Suurperheiden äidit, neuvokaa miten saan arjen sujumaan!
Meillä siis 4 lasta ja mikään ei toimi arjessa, kaikki vain stressaa ja koti on kaaoksessa joka puolelkta pyykkihuoltoa myöten... en pysty pitemmästi yhdellä kädellä kirjoittamaan kun vauva rinnalla mutta apua tarvisin todenteolla arjen hallintaan! Niin ja mies kyllä osallistuu mutta homma ei vaan toimi.
Kommentit (23)
12-, 10- ja 4-vuotiaiden äiti vastaa.. UHKAILU, LAHJONTA JA KIRISTYS, nämä toimii.. =0)
Jos lelut ei siivoonnu lattioilta----> lelut jätesäkkiin ja ulos! Toimii pienimmällä tehokkaimmin.
Jos huone ei ole lauantaina siisti ----> ei karkkipäivää.
Jos sovitut kotityöt (mm. tiskikoneen tyhjennys/täyttö) ei hoidu käskemättä ----> ei kuukausirahaa
Jos läksyt tekemättä alituiseen ----> lisähommia!
Kuulostaa natsikodilta, mutta en nyt tässä jaksa kirjoittaa niitä kivoja juttuja, niitä on totta kai myös!! Tasapainossa vapautta ja vastuuta.
Opeta ap isommille jo jotain ruuanlaiton ja leivonnan alkeita, niin innostuvat auttamaan keittiössä! Alkuun joudut opastamaan paljon, mutta pian huomaat, että lapsista on ISO APU.
Ja sitten, tavarakaaokseen auttaa parhaiten tavaroiden vähentäminen. Eli kylmän viileesti sellaset vaatteet ja tavarat, mitä ei tule käytettyä ---> kirppikselle, hyväntekeväisyyteen tms..
Paljon koreja, rasioita, hyllykköjä, kaappeja, minne saa rojua piiloon. Kengille kunnolliset telineet tai kaapit. Paljon naulakoita, minne saa takit ja muut ulkovaatteet siten, ettei kaikki ole sumpussa ja on helppo löytää. Joka muksulle omat korit lapasille ja pipoille.
Mä olen itse joutunut lapsuudessa hoitamaan koko talon siivoukset ja tiskit (käsin) 100% ikävuosina 11-17. Kun olin 14, meille sentään tuli tiskikone. Jos ei ollut hommat hoidettu, oli ihan turha kysyäkään, saako mennä sinne ja tonne tai saisko sen ja sen LP-levyn (juu sitä aikaa..). Voin myös kertoa, että kun muutin kotoa pois, siellä ei varmaan kukaan koskaan ole enää siivonnut... =0)
vauvan kanssahan on vielä helppoa, kun nukkuu helposti 12 h päivässä.
Suurin kompastuksenkivi on liikaa tavaraa ja liian pienet säilytystilat.
Mä kun laitoin kotini kuntoon, laitoin varmaan 50 % kiertoon. Tällä hetkellä on yhdessä kaapissa iso laatikko, jonne laitan heti, kun huomaan tätä ei tarvita.
mulla on vaan 2 lasta, tyttö ja poika, mutta ystävälläni on 4 ja niitä vaatekasoja riittää. Hän säästää kaikki lapselta toiselle ja totuus on että vain osaa käytetään, koska kun lapsi on tietyn pituinen, on vaate eripaikassa kuin kaapissa, mistä laitetaan vaatteet päälle.
Tehosiivouksesta on hyvä aloittaa.
Tämä 4 lapsen äiti työttömänä ollessaan siivosi miehen isovanhempien vintin. Tämä oli aivan täynnä rompetta ja hän kävi 3 x viikossa isovanhemmille tekemässä ruokaa ja pintasiivousta, palkaksi sai aina vintiltä ottaa banskulaatikollisen myytävää. Vuodessa - kahdessa ? sai vintin tyhjäksi, jonka jälkeen isovanhemmat muuttivatkin vanhustenkotiin, eli teki ison palveluksen kaikille. Talo oli huomattavasti helpompi myydä, kun oli jo pintapuolin tyhjä.
Mutta omaa kotia on vaikea saada haltuun. Suutarin lapsella jne.
Kuulostaa siltä että teillä on jäänyt isommillein lapsille niitä passataan-vaihe päälle.
Meillä 4 lasta, taapero ja alakoululaisia. Lapsilla on viikkoraha mutta se on vastikkeellinen. Lauantaisin on viikkorahapäivä, jolloin on myös tupatarkastus (oma huone pitää olla suht siisti) ja edellyttää että viikollakin pitää tehdä kotihommia. Jääkaapin ovessa on lista, johon jokainen saa laittaa oman nimen kohdalle ruksin kun on tehnyt kotihomman. Niitä on jaoteltu sitten osaamisen ja iän mukaan.
Jos hommat jää tekemättä viikkorahaa ei tule. Ei siinä sen kummempaa. Joskus ovat saamatta ja seuraavalla viikolla taas hoituu. Jokaisella on huoneessaan likaisen oyykin kori, jonka hoitavat pesuun. Ja puhtaat viikailen jokaisen omaan puhtaan pyykin laatikkoon, jonka itse hakevat ja laittavat kaappiin. Tuo systeemi on helpottanut aivan mielettömän paljon pyykkiongelmaa, joka meilläkin oli aiemmin. Ja niitä kotityömerkkejä tosiaan saa jos kuivurista viikkailee vaatteet ihmisten omiin puhtaan laatikoihin. Se on ihan mieleistä hommaa yleensä.
Ruuan laitan ja s mitä on tarjolla on tarjolla. jos ei syö niin seuraavalla ruualla maistuu sitten paremmin. Maistaa pitä mutta ei pakoteta syömään.
yksi tärkeä on muitaa tehdä lasten kanssa kiva. Ne on oikeesti paremmalla mielellä ja miellellään auttavat ja osallistuvat ihan tarjoutuen kun on läheinen olo. Ja kaikista tekemisistä kiitän aina.
Sit jos on kaaosta niin järjestetään suursiivous, jossa kaikki siivoaa ja suunnitellaan itsellemme yhdessä esim siivouspalkinto- vaikka kunnon jäätelömätöt kun homma selvä. loppujen lopuksi aika pienin muutoksin meillä on koti nyt ihan kohtuullisessa kunnossa, vaikka ennen tuntui että sotkun ja romun määrä on valtaisa enkä saanut siihen mitään otetta kun yksin puursin.
kun teillä on vielä vauva, niin on varmasti raskasta. Mutta kyllä se helpottaa kun pienin vähän kasvaa. tsemppiä!