Muita, joiden jouluperinteeseen ei sukujoulu kuulu?
Me ollaan AINA joulu oman perheen kesken.
Aikoinaan, kun lapset olivat ihan pieniä vielä, saatoimme aattoillan viettää mummoloissa, vuoronperään vuorovuosin. Nykyään olemme tehneet omannäköisen joulun, omalla porukalla. Lapset siis 6-15vuotiaat.
Ei tulisi mieleenkään mennä kenenkään nurkkiin jouluksi, toisten perinteille ja tavoille. Kysyin sitä lapsilta eikä kukaan heistäkään halua minnekään, eikä ketään tänne. Oma joulu on kuulemma ihan paras ja varmasti parempi kuin kenenkään muun.
Vietättekö te kaikki joulunne yhdessä sekamelskassa sukulaisten kanssa, ehkä tapellen niistä tavoista ja perinteistä? Tykkääkö kukaan rauhallisesta omasta joulusta vain oman perheen kesken?
Kommentit (49)
Nuorimapana lapsena lapsuuteni kuului iso sukujoulu, sitten jossain vaiheessa kaksin äidin kanssa, joskus poikaystävän perheessä, joskus yksin (kun olin opiskelijan töissä). Nyt vietetään perheen kanssa, joskus meillä on ollut vieraita (siis kavereita), Joku joulu sisaren perheen kanssa, ja jouluja miehen veljen ja perheen luomna. Ihan mikä tahansa käy, elämä menee eteenpäin, ja erilaisia tilanteita tulee vastaan. tärkeintä on joulumielei:-)
Minä en ekoista riveistä meinannut tajuta ap:n aloitusta. "Ei sukujoulua...joulu oman perheen kesken." Minä olen ajatellut aina, että vietetään oman perheen kesken joulua...eli minä, mieheni, lapseni, isovanhemmat ja mun sisarukseni. (Miehellä ei ole sisaruksia.)
Joskus vietetään joulua paljon pienemmällä kokoonpanolla, joskus on ollut lisäksi mukana joku ulkomaalainen opiskelukaverini tutustumassa suomalaiseen jouluun, oman vaarini eläessä tämän naisystävä tms.
Ei me koskaan olla tapeltu perinteistä ja tavoista ja kaikilla tuntuu olevan mukavaa, enkä minä ole kokenut mitään sekamelskaa. Rennompaa se on oikeastaan isossa porukassa, kun lapsellakin on enemmän seuraa ja ihmeteltävää, kun on väkeä enemmän. Rauhallista ja hiljaista aikaa ihan vain oman miehen ja lapsen kanssa ehtii viettämään aaton jälkeen monta päivää. Sukujouluja on monenlaisia, joillekin ne ovat mukavia ja rentouttavia perhejouluja.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 12:31"]
Me ollaan AINA joulu oman perheen kesken.
Aikoinaan, kun lapset olivat ihan pieniä vielä, saatoimme aattoillan viettää mummoloissa, vuoronperään vuorovuosin. Nykyään olemme tehneet omannäköisen joulun, omalla porukalla. Lapset siis 6-15vuotiaat.
Ei tulisi mieleenkään mennä kenenkään nurkkiin jouluksi, toisten perinteille ja tavoille. Kysyin sitä lapsilta eikä kukaan heistäkään halua minnekään, eikä ketään tänne. Oma joulu on kuulemma ihan paras ja varmasti parempi kuin kenenkään muun.
Vietättekö te kaikki joulunne yhdessä sekamelskassa sukulaisten kanssa, ehkä tapellen niistä tavoista ja perinteistä? Tykkääkö kukaan rauhallisesta omasta joulusta vain oman perheen kesken?
[/quote]
Hep hep
Olen ollut elämäni aikana niin monta joulua töissäkin, että en voi tajuta näitä skitsoja, joiden maailma kaatuu, jos joulu ei mene jonkin kaavan mukaan ja sukulaiset hyppää samaan paikkaan viettämään joulua.
Kuten joku tuonne kirjoitti, että mies oli ehdottanut, että viettäisivät joulun kotona, niin nainen aivan jäätyi. Voi hellanlettas sentäs.
Samat ihmiset sitten tulevat kiristämään omia lapsia, että heidän on pakko tulla kotiin joulunviettoon, koska muuten heidän joulu on pilalla.
Joulu on vain joulu ja jouluntunnelma tulee sydämestä. Myös silloin, kun olen jouluyönä töissä ja istun kuolevan vieressä, ettei hänen tarvitse lähteä täältä yksin.
Ei, en ymmärrä näitä "vain sukujoulu on ainoa joulu, muuten jäädyn kauhusta"
Meillä myös ollut aina vaan oma perhe(äiti,sisarukset ja välillä mummu). Olen aina haaveillut oikein isoista sukujouluista ja olenkin päättänyt sellaiset järjestää heti kun tulee omaa jälkikasvua itselleni ja sisaruksille :)
Hei kakkonen, olen 45 ja kaipailen edelleen viestiäsi siitä, miten lauantaina meni tämän miniäehdokkaan kanssa. Saitko viimein taottua hänen päähänsä sen, ettei teille tulla.
Me vietimme aina joulua oman perheen kesken. Pikku hiljaa porukka kasvoi lasten kumppaneilla. Sitten lastenlapsilla ja uusien kumppaneiden edellisen liiton lapsilla.
Minä koen heidät omaksi perheeksi mutta mitenhän nuo muut?! Viettävätkö sukujoulua jos heiltä kysyy?!
Minä olen kolmekymppinen sinkku ja vietän aina jouluni kolmistaan omien vanhempieni kanssa lapsuudenkodissani. Veljeni vaimoineen saattaa tulla käymään, mutta eivät välttämättä, koska asuvat 200 km:n päässä.
Ainakin 20 vuotta olemme viettäneet joulua näin ydinperheen kesken. Silloin kun minä ja veljeni olimme aivan pieniä, tulivat lähisukulaiset (enoja, tätejä, serkkuja ja isovanhemmat) meille jouluksi, kunnes vanhempani kyllästyivät ja ilmoittivat, että vastedes sukulaiset saavat viettää joulunsa missä haluavat, mutta ei meillä.
En osaisi edes kuvitella, että meille tunkisi jouluna iso joukko ihmisiä syömään, saunomaan, yöpymään ja metelöimään. Mikään ei ole niin ihanaa kuin rauhallinen, rento kotijoulu aikuisten kesken. Voimme syödä sitä, mitä haluamme ilman pakollisia ja perinteisiä jouluruokia, käydä joulusaunassa tai olla käymättä, avata joululahjat kun siltä tuntuu. Joulu- ja tapaninpäivänä voimme viettää koko päivän pyjamassa ja lukea uusia joululahjakirjojamme tarvitsematta olla vieraskoreita ja hyysätä ja kestitä sukua. En todellakaan haluaisi, että meillä olisi jouluna vanhempieni ja veljeni & kälyni lisäksi ainuttakaan muuta ihmistä, vaikka sukulaisemme ihan mukavia ihmisiä ovatkin.