Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini hehkuttu, kun tuttavapariskunta oli päässyt viettämään

Vierailija
01.12.2013 |

iltaa keskenään ja ihan hotelliinkin, vieraassa kaupungissa. Että kyllä oli varmaan mukavaa heillä! Heidän lapsensa on alle 2-vuotias.

OLIS VARMAAN OLLUT MEILLÄKIN, jos joku mummo olis ottanut lapsenlapsen joskus hoitoon. Hikisen nahkeesti kelpasi joskus 5-vuotiaana ekan kerran, kun ei enää ollut vaipoissa. No ei ollut vuosiin ollut...

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:38"]

Meillä tuollainen tilanne maksoi avioliiton. Kertaakaan eivät lapset olleet hoidossa, koskaan ei ollut oikeasti rauhassa aikaa jutella aikuisten juttuja. Ja ei, se ei ole sama, että lapset ovat jo nukkumassa ja yrität sitten työpäivän ja kotitöiden jälkeen enää järkevästi panostaa siihen suhteeseen. Joo, sitä se suurimmaksi osaksi on, mutta kyllä olisi tehnyt hyvää päästä joskus ihan kaksin ravintolaan syömään ja halailemaan kaupungille.

[/quote]

Ajattele: kahden kaljan hinnalla olisitte saaneet lapsille tunniksi hoitajan!

[/quote]höpö höpö. Ei kukaan vieras tule kahden kaljan hinnalla tunniksi... Veikkaan että hoitokokemuksesi rajoittuu koirahoitolaan.

Vierailija
102/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 12:36"]kun kerroin tästä äidilleni, hän sanoi, että olen aivan liian nuori tekemään lapsia, joten hän opettaa mua äitiyteen sillä, ettei aio koskaan ottaa sitä kakaraa hoitoon - hänen omat sanansa. nyt tyttö on 21-vuotias, ja äitini valittaa, kun ei ole saanut tutustua lapsenlapseensa. 

[/quote]Ehkäpä valittaminen oli pääasia, sekä vauvaa odottassa, että työtön kasvettua aikuiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 00:56"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:21"]

En jaksanut enää avautua. Eiköhän tässä vuosien mittaan ole tullut täysin selväksi, että meistä olisi mukavaa jos lapset pääsisi mummolaan yökylään. Pyynnöille on lähinnä tuhistu ja pidetty täysin turhanpäiväisenä sitä, että minä ja mieheni voitaisiin viettää joskus kaksinkin aikaa. Mutta olihan se nyt aivan helvetin mukavaa, että jotkut toiset voi näin tehdä. Tuttavapariskunnan lapsi oli omalla mummollaan hoidossa, eli äitini ei tässä vaivautunut.

-ap-

[/quote]

Niin, teistä se olisi mukavaa. MInä olen itse isoäiti ja haluan nukkua yöni rauhassa, joten kiitos ei meille yökyläilijöitä. Jos ei omat vanhemmat jaksa lapsiaan, miksi isovanhempien pitäisi?

[/quote]

Minuakin ihmetyttää että mikä velvollisuus isovanhemmilla olisi hoitaa lapsenlapsiaan? Eivät ne lapsenlapset ole heidän lapsiaan, omansahan he ovat jo hoitaneet. Kaipa sitä voi aina kauniisti kysyä onnistuisiko, mutta jos ei niin ei kellään ole mitään pakkoa hoitaa muiden lapsia. Mitäpä jos palkkaisitte lapsenvahdin? Uskon kyllä että monille vanhemmille kelpaisi aina auttava ilmainen lapsenvahti, monia ei vaan kiinnosta siihen alkaa...

[/quote]

Eli lapsillakaan ei ole sitten "mitään velvollisuutta" hoitaa omia vanhempiaan, kun nämä ovat vanhoja? Mun mielestä tällaiset kommentit kertovat - anteeksi klisee - siitä, että perhearvot ovat todellakin hukassa monella. Liekö sitten kysymys sukupolvien ajan kestäneestä ketjusta, jossa edellinen sukupolvi ei ole juuri välittänyt seuraavasta, mutta sellainen on kuitenkin jostain syystä tehty.

Mun mielestä jonkinlainen arvotyhjiö kuvastuu siitä, kun esitetään kysymys, mikä velvollisuus saman perheen jäsenillä on auttaa toisiaan. Onneksi ei itse tarvitse elää sellaisessa maailmassa. Olen kiitollinen, että meillä on läheinen perhe, läheinen suku ja asumme kylällä, jossa ihmiset muutenkin kokevat naapuriavun itsestään selväksi.

[/quote]

Enpä tiedä yhtäkään perhettä, jossa vanhat vanhemmat olisivat lastensa hoidettavina, vaikka lastenlapsia olisivat hoitaneet pitkiäkin aikoja. Ei ole pullamössösukupolvesta vastavuoroisuuteen.

[/quote]

Perheillä, joissa on nyt pieniä tai kouluikäisiä lapsia, ei yleensä ole vielä hoidettavassa kunnossa olevia isovanhempia. Joten emme vielä tiedä, miten nykyvanhemmat hoitavat omat vanhempansa.

Mun (s. 1978) isä ja äiti hoitivat paljon omia äitejänsä (isät kuolivat nuorehkoina), ja sen mallin saaneena uskon, että hoidan myös heitä niin paljon kuin pystyn, kun se aika tulee.

Mutta lähes kaikki mun ikäluokasta ovat olleet todella paljon hoidossa omilla isovanhemmillaan, eli nykymummot ovat hoidattaneet aika paljon omia lapsiaan (eli näitä pullamössönykyvanhempia) omilla vanhemmillaan. Sen takia minusta on kummaa, jos heiltä ei vastaavaa apua liikene. Velvollisuutta ei toki ole.

[/quote]Mitä aineita sä käytät? -78 syntyneet ovat 35 vuotiaita, oikeastiko ovat ehtineet jo hoitaa vanhempansa hautaan?

Itse olen syntynyt -1971 ja vanhempani ovat vielä hyvässä kunnossa. Pullamössöstä olen kuullut vain kun olin vaarilla hoidossa (kuoli -78), hän syötti sitä omille lapsilleen (syntyneet 40-50 luvulla). Nämä suuret ikäluokat ovat syöneet lapsena pullamössöä ja saaneeet vielä myöhemmin vapaan kasvatuksen. He ovat koko historian itsekkäin sukupolvi. Pistivät lapsensa päivähoitoon ja vanhempansa vanhustenkoteihin. Nyt rällääväät perintörahat ulkomailla matkustelemalla ja muulla makealla elämällä.

Vierailija
104/112 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä lapsenvahdin palkkaamisessa on niin kamalan vaikeaa?

Meillä on ollut tapana käydä syömässä ja mahdollisesti leffassa tms. miehen kanssa kerran kuussa siitä asti kun talteen pumpattu rintamaito on muksulle pullosta kelvannut. Ja tästä tavasta olemme pitäneet kiinni kaikkien kolmen lapsen vauva-aikanakin. (Ei nyt kuitenkaan ihan ekoina kuukausina). Se summa joka siihen kuluu, on helppo säästää pienissä arjen valinnoissa kun on kahden vanhemman perhe ja raha maksaa kyllä itsensä takaisin jo siten, ettei tarvitse olla ap:n tapaan katkera...  

Vierailija
105/112 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:52"]

Meillä on ollut tapana käydä syömässä ja mahdollisesti leffassa tms. miehen kanssa kerran kuussa siitä asti kun talteen pumpattu rintamaito on muksulle pullosta kelvannut. Ja tästä tavasta olemme pitäneet kiinni kaikkien kolmen lapsen vauva-aikanakin. (Ei nyt kuitenkaan ihan ekoina kuukausina). Se summa joka siihen kuluu, on helppo säästää pienissä arjen valinnoissa kun on kahden vanhemman perhe ja raha maksaa kyllä itsensä takaisin jo siten, ettei tarvitse olla ap:n tapaan katkera...  

