Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vauvan sukupuolen tietäminen on niin tärkeää?

Vierailija
03.12.2013 |

Miksi ihmiset ovat niin fiksoituneita siihen sukupuoleen? Miksi se on niin merkittävä asia, että ollaan ihan kädettömiä jos sitä ei tiedä? Miksi se on ENSIMMÄINEN asia mikä kysytään: ei koskaan pituus, paino tai oliko tukkaa vai ei tai onko lapsi terve tms. Vauva on vauva, hän tarvitsee hoivaa, ravintoa, unta, kuivan vaipan... tyttö- ja poikavauvat ovat täysin samanlaisia yhtä pikkuruista eroa lukuunottamatta. Tiesittekö, että tutkitusti ihmiset kohtelevat jo sylivauvaa eri tavalla riippuen lapsen sukupuolesta? Siis mitä veetä?? En siis liputa minkään sukupuolineutraalin kasvatuksen puolesta, en vain käsitä miksi  pitää syntymästä lähtien kohdella tyttöjä ja poikia eri tavalla.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiesittekö, että tutkitusti ihmiset kohtelevat jo sylivauvaa eri tavalla riippuen lapsen sukupuolesta"

Tiesin, tai lähinnä omakohtaisesta kokemuksesta. Entiset appivanhemmat eivät halunneet edes koskea kuopukseemme koska tuli taas "vaan tyttö kun sie et ossaa poikia tehdä", heidän sanojensa mukaan. Olivat siis osoitettuna mulle.

Vierailija
22/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole sanonut etteikö tytölle sallittaisi tyttömäisiä juttuja tai pojalle poikamaisia. Eikä kukaan ole tekemässä tytöistä poikia tai päinvastoin. Ihmetellään vain sitä miksi sillä sukupuolella on muka niin paljon merkitystä. Vauva on vauva on vauva. Syö, kakkaa, itkee ja nukkuu. Sillä onko tyttö, poika vai intersukupuolinen ei ole mitään väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden sukupuoli kauhistelijoiden kannattaisi muistaa myös se, että suurin osa ihan oikeasti haluaa olla tyttö tai poika ja he haluavat tehdä sukupuolelleen tyypillisiä asioita. Tottakai vanhempien kuuluisi huomata nämä asiat ja kunnioittaa sitä tosiasiaa jos oma tyttö ei nyt olekaan se kaikkein tyttömäisin tai poikaa kiinnostaa enemmän tyttöjen jutut. Tai mitkä nyt sitten on tyttöjen ja poikien juttuja. Meidän perheessä jokainen saa toteuttaa itseään ja omaa identiteettiään ihan vapaasti ja me vanhemmat koitetaan tukea lapsiamme siinä. 

Se, että aloittaja on kokenut tällaista mitätöintiä omassa lapsuudessaan on ikävää, eikä tarkoita sitä, että jokaisen kohdalla näin olisi.

Meidän perheessä ei kuitenkaan tytöstä ole tarvinnut tehdä tyttöä tai pojasta poikaa. He ovat sellaisiksi muokkautuneet ihan luonnostaankin. 

Vierailija
24/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suomessa meininki on sentään vielä aika hillittyä: http://tiedebasaari.wordpress.com/2013/03/31/sukupuoleen-perustuva-syrjinta-alkaa-usein-jo-kohdussa/

Vierailija
25/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:13"]

Kukaan ei ole sanonut etteikö tytölle sallittaisi tyttömäisiä juttuja tai pojalle poikamaisia. Eikä kukaan ole tekemässä tytöistä poikia tai päinvastoin. Ihmetellään vain sitä miksi sillä sukupuolella on muka niin paljon merkitystä. Vauva on vauva on vauva. Syö, kakkaa, itkee ja nukkuu. Sillä onko tyttö, poika vai intersukupuolinen ei ole mitään väliä.

[/quote]

Uskomatonta shaibaa.... En vaan käsitä. No miten se poistaa sen tosiasian että se tyttö on vauva ja se poikakin on vauva ja syö ja kakkaa ja nukkuu... 

Jotkut on tainnut tehdä tästä sukupuoliasiasta nyt isomman kuin se onkaan. Miten se sukupuolen tietäminen poistaa sen tosiasian, että kyseessä on vauva? Ei vauva ole mulle mikään epämääräinen "möykky" vaan ihminen, joka on joko tyttö tai poika sukupuoleltaan - (tai sitten joissain tapauksissa sukupuoli on epäselvä.)

Vierailija
26/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin eri lailla? En minä ainakaan ole kohdellut eri tavalla. Oli sitten kyseessä tyttö tai poikavauva...

Vierailija
27/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me haluttiin ehdottomasti tietää ja koin myös, että eräs ystäväni piti tätä "vääränä tapana" odottaa. Hän oli raskaana samaan aikaan ja korosti useaan otteeseen, miten ei halua tietää sukupuolta, koska sillä ei ole mitään väliä. Ei sillä mullekaan ole mitään "väliä", kummatkin oli aivan täysin yhtä tervetulleita. Raskaus tuntui minusta hurjan pitkältä ja olin malttamaton. Kaikki tiedon muruset olivat arvokkaita ja tärkeitä, ultrakuvia tutkin päivittäin ja netistä opiskelin, mitä sikiö milloinkin "osaa" ja mitkä osat milläkin viikolla kehittyvät. Miksi minun olisi pitänyt olla kysymättä sukupuolta? Sukupuolen tietäminen teki asian paljon konkreettisemmaksi ja lääkitsi loputonta tiedonjanoani edes hetkeksi. Oli helpompi suhtautua tulevaan vauvaan "oikeana vauvana", eikä sukupuolettomana oliona. Enkä missään nimessä koe kohtelevani tyttö- ja poikavauvoja eri tavalla "pontevasti" tai "hellien". Eka kertaa moiseen ajatukseen törmäsin tässä ketjussa!

Mitä tulee sukupuolineutraaliuteen, mun haaveeni ja mielikuvani tulevaisuudesta tytön äitini tai pojan äitinä olivat hiukan erilaiset. Hiukan, ei paljon. Ei missään nimessä liittyen siihen, miten vauvaa "kohtelisin" tai millainen äiti olisin. Usein se vaan tuntuu menevän niin, että tytöt tykkää nukeista ja pojat autoista. Kyllä, näin ei ole aina. En tiedä onko siinä jotain pahaa. Tätä yritin ystävällenikin selittää siinä onnistumatta. Mielikuvista tuli siis erilaisia, kun kuulin odottavani poikaa. Näin itseni jalkapllokentän laidalla tai jäkishallilla. Kokoamassa ninjalegohärveleitä ja päätään minua pidemmän parikymppisen honkkelin kanssa. Mitä pahaa siinä on? Yhtä onnellisia mielikuvia tytön äitiys olisi herättänyt! Ja kyllä, tiedän että todellisuudessa pojasta voi tulla balleriina, hän haluaa leikkiä vain barbeilla, eikä ikinä kasva minua pidemmäksi. Ei se minua haittaa. Miksi tätä on niin vaikea käsittää niiden, jotka eivät halau sukupuotla tiedää? Siinä vaiheessako jo määritellään se, kuka on toista parempi äiti? Siltä minusta keskustelu tuntuu, että olen jotenkin huonompi tai pinnallisempi äiti, kun halusin tietää lapseni sukupuolen. Eikä se todellakaan ollut päällimäinen asioista, vaan lapsen terveys. Se nyt on niin itsestäänselvä lause, että melkein jo päätin sen jättää tästä vuodatuksesta pois.

Vierailija
28/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:10"]

"Tiesittekö, että tutkitusti ihmiset kohtelevat jo sylivauvaa eri tavalla riippuen lapsen sukupuolesta"

Tiesin, tai lähinnä omakohtaisesta kokemuksesta. Entiset appivanhemmat eivät halunneet edes koskea kuopukseemme koska tuli taas "vaan tyttö kun sie et ossaa poikia tehdä", heidän sanojensa mukaan. Olivat siis osoitettuna mulle.

[/quote] Onpa kurjaa. =( Otan osaa!

Vierailija
29/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:24"]

[/quote]

Uskomatonta shaibaa.... En vaan käsitä. No miten se poistaa sen tosiasian että se tyttö on vauva ja se poikakin on vauva ja syö ja kakkaa ja nukkuu... 

Jotkut on tainnut tehdä tästä sukupuoliasiasta nyt isomman kuin se onkaan. Miten se sukupuolen tietäminen poistaa sen tosiasian, että kyseessä on vauva? Ei vauva ole mulle mikään epämääräinen "möykky" vaan ihminen, joka on joko tyttö tai poika sukupuoleltaan - (tai sitten joissain tapauksissa sukupuoli on epäselvä.)

