Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehdota joulupöytään uutta herkkua!

Vierailija
02.12.2013 |

Teen joka vuosi joulupöytään jonkin uuden ruoan. Mitäs keksisin tänä vuonna? Jotkut ovat olleet vain kertakokeiluja, joistain on tullut uusi perinne - kuten pari vuotta sitten kokeilemastani bataattilaatikosta.

Saa olla suolaista tai makeaa!

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätivaahto tai mätimousse. Lohimousse. Kaffirlimesilakat, joulumakkara, pekonikalkkuna, brasilialaista härän sisäfilettä.

Pannacotta, Uudistettu versio jouluhalosta. Suklaataatelikakku, munatotivaahto.

Vierailija
62/67 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntain Strömsössä oli kaksi hyvää joulu-lohiohjetta. Toinen oli lohi-juustokakku, toinen kirpeällä kasviskastikkeella silattu graavilohi. Kastikkeessa oli mm. fenkolia, omenaa, kurkkua, limen mehua, öljyä, suolaa, pippuria ... Molemmat olivat kauniita ja vaikuttivat herkullisilta. Lisäksi olivat helppoja tehdä. Ajattelin itse kokeilla tuota jälkimmäistä ja graavata siian perinteisesti, niinkuin aina ennenkin. Katso Strömsön sivuilta, ap.

Oletko muuten kokeillut graavata lohta muuten kuin perinteisesti (suola, sokeri, pippuri, tilli)? Mä olen murskannut lohelle roseepippuria ja merisuolaa, valuttanut päälle sitruunaa ja antanut graavautua, ripotellut valmiin lohen päälle tuoretta basilikaa. Olen syönyt konjakki- ja vodkagraavattuja lohia (vain aikuisille), jotka ovat olleet ihania. Vodkaversiossa oli sitruunaa ja reilusti mustapippuria. 

Tällaista tuli näin aamutuimaan mieleen, ja sainhan mä alkoholinkin tähän mukaan, kun se nyt tuntuu olevan joillekin niin äärettömän tärkeä asia. :)

Hauskaa joulun odotusta & valmistelua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaparfait, lohi-tuorejuustorulla, katkarapusalaatilla täytetyt kananmunanpuolikkaat, kylmäsavuporo-rieskarullat

Vierailija
64/67 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 jatkaa vielä:

Kun 28 mainitsi pekonikalkkunan tuli Angelin poro mieleen. Se voi olla myös Angelin hirvi. Se menee näin:

Paahda luullista paistia moninkertaisen folion ja pellin päällä ensin 250C 10 min. Ota pelti uunista ja laske uunin lämpö 150C. Hiero paisti merisuola-pippuri-katajanmarjamurskeella ja peitä pekoni- tai silavasiivuilla. Valele konjakilla (taas sitä viinaa! Mutta tässä alkoholi kiehuu pois). Sulje paketti tiiviisti ja laita paisti uuniin 2 tunniksi. 

Anna valmiin paistin levätä ja tee sillä välin folioon kertyneestä liemestä kastike, kermaa ja konjakkia sekaan. 

Helppoa. Makeiden laatikoiden sijaan poron kanssa sopii hyvin Lapin puikulat. Kun viimeksi tein tätä poro oli ihan itkettävän kallista ja tuoretta, raakaa paistia oli vaikea saada. Mutta kyllä kannatti. Pakastin jämät erikokoisina paloina jotka käytin erilaisiin ruokiin pitkin talvea. Keitin luusta liemen. Muruakaan ei mennyt lihasta hukkaan, eli oli todella edullinen loppupeleissä.  

Paisti maistuu hyvin myös kylmänä leikkeleenä alkupalapöydässä tai yöruokana. 

Vierailija
65/67 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkarapusalaatti, mä tykkään joulupöydässä merenherkuista eniten..

Teen katkarapusalaattia (majoneesipohjainen) Kylmäsavulohirullia missä tuorejuustoa sisällä, Graavilohta, Loimulohta, savusiikaa.. nam.

Näiden kanssa vihreää salaattia niin muuta en välttämättä tarvitsisikaan..

ps. jatkakaa sitä alkoholikeskustelua avaamalla uusi ketju älkääkä sotkeko tätä.

Vierailija
66/67 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

karjalanpiirakat ja mokkapalat NAMS SLURPS!

Vierailija
67/67 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuohenjuustosalaatti

pizza

papukeitto