Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies/asiantuntija tehtävissä olevat: kuinka pitkää työviikkoa teette?

Vierailija
01.12.2013 |

Jaksatteko pelkästään sillä että työ on mielenkiintoista ja haastavaa? Vai teettekö sen verran kuin tarvitsee ettekä mieti työpäivän/-viikon pituutta?

Itsellä alkaa olla voimat lopussa, viikonloput menee puoli-itkuisesti rästikotihommia raapien. Töissä menee noin 10h/arkipv + työmatkoja on pari kertaa kuussa ja varsinkin niiden jälkeen tuntuu ettei ehdi palautua ollenkaan. Kaikki omat työt on jäljessä ja kotona kotityöt on rähmällään saati että ehtisi harrastaa liikuntaa tai mitään muutakaan.

Olenko ainoa joka väsyy? Monet tuntuu ainakin puheissa tekevän 60h/työviikkoa ja viikonloppuisin töitä ja siihen päälle arki rullaa rutiineilla; meillä ei rullaa :( Masentaa ja tunnen itseni looseriksi 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:00"]

Kuinka tyhmä ihminen on kun ryhtyy tuollaiseen kuin aloittaja? Kai saat edes korvauksen työajan ulkopuolella tekemästäsi työstä vai oletko ollut niin hölmö, että olet hyväksynyt kokonaistyöajan???  He luulevat että asiantuntija/esimiestyö on vain suuri palkka vailla vastuuta ja että kaiken voi delegoida alaisille. No, ei se niin mene, vaikka toki jokaisen duunarin mielestä onkin niin.

[/quote]

Kun esimies on ihan toisella mantereella ja toisenlaisessa työaikakulttuurissa, on aika vaikea keskustella mistään 37,5h työviikosta.  Alalla ei myöskään ole mitään hiljaisempia aikoja; kaikki pyörii 24/7/365. Tiettyyn pisteeseen asti asioita voi jättää tekemättä, mutta ne löytyy edestä jonain päivänä ja silloin on yleensä kiire. Itse olen pitänyt kiinni lomista -joita niitäkään ei maailmalla ymmärretä-  enkä myöskään tee töitä öisin, kalenterikutsuja tulee myös yöaikaan ja sitten ihmetellään kun en osallistu esim klo 3aamulla. Se tyhmä ap

[/quote]

Höpsis, laitat sille pomolle suomalaisen työaikalain ja oman liittosi alakohtaisen sopimuksen. Ilmoitat, että näin Suomessa, muualla voidaan tehdä ihan niin kuin halutaan.

[/quote]

Onpa typerä kommentti, mutta näistäkin ongelmista aina parhaiten tietävät he, joita asiat eivät edes etäisesti kosketa.

Tsemppiä ap:lle ja muille liike-elämän puristuksissa taiteileville!

Vierailija
22/27 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein jossain vaiheessa hulluja päiviä. Sitten päätin että tästä kärsii kaikki, perhe eniten. Nyt koitan pitää päivät maksimissaan 9 tunnissa. Pääsääntöisesti menen töihin 7.45 ja lähden 16.15. En tee kotona töitä. Kun lähden työpaikalta, suljen ajatukseni työtehtävistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään tee sellaisia töitä, joista ei makseta, ja hyväksytän aina omat ylityöni omalla pomollani. Olemme sopineet, että viisi ylityötuntia viikossa on maksimi. Jos ei meinaa riittää, niin sitten karsitaan jostakin.

Vierailija
24/27 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on päällikkö julkishallinnossa ja hällä ei ole varsinaista työaikaa. Tekee ehkä noin 40-45 h viikossa.

Itse olen opettaja ja minä olen se, joka siis ihmisten mielestä tekee lyhyttä työpäivää. Käytännössä teen jotain 50-65 tuntia viikossa, koskaan ei mene alle tuon 50 h.

Vierailija
25/27 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettaja tekee 50-60 tuntista työviikkoa jatkuvasti, niin onko ajankäyttö hallinnassa? Vai oletko perfektionisti, jonka on pakko suunnitella ja valmistella täydelliset tunnit? Tunnen opettajia, jotka tekee oikeasti lyhyttä päivää ja opettajia, jotka valmistelevat tuntejaan ja korjaavat kokeita ja suunnittelevat materiaaleja aivan päättömästi. Ja kaikkea siltä väliltä. Valintakysymys sekin

Vierailija
26/27 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 10:37"]

Asiantuntijatehtävissä, 37h15 min/vko eikä yhtään enempää. Minulle maksetaan vain tuosta tuntimäärästä, joten enempää en tee. Aikaisemmin tein, siis vielä 5 vuotta sitten, mutta koska ilmeni, että urani ei tästä etene, niin päädyin nykysysteemiin. Pomo yrittää välillä patistaa, mutta pyydän silloin ylityömääräyksen kirjallisena (meillä ei saa tehdä ylitöitä muuten) ja kas - siihen loppuu patistelu. Ilmaiseksi en todellakaan aio tehdä mitään.

