voiko perhe asua 50 neliön parvekkeellisessa kaksiosa?
tuttavaperhe, johon kuuluu isä, äiti ja 2 alle 6-vuotiasta tyttöä asuu kaksiossa?
vooiko onnistua kauan?
Kommentit (52)
myös ne 120 neliön asunnossa yksin asuvat lesket. Pitäisi tarkastella edes perhemuodoittain ja paikkakuntatyypeittäin asumista.
tuon kokoisessa kaksiossa. itse olin ihan tyytyväinen (minullla ja veljelllä omat tilat kun makkari oli jaettu kirjahyllyllä kahteen osaan, vanhemmat nukku olkkarissa). Mutta vanhemmat koki sen ahtaaksi.
Lapset kokee tilan eri lailla, usein ainakin pienet lapset tykkää kun ollaan tiiviisti samoissa tiloissa.
silloin onnistui hyvin, siinä ei ollut mitään kummallista. Olen syntynyt 1960-luvun lopussa ja kaikki ystäväni, joiden perheessä oli 3 tai 4 lasta, asuivat yhdessä ja samassa lastenhuoneessa niin kauan, kunnen alkoivat muuttaa pois kotoa. Nykyään ei edes kaksilapsinen perhe tunnu mahtuvan minkäänkokoiseen kerrostaloasuntoon vaan toisen lapsen syntyessä pitää ostaa tila-auto ja rivitaloasunto.
4-henkisiä perheitä asuu valtavasti alle 100 neliön asunnoissa ja hyvin pärjäävät. Esim. moni 4H+K asunto on reilusti alle 100 neliötä. Kyllä taas huomaa että ihmisillä on kyllä ihan kadonnut todellisuudentaju kun jo neljällä hengellä pitää mukamas olla vähintään 100 neliötä tai muuten asuu ahtaasti.
Ainakaan ilman, että elämisen laatu kärsii huomattavasti. Nelihenkisellä perheellä pitäisi olla vähintään tuplasti isompi asunto. Meitä on kohta kolme henkeä 75-neliön asunnossa ja pidetään sitä ahtaana. Uusi, isompi ostetaankin, kun palaan hoitovapaan jälkeen töihin.
Me taas emme pärjäisi kolmihenkisenä perheenä alle 100 neliön asunnossa. Tähän on se yksinkertainen syy, että minä teen n. 40 % töistäni etätyönä kotona, jota varten tarvitsen kunnollisen työhuoneen. Mikään nurkkaus makuu- tai olohuoneessa ei riitä, eikä kyseiset huoneet muutenkaan ole minusta mitään työhön tarkoitettuja tiloja, vaan ihan johonkin muuhun. Mieheni on kotoisin pohjoisesta ja kun hänen sukuaan tulee käymään, he eivät todellakaan piipahda vain kahville, vaan jäävät vähintään muutamaksi yöksi. Itse en tykkää, että vieraita pyörii jaloissa olohuoneen lattialla, vaan sijoitan heidän mieluummin vierashuoneeseen. Lisäksi tietysti lapsella on oltava oma huone. Näistä syistä johtuen meidän tuleva kolmihenkinen perhe tarvitsee kyllä normaalia isomman asunnon.
Minusta sellainen n. 25 neliötä / asukas on normaalitilanteissa sopiva neliömäärä eli nelihenkiselle perheelle se 100 neliötä. Lisätarvetta tuo sitten perheen erilaiset vaatimukset, esim. työ, harrastukset, jne.
Todellisuudentajua on se, että osaa miettiä itselleen ja perheelleen parhaimman mahdollisen vaihtoehdon asumiselle. Mietipä sitä.
4-henkisiä perheitä asuu valtavasti alle 100 neliön asunnoissa ja hyvin pärjäävät. Esim. moni 4H+K asunto on reilusti alle 100 neliötä. Kyllä taas huomaa että ihmisillä on kyllä ihan kadonnut todellisuudentaju kun jo neljällä hengellä pitää mukamas olla vähintään 100 neliötä tai muuten asuu ahtaasti.
Ainakaan ilman, että elämisen laatu kärsii huomattavasti. Nelihenkisellä perheellä pitäisi olla vähintään tuplasti isompi asunto. Meitä on kohta kolme henkeä 75-neliön asunnossa ja pidetään sitä ahtaana. Uusi, isompi ostetaankin, kun palaan hoitovapaan jälkeen töihin.
