarkoittaa, voiko hän hyvin. Omasta puolestani pidän outona, jos tuo ei kiinnostaisi.

[/quote]

Aidosti haluaisin tietää, mitä alapeukutettavaa tässä on.  Mitä outoa on siinä, että mua kiinnosti, voiko lapseni hyvin? Esim. joitakin rakennevikoja voidaan operoida jopa kohdussa, tai synnytyksen ollessa käsillä on sairaalassa täysi valmius leikata tms. Miksi kysymys, onko lapsi terve, ihan oksettaa jotakuta?

Vierailija
54/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:42"]

Niin ja mitä pahaa on intersukupuolisissa ihmisissä???

[/quote]

Eihän niissä mitään pahaa ole. Vaikeuksia voi olla sitten syntymän jälkeen. Kukaan terve vanhempi ei varmasti halua lapselleen niitä ongelmia mitä intersukupuolisuus tuo tullessaan. Kyllähän niistä selvitään, mutta kaikille olisi helpompaa, kun tiedettäisiin sukupuoli jo syntyessään.

Vierailija
55/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän AV-mamman tietää minkä värisiä ylihintaisia kolttuja ostaa mm. me&i:lta.

Vierailija
56/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:48"]

[/quote]

Eihän niissä mitään pahaa ole. Vaikeuksia voi olla sitten syntymän jälkeen. Kukaan terve vanhempi ei varmasti halua lapselleen niitä ongelmia mitä intersukupuolisuus tuo tullessaan. Kyllähän niistä selvitään, mutta kaikille olisi helpompaa, kun tiedettäisiin sukupuoli jo syntyessään.

[/quote]Kyllähän se tiedetään. Hän on intersukupuolinen. Myöhemmin sitten sukupuolta voidaan korjata jompaan kumpaan suuntaan... mutta vain jos lapsi itse kokee sen tarpeelliseksi. Monet intersukupuoliset identifioituvat nimenomaan siksi "jokin muu"-tyypiksi. Kolmas sukupuoli.

Vierailija
57/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:04"]

[/quote]

Ja hymynaama perään.. Just..

Ei se ultra näytä 100%:lla varmuudella kumpi sieltä on tulossa.

Kyllä se sitten selviää, kun se putkahtaa tai leikataan maailmaan.

Vierailija
58/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:56"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 01:48"]

[/quote]

[/quote]Kyllähän se tiedetään. Hän on intersukupuolinen. Myöhemmin sitten sukupuolta voidaan korjata jompaan kumpaan suuntaan... mutta vain jos lapsi itse kokee sen tarpeelliseksi. Monet intersukupuoliset identifioituvat nimenomaan siksi "jokin muu"-tyypiksi. Kolmas sukupuoli.

[/quote]

Juu niinpä identifioitivat sitten vähän myöhemmin, kun itse osaavat ilmaista itseään. Sitä ennen heitä on kohdeltu ja sitä myötä kasvatettu joko tyttöinä tai poikina sukupuolivärkkiensä mukaan. Mutta tässä voidaan mennä vikaan! Se sukupuolivärkki ei aina kuitenkaan kerro sitä, mikä ihminen on sisimmiltään.

Siksipä palaan alkuperäiseen asiaani. Kyllä minä äitinä silti toivoisin, että syntyvä lapseni olisi selkeästi sitä sukupuolta mihin syntyy. Pääsisi raukka helpompalla. Ei tarvitsisi sitten teini-iässä vaihtaa sukupuolta ja kokea sitä syrjintää, jonka varmasti saisi osakseen intersukupuolisena.

Vierailija
59/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersukupuolinen tarkoittaa ihmistä jonka sukupuolta ei pystytä määrittelemään. Värkit ei kerro.

Vierailija
60/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 02:38"]

Intersukupuolinen tarkoittaa ihmistä jonka sukupuolta ei pystytä määrittelemään. Värkit ei kerro.

[/quote]

Tiedän kyllä mitä intersukupuolisilla tarkoitetaan. Yleensä silti päätetään, että värkki näyttää enemmän tytöltä tai pojalta ja sen mukaan mennään. Olen työssäni nähnyt mm. vauvan, jolla oli muuten naispuoleisen sukuelimet, mutta klitoriksen kohdalla kasvoi penis.