[/quote]Sukupuoli on fakta ja se on ihan hyvä, mutta selitä nyt minulle miksi vauvaa on kohdeltava eri tavalla riippuen sukupuolesta? Se vauva itse sitä eroa ei ainakaan aiheuta, tyttö- ja poikavauvojen käytöksessä kun ei ole mitään eroja.

Vierailija
30/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:27"]

Millä tavoin eri lailla? En minä ainakaan ole kohdellut eri tavalla. Oli sitten kyseessä tyttö tai poikavauva...

[/quote] 1. Sä et olisi sitä itse huomannut vaikka olisit kohdellut eri tavalla, se ei ole tarkoituksellista vaan opittu alitajuinen käyttäytymismalli 2. kun puhutaan kulttuurisista malleista ei voida puhua yksittäisestä yksilöstä, koska kaavat tulevat esille vasta kun on tutkittu suurien ihmismäärien käytöstä ja löydetty käyttäytymisestä kaavamaisuuksia.

Vierailija
31/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:39"]

[/quote]

[/quote]Sukupuoli on fakta ja se on ihan hyvä, mutta selitä nyt minulle miksi vauvaa on kohdeltava eri tavalla riippuen sukupuolesta? Se vauva itse sitä eroa ei ainakaan aiheuta, tyttö- ja poikavauvojen käytöksessä kun ei ole mitään eroja.

[/quote]

Sitähän minä oln tässä kokoajan toitottanut, tten minä ainkaan kojhtele vauvoja eri tavalla oli ne sitten tyttöjä tai poikia?!

Selitä sinä nyt hyvä ihminen, miten se saa minut kohtelemaan heitä eri tavoin, vaikka tiedänkin että vauva on tyttö/poika? Eihän ihan pientä vauvaa vielä voi kohdellakaan mitenkään jonkun tietyn sukupuolen mukaan. 

Yhtälailla olen imettänyt, hoivannut ja vaippaa vaihtanut niin tytöltä, ku pojaltakin.

Vierailija
32/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ilmeisesti myö sinä kohtelet tyttöjä ja poikia sitten eri tavalla, jos sitä ei kerta huomaa? :D Elä nyt herranjumala viitsi. Miten sen sitten voisi kukaan estää, jos sitä ei tiedosta? Jotain syyllistäkö tässä nyt koitetaan etsiä.. valitettavasti sitä ei nyt taida löytyä ja kompastut omiin pohdintoihisi, kun et ole miettinyt asiaa kovin pitkälle. 

Hieroppas vielä niitä aivonystyröitäsi, niin ehkä sulle jotain vielä joskus valkenee.

Vierailija
33/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä yksi pointti tässä keskustelussa on se, että ihmiset olettavat lapsen olevan elävä ja terve. Kun on nähnyt sitä elämän kurjempaakin puolta, niin kyllä ne lähtöodotukset on enemmän että elävä ja edes kohtuullisen terve.

Vierailija
34/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mina en halunnut tietaa. lapsivesitutkimus tehtiin josta sen olisi saanut tietaa varmuudella, mutta halusin jattaa sen yllatykseksi. 

Vierailija
35/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on sitten aikaa pohtia jos jonkinlaista.

Vierailija
36/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:45"]

[/quote]

[/quote]

Sitähän minä oln tässä kokoajan toitottanut, tten minä ainkaan kojhtele vauvoja eri tavalla oli ne sitten tyttöjä tai poikia?!

Selitä sinä nyt hyvä ihminen, miten se saa minut kohtelemaan heitä eri tavoin, vaikka tiedänkin että vauva on tyttö/poika? Eihän ihan pientä vauvaa vielä voi kohdellakaan mitenkään jonkun tietyn sukupuolen mukaan. 

Yhtälailla olen imettänyt, hoivannut ja vaippaa vaihtanut niin tytöltä, ku pojaltakin.

[/quote]Aiemmin oli viittaus tutkimukseen jonka mukaan vauvoja kohdellaan eri tavoin riippuen siitä kumpaa sukupuolta on. Poikia kohdellaan reippaammin ottein, tyttöjä hellemmin, pojille puhutaan kovempaa kuin tytöille, poikia kehutaan reippaiksi, tyttöjä suloisiksi... esimerkiksi. Ja älä nyt sano, ettet ole tehnyt mitään noista. Sinä ja sinun yksilöllinen kokemuksesi ei edelleenkään riitä kumoamaan joukkotutkimuksen voimaa.

