Muita, joiden jouluperinteeseen ei sukujoulu kuulu?
Me ollaan AINA joulu oman perheen kesken.
Aikoinaan, kun lapset olivat ihan pieniä vielä, saatoimme aattoillan viettää mummoloissa, vuoronperään vuorovuosin. Nykyään olemme tehneet omannäköisen joulun, omalla porukalla. Lapset siis 6-15vuotiaat.
Ei tulisi mieleenkään mennä kenenkään nurkkiin jouluksi, toisten perinteille ja tavoille. Kysyin sitä lapsilta eikä kukaan heistäkään halua minnekään, eikä ketään tänne. Oma joulu on kuulemma ihan paras ja varmasti parempi kuin kenenkään muun.
Vietättekö te kaikki joulunne yhdessä sekamelskassa sukulaisten kanssa, ehkä tapellen niistä tavoista ja perinteistä? Tykkääkö kukaan rauhallisesta omasta joulusta vain oman perheen kesken?
Kommentit (49)
2, pidä pintasi tuota miniäehdokasta vastaan. Voit sanoa hänelle, että isot joulut eivät ole teidän juttunne ja teille ei siis tule mitään isoa lössiä joulua viettämään. Ellei mene jakeluun, voit käskeä tuon miniäkokelaan häipymään kodistasi. Teillä pelataan teidän säännöillä ja piste.
Me ollaan aina vietetty joulu oman perheen kesken. Isovanhemmista ei ole elossa kuin yksi ja hän haluaa viettää joulun yksin oman maun mukaan. JOulupäivänä sitten käymme hänen luona syömässä ja kahvilla.
En jaksaisi mitään sukujouluja, haluan olla vapaasti ja löhöillä rauhassa. Olisi vaikeaa, jos meille tulisi vieraita. Pitäisi olla vieraskorea. Sen jaksaa joskus parin tunnin ajan, mutta ei jouluna.
Ei meille mitään perinnettä ole päässyt muodostumaan. Kerran oltiin hotellissa, muulloin jommilla kummilla isovanhemmilla tai kotona.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 12:35"]
Aian oltu kotona aatto ja joulupäivä, tapanina menty sukulaisiin.
Nyt miniäkokelas haluaa sukujoulun ja nimenomaan meillä (iso talo, paljon tilaa, korkeat huoneet) ja me muut vastustamme. Meille saa tulla, mutta yhtä kiva, jos poika menee miniän vanhemmille tai juhlivat omassa kodissaan. Mutta ei käy, miniä kärttää lupaa saada kutsua meille omat vanhempansa, siskonsa perheineen ja pikkuveljensä tyttöystävineen. Olen sanonut ehdottoman ein, ei mene jakeluun. Lauantaina tulevat käymään ja "suunnittelemaan, kuka tuo mitä, että minulla ei ole liian raskasta" ja joudun varmaan piirtämään kaaviokuvan siitä, että meille ei tule sukujoulua.
[/quote]Soita jo tänään että teillä sitä joulua ei vietetä, että keksitään joku muu paikka. Turha pitkittää ikävien asioiden sanomista.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 12:49"]
Minä olen kolmekymppinen sinkku ja vietän aina jouluni kolmistaan omien vanhempieni kanssa lapsuudenkodissani. Veljeni vaimoineen saattaa tulla käymään, mutta eivät välttämättä, koska asuvat 200 km:n päässä.
[/quote]Ai ku kiva, sinä annat luvan veljellesi käydä vanhempiensa luona...
Mä kun kysyn perheeltä että missä ollaan jouluna niin vastaus on että ajetaan 1000km pohjoiseen mun äitini ja isäpuoleni luo :) Siellä ollaankin lähes kaikki 14 joulua vietetty, mitkä ollaan miehen kanssa yhdessä oltu. Alkuun mukana oli vain miehen lapsi mutta omien lastenkin saamisen jälkeen ollaan sinne koko poppoo karautettu. Yksi joulu ollaan oltu anoppilassa ja yksi kotona, jolloin kumpikin mummo miehineen tuli meille. Me tykätään olla mun kotona; siellä saa maatak käsi suklaarasiassa sohvalla tai mitä nyt kukainenkin haluaa tehdä, ei tarvitse jäykistellä. Ulkoillaan, pelataan lauta/korttipelejä, kokataan ja nautitaan joulusta.
Meillä on lapset jo isoja ja joulussa suurin juttu on hyvä ruoka, herkut ja ylimääräistä vapaa-aikaa.
Joskus aikoinaan ehdottelin yhteistä joulua eräälle sukulaisperehelle joilla on monta saman ikäistä lasta kuin meillä, mutta aina hän jotenkin kierrellen kieltäytyi siitä. Mutta sitten eräänä jouluna he ehdottivat että nyt voidaan viettää joulu yhdessä, mutta silloin me olimme menossa jouluksi Leville, joten sekin kerta jäin. Myöhemmin tajuisin että nämä sukulaiset olivat saaneet muhkeat veronpalautukset ja heidän lapsilleen oltiin ostamassa paljon hienoja lahjoja. Yhteisjoulusta kieltäytyminen perustui siis lähinnä siihen että he pelkäsivät meidän ostavan lapsillemme hienompia joululahjoja ja että omilleen tulee siitä paha mieli.
Ja kun tarkemmin ajattelen, niin kyllähän siinä voi toisilta mennä joulu vituiksi jos toiset saa paremmin lahjoja kuin toiset, joten parempi pysytellä omissa porukoissa.
Ei me kaikkia jouluja vietetä suvun kanssa. Vaan silloin kun on fiilistä siihen. Eli meidän ei tarvitse tapella. Jos jotkut haluaa pitää perheen parissaöjoulun, mutta aina kaikki ovat tervetulleita suvun keskenkin jouluun.
Kerran mun mutsi suuttu, kun en päästänyt häntäösuvun kesken vietettävään jouluun. Hänen piti tulla meidän perheen mukana tädille, mutta muoripa oli niin päissään, etten sitä ottanut mukaan. Sinne se jäi omalle pihalleen viskomaan ostamaansa kolmen kilon joulukinkkua.
28. joulukuuta soitteli nolona anteeksipyyntöjään. Eipä ole enää sen jälkeen kännissä aattona ollut.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:59"]
Mä kun kysyn perheeltä että missä ollaan jouluna niin vastaus on että ajetaan 1000km pohjoiseen mun äitini ja isäpuoleni luo :) Siellä ollaankin lähes kaikki 14 joulua vietetty, mitkä ollaan miehen kanssa yhdessä oltu. Alkuun mukana oli vain miehen lapsi mutta omien lastenkin saamisen jälkeen ollaan sinne koko poppoo karautettu. Yksi joulu ollaan oltu anoppilassa ja yksi kotona, jolloin kumpikin mummo miehineen tuli meille. Me tykätään olla mun kotona; siellä saa maatak käsi suklaarasiassa sohvalla tai mitä nyt kukainenkin haluaa tehdä, ei tarvitse jäykistellä. Ulkoillaan, pelataan lauta/korttipelejä, kokataan ja nautitaan joulusta.
[/quote]Aika moni ajaa puoli Suomea läpi mennäkseen joulunviettoon isovanhemmille. Se on kyllä hullua hommaa, varsinkin jos on usempia lapisa, pieniä joille matka on pitkä ja vähän suurempia jotka uskoo joulupukkiin, lahjatkin pitäisi saada salaa mahtumaan autoon. Huh huh. Meillä tuo jäi yhteen kertaan, seuraava vasta sitten kun lapsien lahjat oli tyyliin yksi läppäri, niin se mahtuu kivasti mukaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:59"]
[/quote]Aika moni ajaa puoli Suomea läpi mennäkseen joulunviettoon isovanhemmille. Se on kyllä hullua hommaa, varsinkin jos on usempia lapisa, pieniä joille matka on pitkä ja vähän suurempia jotka uskoo joulupukkiin, lahjatkin pitäisi saada salaa mahtumaan autoon. Huh huh. Meillä tuo jäi yhteen kertaan, seuraava vasta sitten kun lapsien lahjat oli tyyliin yksi läppäri, niin se mahtuu kivasti mukaan.
[/quote]
No me ajellaan sama väli 2-4 kertaa vuodessa joten se on lapsillekin tuttua :) Ja tosiaan lahjojen kanssa on välillä ollut sullominen :D
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 12:35"]
Nyt miniäkokelas haluaa sukujoulun ja nimenomaan meillä (iso talo, paljon tilaa, korkeat huoneet) ja me muut vastustamme. Meille saa tulla, mutta yhtä kiva, jos poika menee miniän vanhemmille tai juhlivat omassa kodissaan. Mutta ei käy, miniä kärttää lupaa saada kutsua meille omat vanhempansa, siskonsa perheineen ja pikkuveljensä tyttöystävineen. Olen sanonut ehdottoman ein, ei mene jakeluun. Lauantaina tulevat käymään ja "suunnittelemaan, kuka tuo mitä, että minulla ei ole liian raskasta" ja joudun varmaan piirtämään kaaviokuvan siitä, että meille ei tule sukujoulua.
[/quote]
Vähän pelkään että tässä käy niin että miniä roudaa sukunsa teille, sanot mitä sanot. Ja joulun jälkeen sinä itket täällä pilalle mennyttä joulua. Siis ei millään pahalla, oikeasti.
Veikkaan vaan että poikasi asettuu tyttöystävänsä puolelle ja sinun on laskettava koko sakki teille jouluksi. Jos et sitten ihan oikeasti saa sanottua "kovaa sanaa", että prkl tehän ette tule meille ja piste. Toivon että saat miniäkokelaasi kuriin!
Minä en kyllä vaan voi jättää mun äitiä yksin jouluna, en vaan voi. Enkä poikamiehenä elävää sukulaismiestä. Kutsumme heidä aina meille jouluksi.
Haluisin joskus vietttää joulun ulkomailla, mutta niin kauan kuin he ovat elossa niin näillä mennään.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:50"]
Enkä ainakaan itse osaa ajatella serkkuja, tätejä, setiä, sisaruksia ynnä muita vieraina, joiden seurassa pitäisi esittää jotain muuta kuin on.
[/quote]
Ei nyt välttämättä mitään erityistä roolia tarvitse vetää, mutta kyllähän yleensä noudatetaan tietynlaista vieraskoreutta, vaikka vieraat olisivatkin omia sukulaisia. Itse esimerkiksi saatan viettää koko joulu- tai tapaninpäivän pyjamassa, tukka pesemättä ja lojua sängyssä lukemassa uusia lahjakirjojani. Jos meillä olisi mummo, eno, täti ja serkut joulunvietossa, en voisi olla pyjamassa sängyssä kuten haluaisin, vaan minun pitäisi vähintään pukea päälleni ja seurustella suvun kanssa.
4
Miten joulu voi olla rauhallinen, jos tupa on täynnä ihmisiä. Minä jouduin lapsena kestämään tuollaisia kolhoosijouluja ja inhosin niitä. Nyt ollaan miehen kanssa kahdestaan.
39, minä luulen, että miniäehdokas lentää pihalle. Jollei hänelle muuten mene jakeluun se, että hän ei mahdollisen anoppinsa kodissa määrää, voi hänet heittää pikalle tylysti ja poika lentää sitten samalla.
2, olisi mukavaa, jos vaikka sunnuntaina tai maanantaina laittaisit tänne tietoa siitä, miten miniäehdokkaan kanssa meni. Jos nyt annat periksi, voit varautua siihen, että tuo lössi on teillä jatkossakin jouluisin ja pääsiäisinä. Laitat nyt kovan kovaa vastaan ja teet selväksi kaikille, että teillä on teidän säännöt ja niitä ei kukaan miniäehdokas laadi.
Meidän perheessä on vain äiti ja tytär, joten meillemummulan joulu on just hyvä. Pidän suvustani, hulinasta, lämmöstä, enkä ymmärrä sitä, että tapellaan siitä miten jokin asia pitää tehdä. Ihmiset lataa jouluun omituisia odotuksia. Sehän on vain yksi illallinen suvun kanssa! Eihän muillakaan illallisilla kyseenalaisteta emännän tapoja.
up