Muita, joiden jouluperinteeseen ei sukujoulu kuulu?
Me ollaan AINA joulu oman perheen kesken.
Aikoinaan, kun lapset olivat ihan pieniä vielä, saatoimme aattoillan viettää mummoloissa, vuoronperään vuorovuosin. Nykyään olemme tehneet omannäköisen joulun, omalla porukalla. Lapset siis 6-15vuotiaat.
Ei tulisi mieleenkään mennä kenenkään nurkkiin jouluksi, toisten perinteille ja tavoille. Kysyin sitä lapsilta eikä kukaan heistäkään halua minnekään, eikä ketään tänne. Oma joulu on kuulemma ihan paras ja varmasti parempi kuin kenenkään muun.
Vietättekö te kaikki joulunne yhdessä sekamelskassa sukulaisten kanssa, ehkä tapellen niistä tavoista ja perinteistä? Tykkääkö kukaan rauhallisesta omasta joulusta vain oman perheen kesken?
Kommentit (49)
Me ollaan aina miehen ja lapsen kanssa kolmestaan, aattoaterian paria tuntia lukuunottamatta (vanhempani syövät meillä tai me heillä). Muuten emme koko jouluna tapaa ketään.
Ei tulisi mieleenikään viettää sukujoulua. Joulun tienoolla kyllä kyläilemme puolin ja toisin, mutta aatto ja joulupäivä on pyhitetty perheelle. Mutta jokainen tavallaan.
Mulle suku tarkoittaa ihmisiä, joille olen biologista sukua. En koe minkäänlaista tarvetta tavata heitä jouluna tai muulloinkaan. Enemmän mulla on yhteistä vaikkapa työkavereideni kuin sukuni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 12:35"]
Aian oltu kotona aatto ja joulupäivä, tapanina menty sukulaisiin.
Nyt miniäkokelas haluaa sukujoulun ja nimenomaan meillä (iso talo, paljon tilaa, korkeat huoneet) ja me muut vastustamme. Meille saa tulla, mutta yhtä kiva, jos poika menee miniän vanhemmille tai juhlivat omassa kodissaan. Mutta ei käy, miniä kärttää lupaa saada kutsua meille omat vanhempansa, siskonsa perheineen ja pikkuveljensä tyttöystävineen. Olen sanonut ehdottoman ein, ei mene jakeluun. Lauantaina tulevat käymään ja "suunnittelemaan, kuka tuo mitä, että minulla ei ole liian raskasta" ja joudun varmaan piirtämään kaaviokuvan siitä, että meille ei tule sukujoulua.
[/quote]Soita jo tänään että teillä sitä joulua ei vietetä, että keksitään joku muu paikka. Turha pitkittää ikävien asioiden sanomista.
[/quote]
Miniälle on sanottu ainakin kymmenen kertaa, että ei käy, ei onnistu, et tuo meille jouluna ketään omia vieraitasi. Ehei, hän ei kuuntele ja toteaa kaikkeen, että "kun kunnolla suunnitellaan, niin kyllä se vielä sinulle käy". Viikonloppuna kun tulevat niin laitan annan kirjallisena kiellon ja ilmoitan samalla, että hänkään ei ole tervetullut.
[/quote]
Todella omituista käytöstä miniältäsi! Oletko koskaan vielä tavannut miniän vanhempia? Voisit soittaa heille ja kertoa ystävällisesti oman kantasi, etteivät he saa tyttäreltään sitä kuvaa, että sinä olisit kovasti riemuissasi heitä kutsumassa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 12:54"]
Minä en ekoista riveistä meinannut tajuta ap:n aloitusta. "Ei sukujoulua...joulu oman perheen kesken." Minä olen ajatellut aina, että vietetään oman perheen kesken joulua...eli minä, mieheni, lapseni, isovanhemmat ja mun sisarukseni. (Miehellä ei ole sisaruksia.)
Joskus vietetään joulua paljon pienemmällä kokoonpanolla, joskus on ollut lisäksi mukana joku ulkomaalainen opiskelukaverini tutustumassa suomalaiseen jouluun, oman vaarini eläessä tämän naisystävä tms.
