pitäisi alkaa laihduttaa
Pitäis alkaa laihduttaa.
Ennen mieheni tapaamista onnistuin laihduttamaan 10kg ylipainosta ja olin tyytyväinen itseeni. Mieheni tapaamisen jälkeen aloin lihoa ja sitten tulinkin raskaaksi ja lihosin lisää.
Raskauskiloja tuli 20kg, joista 15kg olen saanut pois. Pitäisi siis saada 5kg jäljelle jääneitä raskauskiloja ja sen jälkeen vielä ainakin 10kg pois.
Vauva on reilu puoli vuotias, imetän häntä vielä, tarkoitus olisi imettää kesään asti, jolloin hän täyttää 1v. Toiveissa olisi saada toinen lapsi n. 2v ikäerolla. Tiedän, etten jaksa seuraavaa raskautta niin painavana kuin olin ekan raskauden aikana.
Mutta mistä saisi motivaatiota laihtumiseen? :/ Sitä ei nimittäin ole ollenkaan. Ongelma on kai se, että syön liikaa (aloin raskausaikana syömään aika paljon, kun tuntui että oli koko ajan nälkä).
En ole ollut ikinä näin tyytymätön itseeni kuin nyt tämän painoisena, tämä onkin tosin "maksimipainoni" ikinä (+ tietty raskausaikana päälle ne +15kg).
Löytyisikö tsemppejä tai muita samassa tilanteessa olevia. ? :)
Kommentit (7)
Käypä kysymässä jos 97,6 rapakunnossa Rapakuntoinen lähtee kaveriksesi.
Tee kunto-ohjelma itsellesi ja merkkaa reenikerrat kalenteriin, jos se estäisi lipsumista. Paras tapa on tehdä ruokaremontti. Käy läpi mitä laitat päivittäin suuhusi ja laske kalorilaskurilla: http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto
Päivittäinen kalorimäärä tippuu kyllä, kun vähennät hiilareita (peruna, riisi, pasta, sokeri). Lisää vielä kuntoilua esim. iltaisin kuntopiiri, kun lapsesi on mennyt nukkumaan. Hyviä/vaihtelevia ohjelmia: http://tinyurl.com/kuntoon2014
Käy kerran viikkoossa vaa´alla ja kirjaa painosi ylös. Samoin vartalosi mitat. Uskon, että kun tulosta alkaa tulla ja saat kehuja/kommetteja muilta niin motivaatiokin kasvaa! Tsemppiä!
Itse huomaan myös jaksavani paremmin kun syö terveellisemmin.
Laihduttaminen on helppoa. Ei tarvi rehkiä kuntosalilla, tai käydä lenkillä. Ei tarvi nutrata ym. hömppää. Voi vaikka maata sohvalla ja katsoo telkkua ja laihtua. Ohje on toimiva ja yksinkertainen. Syöt vain vähemmän. Ei tehdä laihduttamisesta tähtitiedettä.
Elämäntapa muutos, ei voi muutakaan.
Miksi aikuisen ihmisen kuuluu "perustella" miksi hän tarvitsee liikuntaa? Tai miksi sanoa lapsilleen ettei joka päivävoi syödä herkkuja jos syö kuitenkin?
Jos BMI on 31 niin ihan vaan NORMAALI päivittäinen liikuminen laihduttaa. Ja se että miettii mitä syö ja ottaa vastuun siitä!
Minusta on käsittämättömän tyhmää alkaa laihduttamaan ja sinun tapauksessasi osaan jo arvata että kun rskaustesti sanoo positiivisen tuloksen niin mätät vaan kaksin kerroin TYHJIÄ KALOREITA! Mutta se koko kysymys on MIKSI?
Itse laihduin kahden lapsen jälkeen tilasta ikuinen sohvaperuna liikunnalliseksi. Se vaati ruokaa ainakin 5 kertaa päivässä ja aloin muuttamaan ruokailutottumuksiani TERVEELLISEEN SUUNTAAN: kun ennen söi meetwurstilla pizzan, niin VÄHEMMÄN kaloreita sai kinkkupizzasta, sitten tonnikalaa ja sitten kasvispizzaa jonka jälkeen PUOLITIN annoksen ja otin enempi salaattia kuin pizzaa. Ymmärrätkö? Saat pizzaa, mutta kalorit tippuu..
Liikunnassa suosin kaksi kertaa viikossa liikkumista. Mietin jonkun sopivan lenkin jota tein, en kolmea kertaa viikossa vaan kaksi -ja tässä se juju: joooooka hemm*tin viikko. Ne kaksi viikko kertaa tein.
Meni muutama kuukausi ja jätin vaunut kotiin, kuukausi ja otin jonkun osan matkasta juoksuaskelin. Eikä toisella kerralla juoksemista. Siitä olotilasta täytyy nauttia. Jos lähtee lenkille jo valmiiksi kituen niin se on todella rankkaa. Onnistuu varmasti joillain, mutta sinun tapauksessasi EN lähtisi liioittelemaan.
Mä en todellakaan lähtisi laihduttamaan BMI 31 viittä kiloa!!! Sen verran lähtee jollain "normaalirajojen sisällä" ihan vaan kiinteyttämällä. Mutta SINÄ, sinä tarttet kroppaan tehoja!
Ja kun sä olet lenkkeillyt, ehkä puoli vuotta 2 kertaa viikossa -orjallisesti ja nähnyt sillä sun lenkillä että sähän kehityt: silloin sä näet mitä kaikkea voit jo tehdä: lisää kertoja lenkillä, ehkä pidempi lenkki (mutta vaan toisella kerralla viikosta) tai otat repun ja siihen vähän painoa. Käyt vaikka jossain kaupassa?
Mutta sää ettee nyt mitään ankeaa kitulaihista. Tässä että sää vaan opettelet liikkumaan ja syöt aina miettien kaloreita: jos ostat suklaalevyn niin sää voisit jotenkin saada suklaata mutta tehdä valinnan SINUA ajatellen terveellisempänä!
Teet muutoksia jokka kaikki pelaa sun hyväksesi ja se ei ole liikaa. Mielummin teet niin että ostat vähempi tai laadukkaammin jotain ja sitten yhdessä liikunnan kanssa se on jo parempi kuin tänään.
Ja kun jäät vähän nälkäseksi: eli "voisihan sitä lähteä tänäänkin lenkille" vaikka olit jo kaksi kertaa viikolla.. Niin teet mieluiten vaan kaksi kertaa -koska jos sulla ei ole tavoitetta viikkomäärälle; niin jää tekemättä ja kohta huomaat että ne sun lenkkarit on odottanu lenkkiä/salia pari-kolme viikkoa niin miksi mennä? Kun voi maata kotona ja katsella Salkkareita?
Eli sun tarttee miettiä tavoite, ja ymmärtää että sun SYDÄN ja sun KEUHKO tykkää kun niitä joskus ihan oikeasti kiusaa liikkeelle!
Sää voit miettiä että sun ryhti on kamala -ja parantaa sitä!
Ja sää voit ajatella että lenkin jälkeen ja vaikka seuraavina päivinä on tosi hyvä idea V-E-N-Y-T-E-L-L-Ä ja vaikka tehdä 10 vatsalihasta.
10 vatsalihasta on vähän: mutta montako sä olet tehnyt kuluneen viikon tai kuukauden aikana? Tai tänä vuonna? Viime vuonna?
Tämä on mun pointti. Kun sää teet pieniä ryhtiliikkeitä. Sä teet nyt vaan päätöksen että illalla menet kävelylenkille ja viikonloppuna toisen ja siitä sitten joka viikko sama lenkki niin kesällä menee jo ihan mukavasti!
Kun sä venyttelet, niin hyvää sulle siitä tulee. Ja sapuskassa vähän kuitulisää. Mieti mitä herkkuja vaikka voisi tehdä toisin, grilliin muutakin kuin makkaraa.. Niin niistä puroista sulle kasvaa nälkä. Sää saat voimaa ja sulla on sitkeyttä tehdä joka viikko!
Ei siihen nyt niin kamalan paljon vaadita.
Tunnin kävelylenkki vaikka: mitä kaikkea teet illalla ja mitä jos vaan menisitkin lenkille?
Mä sinuna olen joskus tehnyt niin että kun mä olin laihtunut ekan 5 kiloa edellä mainitulla tekniikalla: ostin nätit kuntosalivaatteet ja menin salille, vaihdoin toisen lenkin osittain juoksuun (määrän päättelin voimani mukaan ja näin kunnon kohoavan sillä paljonko jaksoin juosta viikosta toiseen ja kuukaudesta kolmanteen) -tätä ennen olin siis kävellyt 2 kertaa viikossa monta kuukautta ja vaan hakenut SÄÄNNÖLLISYYTTÄ!
Kuntosalilisäyksen jälkeen tuli kesä ja hommasin kivat uikkarit.. Ja palkitsin perhettäkin niin sain heiltä tukea. :)
Mutta laihtuminen tulee elämäntavan muuttamisen kautta. Älä huijaa itseäsi "laihdutat 5 kiloa nii voisi tulla vauva" vaan mitä kaikkea kroppasi saa kun hellit sitä liikunnalla ja muuttuvalla toiminnalla. Testaa uusia lajeja ja lähde vaikka keilaamaan kuin jäät kotiin istumaan. Kävele rappusia, vältä hissejä/liukuportaita.
ap jatkaa vielä sen verran, että bmi-laskurin mukaan olen siis merkittävästi lihava, 31 on painoindeksi... Eli jotain olisi todella tehtävä, mutta siltikään ei tunnu motivaatiota löytyvän..