Onko keskituloisella Helsingissä varaa kolmanteen lapseen?
Ongelmani on yksinkertainen: haluaisimme mieheni kanssa kolmannen lapsen, mutta pelkäämme ratkaisun vaikuttavan merkittävästi elintasoomme. Sanokaa viisaammat, onko se näin?
Haluaisimme taata kohtuullisen elintason niin lapsille kuin itsellemmekin. Emme elä mitenkään pröystäillen, mutta tykkäämme syödä melko usein ulkona ja käydä reissussa kerran vuoteen - emmekä näistä haluaisi myöskään luopua. Tienaamme molemmat n. 2200 eur /kk (netto).
Kommentit (8)
Me myös "tyydyimme" kahteen, vaikka olisi aikanaan kovasti ollut vauvakuumetta kolmannen suhteen. Olemma olleet ratkaisuun tyytyväisiä. Tykkäämme myös käydä ulkona syömässä, leffassa, teatterissa ja reissatakin silloin tällöin ja kaikki tuo maksaa. Jo kahden lapsen kanssa pitää aika paljon valikoida ja priorisoida, mutta kolmannen kanssa hyvin moni noista asioista olisi ainakin meidän tuloilla jäänyt tekemättä. Koen, että elämä olisi mennyt meillä liian stressaavaksi pennien laskemiseksi kolmannen myötä.
Meillä sama tilanne. Molempien palkat 2200/€ brutto, eikä sillä kolmea lasta elätetä. Olen itse köyhästä perheestä ja haluan että lapsilla on edes jotenkin normaali lapsuus, eli on hyvät vaatteet, harrastukset ja jotain ekstraakin.
Ei tulot kerro kaikkea vaan menot. Millaiset asumiskulut, onko oma asunto, joka on jo maksettu? Vai onko tarkoitus ostaa täysin velaksi asunto? Vai onko tarkoitus asua vuokralla? Onko vaaraa työttömyydestä? Saako apua isovanenhemmilta? Pitääkö käyttää montaa autoa? Millaisia harrastuksia lapsilla pitää olla? Onko mahdollisuus urakehitykseen ja parempaan palkkaan?
Ei ole olemassa mitään kaikille samaa elintasoa, jota keskituloilla saavuttaa.
Meillä oli varaa kolmanteen. Sitten tuli ero. Kyllä nyt on sitten tiukkaa kun pitää yksin maksaa esim. asuminen. Ei kuitenkaan haluttu muuttaa alueelta pois kun täällä on lasten kaverit, koulut yms. Toki saan elareita mutta ei se muutama sata euroa korvaa millään sitä toista palkansaajaa samassa taloudessa.
Ratkaisuna siis jäin lasten kanssa samalle alueella asumaan mutta asumme ahtaasti. Pienemmät käyttävät aikalailla isommilta jääneitä vaatteita. Toki jotain ostetaan uutena. Käymme paljon ulkona syömässä ja muutenkin olemme aktiivisia mutta kyllä ulkomaanmatkat on poisluettuja (lasten isä ei lasten osuuteen osallistu). Aiemmin kävimme ulkomailla n. 3krt vuodessa. Tässä suurin ero entiseen.
En koe että lapseni jäisivät paljosta paitsi, toki on luokkakavereita joilla on 500€ kännykät ja kotona 3 eri pelikonsolia ja useampi ipad mutta en tiedä ostaisinko tuollaisia vaikka olisikin rahaa enemmän käytettävissä.
Itse olen silti tyytyväinen ratkaisuun ja olen todella onnellinen kolmesta lapsesta. Ilman tuota kolmatta olisi olo että jotain puuttuu.
Ei oikein ole varaa. Mekin jätimme kolmannen tekemättä, koska miehen työn vuoksi meidän on pakko asua pk-seudulla. Jossain muualla, missä olisi ajallisesti lyhyemmät työmatkat ja halvemmat asunnot, olisimme todennäköisesti hankkineet kolmannen lapsen. Nyt kolmas lapsi olisi kiristänyt taloustilanteemme aivan äärimmilleen, emmekä halunneet ottaa sellaista riskiä. Meillä ei nytkään ole varaa matkusteluun eikä juuri ulkona syömiseenkään.
5 lasta, asumme omakotitalossa Stadissa, kyllä on =)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:36"]
5 lasta, asumme omakotitalossa Stadissa, kyllä on =)
[/quote]
Teillä lienee jotain aiempaa varallisuutta? Tontti vanhemmilta, mies rakennusalalla ja pystyi itse pykäämään kotinne?
Ei taida olla. Tuosta syystä mekin jätimme kolmannen tekemisen. Haluamme taata edes jonkinlaisen elintason