Mikä on lapsettoman elämän pointti?
Ihmisen tarkoitus on lisääntyä, ja siksi suurin onni on pitää sylissä omaa lasta. Oletteko velat miettineet sitä, mistä jäätte paitsi? Kyllä lapsettoman elämä on vain tyhjää ja onttoa verrattuna siihen täyttymykseen mikä vanhempaa odottaa!
Kommentit (80)
Mikä on kenenkään elämän pointti...
Ihmiset eivät ainakaan tästä maailmasta ole loppumassa, päinvastoin ihmislaji tuhoaa maapalloa kuin syöpä.
Perhe voi sisältää muutakin kuin vanhemmat ja lapset. Lapsettoman elämän suola on varmaankin rentoutuminen, matkustelu, työ, harrastukset, itsestä ja rakkaista huolen pitäminen jne. Ihan samalla tavalla kuin lapsiperheiden vanhemmilla (jos lastenhoidolta jää aikaa ja rahaa).
Ei kai mun elämällä mitään erityistä pointtia olekaan...
Tykkään olla omassa rauhassa ja tehdä juttuja mitkä kiinnostaa. Tai olla tekemättä. Olen onnellinen lapseton, sillä en jaksa huolehtia kenestäkään/mistään.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 17:23"]
Ihmisen tarkoitus on lisääntyä, ja siksi suurin onni on pitää sylissä omaa lasta. Oletteko velat miettineet sitä, mistä jäätte paitsi? Kyllä lapsettoman elämä on vain tyhjää ja onttoa verrattuna siihen täyttymykseen mikä vanhempaa odottaa!
[/quote]
*huutonauru*
[/quote]
Minä matkustelen, urheilen, teen töitä, nautin elämästä. Yhdessä puolisoni kanssa. Tapaan ystäviä, ruokailemme ravintoloissa, juomme viiniä, nautimme. Elämä ei ole ollenkaan onttoa tai tyhjää, päinvastoin.
Ihmisen tarkoitus on olla onnellinen ja siksi suurin onni on pitää omaa koiraa sylissä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:40"]
Ihmisen tarkoitus on olla onnellinen ja siksi suurin onni on pitää omaa koiraa sylissä.
[/quote]
Minä vaihtaisin koiran tilalle kissan, mutta muuten olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä. :)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 17:45"]
Lpsettoman elämän pointti on ihan sama kuin sinulla ap ennen lasta. Vai saitko lapsen jo lapsena tai teininä? Eikö sinun elämälläsi ollut pointtia ennen lasta?
[/quote]
Jälkeenpäin ajatellen ei ollut, vaikka silloin siltä tuntuikin. Kuinka kauan sitä muka jaksaa sivistyneitä keskusteluita, bilettämistä ja helppoa elämää, pitkäksi venähtänyttä nuoruutta? Kyllä elämässä täytyy olla myös todellista sisältöä ja merkitystä. Hyvien asioiden vuoksi täytyy nähdä vaivaa! -ap
[/quote]
Eli kun sä et ole keksinyt omalle elämällesi muuta sisältöä kuin lapset niin kenelläkään muullakaan ei voi olla?
[/quote]
Oli minulla paljonkin sisältöä, mutta kaikki se kalpeni lapsen syntymän rinnalla. Sen jälkeen on kuin maailmaan olisi tullut värit. Niin mitättömiä olivat nuo minun harrastamiseni, ulkomaanmatkan ja vapaaehtoistyöni! Olkaa iloisia, jos ette tiedä, mitä menetätte! -ap
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:29"]
Perhe voi sisältää muutakin kuin vanhemmat ja lapset. Lapsettoman elämän suola on varmaankin rentoutuminen, matkustelu, työ, harrastukset, itsestä ja rakkaista huolen pitäminen jne. Ihan samalla tavalla kuin lapsiperheiden vanhemmilla (jos lastenhoidolta jää aikaa ja rahaa).
[/quote]
Samaa mieltä. Minusta elämän tarkoitus ei ole lisääntyminen. Elämän tarkoitus minulle on elää onnellista elämää ja yrittää auttaa läheisiäni ja välillä tuntemattomiakin hyväntekeväisyyden kautta. Olen 51-vuotias enkä hetkeäkään elämässäni ole katunut, etten ole lapsia hankkinut. En koe jääneeni mistään paitsi, vaan olen saanut paljon sellaista elämääni, mitä en lasten kanssa olisi saanut. En ole koskaan bilettänyt enkä shoppaillut, vaan elänyt rauhallista elämää kodistani ja kulttuurista nauttien.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:44"]
Lpsettoman elämän pointti on ihan sama kuin sinulla ap ennen lasta. Vai saitko lapsen jo lapsena tai teininä? Eikö sinun elämälläsi ollut pointtia ennen lasta?
[/quote]
Jälkeenpäin ajatellen ei ollut, vaikka silloin siltä tuntuikin. Kuinka kauan sitä muka jaksaa sivistyneitä keskusteluita, bilettämistä ja helppoa elämää, pitkäksi venähtänyttä nuoruutta? Kyllä elämässä täytyy olla myös todellista sisältöä ja merkitystä. Hyvien asioiden vuoksi täytyy nähdä vaivaa! -ap
[/quote]
Eli kun sä et ole keksinyt omalle elämällesi muuta sisältöä kuin lapset niin kenelläkään muullakaan ei voi olla?
