Luuletteko, että vuonna 2024 alkava junien yksityistäminen ja vapaa kilpailu menee yhtä vituiksi kuin taksiuudistus?
Kommentit (101)
Junat, posti ja terveydenhuolto pitää säilyttää valtion vastuulla. Terveisin persu.
Vierailija kirjoitti:
Jos hallitus koostuu tuolloin Kepusta, Kokoomuksesta ja Persuista niin kyllä.
Mitä se tuleva hallitus siihen vaikuttaa, kun päätös tehdään nyt.
Menehän se, mutta ei voi mitään. Tätä on tulevaisuus. Terveydenhuollon massiivinen yksityistäminen sitten, samoin koulutus. Siitä jatketaan.
Kalliiksi ainakin tulee. Kannattaa vilkaista Brittien järkyttäviä kaukojunien lippuhintoja.
Sehän on varmaa, että kokoomus on seuraavassa hallituksessa, niinhän se aina menee, että oppositio puoleista pari nousee hallitukseen ja taas jotkut hallituspuolueet häviävät vaalit ja joutuvat oppositioon.
Vasemmisto on mitä suurimmissa määrin oppositiossa srvn eduskuntavaalien jälkeen.
VR:n hinnat on nykyään ihan kohtuullisia, jos ostaa ajoissa. Tuskin ne hinnat siitä tulee laskemaan. Yksityiset firmathan tarvitsevat sen "omistajan voiton" myös.
Terveydenhuoltoa ei voi kokonaan yksityistää.
Vain siten, että kunnat ostavat palvelut yksityisiltä, mutta valvovat toimintaa.
On perusasioita laissa, joita ei voi yksityistää.
Ainakin mitä olen ymmärtänyt niin millään kaupallisella taholla ei ole kiinnostusta harjoittaa junaliikennettä pääkaupunkiseudun ja työkolmion ulkopuolella "kosla ei ole tarpeeksi asiakkaita" ja epäilen että tämä yksityistäminen tulee entisestään kiihdyttää juna-asemien keskittymistä vain ainoaan suuriin kaupunkeihin, jolloin oman henkilöauton merkitys kasvaa entisestään jos haluaa syrjäseudulla ja maaseutukunnissa hyötyä julkisesta joukkoliikenteestä. Tämä tulee näkymään yksityisautoilun kasvuna ja lisääntymisenä joka taas vie Suomen entistä kauemmas hiilitavotteista. Lopulta henkilöjunaliikenne loppuu ja katoaa kokonaan Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi ainakin tulee. Kannattaa vilkaista Brittien järkyttäviä kaukojunien lippuhintoja.
Saapahan vihreät maksaa itse todellista lipun hintaa, eikä tarwi muiden maksaa ;)
Zinc
Sais vielä maksaa itse oman tuulisähkönsä
Sinkkumies
Tulewaisuudessa siinä kävi näin:
Jotkut alkoi ajamaan helppoja reittejä, ja riitahan siitä nousi, jos kukaan ei halua hoitaa epäedullisia reittejä.
Been there -seen that ..
Zinccis
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoa ei voi kokonaan yksityistää.
Vain siten, että kunnat ostavat palvelut yksityisiltä, mutta valvovat toimintaa.
On perusasioita laissa, joita ei voi yksityistää.
Lait on muutettavissa, jos enemmistö eduskunnassa sen haluaa. Ja koska tuleva hallitus ja useampikin on ajan trendin mukaan oleva oikeistolaisia, lait tullaan tarkastelemaan. Ei kannata olla naiivi ja luottaa että asiat pysyy ennallaan. Kun ne ei pysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saapahan vihreät maksaa itse todellista lipun hintaa, eikä tarwi muiden maksaa ;)
Zinc
Sinkkumies
Tässä on hyvä esimerkki miten joku runkkuyksiössä asuva syrjäytynyt köyhäläinen on valmis ampumaan itseän jalkaan ihan vain siksi, että "vihervassareita" vtuttaisi. Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mitä olen ymmärtänyt niin millään kaupallisella taholla ei ole kiinnostusta harjoittaa junaliikennettä pääkaupunkiseudun ja työkolmion ulkopuolella "kosla ei ole tarpeeksi asiakkaita" ja epäilen että tämä yksityistäminen tulee entisestään kiihdyttää juna-asemien keskittymistä vain ainoaan suuriin kaupunkeihin, jolloin oman henkilöauton merkitys kasvaa entisestään jos haluaa syrjäseudulla ja maaseutukunnissa hyötyä julkisesta joukkoliikenteestä. Tämä tulee näkymään yksityisautoilun kasvuna ja lisääntymisenä joka taas vie Suomen entistä kauemmas hiilitavotteista. Lopulta henkilöjunaliikenne loppuu ja katoaa kokonaan Suomesta.
Niinpä. Eli käytännössä firmat tulevat kuorimaan kermat. Aiemmin VR on saanut näistä reiteistä jonkin verran voittoa, jolloin on voitu ajaa myös niitä vähemmän kannattavia reittejä.
Meille on aiemmin kerrottu, että esim. Helsingin ja Tampereen väli on nykyään niin täynnä junia, että ilman uusia raiteita liikennettä ei voi lisätä. Miten tähän kuvioon mahtuu "vapaa kilpailu", kun ei siellä mahdu kilpailemaan?
Vierailija kirjoitti:
Meille on aiemmin kerrottu, että esim. Helsingin ja Tampereen väli on nykyään niin täynnä junia, että ilman uusia raiteita liikennettä ei voi lisätä. Miten tähän kuvioon mahtuu "vapaa kilpailu", kun ei siellä mahdu kilpailemaan?
Käytännössähän se tulee menemään niin, että klo 8 junaa ajaa firma X, klo 9 junaa ajaa firma Y jne. Ei siinä mitään oikeaa kilpailua silloin ole, kun klo 8 lähtevä ei voi vapaasti valita, minkä firman junalla menee.
Totta kait menee. Vain kannattavat reitit kiinnostaa kilpailijoita, jotka kerää niistä tuloksen. Loput jää VR:lle ja niiden ajamiseen tarvitaan taas veronmaksanien apua. Business as usual.
Tuo junailija yrittäminen on sen kallista, ettei se ole mikään jokamiehen yritys, toisin kuin taksit.
Kyllä ne ovat harvat jotka kilpailuun pystyvät mukaan lähtemään.
Homma menee ihan vituiksi, koska nytkin VR:llä on iso työ saada sovitettua kaikki vaihtoyhteydet ja niiden muutokset poikkeustilanteissa jne. Miten ihmeessä tämä voisi toimia, jos siellä koheltaa monta eri firmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Sinkkumies
Tässä on hyvä esimerkki miten joku runkkuyksiössä asuva syrjäytynyt köyhäläinen on valmis ampumaan itseän jalkaan ihan vain siksi, että "vihervassareita" vtuttaisi. Uskomatonta.
En kannata tuulisähköä, joten ei se mun jalkaan osu. Ainoa missä on järkeä tällä hetkellä on ydinsähkö.
Tuulisähkö on takapihalla tapahtuvaan puuhasteluun ja kukkien kasteluun sopivaa leikkimistä.
Sitten kun ei tuule, ja on 30c pakkasta, niin sitä sähköä tarvitsemme me sähkölämmittäjät aivan aikuisten oikeasti. Siinä ei leikkiminen auta.
Zinc
Jos hallitus koostuu tuolloin Kepusta, Kokoomuksesta ja Persuista niin kyllä.