Uskaltaako Lahteen muuttaa?
Siis taloudellisen näkymien suhteen. Toimiiko Lahdessa asiat perheiden näkökulmasta? Terveydenhuolto, koulutus ym.
Olen lastentarhaopettaja ja työllisyys olisi taattu. Siksi iso työttömyysprosentti ei haittaa, mutta vaikuttaako muuten. Asunnot voisivat olla edullisempia ja kunta on kooltaan hyvä, eikä liian pitkä matka pääkaupunkiin. Mutta voiko ajatella hyvää ja turvattua elämää kasvavien lasten kanssa?
Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä?
Kommentit (143)
Käyttäjä34810 kirjoitti:
Lahdesta ei löydy kohtuuhintaista rivaria joka olisi hyvässä kunnossa.
Riippuu mikä on. sinulle kohtuuhinta ja hyvä kunto. Me ainakin löydettiin mieleinen remontoitu (ei uusi) rivari hyvältä paikalta.
Saako kysyä mistäpäin löysitte? Tai vähän hintaluokkaa?
Kyllä pääkaupunkiseudun hinnoilla Lahdesta saa jo tosi hyvän asunnon.
En todellakaan muuttaisi lasten kanssa Lahteen.
Juuri on päätetty säästää lasten päivähoidosta, opetuksesta, kulttuurista ja liikunnasta. Päiväkotipaikat olleet kivenalla jo valmiiksi, eikä tulevaisuus tuo parannusta.
Terveydenhuolto ei toiminut vuosia sitten,eikä toimi vieläkään.
Vajaa 10v olen asunut pois Lahdesta ja Lahden alamäki on ollut sinä aikana jyrkkä. Keväällä mietin paluuta,mutta ei, en palaa,varsinkaan kun on lapsia.
Keskusta on näivettynyt slummi, joka täynnä päihdeongelmaisia.
Parempia asuinpaikkoja löytyy muitakin. Jos Lahdenseudulle haluaa,niin sitten mieluummin Hollolaan.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan muuttaisi lasten kanssa Lahteen.
Juuri on päätetty säästää lasten päivähoidosta, opetuksesta, kulttuurista ja liikunnasta. Päiväkotipaikat olleet kivenalla jo valmiiksi, eikä tulevaisuus tuo parannusta.
Terveydenhuolto ei toiminut vuosia sitten,eikä toimi vieläkään.
Vajaa 10v olen asunut pois Lahdesta ja Lahden alamäki on ollut sinä aikana jyrkkä. Keväällä mietin paluuta,mutta ei, en palaa,varsinkaan kun on lapsia.
Keskusta on näivettynyt slummi, joka täynnä päihdeongelmaisia.
Parempia asuinpaikkoja löytyy muitakin. Jos Lahdenseudulle haluaa,niin sitten mieluummin Hollolaan.
No, näkökulmia on monia.
Ihan hyvä täällä on olla. Joka kunnassa säästetään tällä hetkellä. 10 vuotta Lahdessa asunut ja viihtynyt.
Lahti on Euroopan vuoden 2021 ympäristöpääkaupunki! Olen ylpeä kotikaupungistani!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääkaupunkiseudun hinnoilla Lahdesta saa jo tosi hyvän asunnon.
Aivan käsittämättömän edullista vaikka on alle tunnin junamatkan päässä. Kymmenen vuotta sitten Helsingin yksiölläni sai Lahdesta ison kolmion. Ja nyt ero on vaan kasvanut.
Tykkään Lahdesta tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahti on kyllä kaupunkina suomalaisittain hyvänkokoinen. Jotain 120000 asukasta. Ei mikään tuppukylä.
Ja tarvittaessa Helsinkiin junalla jotain 50 minsaa vaan.Ei voi olla noin lyhyt. Hämeenlinna-Helsinki on noin tunnin ic:llä ja puolitoista maitojunalla. Lahti-Helsinki joutuu kaiketi usein menemään Lahti-riihimäki ja vaihtaa riksussa. Vai meneekö Lahdesta joku suora reitti stadiin?
Keravan oikorata Mäntsälän ja Hennan kautta.
VR:n sivuilta: Lahdesta Helsinkiin kulkee 16 kaukoliikenteen junavuoroa. Matka-aika on noin 50 minuuttia.
Ja juna myöhässä 88% vuoroista.
Asujat, onko totta että terveydenhuolto on ihan heikolla tolalla? Pääseekö julkisella lääkäriin?
Entä lasten perusopetus?
