Opiskelijan ketutus
Opiskelen ja on parhaillaan aika vaikea kurssi päällä. Meille kaikille on tuttua että yrittää kerta toisensa jälkeen tuntikaupalla jotain tehtävää ja saa aina sen saman, väärän vastauksen. Lopulta vituttaa niin että joutuu purkamaan stressin johonkin. Minulta lähti äsken luentovihko kamiinansytykkeeksi ja kynä uusiksi.
Mikä auttaisi tällaiseen? En haluaisi purkaa turhautumusta tällä tavalla.
Kommentit (26)
No jaa, ei mulla tälläsesta tilanteesta ole kyllä kokemusta. Opiskelin joku vuosi sitten fysiikkaa ja tuli usein väännettyä jotain mahdottoman monimutkaiselta tuntuvaa parin sivun laskua tuntikausia. Tuli tyhmä olo ja turhautti, mutta voi sitä riemun määrää, kun sai vihdoin oikean vastauksen.
Eli ehkä mun neuvo on se, että ota rauhallisemmin. Lue teoriaa, jos sieltä sais apuja, kattele mahdollisia esimerkkejä. Ootko ylipäänsä tajunnut tehtävän oikein? yms. Mutta tärkein neuvo (ja itselle ainakin se toimivin): ÄLÄ LUOVUTA. Et nimittäin koskaan unohda, miten joku ratkaistaan, kun sitä oot tuntikausia pyöritellyt :)
Teetkä ap jotain kirjanpitoa? En ihmettele jos noin..
Miten kukaan ei ole ehdottanut mitään vapaa-ajan harrastusta? On hyvä, että saa hetkeksi jotain ihan muuta ajateltavaa. Omalla kohdalla se tarkoittaa lenkkeilyä tai kuntosalia. Siinä kun ajaa itsensä omille rajoilleen, saa tyydytystä, endorfiinia ja virtaa loppupäiväksi. Toivottavasti löydät oman tapasi saada ajatukset hetkeksi muualle.
Nyt kun pyöritän libreofficea kotona niin kävikin ilmi että ymmärsin kaksi tehtävää väärin. Tai sitten kirja todellakin on väärässä mikä on edelleen aika epätodennäköistä.
Voi helvata sentään.
Tällaisella turhanpäiväisellä palstalla, jossa pyörii paljon ihmisiä, voi kysyä myös ihan sisällöllisiä kysymyksiä. Kyllä täällä yleensä joku on, joka tietää oli aihe melkein mikä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:13"]
Ja toisilla meistä on tavoite vähän korkeammalla kun vain läpäistä kurssi...
[/quote]
Mua ei ole koskaan kiinnostanut, minkä arvosanan saan kurssista. Mutta jos en ymmärrä jotain asiaa, huomaan, että mulla tulee sellainen suuri tarve ymmärtää, oppia, perehtyä. Joskus ehdin oppia asian kurssin aikana, joskus asia asettui kohdalleen kurssin jälkeisinä vuosina. Jos voisi palata ajassa taaksepäin, antaisin menneisyyden minälleni neuvon: Älä stressaa/sure, vaikka et ymmärrä tätä täydellisesti ja läpikotaisin nyt. Tuo, että olet kiinnostunut näiden asioiden oppimisesta ja jaksat pohtia niitä noinkin paljon, on merkki siitä, että opit asioita syvällisesti ja hyvin. Tulet vielä ymmärtämään nämä asiat todella hyvin, ajan oloon. Ja saattaisinpa sanoa, että joskus on hyvä jättää asioita hautumaan ja antaa asioiden ymmärtämiselle aikaa ja rauhaa.
Se, että jättää jonkin tehtävän tekemättä, ei vielä tarkoita sitä, että haluaa vaan rima matallla väpättäen läpäistä kurssit ja välttää kaikki oppiminen matkan varrella. Joskus on ihan vain järkevää jättää vaikea asia joksikin aikaa taka-alalle, ja tehdä jotain muuta, sillä pakottamalla mieli vain lukkiutuu ja rentoutumalla saattaa onnistua paremmin.