Vierailija
37/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:48"]

Eli ilmeisesti myö sinä kohtelet tyttöjä ja poikia sitten eri tavalla, jos sitä ei kerta huomaa? :D Elä nyt herranjumala viitsi. Miten sen sitten voisi kukaan estää, jos sitä ei tiedosta? Jotain syyllistäkö tässä nyt koitetaan etsiä.. valitettavasti sitä ei nyt taida löytyä ja kompastut omiin pohdintoihisi, kun et ole miettinyt asiaa kovin pitkälle. 

Hieroppas vielä niitä aivonystyröitäsi, niin ehkä sulle jotain vielä joskus valkenee.

[/quote]Ihan taatusti kohtelen eri tavalla. Mutta mitä enemmän asiaa osaan tiedostaa sitä enemmän osaan välttää sukupuolen tuputtamista ja antaa lapsen olla kuka on. Yritän ottaa moninaisten mallien mahdollistamisen huomioon kirja- ja leffavalinnoissa, leluvalinnoissa, leikeissä jne. Esim. että prinsessat pelastavat prinssejä ja prinssit hoitavat lohikäärmeen palovammoja ja barbit ajavat rekoilla ja batman on Mollan luona teellä. ;)

Vierailija
38/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:52"]

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Aiemmin oli viittaus tutkimukseen jonka mukaan vauvoja kohdellaan eri tavoin riippuen siitä kumpaa sukupuolta on. Poikia kohdellaan reippaammin ottein, tyttöjä hellemmin, pojille puhutaan kovempaa kuin tytöille, poikia kehutaan reippaiksi, tyttöjä suloisiksi... esimerkiksi. Ja älä nyt sano, ettet ole tehnyt mitään noista. Sinä ja sinun yksilöllinen kokemuksesi ei edelleenkään riitä kumoamaan joukkotutkimuksen voimaa.

[/quote]

Ja? Miten tämä nyt liittyy alkuperäiseen viestiisi millään tavoin? Huomaatko itsekin, ettet nyt pysy oikein asiassa. 

Se, että olet lukenut tuosta tutkimuksesta (olen itsekin sen joskus jostain lukenut) järkytti nyt maailmaasi niin pahasti, että vauvan sukupuolta ei saa tietää niinkö? No selviäähän se viimeistään sitten synnytyksessä ja silloinhan sinä vasta alat kohtelemaan sitä lastasi eri tavoin. Olen myös lukenut tutkimuksen, missä poikia kohdellaan päiväkodissa eri tavalla, kuin tyttöjä. Tytöt saa enemmän hellyyttä - poikia taas autetaan enemmän, kun taas tyttöjen oletetaan olevan omatoimisempia yms.. Mutta miten nämä mitkään seikat nyt liittyy tuohon alkuperäiseen viestiisi. 

Aiheenhan olisi pitänyt sitten olla tyttöjen/poikien erilainen kohtelu. 

Mielestäni on myös ikävää että esim. pojat saavat päiväkodeissa vähemmän syliä jne ja tyttöjen taas odotetaan tekevän enemmän itse, mutta ei se mitenkään liity haluun tietää kumpaa lasta odottaa. 

Vierailija
39/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä oppii av:lla. En tiennytkään, että jotakuta voi loukata/häiritä jos kysyn onko vauva tyttö vai poika. Oikeasti asia ei minua kiinnosta lainkaan ja yleensä unohdan samantien oliko kyseessä tyttö vai poika. Se nyt vaan kuuluu sosiaaliseen kanssakäymiseen että ollaan olevinaan kiinnostuneita ja esitetään kysymyksiä. Terveydestä en uskalla kysyä, jos vauva olisikin vaikeasti vammainen. Painoa ja pituutta en tiedustele, sillä jos äiti ei satu niitä muistamaan hän saattaa tuntea itsensä huonoksi äidiksi. Kysyn siis onko lapsi tyttö vai poika, sillä kysymys on neutraali, äidin on helppo vastata siihen ja vastaus on täysin samantekevä.

Vierailija
40/78 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 00:50"]

Joillain on sitten aikaa pohtia jos jonkinlaista.

[/quote]Tämä on aika iso asia. Justhan julkaistiin tutkimus, että päiväkodeissa pojat saavat paljon enemmän leikkitilaa, puheenvuoroja ja aikuisen huomiota kuin tytöt. Tytön äitinä mua potuttaa tuollainen!