[/quote]

Miksi ei saa pahoittaa mieltänsä, kun oma äiti vittuilee päin naamaa? Ja toisakseen en mä valittanut siitä etten saa hankittua lapsenvahtia, vaan siitä että ns. haavoille heitellään suolaa. Kyllä, voin ostaa rahalla lapsenvahdin. Mutta ei sillä rahalla saa sitä fiilistä, että äiti ilahtuisi yhtä paljon mun ja miehen yhteisestä ajasta, kuin tuttavapariskunnan yhteisestä ajasta. Jaa niin saatana, mitäs mä nyt siitäkään vikisen, eihän ole oletettavaa, että vois olettaa oman äidin olevan mukava. Liikaa vaadittu aikuiselta ihmiseltä. Tsori vaan taas kaikille. -ap-

Vierailija
106/112 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 06:54"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 23:21"]

En jaksanut enää avautua. Eiköhän tässä vuosien mittaan ole tullut täysin selväksi, että meistä olisi mukavaa jos lapset pääsisi mummolaan yökylään. Pyynnöille on lähinnä tuhistu ja pidetty täysin turhanpäiväisenä sitä, että minä ja mieheni voitaisiin viettää joskus kaksinkin aikaa. Mutta olihan se nyt aivan helvetin mukavaa, että jotkut toiset voi näin tehdä. Tuttavapariskunnan lapsi oli omalla mummollaan hoidossa, eli äitini ei tässä vaivautunut.

-ap-

[/quote]

Niin, teistä se olisi mukavaa. MInä olen itse isoäiti ja haluan nukkua yöni rauhassa, joten kiitos ei meille yökyläilijöitä. Jos ei omat vanhemmat jaksa lapsiaan, miksi isovanhempien pitäisi?

[/quote]

Niin.. sehän on ihan sama asia jaksaa se yksi yö valvoa sen lapsenlapsen kanssa, kun joka jessuksen yö! Ja kun ei suakaan kukaan koskaan auttanut niin ei ketään muytakaan ikinä tartte autella. Hihdetään ylämäkeen vaan molempiin suuntiin. Onneksi mun lapsella on sentään ihanat mummit ja kummit, joilta voi pyytää apua hektiseen arkeen ja joskus jopa pyytää vahdiksi ihan muuten vaan, että saa aikaa parisuhteelle. Ja ajattele! He eivät pidä sitä edes velvollisuutena vaan laatuaikana ihanan lapsen kanssa. Eiks ole kummaa porukkaa eräät?! Kun edes puolella sanalla tulee ilmi, että mummin/kumlin oikku prinsessa vois tarvita joku päivä hoitajaa niin ehdokkaita löytyy heti kuusi ja tulee melkein vääntöä, että kuka sen nyt saa.

Ja ennen kun joku nyt kommentoi kärkkäästi niin ei lapsi kyläile ihan yhtenään vaan vertaalleen harvakseltaan.

[/quote]

Kuka pakotti tekemään lapsia? Etkö ymmärtänyt että ne eivät pienenä ehkä nuku kovin hyvin ja voisi olla lastenvahdille tarvetta? Ne isovanhemmat ovat varmaan oman osansa vanhemmuudesta hoitaneet jo aikanaan, miksi heidän pitäisi olla lapsenvahteina vielä vanhanakin, milloin he ovat sellaiseen lupautuneet? He ovat hoitaneet oman kasvatusvastuunsa, ehkä nyt olisi aika mammojen oppia itse hoitamaan asiansa ilman turvautumista joka hetki vanhempiin vielä aikuisiälläkin...

Vierailija
107/112 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle äidilleni en edes tarjonnut lapsia kylään, koska esikoisen syntyessä oli pikkusiskoni vielä alle kouluikäinen. Tuumin että varmaan on riittävästi tekemistä omassaankin, kun aina valitti. Miehen äiti taasen mielellään hoiti, mutta itse en tahtonut mitään yökylää, koska miehenikin halusi viettää aikaa koko perheenä ja saimme kyllä vietettyä kahdenkeskistä aikaa lasten nukkuessakin. Meille tavallinen arki oli hyvää, tosin työmatkammekin suunnittelimme niin että pääsimme samalla kylpylöihin ja muuhun kivaan.

Lasten ollessa hieman isompia, äitini ( tai enemmänkin yksin kasvanut pikkusiskoni ) halusi lapsiani sitten kylään, mutta aina äiti valitti kuinka lapset ovat kamalia kun niiden kanssa pitäisi tehdä jotain ja ei hän osaa. Neuvoin ottamaan ihan normaaliin touhuihin mukaan, äitini tykkäsi mm. leipoa ja niin lapsenikin, sanoin myös ettei hänen todellakaan ole pakko lapsiamme ottaa luokseen, mutta äitini totesi, että sisko niin tykkää ja....

Kun sain sitten iltatähtikuvioni, äitini tunnusti että hän inhoaa lapsia ( kaikkia ), tuli kuulemma katsomaan ihan sen tähden kun naapurit kyselevät. Oli kuulemma saanut lapsista tarpeekseen hoitaessaan 12-lapsisen perheen esikoisena nuorempiaan. Kun äiti huomasi että minulle on paljon tekemistä ison lapsilauman kanssa, hän antoi minulle tuttavarouvansa numeron, tämä oli lastenhoitaja joka kuulemma tarpeen vaatiessa tekisi pimeästikin pientä keikkaa, itse hän ei jaksaisi olla pienten lasten kanssa ( tämän kertoi puistatellen ).

Kun sitten siskoni sai lapsen, äitini vieraili vähintään viikottain ja aina oli kerrottavana kuinka ihana lapsi oli ja niin ovelakin. En ole siskolle kateellinen, sillä hän ei ole syypää äitini käytökseen ja on vain hyvä että pikkuisella on mummi, jota omilla lapsillani ei ole. Kertoipa äitini jopa että kyllä hänkin jaksaa vahtia pikkuista kun se ei vielä kovin liiku...

Osin ymmärrän sitä miksi äitini kohtelee meitä lapsia eriarvoisesti, hän erosi väkivaltaisesta miehestään syntymäni jälkeen ja jäi kahden pienen lapsen kanssa. Halusipa jopa kertoa sitten kun olin riittävän vanha ymmärtämään, että oli halunnut tappaa minut ja veljeni, kertoi että suunnitteli hukuttavansa meidät, mutta olin niin rääpäle, että hän ei sitten tehnytkään sitä. Tälläisiä helliä mummeleita on olemassa :)

Vierailija
108/112 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 06:54"]

[ muuten vaan, että saa aikaa parisuhteelle. Ja ajattele! He eivät pidä sitä edes velvollisuutena vaan laatuaikana ihanan lapsen kanssa. Eiks ole kummaa porukkaa eräät?! Kun edes puolella sanalla tulee ilmi, että mummin/kumlin oikku prinsessa vois tarvita joku päivä hoitajaa niin ehdokkaita löytyy heti kuusi ja tulee melkein vääntöä, että kuka sen nyt saa.

Ja ennen kun joku nyt kommentoi kärkkäästi niin ei lapsi kyläile ihan yhtenään 

[/quote]

Kuka pakotti tekemään lapsia? Etkö ymmärtänyt että ne eivät pienenä ehkä nuku kovin hyvin ja voisi olla lastenvahdille tarvetta? Ne isovanhemmat ovat varmaan oman osansa vanhemmuudesta hoitaneet jo aikanaan, miksi heidän pitäisi olla lapsenvahteina vielä vanhanakin, milloin he ovat sellaiseen lupautuneet? He ovat hoitaneet oman kasvatusvastuunsa, ehkä nyt olisi aika mammojen oppia itse hoitamaan asiansa ilman turvautumista joka hetki vanhempiin vielä aikuisiälläkin...

[/quote]

Tavallaan olen samaa mieltä että vanhempien tulee olla valmiita vastaamaan lasten hoidosta, mutta ei se kyllä pahitteeksi olisi apujakin saada jos voimat ja olosuhteet sen sallivat. Jos omassa lähipiirissä ei resursseja tähän ole, onneksi on ihan palkattuakin väkeä saatavilla, kenties jopa joku ilman korvaustakin, joka haluaa helpottaa toisen äidin arkea.

En kuitenkaan ole samaa mieltä, entisen naapurini, nuoren äidin kanssa joka haukkui äitinsä odottaessaan viidettä lastaan, kuinka tämä ei huoli lapsia hoitoonsa, kuulemma pitää väkisin tunkea. Äidin olisi kuulemma pitänyt miettiä sitä jos silloin kun teki omat lapsensa, että tämä lastenlasten hoitaminenkin on sitten edessä.

Vierailija
109/112 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 08:38"]

Meillä tuollainen tilanne maksoi avioliiton. Kertaakaan eivät lapset olleet hoidossa, koskaan ei ollut oikeasti rauhassa aikaa jutella aikuisten juttuja. Ja ei, se ei ole sama, että lapset ovat jo nukkumassa ja yrität sitten työpäivän ja kotitöiden jälkeen enää järkevästi panostaa siihen suhteeseen. Joo, sitä se suurimmaksi osaksi on, mutta kyllä olisi tehnyt hyvää päästä joskus ihan kaksin ravintolaan syömään ja halailemaan kaupungille.

[/quote]

No heikoissa kantimissa taisi sitten ollakin, ette sitten lapsenvahtia voineet hankkia? Miten teillä olisi ollut varaa ravintolaan jos ei lapsenvahtiinkaan? Ei teillä töitä varmaan ihan jokapäivä ollut veikkaisin ja kotitöitäkään ei ole pakko jokaisena päivänä tehdä, niitä voi tehdä enemmän vaikka edellispäivänä valmiiksi seuraavaa iltaa varten... Erikoista että oma epäonnistuminenkin on muiden syytä.

Vierailija
110/112 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi ei saa pahoittaa mieltänsä, kun oma äiti vittuilee päin naamaa? Ja toisakseen en mä valittanut siitä etten saa hankittua lapsenvahtia, vaan siitä että ns. haavoille heitellään suolaa. Kyllä, voin ostaa rahalla lapsenvahdin. Mutta ei sillä rahalla saa sitä fiilistä, että äiti ilahtuisi yhtä paljon mun ja miehen yhteisestä ajasta, kuin tuttavapariskunnan yhteisestä ajasta. Jaa niin saatana, mitäs mä nyt siitäkään vikisen, eihän ole oletettavaa, että vois olettaa oman äidin olevan mukava. Liikaa vaadittu aikuiselta ihmiseltä. Tsori vaan taas kaikille. -ap-

[/quote]

Ymmärrän pointtisi ja toivon todellakin, että äitisi vain ajattelemattomuuttaan kertoi tuon asian noin sinulle. Voisithan sinä ohimennen kysäistä äidiltäsi, mitä mieltä hän oikeasti oli siitä asiasta, kun en ole tohtinut itse ehdottaa samanlaista, vaikka se tuntuisikin ihan mukavalta ajatukselta ?

Vierailija
111/112 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:52"]

[/quote]

[/quote]

Olethan sä itsekin äiti-ihminen, etkä ole mukava. Ehkäpä olet peräti äitisi tytär.

Vierailija
112/112 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 15:33"]

Omat vanhemmat eivät suostu lapsenvahdeiksi. Yökyläilystä ei kannata edes mainita. Itse minä lapseni hoidan ja kavereista saan apua jos sitä tartten. Vaikka tavallaan oon sinut asian kanssa, harmittaa. Meidät lapsina laitettiin joka kesä/ hiihtoloma/ muuten vaan loma mummolaan. Vanhemmat siis käyttivät isovanhempien apua mutta eivät nyt suostu itse auttamaan. Toi harmittaa

No, istukoon yksin siellä vanhainkodis kun aika tulee. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan

[/quote]

Mutta vanhempasi hoitivat sinut kuitenkin joten mitä syytä sinulla on kiukutella? Eikös se mene niin, että vanhempasi hoitivat sinut = heidän osuutensa ja sinä hoidat omat lapsesi = sinun osuutesi. Miksi vaadit isovanhemmilta enemmän, miksi sinulle ei riitä että ovat osansa tehneet jo? Eivät varmaan sinua tehdessään ymmärtäneet, että olet kyvytön aikuisena hoitamaan itse lapsesi ja että heitä seuraisi hautaan asti lapsenlapsien hoitaminen. Koskaan eivät siis pääse hoitorumbasta eroon ja saa nauttia elämästään vanhanakaan rauhassa. Olet varmaan hyvä ihminen, kun rankaiset ihmisiä siitä että he ovat hoitaneet oman osuutensa, mutta eivät suostu sinun vaatimiisi asioihin vielä lisäksi. Missä on sanottu että vanhemmuus velvoittaisi lapsenlapsien hoitamiseen vanhanakin, eikö olisi loogisinta että jokainen huolehtii oman jälkikasvunsa itse tai hankkii apua jos sitä on saatavilla? Kyllä ne aika monet vanhukset vanhainkodissa yksin ovat, vaikka ovat varmasti niitä lapsenlapsiakin hoitaneet niiden omien lasten lisäksi. Eipä monia vanhempia kiinnosta enää sitten kun eivät kykene enää lapsenlapsia hoitamaan, pitää vaan nakittaa isovanhemmille kaikki ja päästä itse helpolla, sitten ne voikin suunnilleen hylätä vanhainkotiin.