voiko perhe asua 50 neliön parvekkeellisessa kaksiosa?
tuttavaperhe, johon kuuluu isä, äiti ja 2 alle 6-vuotiasta tyttöä asuu kaksiossa?
vooiko onnistua kauan?
Kommentit (52)
50 neliötä per naama! Sehän on vähän niin kuin jokaisella perheenjäsenellä olisi oma kaksio yhdessä ja samassa asunnossa. Eli nelihenkiselle perheelle 200 neliötä jne. Kylläpä muissa Pohjoismaissa asutaankin leveästi.
Suomessa asutaan eurooppalaisen mittapuun mukaan ahtaasti. Ja vielä ahtaammin pitäisi asua, jos av:ta pitäisi uskoa. 100 neliötä liian paljon kolmelle hengelle, hohhoijaa...
me muutettiin kaksio kolmeksi huoneeksi ja avokeittiöksi. neliöitä on kylläkin enemmän (72), mutta henkilömäärä sama ja pieni koira vielä päälle. hyvin mahdutaan ja aiotaan mahtua vielä monta vuotta. helsingissä sen seuraavan huoneen hinta on n. 100000€ eli kalliiksi tulee. kauemmas ei aiota enää muuttaa, kokeiltiin sitä ja ei ole meidän juttu.
Oksettavaa miten kaikilla pitäis olla niin kauheesti kaikkee, hienoo , isoo, enemmän. Kuinka ihmeessä ihmiset ennen tulivat toimeen? Laman aikaan moni tämän päivän vanhemmista eli oikeassa köyhyydessä, tai ainakin huonosti toimeen tulevassa perheessä. Nyt kaikki on vaan minä minä enemmän parempaa. Argh!
Joo avauduin. Hyvästi pikkusielut.
Materialismi kukoistaa. Ja ihmiset voivat henkisesti huonommin kuin koskaan ennen.
Omaa pahaa oloa parannetaan ostamalla kaikki mahdolliset vempaimet, kaksi autoa pitää vähintään olla, ja tietty isompi ja hienompi talo kun naapureilla jne.
Oksettavaa miten kaikilla pitäis olla niin kauheesti kaikkee, hienoo , isoo, enemmän. Kuinka ihmeessä ihmiset ennen tulivat toimeen? Laman aikaan moni tämän päivän vanhemmista eli oikeassa köyhyydessä, tai ainakin huonosti toimeen tulevassa perheessä. Nyt kaikki on vaan minä minä enemmän parempaa. Argh!
Joo avauduin. Hyvästi pikkusielut.Materialismi kukoistaa. Ja ihmiset voivat henkisesti huonommin kuin koskaan ennen.
Omaa pahaa oloa parannetaan ostamalla kaikki mahdolliset vempaimet, kaksi autoa pitää vähintään olla, ja tietty isompi ja hienompi talo kun naapureilla jne.
kun lopettaa sen kateellisen ja katkeran kyttäämisen, ja keskittyy vain ihan omaan elämäänsä. Joillakin on oikeasti varaa, ja arvatkaa mitä? Ihan oikeasti ovat myös onnellisia! Uskomatonta, mutta totta...
vaan yksinomaan se, mihin on varaa. Meillä on kaikilla aivan liian pienet asunnot perhekokoon nähden, mutta ei meillä täällä pääkaupunkiseudulla ole varaa. Meidän perheelle sopivat asunnot maksaa halvimmillaan jonkun 300-400 000, ei me edes saataisi sellaista lainaa pankista eikä voitaisi sitä maksaakaan.
meillä nyt 47 neliön kaksio ja yksi lapsi. asunto on todella surkeasti suunniteltu neliöiden tehokäytön suhteen. onneksi muutto pian edessä ja 30 neliöö enemmän. :D
Asutiin 4 henkisenä 54m² tiosta vuotta.
Etimme sopivaa taloa silloin.
Ei se mitenkään ahistavaa ollut. Oikeastaan kodikasta.
Nyt pelkkä keittiö ja ruokailuhuone on ton asunnon kokoisia.
Olemme jopa vuokranneet pois yli 200m², tosin sellaista asuntoa etimmekin joka maksaa itseään ;) Silti meillä on itella noin 200m² ja pari huonetta on ihan vaan varasto käytössä :/
Mutta sanoisin että tuossa 54m²ssä oli jotenkni mukavampaa.. toisaalta siis.
että aivan välttämättömät tarpeet ja miellyttävä, itse hyvin sopiva asumistilanne ei ole sama asia.
Ja kun sitä yritettiin hänelle valaista, hän muuttui vain agressiivisemmaksi ja agressiivisemmaksi.
että aivan välttämättömät tarpeet ja miellyttävä, itse hyvin sopiva asumistilanne ei ole sama asia.
Ja kun sitä yritettiin hänelle valaista, hän muuttui vain agressiivisemmaksi ja agressiivisemmaksi.
Sen oman perheen tarpeisiin soveltuvan asunnon saa hyvin helposti miellyttäväksi ja itselleen sopivaksi. Anteeksi nyt vain, mutta jotenkin älytön väite, etteikö asunnon miellyttävyys ja välttämättömät tarpeet voisi kohdata. Ihmiset sen miellyttävyyden tekevät, tarve määrää neliöt.
En ole missään vaiheessa ollut aggressiivinen. Sen sijaan ilmeisesti sinä olet haukkunut ja käyttänyt hyvin ahkerasti huutomerkkejä. Minä ja perheeni olemme sinut ratkaisujemme kanssa. Ikävää, ettet itse pysty olemaan sinut muiden ratkaisujen kanssa. Yleensä se kielii siitä, ettei ole tyytyväinen omiin ratkaisuihinsa.
Toisille koti on asunto ja toisille asunto on koti. Itse pidän tilasta ja hiljaisuudesta. Valitettavasti sitä ei meidän perheen varallisuudella saa. Jos haluan rauhaa ja hiljaisuutta joudun menemään pois kotoa. 50 neliötä per henkilö kuulostaa todella hyvälle. Silloin jokaisella olisi tilaa meilläkin toteuttaa olemistaan. Nuoremmalla olisi tilaa leikkiä, keskimmäisellä lukea ja olla rauhassa ja vanhimman adhd lapsen olisi mukava saada huone jossa purkaa energiaa ilman, että käy veljiensä ja vanhempiensa hermoille. Miehellä olisi tilaa atk romuillee ja hifi harrastukselleen ja minulla olisi työhuone. Olisin varmasti satakertaa vähemmän ärsyyntynyt ja vittumainen ihminen kuin nyt.
Meillä pitäisi olla siis 250 neliöö ja asutaan reilussa 70 m2 kolmiossa (5 henkeä jos joku ei ymmärtänyt). Tuosta tarvitsemisesta/haluamisesta. Just eilen meiltä lähti appivanhemmat, jotka viipyi kaksi viikkoa. Asuivat sen ajan olohuoneessa ja väitän, että vierashuone olisi ollut mukavampi ja helpompi, mutta koska sitä ei ole, pärjäsimme näin. Pari kuukautta sitten meillä oli yhtenä yönä 9 yövierasta ja hyvin mahduttiin. Se vaati vaan hiukan järjestelykykyä ja ennakoimista.
Joten alkuperäiseen kysymykseen, voi asua niin kauan kuin perhe itse katsoo voivansa asua.
Myös hän on jotenkin niin katkera, että suututtaa muiden tekemät ratkaisut. Ja kellään ei ikinä saisi olla mukavaa tai elämässä ei saisi tehdä mitään sellaisia ratkaisuja, jotka helpottaisi elämää (esimerkiksi niinkuin jos opiskelukaveriporukassa yhdellä on auto, ei se muu porukka voi ajoittaa kauppareissujaan samaan aikaan ja mennä kaikki porukalla autolla, koska se olisi ihan liian mukavuudenhaluista, kun kerran kävellen voi ihan hyvin mennä kolmen kilometrin päähän prismaan vaikka ulkona on 25 astetta pakkasta)
Mitä se sulle kuuluu, kuinka paljon 27 ja perheensä tarvii tilaa?