Me taas emme pärjäisi kolmihenkisenä perheenä alle 100 neliön asunnossa. Tähän on se yksinkertainen syy, että minä teen n. 40 % töistäni etätyönä kotona, jota varten tarvitsen kunnollisen työhuoneen. Mikään nurkkaus makuu- tai olohuoneessa ei riitä, eikä kyseiset huoneet muutenkaan ole minusta mitään työhön tarkoitettuja tiloja, vaan ihan johonkin muuhun. Mieheni on kotoisin pohjoisesta ja kun hänen sukuaan tulee käymään, he eivät todellakaan piipahda vain kahville, vaan jäävät vähintään muutamaksi yöksi. Itse en tykkää, että vieraita pyörii jaloissa olohuoneen lattialla, vaan sijoitan heidän mieluummin vierashuoneeseen. Lisäksi tietysti lapsella on oltava oma huone. Näistä syistä johtuen meidän tuleva kolmihenkinen perhe tarvitsee kyllä normaalia isomman asunnon.
Minusta sellainen n. 25 neliötä / asukas on normaalitilanteissa sopiva neliömäärä eli nelihenkiselle perheelle se 100 neliötä. Lisätarvetta tuo sitten perheen erilaiset vaatimukset, esim. työ, harrastukset, jne.
Todellisuudentajua on se, että osaa miettiä itselleen ja perheelleen parhaimman mahdollisen vaihtoehdon asumiselle. Mietipä sitä.
oikein suututtaa tuollainen teksti! Kyllä ihminen tulee toimeen paljon vähemmälläkin, ei mikään ole välttämätöntä!!!
että kaiken pitää olla aina ihanaa ja täydellistä ja minä 'ansaitsen' suuren asunnon, koska siten minulla on kivaa. Sekin on todellisuudentajua.
oikein suututtaa tuollainen teksti! Kyllä ihminen tulee toimeen paljon vähemmälläkin, ei mikään ole välttämätöntä!!!
Työhuonetta vai? Vierashuonetta? Kyllä tarvitsen. Sinä et mitenkään pysty arvioimaan toisten ihmisten tilantarvetta. Onpa vain aika heikosti asiat, jos jotakin oikein suututtaa toisten ihmisten asumisratkaisut. Reilu 100 neliötä ei ole edes paljon, vaan ihan normaali perheasunto. Varmasti jotkut tulevat toimeen vähemmällä, mutta me emme. En todellakaan aio vaihtaa loistavaa työpaikkaani tai kieltää miehen sukulaisia sukuloimasta, jotta meille riittäisi pienempi asunto. Lapsellekin parempi, että toinen vanhemmista eli minä olen monesti kotona, kun lapsi tulee koulusta kotiin. Voi olla, että pärjää vähemmällä päivähoidollakin.
että kaiken pitää olla aina ihanaa ja täydellistä ja minä 'ansaitsen' suuren asunnon, koska siten minulla on kivaa. Sekin on todellisuudentajua.
Meillä ainakin asunnon koon määrittelevät perheen vaatimukset. Sillä kun ei välttämättä ole "kivan" kanssa mitään tekemistä. Eikä kyse ole ansaitsemisesta, vaan tarvitsemisesta.
asutaan tällä hetkellä 59 neliössä, kaksi aikuista, ja kolme lasta, 5- ja 3-vuotiaat ja vauva.
Kyllä tässä pystyy asumaan, mutta on kyllä ahdastakin. Parveke on, mutta se on jatkuvasti pyykinkuivauskäytössä. Tän kokoisen kämpän siivoiaminen tällä porukalla on hankalaa, koska tavaraa vaan on niin paljon, ja kaikkea joutuu siivotessa koko ajan siirtelemään edes takaisin. Ja lasten kanssa jos joutuu olemaan päiviä sisällä, niin kyllä siinä meinaa pälli levitä.
Meillä on tällä hetkellä rakenteilla omakotitalo, ja kyllä se varmaan tulee olemaan ihmeellistä, kun yht´äkkiä sitä tilaa sitten onkin...
Väitän ettet taatusti TARVITSE!
Jäät henkiin olman työhuonettasi ja 100 neliötä! Kyse on siitä mtä tarvitsee ja mitä ei, tottakai sinusta on tosi kivaa että sulla on nuo kaikki mutta et tarvitsisi niitä, jos tulisi tiukka tilanne ja joutuisit luopumaan kaikesta tuosta.
Tiedän että jokainen ihminen tarvitsee täsmälleen yhtä paljon, ei toisen tarpeet ole sen enempää kuin toisenkaan, kysymys on vain siitä mihin toinen tyytyy ja toinen ei.
Ja sinä näköjään et tyydy mihinkään, mikään ei riitä!! Älä sekoita asioita siihen mitä oikeasti tarvitset ja mitä et!
Varmasti jään henkiin ilman työhuonetta, mutta kun teen n. 40 % työstäni etänä, niin työni kärsisi siitä huomattavasti. Se on lapsenkin etu, hyvä tulla kotiin koulusta, kun tietää, että siellä on joku odottamassa. Työni on loistavaa enkä todellakaan aio luopua siitä. Kyse ei ole mistään "kivasta", vaan perheemme tarpeista. Jos tulee tiukka tilanne, niin sitten mietitään tilannetta uudelleen, mutta tällä hetkellä se vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä, että meidän tarvitsisi tulevaisuudessa luopua n. 100 neliön asunnosta.
Kaikki ihmiset eivät todellakaan tarvitse yhtä paljon. Anteeksi vain, mutta todella naiivi ajatus ja kertoo, ettet ole juurikaan elämää nähnyt tai kokenut. Ihmisillä on erilaisia tarpeita riippuen perhetilanteesta, työtilanteesta, harrastuksista, terveydentilasta, jne.
100 neliötä ei ole edes mikään iso asunto, vaan ihan normaali perheasunto. Ymmärtäisin haukkumisesi siitä, että mikään ei minulle riitä, jos suunnittelisimme muuttua 300 neliön lukaaliin, mutta joku 100 neliön asunto ei todellakaan ole kohtuuton asumisratkaisu meidän perheemme tarpeisiin.
Älä itse sekoita omaa elämääsi muiden elämään. Kun et mitenkään pysty nähtävästi tajuamaan, että ihmisellä on erilaisia elämäntilanteita.
Väitän ettet taatusti TARVITSE!
Jäät henkiin olman työhuonettasi ja 100 neliötä! Kyse on siitä mtä tarvitsee ja mitä ei, tottakai sinusta on tosi kivaa että sulla on nuo kaikki mutta et tarvitsisi niitä, jos tulisi tiukka tilanne ja joutuisit luopumaan kaikesta tuosta.
Tiedän että jokainen ihminen tarvitsee täsmälleen yhtä paljon, ei toisen tarpeet ole sen enempää kuin toisenkaan, kysymys on vain siitä mihin toinen tyytyy ja toinen ei.
Ja sinä näköjään et tyydy mihinkään, mikään ei riitä!! Älä sekoita asioita siihen mitä oikeasti tarvitset ja mitä et!
Totta kai mä pystyn väittämään ja olemaan sitä mieltä mitä olen!
Ja sä ole tosi tyhmä jos väität muuta ja myös sokea omille tarpeillesi, raha on mennyt kaikkien elämänarvojesi yli, aika säälittävää mutta kukin elää miten parhaimmakseen katsoo!
Et kuitenkaan voi kaikista väittelyistä huolimatta koskaan tietää tarkalleen muiden perheiden elämäntilanteita ja tarpeita asumisen suhteen. Todellakaan en ole sokea omille tarpeilleni, vaan olemme tarkoin miettineet oman perheemme asumisratkaisuja ja todenneet tämän n. 100-neliöisen asunnon meille parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Jos sinua noin sieppaa, että meillä on rahaa ostaa sellainen, niin ei voi mitään. En voi antaa muuta neuvoa kuin, että yritä selviytyä kateudestasi ja katkeruudestasi muiden isompia asuntoja kohtaan, niin omakin elämäsi voisi olla mukavampaa. Viimeisistä sanoistasi olen täysin samaa mieltä: kukin elää miten parhaimmaksi katsoo. Hassua, ettet kuitenkaan itse omissa kirjoituksissa noudata tätä.
Totta kai mä pystyn väittämään ja olemaan sitä mieltä mitä olen!
Ja sä ole tosi tyhmä jos väität muuta ja myös sokea omille tarpeillesi, raha on mennyt kaikkien elämänarvojesi yli, aika säälittävää mutta kukin elää miten parhaimmakseen katsoo!
Tuo yksi on joku katekra muovimattoisessa martinklaaksolaisessa kerrostalokaksiossa asuva yh-äippä, jolla on kolme lasta -eri isille tietysti.
ja on lääniä ympärillä mutta ikinä en ole niin tyhmä että väittäsiin silmät kirkkaina että tarvitsen tämän kaiken!
Tuo yksi on joku katekra muovimattoisessa martinklaaksolaisessa kerrostalokaksiossa asuva yh-äippä, jolla on kolme lasta -eri isille tietysti.
ja on lääniä ympärillä mutta ikinä en ole niin tyhmä että väittäsiin silmät kirkkaina että tarvitsen tämän kaiken!
En itsekään tarvitsisi mitään isoa tonttia maalta, vaan meille riittää se 100-neliöinen kohtuullisella tontilla ihan hyvin.
Uskokaa jo suomalaiset äidit, että teilläkin on oikeus "extrajuttuihin", ei KAIKEN pidä olla "oikeutettua" ja "tarpeellista"!!!
50 neliötä per naama! Sehän on vähän niin kuin jokaisella perheenjäsenellä olisi oma kaksio yhdessä ja samassa asunnossa. Eli nelihenkiselle perheelle 200 neliötä jne. Kylläpä muissa Pohjoismaissa asutaankin leveästi.
joka asu 40 neliön asunnossa. Tosin he asuvat ulkomailla jossa asunnot ovat keskimäärin pienempi kuin Suomessa. Heilläkin on 4H+K tuossa 40 neliössä mutta ihan hyvin mahtuvat.