[/quote]
Oli minulla paljonkin sisältöä, mutta kaikki se kalpeni lapsen syntymän rinnalla. Sen jälkeen on kuin maailmaan olisi tullut värit. Niin mitättömiä olivat nuo minun harrastamiseni, ulkomaanmatkan ja vapaaehtoistyöni! Olkaa iloisia, jos ette tiedä, mitä menetätte! -ap
[/quote]
Voi sinua, kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. Sinä et voi tietää, miltä meistä muista tuntuu. Olet aika törkeä, jos luulet tietäväsi, että suurin onni kaikille olisi oma lapsi. Missä on avarakatseisuutesi? Haluat kaikkien elävän sinun sääntöjesi mukaan. Kun sinulle suurin onni on oma lapsi, niin sen pitää ola sitä kaikille muillekin. Eihän erilaisuus ole sallittua...
No vaikkapa tämän minun elämäni pointti on elää kohtuullisesti sekä suhteellisuudentajuisesti ja siten mielestäni hyvin, rakastavasti ja välittävästi (tämä siis hetkittäin hyvinkin laajassa merkityksessään myös), ekologisesti ainakin jossain määrin miten nyt kulloinkin voin edes jotenkin valita, sekä oman edes jonkinlaisen korteni kekoon kantaen arkisessa puurtamisessa. Elämälläni on parille hassulle ihmiselle se jokin suurempikin merkitys, he rakastavat minua, mutta isossa mittakaavassa ei tietenkään ole mitään sen kummempaa merkitystä. Kyllä täällä ihan kuka tahansa ihminen on vain mitätön pisara valtameressä, eikä sillä lisääntyykö yksilö vai ei, ole sen suurempaa merkitystä kuin ihan sille yksilölle itselleen, joka siis sen omakohtaisen valintansa tekee. Ja on syytä toimia isoissa valinnoissa kuten itse tahtoo, eikä ainakaan tahtoaan vastoin taipua sosiaalisen painostukseen, jos todella ei itse sitä jotakin tiettyä valintaa halua. Ei maailma sen kummemmin olisi toisenlainen, jos ei esim. minua olisi olemassa, joten tosiaankaan en ajattele että minulla ja elämälläni olisi jokin kummoisempi merkitys. Paria rakkaussuhdetta vajaampi olisi tämä maailma (siis minun panostani niissä) sekä tekemiäni töitä, mutta sitäkään ei osaisi kukaan kaivata, mikäli minua ei koskaan olisi ollutkaan. Niin että oliko sulla ehkä muuta näin kovin fiksua kysyttävää sydämelläsi? Edustat aloittaja muuten juuri sitä ihmistyyppiä, jolle mulla ei oikeastaan ole yhtään mitään sanottavaa, siis siinä vaiheessa ei enää ole, kun huomaan kuinka fanaattisuus sinussa pyrki joka raosta pintaan ja tekee kaikesta jotenkin niin ikävää.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi sinua, kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. Sinä et voi tietää, miltä meistä muista tuntuu. Olet aika törkeä, jos luulet tietäväsi, että suurin onni kaikille olisi oma lapsi. Missä on avarakatseisuutesi? Haluat kaikkien elävän sinun sääntöjesi mukaan. Kun sinulle suurin onni on oma lapsi, niin sen pitää ola sitä kaikille muillekin. Eihän erilaisuus ole sallittua...
[/quote]
Heh, juuri tuolla lailla minäkin ajattelin: matkustelu, ystävät, vapaaehtoistyö, elämästä nauttiminen toivat minulle iloa... Olisin ollut varmaan autuaan tietämätön todellisesta onnesta, jos en olisi saanut näitä lapsiani. Ei sitä vain voi tietää, jos ei ole asiaa itse kokenut! -ap
Lapseton ihminen voi omistautua uralleen ja nauttia siitä!
[/quote]
Kun ei siihen syliin saa koskaan ketään kivaa naista, niin aika utopistiselta kuulostaa edes ajatella jotain omaa lasta. Ap ei varmaan käsitä, kuin tyhjää ja onttoa alemman tason miesten elämä on...
Hei ap, mites ne jotka eivät vaan pysty saamaan lapsia? Saunan taakse kaikki, vai?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:37"]
Hei ap, mites ne jotka eivät vaan pysty saamaan lapsia? Saunan taakse kaikki, vai?
[/quote]
En minä niin sanonut. Suuri tragaediahan tuo on, mutta onneksi lapsettomat eivät tiedä, mistä jäävät paitsi. Se tavallaan kyllä suojelee pahimmalta. -ap
minä minä minä minä minä minä jne.
Ap, muista kertoa omille lapsillesi, ettei heidän elämässään ole mitään tarkoitusta ennen kuin ovat pykänneet maailmaan lapsia. Muista painottaa tätä heti kun ovat täysi-ikäisiä ja kysele jatkuvasti onko lapsenlapsia tulossa jo tänä vai vasta ensi vuonna. Pidä huolta siitä, että tuntevat itsensä arvottomiksi, jos lapsia ei tulekaan.
Lapsettomana on varmaan onttoa, koska sukuhaarasi päättyy sinuun ja kukaan ei muista kauan surkeaa elämääsi. Lapselliset elävät edelleen lapsiensa kautta; "niin, se sinun mummisi olikin se" "ja olet siitä suvusta".
Lapsettomien elämä päättyy tyhjyyteen.
Mun elämässä on montakin "pointtia". Esimerkiksi työ, läheiset (vanhemmat, isovanhemmat, siskot, heidän lapsensa, avomies, avomiehen vanhemmat, avomiehen veli ja hänen lapset, ystävät), koira, harrastukset, hyväntekeväisyys... Jos ois lapsia niin ois vaan yks "pointti" lisää, lapset. Ilman niitäkin pärjään :)