Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palan tunne kurkussa, kilpirauhanen?

Vierailija
03.12.2013 |

Viimeiset 2-3 viikkoa ollut tosi usein palan tunne kurkussa ja välillä myös vähän sellainen "kurkkua kuristaa" tuntemus. On stressiä, ja tiedän että voi johtua siitä.

Mutta kun kumarrun/taivutan päätä alaspäin, tuntuu kuin jonkin painaisi henkitorvea, ihan kuin siellä olisi jotain ylimääräistä. Onko kenelläkään kokemusta, voiko olla jotain kilpirauhaseen liittyvää tällaiset tuntemukset?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ultra ja ohutneulabiopsia antoi mulle struma diagnoosin n 2v sitten kun "palatunne" oli ollut yli vuoden. Kilpirauhasarvot normaalit. Vuoden päästä todettiin että oli kasvanut ja vuosi sitten olin leikkauksessa missä oikea puoli poistettiin. Arvot vielä hyvät joten lääkitystä en tarvitse. Struma=kilpirauhasen liikaakasvua ilman hormonaalista vaikutusta.

Vierailija
2/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari vuotta ditten tuollainen pala kurkussa. Se oli selvästi happovaivaa, sillä vaikka mitään muuta närästystä tms ei tuntunut, välillä tuppasi yulemaan "märkiä röyhtäyksiä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut struuma ja basedowin tauti, joka kasvattaa kilpirauhasta. Kyllä se loppuvaiheessa painoin kurkkua varsinkin kun laitoin leukaa rintaan. Tätä ennen tuli muita hyvin voimakkaita oireita. Joten jos sulla ei ole mitään muita oireita en usko, että sinulla on struumaa.

Vierailija
4/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkärit väitti palan ja ahtauden tunnetta nielussa kymmenen vuoden ajan korvien välistä johtuvaksi, kunnes viimein pääsin ultraan ja poskionteloröntgeniin: löytyi struuma ja lisäksi kysta, joka hankaloittaa nenän kautta hengittämistä. Kannattaa siis pyytää tutkimuksia, jos oireet jatkuu! Mulla on kilpirauhasarvot rajojen sisällä, joten ne eivät aina struumaa paljasta.

Vierailija
5/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös tuo tunne ja ultrauksessa todettiin kyhmystruuma. se on hyvin yleinen vaiva ja ei oo paha juttu, mut kiva tietty tietää mikä on ja voidaan leikata jos tarvii ja vaivaa paljon. Mee lääkäriin niin selvii, täältä ei kannata hakea diagnoosia :D

Vierailija
6/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös tuntemuksia, että jotakin "ylimääräistä" on kurkussa. Joskus nielemisvaikeuksiakin. Lisäksi ääni katoaa herkästi ja jos joudun huutamaan niin ääni ääni katoaa heti ja tulee kauhea yskänpuuska. Äänen katoaminen alkoi jo 1,5v sitten ja palan tunne viime syksynä. Onko muilla oireena äänen katoamista?

Vierailija
7/31 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista palantunnetta ollut jo vuoden satunnaisesti. Refluksia ei pitäisi olla koska lääkitys ei poistanut oireita.
Myös äänen käheyttä ja nielu pitkiä aikoja ärtynyt.

Vierailija
8/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Struuma voi tuollaista aiheuttaa, mutta sen toteaminen vaatii ihan oikeat tutkimukset (ultrauksen)

Vierailija
9/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten 2 sanoo, struuma voi olla, mutta voi olla jotain muutakin. Itselläni on tuollaisia tuntemuksia ollut stressaantuneissa ja ahdistuneissa elämänvaiheissa ilman mitään varsinaista fyysistä syytä.

Vierailija
10/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli palan tunne kurkussa monta kuukautta, tuntui kuin jokin olisi painanut, ihan koko ajan. Stressin aiheetkin menivät ohi, mutta tunne säilyi. Oikeasti olin stressaantunut, mutta jossain vaiheessa sen aina unohtaa, siis siihen turtuu.

Kävin ultrassa ja ties missä kuvauksessa + nenäkorvakurkkulääkärillä. Ei koskaan löytynyt mitään. Sitten pikku hiljaa se tunne alkoi helpottaa ja nykyään sitä on lähinnä silloin, kun alan kiinnittää huomiota asiaan. Eli siis tavallaan vaivaa vieläkin, mutta ei aina.