Ei me koskaan olla tapeltu perinteistä ja tavoista ja kaikilla tuntuu olevan mukavaa, enkä minä ole kokenut mitään sekamelskaa. Rennompaa se on oikeastaan isossa porukassa, kun lapsellakin on enemmän seuraa ja ihmeteltävää, kun on väkeä enemmän. Rauhallista ja hiljaista aikaa ihan vain oman miehen ja lapsen kanssa ehtii viettämään aaton jälkeen monta päivää. Sukujouluja on monenlaisia, joillekin ne ovat mukavia ja rentouttavia perhejouluja.
[/quote]
Sulla onkin näköjään pieni suku. Meidän suvussa on aina juhlittu joulua perhekunnittain, koska esimerkiksi mummolaan ei mitenkään mahduttaisi kerralla.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 16:59"]
Nyt miniäkokelas haluaa sukujoulun ja nimenomaan meillä (iso talo, paljon tilaa, korkeat huoneet) ja me muut vastustamme. Meille saa tulla, mutta yhtä kiva, jos poika menee miniän vanhemmille tai juhlivat omassa kodissaan. Mutta ei käy, miniä kärttää lupaa saada kutsua meille omat vanhempansa, siskonsa perheineen ja pikkuveljensä tyttöystävineen. Olen sanonut ehdottoman ein, ei mene jakeluun. Lauantaina tulevat käymään ja "suunnittelemaan, kuka tuo mitä, että minulla ei ole liian raskasta" ja joudun varmaan piirtämään kaaviokuvan siitä, että meille ei tule sukujoulua.
[/quote]Soita jo tänään että teillä sitä joulua ei vietetä, että keksitään joku muu paikka. Turha pitkittää ikävien asioiden sanomista.
[/quote]
Miniälle on sanottu ainakin kymmenen kertaa, että ei käy, ei onnistu, et tuo meille jouluna ketään omia vieraitasi. Ehei, hän ei kuuntele ja toteaa kaikkeen, että "kun kunnolla suunnitellaan, niin kyllä se vielä sinulle käy". Viikonloppuna kun tulevat niin laitan annan kirjallisena kiellon ja ilmoitan samalla, että hänkään ei ole tervetullut.
[/quote]
Soita nyt hyvä ihminen sille miniäkokelaan äidille suoraan. Jos ei tuo miniä asiaa tajua, niin luulisi vanhemman ihmisen tajuavan. Heillä on varmaan se oletus että sinä olet heitä teille kutsumassa. Turhaa nolaamista jos vasta lauantaina sanot että tänne ette muuten tule. Eihän nuo miniän vanhemmatkaan välttämättä halua teille tulla, lupaavat vain tyttärensä mieliksi.
Ei helkkari mitään mitään kontakteja perheen ulkopuolisiin ihmisiin kuin minimaalisesti.
Kaikki ylimääräinen sosiaalisuus on Suomessa perseestä.
*viittaa*. Toki mun kotiväki joka joulu ahdistelee asialla, mutta ei mennä. Meillä on niin kristillistä touhua ja hössötystä ja se on aika rasittavaa. Oman perheen kesken vaan ollaan, syödään ja laiskotellaan sekä availlaan lahjoja. Ei mitään hössötystä.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 17:40"]
Mulle suku tarkoittaa ihmisiä, joille olen biologista sukua. En koe minkäänlaista tarvetta tavata heitä jouluna tai muulloinkaan. Enemmän mulla on yhteistä vaikkapa työkavereideni kuin sukuni kanssa.
[/quote]
Vahva sama. Puolison kanssa ollaan kotona kahdestaan. Jos kaupungissa on ystäviä ilman muita joulusuunnitelmia, meille saa tietenkin tulla.
Tämä ja pari edellistä joulua ollaan vietetty oman perheen kesken. Lapset teinejä.
Meillä meni ihan hermot siskoni pikkulapsiin, pelkkää riehumista ja huutoa huonolla tavalla. Kukaan muu ei voi jutella mistään jne.
me viihdytään tosi hyvin näin. Eikä muutenkaan olla jouluihmisiä ainakaan superpaljon. Nytkin ulkomaille ja sitä odotamme kaikki.
Sano POJALLESI, että sanoo yksinkertaiselle miniäkokelaalle että EI on EI.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 12:49"]
Minä olen kolmekymppinen sinkku ja vietän aina jouluni kolmistaan omien vanhempieni kanssa lapsuudenkodissani. Veljeni vaimoineen saattaa tulla käymään, mutta eivät välttämättä, koska asuvat 200 km:n päässä.
[/quote]Ai ku kiva, sinä annat luvan veljellesi käydä vanhempiensa luona...
[/quote]
Missäs kohtaa meni luetun ymmärtäminen mönkään? Kirjoitin, että veljeni "saattaa" tulla käymään, enkä "saa" tulla. Ts. hän ehkä tulee, mutta voi olla tulemattakin. Ei ole päättänyt vielä. Olisi kiva, jos tulisi, koska olen nähnyt hänet viimeksi yli vuosi sitten.
4
Ei todellakaan kuulu suku mun jouluun!
Lapsetkin lähtee exän luo jouluksi joten minä vietän todella rauhaisin joulun ihan omissa oloissani :)
12, ja tietenkin sitten voi sanoa, että tämän kommentin kirjoittaja ei sitten osallistu siihen kolhoosijouluun. Kiitos, mutta kiitos ei.
Meillä on vasta edessä ensimmäinen joulu perheenä (lapsi 11 kk,viime joulu odoteltiin synnytyksen alkamista). Tänä vuonna vietetään aatto kolmistaan, tulevaisuudessa on tarkoitus useimmiten joulun ja uudenvuoden tienoilla. Varmasti joitain sukujoulujakin tulee vietettyä, kun omia ehdottomia perinteitä ei meillä ole ja on monia, jotka mielellään seurailevat lapsemme touhuilua. Kunhan on hyvää ruokaa ja viihdytään yhdessä, niin kaikki hyvin. :)
19, anna se kirjallinen kieltokirje miniäehdokkaallesi siten, että hänen on kuitattava se vastaanotetuksi. Ja luulenpa, että tuosta naisesta ei tule sinulle miniää. Heitä se kylmästi pihalle, jos alkaa vielä jotain jankkaamaan. Toisaalta voisit jo nyt ilmoittaa, että hän ei sitten jatkossa ole tervetullut teille.
15 yhteistä joulua takana. Kerran oltiin aatto mun veljen perheellä ja kerran joulusaunassa anoppilassa 2 km päässä ja kumpikin oli liikaa. Ikinä, ikinä en haali vieraita taloon. jossain vaiheessa saattaa tulla tietty vävy/miniäkokelas, mutta jos on äitiinsä tullut niin alkaa opiskelijana jo viettää joulut poissa kotoa.
Meillä taas mun lapsuudenperheessä vietettiin aina joulut kotona ydinperheellä, mutta mä olen nyt aikuisena tykännyt kovasti olla isolla porukalla joko mun tai miehen vanhemmilla (asutaan kaikki pk-seudulla). Voi kun kaikki saisivat sellaisen joulun, joka heille sopii!
meillä vietetään aina joulu lähisukulaisten kanssa. Onhan siinä porukkaa aikamoinen määrä, mutta niin jouluna kuuluukin olla! Ei meillä kukaan ole ikinä tapellut jouluna mistään, tavat ja perinteetkin ovat kaikilla yhteiset kun tosiaan ne joulut on vietetty yhdessä aina. Enkä ainakaan itse osaa ajatella serkkuja, tätejä, setiä, sisaruksia ynnä muita vieraina, joiden seurassa pitäisi esittää jotain muuta kuin on. Meillä sukujoulu on rento, rauhallinen ja ihmistäytteinen enkä voisi olla onnellisempi!
[/quote]