Vierailija kirjoitti:
Lahti on Euroopan vuoden 2021 ympäristöpääkaupunki! Olen ylpeä kotikaupungistani!
Miksi? Hankepäällikkö saa palkkaa 8300 e/kk ja tärkein tehtävä on surra sitä, että ei pääse reissaamaan.
Mille alueelle muuttaisit lasten kanssa? Ajatuksena että viihtyy vielä kun lapset kasvaneetkin. Mikä on Lahdessa kohtuuhintainen esim kolmen makkarin rivari, millaisella vastikkeella?
Onko kulttuuritarjontaa? Tapahtumia?
Vierailija kirjoitti:
Lahti on kyllä kaupunkina suomalaisittain hyvänkokoinen. Jotain 120000 asukasta. Ei mikään tuppukylä.
Ja tarvittaessa Helsinkiin junalla jotain 50 minsaa vaan.
Just tämä!
Pieni laajalle levinnyt tuppukylä, josta pk-seudulle YLI TUNNIN matka autolla!
Ei voi suositella ja takuulla muutat takaisin muutamassa vuodessa, kun lapset vähän kasvaa.
Olen tykännyt, muutettiin pari vuotta sitten. Lapsilla koulu aivan lähellä, tosi kivat ulkoilumaastot ja harrastuksiin järkevä matka. Olen saanut paremmin terveydenhuollon palveluita kuin Helsingissä.
Huumeiden käyttäjät eivät näy normaali-ihmisten arjessa yhtään mitenkään. Tavallinen, kiva pieni kaupunki.
Käyttäjä34810 kirjoitti:
Asujat, onko totta että terveydenhuolto on ihan heikolla tolalla? Pääseekö julkisella lääkäriin?
Entä lasten perusopetus?
Vaikea sanoa, kun ei ole mihin verrata. Kyllä mielestäni aina jotenkin on lääkäriin päässyt, mitä tutuilta ja lähisukulaisilta olen kuullut. Itse viime aikoina olen käyttänyt enimmäkseen työterveyshuoltoa. Kouluissa tai opetuksessa ei omien lasten kohdalla ainakaan mitään moitittavaa, tosin ei siitäkään vertailukohtaa muualle.
Varoittelujenne jälkeen tulee epäilys, muuttuisiko elämä vaan stressavammaksi jos muuttaisi pk-alueelta (jossa kaikki toimii) Lahteen eikä olisikaan toimivaa terveydenhoitoa ja koulu paikkoja ym..
Käyttäjä34810 kirjoitti:
Mille alueelle muuttaisit lasten kanssa? Ajatuksena että viihtyy vielä kun lapset kasvaneetkin. Mikä on Lahdessa kohtuuhintainen esim kolmen makkarin rivari, millaisella vastikkeella?
Onko kulttuuritarjontaa? Tapahtumia?
Katso tarjonta etuovi tai oikotie. Arvostatko enemmän keskustan vai lenkkimaastojen/hiihtolatujen läheisyyttä? Tosin nämäkin on yhdistettävissä esimerkiksi Jalkarannan kaupunginpuoleisessa päässä. Tosin tuo on kyllä aika hintavaa aluetta Lahden mittakaavassa. Lapsia on joka puolella kaupunkia.
On ihan laadukas kaupunginteatteri, konsertteja Sibeliustalolla, myös pienimuotoisempaa kulttuuritoimintaa. Eikä ole kyllä tosiaan pitkä matka Helsingin tapahtumiinkaan vaikka muutaman kerran vuodessa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tykännyt, muutettiin pari vuotta sitten. Lapsilla koulu aivan lähellä, tosi kivat ulkoilumaastot ja harrastuksiin järkevä matka. Olen saanut paremmin terveydenhuollon palveluita kuin Helsingissä.
Huumeiden käyttäjät eivät näy normaali-ihmisten arjessa yhtään mitenkään. Tavallinen, kiva pieni kaupunki.
Saako kysyä mikä koulu /alue, jotta voisi suositella?
Eli lääkäriin pääsee, lapsi tai aikuinen? Tuntuuko että eläminen tulee edullisemmaksi?
Haluan rivarin kivalla pihalla. Tärkeää on että lähellä on hyvä koulu (ala- ja ylä), mukava asuinalue (vehreyttä) ja keskustaan sujuva matka ajatellen että koululaisetkin voi pyöräillä. Minulla on se käsitys, että Jalkarannassa ei ole enää kuin vanhempia ihmisiä, lapsia ei niinkään?
Suosittelen naapurikunta hollolaa, talous paljon paremmassa kuosissa ja kaikki toimii. Ja lyhyt matka lahteen.