[/quote]

Sama juttu. It-alalla asiantuntijana, eikä koskaan tuntiakaan ylityötä. Ei edes maksusta. Yksi burnout takana, osaan jo suojella itseäni nykyisin. Ja oikein hyvin täällä pärjää tekemättä ylitöitäkin, vaikka silloin aikanaan kun paniikissa tein illat kotonakin, luulin että niin on PAKKO tehdä.

Vierailija
27/27 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 10:01"]

Jaksatteko pelkästään sillä että työ on mielenkiintoista ja haastavaa? Vai teettekö sen verran kuin tarvitsee ettekä mieti työpäivän/-viikon pituutta?

Itsellä alkaa olla voimat lopussa, viikonloput menee puoli-itkuisesti rästikotihommia raapien. Töissä menee noin 10h/arkipv + työmatkoja on pari kertaa kuussa ja varsinkin niiden jälkeen tuntuu ettei ehdi palautua ollenkaan. Kaikki omat työt on jäljessä ja kotona kotityöt on rähmällään saati että ehtisi harrastaa liikuntaa tai mitään muutakaan.

Olenko ainoa joka väsyy? Monet tuntuu ainakin puheissa tekevän 60h/työviikkoa ja viikonloppuisin töitä ja siihen päälle arki rullaa rutiineilla; meillä ei rullaa :( Masentaa ja tunnen itseni looseriksi 

[/quote]

Olen sekä asiantuntija että esimies, ICT päällikkö, johtoryhmässä ja tiimissä minä+viisi kaveria, myyntiin keskittyvä pk -firma n. 75 työntekijää ja ~55 miljoonaa liikevaihto.

Mulla henkiläkohtaisena vielä lisäksi ~puolen miljoonan arvoinen speciaalituotteen myynti/account manageeraus mikä vie ajasta n. kolme-neljä päivää kuukaudessa. Työmatkoja n. 40-50% työpäivistä pääosin baltic-nordic -alueella omalla autolla tai turistiluokassa lentokoneella.

Pidän työstäni suunnattomasti, se on rakentunut juuri sellaiseksi miksi olen sen itse rakentanut. Työaika matkoineen (ei sis. mitään hotellinukkumisia siis) on keskimäärin n. 70-75 -tuntia viikossa, n. kolmasosa lauantaista menee työmatkoilta kotiin ajellessa ja matkoille tulee lähdettyä yleensä sunnuntai-iltana sama määrä. Ilman matkoja työaika on . 60-65 -tuntia.

Kääntöpuolena on se että meillä n. 15.12-15.1. ja 15.6-25.8. on äärimmäisen rauhallista eli lomailen tuolloin ilman työvelvoitetta. Samoin vuoden aikana tulee pidettyä n. 15-20 vapaapäivää perjantaisin tai maanantaisin. Palkka on kokonaisuutena hyvä (ei ailuskriteereillä mutta n. 6500e/kk kuitenkin). Nykyhommaa olen tehnyt reilut 6 vuotta, ennen sitä reippaat 10 vuotta >10000 työntekijän konsernissa ICT -päällikkönä jossain ylemmissä väliportaissa 8 tunnin työajalla, se ei sopinut minulle ollenkaan vaikka palkka oli jo -07 yli 8000e/kk.

Nykyalaisistani 1 noudattaa tiukasti työaikaa mikä hankaloittaa hivenen meidän muiden töitä mutta sopeutumalla selvitään, itse en ole oikeutettu ylityökorvauksiin tms. mutta alaiseni saavat tehdä halunsa mukaan, maksutapa "toimihenkilömalli" eli tunti tunnista joko rahana tai vapaana varmaan toimiva koska vaihtuvuutta ei juuri ole.

AP neuvoksi että yritä jutella asiasta pomosi kanssa ja ottaa aika kevyesti vaikka pari kuukautta, itse olen hivenen poikki aina kesäkuun alussa mutta lepo auttaa.

[/quote]

Hah, itse teen hommia 35h/vko teknisenä asiantuntijana, vähän matkoja, mutta nekin maksetaan tunti tunnista, ei ylitöitä=liukuva työaika. 6 täyttä viikkoa lomia. Palkka n. 80000€/vuosi.

No, en asu Suomessa, joten työlainsäädäntökin on loistava Suomeen verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi