Kysymys rytmihäiriöistä
Onko jollakin sellaista kokemusta, että EKG ei tunnista rytmihäiriöitä samana aikana kun tutkimuksen aikana on selvästi rytmihäiriöt? Siis ihan tosi outoa. Ihminen kärsii vuosia rytmihäiriöistä, mutta aina lääkärissä sanotaan, että ei mitää hätää, koska laitteet eivät tunnista. Mitä ihmettä pitäisi tehdä?
Kommentit (23)
Mutta ei silleen neuvomaan, että mene töihin pummi ja muuta sellaista. :/
Olisko niitä mitä luokitellaan harmittomiksi muljahduksiksi?
Ei sulla mitään rytmihäiriöitä ole.
Vierailija kirjoitti:
No miltä se tuntuu?
Kyse ei ole minusta, vain läheisestä, joka kertoi, että sydän lyö tosi hitaasti ja tuntuu siltä, että kuolisi kohta. Ja sitten se tekee nopeita lyöntejä. Ja sitten se tekee yhtäkkiä tosi kovaa pamm pamm pamm. Ja mitään ei näy, kun tehdään EKG.
Kun se ei jää EKG:hen, sulle on toimintaohjeet annettu. Voin kerrata ne tässä lyhyesti:
Älä hössötä.
On lähete Holteriin. Sitten voi olla ultra. Ehkä se selviää myöhemmin, jos ei heti. Happisaturaation saa myös jotkut.
Meillä oli ukrainalainen hoituli, ei ole varmuutta osaako ne lukea niitä tulee tuloksia hirveän hyvin
Mitä muuta voikin odottaa vauvapalstalta. Empatiaa? Jep, ei. Ei. Minulla ei ole rytmihäiriöitä, iäkkäällä läheisellä on.
Jos niitä häiriöitä olis edes niin usein, että näkyisivät siinä holter- tutkimuksessa, jossa tutkitaan yön yli sitä sydäntä. Ihan kotiin saa laitteen, että missään sairaalassa ei tarvi olla. Itsellä onneks osui siihen niitä rytmihäiriöitä, kun sydän jätti lyöntejä väliin. Tutkimuksen mukaan olivat vaarattomia rytmihäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ukrainalainen hoituli, ei ole varmuutta osaako ne lukea niitä tulee tuloksia hirveän hyvin
Lääkäri tulkitsee sydänfilmin.
Vierailija kirjoitti:
On lähete Holteriin. Sitten voi olla ultra. Ehkä se selviää myöhemmin, jos ei heti. Happisaturaation saa myös jotkut.
Kiitos. Löytyy vielä hyviä ihmisiä. Läheinen asuu Virossa. Ei siellä ole muuta sanottu, kun että EKG ei näytä ja kaikki hyvin.
Mulle tuli häiriö ja menin päivystykseen, missä hoitsu tunnisteli tilannetta ranteestani ja totesi, että jotain ongelmaa on. Pääsin sisään ja laitettiin elektrodit kiinni ja sykettä seurattiin konella, missä ongelma näkyi. Hetken päästä tilanne katosi, mutta tiedot jäivät muistiin.
Pääsin lopulta myöhemmin ablaatioon, joka korjasi ongelman.
Eli kyllä se ongelma saadaan selville ennemmin tai myöhemmin.
Mulla on ollut ton tyyppisiä sydänjuttuja, kun:
1. oli korona ja pitkään sen jälkeen sydän jumpsutti omiaan, mut ekg aina ok.
2. kärsin matalasta ferritiinistä
3. on ollut matala natrium-, kalium- tai magnesium
Sellaista mystistä se on välillä. Itsellänikin oli nelikymppisenä jakso, jolloin heräsin usein öisin siihen, että sydän hakkaa. Nousin ylös ja istuskelin jonkun aikaa ja pulssi laski jostain 120:stä normaaliksi. Tehtiin tutkimuksia, verikokeita, sydänfilmi, 24 h Holter ja ultraääni. Holterissa näkyi kohonnut pulssi mutta ei muuta. Eli ei löytynyt mitään varsinaista syytä, kirjoitettiin betasalpaajaa, jota joskus otin mutta ajan kanssa yötykyttely loppui itsestään.
Kerro tuo ja pyydä Holter: pitkäaikaisrekisteröinti: saa (ja pitää!) tehdä kaikki normaaliasiat. Alkoholi on tietysti nou-nou, mutta röökillä saa käydä.
Mulla tuo sama: lepo-EKG:ssä ei näy mitään, koska jännittää se tilanne ja pumppu hakkaa silloin just tasaisesti. Sitten virtsaumpi ja päivystykseen katetroitavaksi. "Lätkät" kiinni, siinä paljastui jotain ja lähete Holteriin ja rasitus-EKG:hen. Söin kyllä bisoa, eli niistä sitten mitään löytynyt. Oisin Holterissa lähtenyt normikävelylenkille, mutta sattui just sellanen päivä, et lumimyräkkä ja lunta tuli jotain 15 senttiä. Nyt mulla on samat, tai oikeastaan pahemmat oireet.
Mulla rannesykemittari, siinä näkyy tai siis näy mitään, kun niin epäsäännollinen rytmi. Mietin, et pyydänkö uuden lähetteen noihin samoihin tutkimuksiin vai lähetteen yksityispuolelle.
...
Bisoprolol kyllä auttaa tykytyksiin ja rytmihäiröihin. Mutta voi olla "sähköinen syy", jossain hermossa joku vika ja "synkka" sekaisin (tai jotain).
Kiitos asiallisista kommenteista! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miltä se tuntuu?
Kyse ei ole minusta, vain läheisestä, joka kertoi, että sydän lyö tosi hitaasti ja tuntuu siltä, että kuolisi kohta. Ja sitten se tekee nopeita lyöntejä. Ja sitten se tekee yhtäkkiä tosi kovaa pamm pamm pamm. Ja mitään ei näy, kun tehdään EKG.
Onko tehty vuorokauden mittainen Holter seuranta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla selvisi holterin avulla, tehtiin vielä ultraäänikuvaus. Saatiin selvyys, muttei sydämessä mitään näkyvää vikaa. Lääkitys ollut jo vuosikymmenet.
Toivottavasti saat avun.
Olisin tosi kiitollinen, jos joku pystyisi neuvomaan edes jotain.