5-10 kertaa fysioterapiassa + hieronnassa auttoi jonkin verran.

Tottakai voi ollakin struumaa tms, ei se ole huono juttu poissulkea. Happovaivat voivat myös aiheuttaa tuota tunnetta, lääkäri sanoi kaularankatuntemusten olevan tosi tavallisia. Joskus stressi aiheuttaa sitä, että niska ja koko kaulan alue on jännityksessä, sitä saattaa yöllä kiristellä leukaperiä ja jännittyneisyys voi lisätä hapon tuotantoa ja takaisinvirtaustakin. Kaikki nämä yhdessä voivat pahentaa oireita ja tuntemuksia. Itse huomasin stressaantuneena jännittäväni koko vartaloa ja nieleskeleväni huomaamatta ilmaa, mikä lisäsi sellaista outoa paineen tunnetta kaulan alueelle.

Vierailija
11/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla rentouttaa kaulan alueen lihaksia ylisuurilla, liioitelluilla tekohaukotuksilla. Eli samat liikkeet nielussa (nielun "perä" ylös, kieli alas, suu auki) kuin haukotellessakin tulee tehtyä. Lisäksi sellaista tyhjän pureskelua, eli huulet yhdessä, mutta tekee ikäänkuin kahdeksikkoa vaaka-asennossa huuliensa kanssa, eli kuvittele pureskelevasi vaikka koko suun täyttävää määrää purkkaa, vuorotellen vasemmalla ja oikealla puolella suuta. Ylä- ja alaleuka irtoaa toisistaa (hampaa ei siis yhdessä) mutta suu pysyy kiinni.

Noi kaksi rentouttaa aika hyvin kaulan aluetta.

Vierailija
12/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus ja stressi teki itsellä.

Vierailija
13/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietty olla ihan mitä vain, mutta epäilen myös vahvasti ihan tuota stressiperäisyyttä. Itselläni oli 1,5 v sitten rankka ajanjakso elämässä ja juuri tuollainen "pala" tuntui koko ajan olevan kurkussa (läheisten kuolemia jäänyt käsittelemättä ja tilanteen laukaisi se, kun siskoni joutui liikenneonnettomuuden ja lähes kuoli, oli pitkään sairaalassa). Mikään kakominen/yskiminen ei auttanut eikä lampulla katsoen mitään nähnyt, mutta tunne oli selkeä ja vielä mielestäni enemmän vasemmalla puolella. Joskus tuli ihan sellaisia "kohtauksia", että tuntui ettei pysty hengittämään ja oli pakko päästä pihalle (menin läheiseen puistoon penkille hengittelemään ja sitten rauhoittui). Kilpirauhaskokeissa kävin, ei löytynyt mitään. Lääkäri oli sitä mieltä, että stressi ja sitä myöten lihasjännitys aiheuttavat (niska-hartiaseudun jännitys, leukojen jännitäminen yöllä jne). Kävin muutaman kerran psykiatrilla juttelemassa ja siitä oikeastaan helpotti. En tarvinnut edes mitään lääkitystä, vaikka psykiatri sitäkin alkuun ehdotti. Tärkein oli vain saada auki jääneet asiat käsiteltyä. Aika nopeasti siitä huomasin, ettei enää "ahdistuskohtauksia" tullut eikä ole sitä palaakaan kurkussa. Eli ehdottomasti suosittelen ensiksi käymään läpi stressiä aiheuttavat asiat (toki kilppari kannattaa myös käydä otattamassa, mutta stressistä löytyy syy moneenkin asiaan).

Vierailija
14/31 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samaa ja kuulemma voi hyvinkin johtua lihasjännityksistä. Kilpirauhanen oli tunnustellessa normaali.

Vierailija
15/31 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei.

minulla itselläni ollut nyt noin 3 kuukautta kuristuksen tunne kaulassa ja palan tunnette kurkussa. sama jos laitan leuan kiinni rintaan paine on kauhea.

myös voimakkaita nipistys kipuja on alkanut ilmetä kaulassa ja päässä.

myös hajuaistini on heikentynyt hurjasti.

olen käynyt kilpirauhaskokeissa ja ne olivat ok. närästys lääkitystä saanut mutta eipä sekään ole tunnetta poistanut.

mielestäni en stressaa paljookaa joten tuskin johtuu siitäkään.

mutta turhamaisuus kyllä kasvaa kun lääkärissä täytyy ravata ja mitään toistaseksi ei löytynyt.

mutta toivon että joku jossain vaiheessa löytäisi vaivani syyn :)

stä päivää ootellessa :)

Vierailija
16/31 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alkanut helmikuussa 2015 palantunne kurkussa.

Sitä edelsi raju ryyppäminen heinäkuusta 2014 alkaen ja savuttelua tammi-helmikuussa 2015, joka sitten oli kaiketi viimeinen niitti asialle. Lisäksi rasitin kurkkua kovin koko kännäämisen ajanjakson laulamalla päivittäin todella paljon. Joukossa paljon ääntä rasittavia tyylejä, esim punkkia jne. Paino nousi perusterveestä kohtuullisen kovakuntoisesta 2012 vuoteen 2015 alkuun mennessä reilu 20kg.

Itse vaiva alkoi siten, että röökin jälkeen kurkkuun jäi olo että se ei kostunut enää vaan jäi oikealta alhaalta nielusta ikään kuin kuivaksi vaikka joi vettä. Lopetin ja vaiva meni ohi ja poltin taas. Muutamien viikkojen aikana oire meni ohi, ehkä noin 3 kertaa kunnes menin illala maate ja sain aivan tolkuttomia poltteita rintaan (hemikuu 2015) Tämä toistui muutamia kertoja mennen sitten palantuneen osalta ohi nielussa juuri sen vuoksi ilmeisesti, että lopetin sauhuttelun, mutta sitten varmaan kun neljännen kerran taas poltin maaliskuun alussa, niin tuo kuiva kohta kurkussa jäi päälle ja samoin palantunne oikealla alhaalla kurkussa. Lopetin siinä kohtaa kokonaan savuttelun, mutta en juomista.

Palantunne niellessä, eikä millään mennyt ohi. Pahimmillaan toukokuussa 2015 ja vähensin juomista lopulta inhimilliselle tasolle. Kurkku kesällä 2015 useasti kirkkaan punainen ja jouduin käyttämään antepsinia (tekee vattaan suojaavan kalvon) ja Zolt happosalpaajaa, mikä autto jonkinverran punoitukseen. Lisäksi mulla on proppuja. Kurkku rauhottui, mutta palantunne oli ja pysyi. Kävin 2015 maaliskuussa gastrokopiassa eli mahalaukun tähystyksessä. Löydettiin löysä mahansuu. Uus tähystys marraskuu 2015 ja sama löydös, eli kolmen skoopin mentävä löysä mahaportti. Ei muuta.

Pahaa / kovaa raadtavas ja viiltävää kipua kurkussa aiheuttava happovaiva 2015-2016 vuodenvaihtees ja kunto meni yleisestikin huonoksi.

Vierailija
17/31 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin marraskuun lopulla 2015 yhtenä iltana päivystysluontosesti lääkäriin, koska olo oli kertakaikkiaan niin

huono, ettei kestänyt aamuun. Syy oli refluksin. Silloin aloin käyttämään Esomeprazol Sandoz 40mg, mikä auttoi happovaivaan, sekä ilmeisesti happovaivan aiheuttamiin heikotukseen ja huonovointisuuteen.

Palantunne pysyi ja tämä siis juuri silloin, kun nielaisee tyhjää, ruoan kanssa se katoaa.

2016 minulta leikattiin kesäkuun puolessa välissä mahaportti. Kiristettiin palleatyrä ja tehtiin Nissenin fundoplikaatioleikkaus joka on mahaportin kiristysleikkaus. Palantunne (se pahin) helpotti vasta aika tarkkaan 1kk leikkauksen jälkeen, mutta on palannut ehkä noin 65% takaisin siitä mitä oli. Syön välillä vieläkin happosalpaajia ylävatsan poltteisiin, vaikka suuhun ei enää happoa nousekaan. Laihduin pahimmasta painosta noin 15kg. Ennen leikkausta lähes kaikki mitä join tai söin tahtoi ängetä takaisin suuhun. Happovaivat siis helpottivat sanotaanko 80%:sti, mutta palantunne kiusaa minua edelleenkin. Kävin siitä magneetissakin kaulanalueen osalta 2015 syksyllä, mutta ei löytynyt erikoista.

Lisäksi mulla on kaulalla aika isoja ilmeisesti imusolmukkeita oikealla itsestä katsottuna. Kurkku ja nenälääkäri on niitä käsin tutkinut ja lisäksi olin ultrassa 2016 helmikuussa. Tuolloin mulla oli myös muutama aterooma mitkä olivat ultraäänilääkärin mukaan vaarattomia. Ne kuivuivat kasaan jättäen oikealle hartialle pienen kovan syylän kokoisen kohouman ja toisen leuan alle. Ensimmäinen oli leuan alla ja toinen patti hartiaan ilmestyi joitakin päiviä myöhemmin. Hartian patti tulehtui ja sitä ei siksi leikattu pois ja se kuivuikin sitten muutaman viikon jälkeen kasaan.

Nyt viimisen 1kk aikana palantunteen lisäksi mulla on sellainen oire, kun nostan leukaa edes kevyesti (aavistuksenkin) jännittäen, ruoka/henkitorvi muljahtaa rajusti oikealle itsestäni katsoen ja rusahtelee samalla. Samalla puolella on myös palantunne. En sitten tiedä liittyykö nämä toisiinsa. Olen menossa nyt taas yksityiselle ja toivon pääseväni ultraan uudestaan. Löysin kaulaltani mielestäni isohkon patin, mikä ainakin lääkärin käsin tunnustelun perusteella on imusolmuke / imusolmukkeita. Toivon myös magneetikuvauksia, josko sieltä selvisi jotain uutta, kun tuo ruokatorven muljahtelu on voimistunut ja karsee rasahtelu ja rutina. Peilillä on katsottu usein kurkkuun, mutta alun ryyppäämisen lopetettuani kurkku ei enää punoita ja on rauhottoinut varsinkin refluksileikkauksen myötä. Lisäksi mulla on rauhoittava lääke Opamox 15mg ja Ketipinoria 25mg unen paranatamiseen.

Kaikki alkoi oikeastaan masennuksestsa, kun erosin suhteesta heinäkuun alusta 2014. Silloin aloin ryyppäämään rajusti ja ynm mitä tuossa yllä kerroin. Olin todella stressaantunut ja masentunut. En tiedä paljonko psyykkisellä puolella on osuutta asiaan, mutta sen tiedän että en palantunnetta vain keksinyt päästäni itselleni oireeksi.

Sellaisia asioita ja pohdintoja. Hieman poukkoilevaa ja sekavaa, mutta toivottavasti joku sai tästä jotain.

Palantunne ja nielemisoire (ruoka ei mee helposti alas, mitä mulla on myös tällähetkellä) on pahimmillaan invalidisoivaa, kun suurinosa huomiosta menee kakomiseen ja pään kääntelyyn ja palantunteen huomaamiseen. Se on todella epämiellyttävää. Se on kuin roska silmässä, mitä ei voi pyyhkäistä pois. Makuuasento on ainut, mikä saa olon tuntumaan edes kohtuullisen normaalilta. Nyt olen myös koittanut ottaa happosalpaajia välillä, jos ne jotenkin auttaisivat kun on tuota ylävatsan ärtymystä ja polttelua. Olen juonut kyllä limua ja kahvia nykyään, sillä lopetin mahaportin kiristysleikkauksen jälkeen happosalpaajien käytön kirurgin ohjeistuksella heti.

Tällaisia. Kiitos mielenkiinnosta. Toivon hyvää vointia kaikille terveytensä kanssa painiville ja muutenkin.

Vierailija
18/31 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies 37 vuotta.

Vierailija
19/31 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies 37 vuotta.

Vierailija
20/31 |
22.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron tuossa yllä kattavasti oireistani jos niistä joku saisi jotain irti / yhtäläisyyksiä ja silti joku kokee tarpeelliseksi laittaa siihen nuolta alaspäin ? Mikä järki siinä on ? Eikö tarkoitus ole jakaa kokemuksiaan ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi