Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini hehkuttu, kun tuttavapariskunta oli päässyt viettämään

Vierailija
01.12.2013 |

iltaa keskenään ja ihan hotelliinkin, vieraassa kaupungissa. Että kyllä oli varmaan mukavaa heillä! Heidän lapsensa on alle 2-vuotias.

OLIS VARMAAN OLLUT MEILLÄKIN, jos joku mummo olis ottanut lapsenlapsen joskus hoitoon. Hikisen nahkeesti kelpasi joskus 5-vuotiaana ekan kerran, kun ei enää ollut vaipoissa. No ei ollut vuosiin ollut...

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:23

Niin, teistä se olisi mukavaa. MInä olen itse isoäiti ja haluan nukkua yöni rauhassa, joten kiitos ei meille yökyläilijöitä. Jos ei omat vanhemmat jaksa lapsiaan, miksi isovanhempien pitäisi?

[/quote]

Luojan kiitos, et ole äitini! Ei varmaan ole kyse siitä, ettei ap jaksaisi omia lapsiaan vaan siitä että välillä olisi ihanaa saada olla oman miehen kanssa kaksin ja tehdä jotain ilman lapsia. Ymmärrän oikein hyvin!

Itselläni ihana äiti, joka auttaa ja ottaa oikein mielellään lapsenlapsiaan kylään :) Ja ihan vapaaehtoisesti otti jopa meidän vajaan kaksi veen yöksi, vaikka tiesi ettei silloin kyllä saa itse nukkua. Lapsella paljon allergioita ja refluksi, jonka vuoksi nukkuu todella huonosti. Äitini halusi kuitenkin antaa meille hengähdystauon tästä ja saatiin yksi yö nukkua.

Voimia ap:lle kurjaan tilanteeseen.. Mutta paljon menettää oma äitisikin, kun ei halua osallistua lastenlasten elämään kuin pakon edessä.

Vierailija
82/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin 23 vuotias, ammattiin opiskellut (myöhemmin opiskelin toiseen ammattiin kylläkin) ja vakituisen työn saanut, kun tulin raskaaksi eka kertaa. kun kerroin tästä äidilleni, hän sanoi, että olen aivan liian nuori tekemään lapsia, joten hän opettaa mua äitiyteen sillä, ettei aio koskaan ottaa sitä kakaraa hoitoon - hänen omat sanansa. nyt tyttö on 21-vuotias, ja äitini valittaa, kun ei ole saanut tutustua lapsenlapseensa. enpä vain uskaltanut tyttöä hanelle koskaan viedä muuta kuin parin tunnin tapaamisille samalla, kun kävimme isäni luona viikonloppuja ja lomia. vaariin lapsellani on aina ollut hyvät välit, kävi viime viikonloppuna tämän luona esittelemässä nykyisen miesystävänsäkin. mummoa ei kuulemma "ehtinyt tavata", kun oli niin lyhyt viikonloppu. 

en tiedä mitä ap:lle sanoa. kyllähän lapsesi selviävät ilman isoäitiäänkin, mutta onhan se nyt surullista, jos suvun vanhimmat ihmiset jäävät täysin vieraiksi. toisaalta se ei ole ap:n tai lapsen vika, joten mummo kärsikööt sitten omissa nahoissaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt taas kääntynyt vähän rivien välistä lukemiseen. Äitini on ollut minulle oikein hyvä äiti, minua on mummo välillä vahtinut ihan yön yli, ja mun lapset saavat käydä mummolla koska tahansa kun minä ja mies ollaan töissä. Yökyläily on kuitenkin pannassa, koska silloin minulla ja miehellä voisi olla kivaa. Mieheni on ihan mukava ja normaali, joten siitäkään ei ole kiinni että äidin mielestä parisuhteeni olisi viallinen. Ainoa ongelma tässä oli juuri se hehkuttaminen kun tuttavapariskunnalla on varmasti kivaa, mutta saman mahdollisuuden tarjoaminen omalle lapselle ei sitten niin kivaa olekaan. Ja kyllä, voimme ostaa lapsenvahdin jos tarvitsemme, ei ongelmaa. Ongelmana oli vittuilu päin naamaa. Mut kiva että herättää keskustelua, tai toisaalta olis vielä kivempaa jos ei herättäis, jos ei niin monella olisi ongelmia :-( -ap-

Vierailija
84/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että ei isovanhemmilla ole velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan, mutta minusta sellaiset isovanhemmat, jotka eivät halua/viitsi hoitaa/tavata lapsenlapsiaan ovat pikkasen outoja. Haloo, ne on teidän lapsenlapsia!

Minä olin pienenä paljon hoidossa isovanhemmillani, ja halusin olla. Meillä on edelleen lämpimät välit ja soittelemme ja näemme usein. Myös omat lapseni viettävät mielellään aikaa mummoloissa ja olen erittäin kiitollinen mummoille ja ukeille lastemme hoidosta. Toivon, että voin joskus vuosien päästä olla yhtä hyvä mummo omille lapsenlapsilleni kuin omani ovat olleet minulle.

Vierailija
85/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 22:21"]

Ei vuosiin oltu kaksistaan. Ja sitten joillan jo vauvat koko viikonlopun hoidossa...miehenä jurppii.

[/quote]

Miksi roikut tuollaisessa suhteessa, jossa et voi viettää aikaa naisesi kanssa? Ei kävisi minulle. Parisuhteen idea on tehdä yhdessä hauskoja juttuja, nauttia toisen seurasta, saada toinen tuntemaan itsensä mieheksi tai naiseksi, jota rakastetaan omana itsenään, myös romanttisessa ja seksuaalisessa mielessä. Alfamies ei tyydy nynnyilemään isukkina. 

t. toinen mies

[/quote]

Siis... nytkö lassukat ovat sitä mieltä, että oma perhe pitää jättää, jos ei saa viettää aikaa kaksistaan vaimonsa kanssa? Tämä nyt sattuu olemaan todellisuutta monessa perheessä, jos ei ole isovanhempia lähellä tai edes elossa. Monia isovanhempia ei kiinnosta. MLL ei toimi jokaisella paikkakunnalla.

Alfauros ei muuten jätä perhettään, kyllä ne on ne luuseriomegat, jotka näin tekee.

Vierailija
86/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisista tarinoista tulee jotenkin surulliseksi, eikä vähiten sen lapsen puolesta jonka isovanhempia ei kiinnosta.

Onneksi itse sain olla mummulassa niin paljon kuin vain halusin, enkä koskaan tuntenut heidän tunteneen sitä rasitteeksi. Olivat läheisiä kuolemaansa asti, pappan hautajaisissa itkin koko matkan arkkua kantaessani kappelista haudalle asti. 

Nyt omat vanhempani ottavat enemmän kuin mielellään meidän pikkuisiamme kylään ja yöksi, jopa useammin kuin raaskimme antaakaan. Ja sen huomaa, mummu ja pappa ovat lapsille kauhean tärkeitä ja rakkaita ja kyläilystä vouhotetaan siitä asti kun siitä puhutaan siihen asti kunnes olemme mummulan ovella.

Toivottavasti omamme saavat joskus lapsia, jos siis haluavat, jotta saan kantaa oman korteni kekoon ja yrittää olla yhtä rakas pappa kuin omani oli minulle ja isäni lapsilleni.

Jos teitä ei kiinnosta omat lapsenlapset niin ei voi mitään. Lapsia käy vain sääliksi.

Vierailija
87/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 00:56"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:21"]

En jaksanut enää avautua. Eiköhän tässä vuosien mittaan ole tullut täysin selväksi, että meistä olisi mukavaa jos lapset pääsisi mummolaan yökylään. Pyynnöille on lähinnä tuhistu ja pidetty täysin turhanpäiväisenä sitä, että minä ja mieheni voitaisiin viettää joskus kaksinkin aikaa. Mutta olihan se nyt aivan helvetin mukavaa, että jotkut toiset voi näin tehdä. Tuttavapariskunnan lapsi oli omalla mummollaan hoidossa, eli äitini ei tässä vaivautunut.

-ap-

[/quote]

Niin, teistä se olisi mukavaa. MInä olen itse isoäiti ja haluan nukkua yöni rauhassa, joten kiitos ei meille yökyläilijöitä. Jos ei omat vanhemmat jaksa lapsiaan, miksi isovanhempien pitäisi?

[/quote]

Minuakin ihmetyttää että mikä velvollisuus isovanhemmilla olisi hoitaa lapsenlapsiaan? Eivät ne lapsenlapset ole heidän lapsiaan, omansahan he ovat jo hoitaneet. Kaipa sitä voi aina kauniisti kysyä onnistuisiko, mutta jos ei niin ei kellään ole mitään pakkoa hoitaa muiden lapsia. Mitäpä jos palkkaisitte lapsenvahdin? Uskon kyllä että monille vanhemmille kelpaisi aina auttava ilmainen lapsenvahti, monia ei vaan kiinnosta siihen alkaa...

[/quote]

Eli lapsillakaan ei ole sitten "mitään velvollisuutta" hoitaa omia vanhempiaan, kun nämä ovat vanhoja? Mun mielestä tällaiset kommentit kertovat - anteeksi klisee - siitä, että perhearvot ovat todellakin hukassa monella. Liekö sitten kysymys sukupolvien ajan kestäneestä ketjusta, jossa edellinen sukupolvi ei ole juuri välittänyt seuraavasta, mutta sellainen on kuitenkin jostain syystä tehty.

Mun mielestä jonkinlainen arvotyhjiö kuvastuu siitä, kun esitetään kysymys, mikä velvollisuus saman perheen jäsenillä on auttaa toisiaan. Onneksi ei itse tarvitse elää sellaisessa maailmassa. Olen kiitollinen, että meillä on läheinen perhe, läheinen suku ja asumme kylällä, jossa ihmiset muutenkin kokevat naapuriavun itsestään selväksi.

[/quote]

Enpä tiedä yhtäkään perhettä, jossa vanhat vanhemmat olisivat lastensa hoidettavina, vaikka lastenlapsia olisivat hoitaneet pitkiäkin aikoja. Ei ole pullamössösukupolvesta vastavuoroisuuteen.

[/quote]

Ns. pullamössösukupolven vanhemmat eivät vielä ole niin vanhoja. Mutta äitini vanhemmat hoitivat minua hyvin paljon ja suhteemme oli erityisen lämmin. Äitini kävi kaksi kertaa viikossa oman äitinsä luona, kun mummi meni huonoon kuntoon. Kävi kaupassa, siivosi, hoiti asioita, käytti lääkärissä, jne. Myös minä osallistuin. Kun mummini joutui sairaalaan, kävin useita kertoja viikossa häntä katsomassa ja syöttämässä. Sairaala oli työpaikkani vieressä ja minä viimeisilläni raskaana. Lopetin käynnit vasta sitten, kun sairaanhoitaja kehotti lopettamaan käynnit, kun mummini sai sairaalabakteerin.

Että kyllä vain se isovanhemman hoiva ja huolenpito saa lopulta vastakaikua. Ei tarvinnut mummin olla päivääkään vanhustentalossa, omaiset hoitivat kaiken. Lopulta menehtyi sairaalassa juuri ennen kuin synnytin. Ei ehtinyt nähdä ensimmäistä lapsenlapsenlastaan, vaikka se oli viimeinen toive. Onneksi näki sentään ultrakuvat.

Vierailija
88/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä istuin isoäitini sängyn vierellä, kun hän viime kesänä kuoli 91-vuotiaana virtsarakkosyöpään. Olin istunut sen sängyn vierellä kesälomastani jo kolme viikkoa. En voi kuvitellakaan tilannetta, etten hänen kanssaan olisi saanut omaa elämääni jakaa. Kauhean surullista, etteivät toiset isovanhemmat halua tutustua lapsenlapsiinsa. Mummoni lapsenlapsenlapset, omat lapsenlapseni siis, saivat olla mummoni luona melkolailla loppuun asti. Ja edelleen nuo tästä puhuvat. Kun isomummu aina teki niin hyvää riisipuuroa. <3

Vierailija
89/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 13:00"]

Olen sitä mieltä, että ei isovanhemmilla ole velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan, mutta minusta sellaiset isovanhemmat, jotka eivät halua/viitsi hoitaa/tavata lapsenlapsiaan ovat pikkasen outoja. Haloo, ne on teidän lapsenlapsia!

Minä olin pienenä paljon hoidossa isovanhemmillani, ja halusin olla. Meillä on edelleen lämpimät välit ja soittelemme ja näemme usein. Myös omat lapseni viettävät mielellään aikaa mummoloissa ja olen erittäin kiitollinen mummoille ja ukeille lastemme hoidosta. Toivon, että voin joskus vuosien päästä olla yhtä hyvä mummo omille lapsenlapsilleni kuin omani ovat olleet minulle.

[/quote]

Meillä lapset on päiväkodissa. Siellä on monta hyvää hoitajaa, joiden hautajaisiin sitten aikuisina menevät.

Vierailija
90/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasikasi korjaa, että yksi -lapsen- unohtui.=D

Vierailija
91/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanhemman itsekkyydellä ole mitään rajaa?

Kuulkaa, hoitakaa ne itse siittämänne ja synnyttämänne lapset ihan itse ja lopettakaa tuo valitus isovanhempien ja yhteiskunnan ja muiden ihmisten velvollisuuksista. Vastuu kuuluu vain ja ainoastaan vanhemmille, ja jos sitä ei osaa kantaa syyttelemättä muita, on kaikkien kannalta parempi jättää ne lapset tekemättä.

Vierailija
92/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 13:36"]

Kuulkaa, hoitakaa ne itse siittämänne ja synnyttämänne lapset ihan itse ja lopettakaa tuo valitus isovanhempien ja yhteiskunnan ja muiden ihmisten velvollisuuksista. Vastuu kuuluu vain ja ainoastaan vanhemmille, ja jos sitä ei osaa kantaa syyttelemättä muita, on kaikkien kannalta parempi jättää ne lapset tekemättä.

[/quote]

Voi lapsi kulta. Moni isovanhempi on aika eri mieltä kanssasi. Ymmärrän, jos itse olet katkera siitä, että isovanhemmat eivät hoida sinun lapsiasi, mutta katkeruuden siirtäminen muihin ihmisiin on aika turhaa.

Vierailija
93/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 13:36"]

[/quote]

Eikö sua halittu tarpeeksi lapsena? 

Vierailija
94/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan äitini sekä miehen äiti aina sanoivat, että he eivät sitten hoida lasta. En reagoinut siihen muuta kuin, että sehän oli ok. Sitten, kun meille tuli lapsi, mummot hoitivat kumpikin yhteensä kolme tuntia. Hyväksyin sen, koska se niissä tilanteissa oli pakon sanelemaa. - Luojan kiitos mummot eivät tuppautuneet meidän elämäämme, vaan olemme saaneet elää _perheenä_. Nyt mummot ovat jo pilven reunalla ja edelleen elämme _perheenä_ :).

Vierailija
95/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauhea ajatus, etten olisi aikoinaan saanut tuntea omaa mummoani syystä tai toisesta. Siksi, että omat vanhempani olisivat olleet sitä mieltä, että he kyllä pystyvät ihan itse hoitamaan lapsensa tai siksi, että isoäitini olisi ollut sitä mieltä, ettei halua tuntea mua. 

Mulle mummo on ollut elämäni tärkein ihminen äitini ja isäni jälkeen. 

Vierailija
96/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 13:37"]

Voi lapsi kulta. Moni isovanhempi on aika eri mieltä kanssasi.

[/quote]

Siis eri mieltä siitä, että viime kädessä vastuu kuuluu vanhemmille? En ole koskaan kuullut isovanhemmasta, joka ei ajattelisi näin. Nekin, jotka tarjoavat mielellään hoitoapua, eivät yleensä pidä itseään kasvatusvastuussa. Mutta kerro toki, jos olet tavannut muunlaisia isoäitejä. -91

Vierailija
97/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat eivät suostu lapsenvahdeiksi. Yökyläilystä ei kannata edes mainita. Itse minä lapseni hoidan ja kavereista saan apua jos sitä tartten. Vaikka tavallaan oon sinut asian kanssa, harmittaa. Meidät lapsina laitettiin joka kesä/ hiihtoloma/ muuten vaan loma mummolaan. Vanhemmat siis käyttivät isovanhempien apua mutta eivät nyt suostu itse auttamaan. Toi harmittaa

No, istukoon yksin siellä vanhainkodis kun aika tulee. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan

Vierailija
98/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini jaksaa kertoa, kuinka oli taas molempien sisarusteni lapset hoidossa viikonloppuna. Se vituttaa, koska minulle tokaisi, että eiköhän hän ole jo tarpeeksi lapsia hoitanut ja oman osansa tehnyt. Meillä ei siis ole miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa lainkaan, ja moni ystävämme ei ymmärrä, ettemme voi lähteä heidän kanssaan ravintolaan syömään tai mihinkään viikonloppureissuun.

Vierailija
99/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 07:58"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 07:45"]

Muistatko mummo nämä puheet, kun yksin vanhana kökötät  hoitolaitoksessa.

meillä oli viikonloppuna yökylässä 2-v, 3-v ja 4-v lapset ja meillä oli tosi kivaa, vaikka itse sairastan pitkäaikaissairautta.

Kauhea ikävä tuli, kun lapset lähti, ja lapsetkin väänsi itkua.

Ei ne lapset enää isoina tuppaudu isovanhempien kotiin, joten nautitaan niistä, kun he vielä itse haluavat tulla.

t.mummeli

[/quote] Kyllä lapsenlapset käyvät kylässä isoinakin, kun ovat lapsena mummoon tykästyneet. Jos eivät ole lapsena käyneet, niin eivät taatussa ala enää teini-iässä käymään.

[/quote]

Kuule ei ne käy! Olen töissä palvelutalossa ja yhden käden sormilla ovat viikonloppuisin laskettavissa ne vanhukset, joilla lapsenlapset käyvät. Ja asuntoja tässä yksikössä on reilusti yli sata! Kun mummolta loppuu lastenhoitiopalvelut, ei se enää kiinnosta. Mutta ne vanhukset, jotka aikanaan satsasi harrastuksiin ja ystäviin, heillä käy vieraita vielä palvelutalossakin.

[/quote]Ne pärjääkin vielä omassa kodissaan jotka ovat hoitaneet ja kasvattaneet kunnolla lapsensa ja tutustuneet vielä lapsen lapsiinsakin. Heitä ei hylätä hoitolaitokseen, vaan autetaan pärjäämään kotona.

Vierailija
100/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 21:38"]

iltaa keskenään ja ihan hotelliinkin, vieraassa kaupungissa. Että kyllä oli varmaan mukavaa heillä! Heidän lapsensa on alle 2-vuotias.

OLIS VARMAAN OLLUT MEILLÄKIN, jos joku mummo olis ottanut lapsenlapsen joskus hoitoon. Hikisen nahkeesti kelpasi joskus 5-vuotiaana ekan kerran, kun ei enää ollut vaipoissa. No ei ollut vuosiin ollut...

[/quote]

Hanki oma tukiverosto äläkä valita jos mummo ei ota hoitoon. Ei ole mummon velvollisuus hoitaa!

[/quote]Ennenvanhaan isovanhemmat oli juurikin sitä tukiverkostaoa.

Ei pidä tehdä lapsia, jos ei halua lapsenlapsia.