Tämmöistä on elää päihdeongelmaisen naapurin armoilla
Emme asu missään Kontulassa vaan arvostetussa lähiössä jossa iso osa ihmisistä on mahtavaa porukkaa. Joitakin vuosia sitten kaupunki lisäsi alueella tapahtuvaa sosiaalista asuntotuotantoa ja sen lisäksi, että se on alkanut näkymään katukuvassa lievästi, meidän naapurissamme on nyt päihdeongelmainen nuori aikuinen. Kerronpa vähän elämästämme.
Koko eilisen päivän 12-22 kuuntelimme bassojumputusta muutamilla tauoilla. Tänään kuuntelimme myös, tosin tähän lisätään naapurin vieraista johtuvat lieveilmiöt kuten oven paiskomiset, huutaminen asunnossa jne. Äsken vauva heräsi, kun joku ryntäsi ovesta ulos rappuun ja pamautti nyrkillä meidän ovea niin että ovikello tärähti.
Bileitä on keskimäärin 2-3 kertaa viikossa, mutta aina kun naapuri on kotona, musiikki pauhaa. Hänellä on useampi miesvieras asunnossaan, jopa silloin kun ei ole itse kotona. Poliisit on soitettu viitisen kertaa kuluneen vuoden aikana, mutta eivät ole kuin kerran ehtineet paikalle. Silloin naapuri ei avannut näille ovea- eikä poliisi tehnyt enempää kuin odottanut oven takana hetken.
Kiitos tämän naapurin, viisivuotiaani on kysynyt minulta että mikä on "huora". Katsoi olkkarissa piirrettyjä, kun naapurissa huudettiin "vi*un huo*aa" seinän vieressä ja tapeltiin. Vauva on herännyt hädissään unilta kymmeniä kertoja, kiitos naapurin vieraiden käytöksen. Usein koko perhe vähintään havahtuu rapun ulko-ovella tapahtuvaan tappeluun tai oven paiskomiseen, kolisteluun keskellä yötä, vieraiden riitelyyn...
Ja nyt, toistan: tämä ei ole ongelmalähiö. Koko kerrostalo on lähes kuollut, tämä yksi naapuri terrorisoi kaikkia. Ai olemmeko valittaneet? Voi kyllä olemme! Kirjallisesti, yli kymmenen kertaa, neljän eri naapurin kanssa. Mikä on lopputulos vuoden väännön jälkeen? Se, että naapuri on luvattu häätää kesästä saakka, mutta tuolla hän vaan asustelee rauhassa. Sen sijaan muut naapurit vaihtavat kotia kilpaa, me seuraavina. Muutamme pois koko alueelta, jota rakastamme, koska täällä on kalliit asunnot eikä meillä ole niihin varaa. Miten päihdeongelmaisella työttömällä sitten on? Nii-in...
Kommentit (49)
Mua ärsyttää kaikki melusaaasta naapurista. Valitettavasti asun paperiseinäisessä talossa, tarkoitus toki vaihtaa asuntoa kunhan on vähän tätä asuntolainaa lyhennelty.
Meillä siis kuuluu oven avaamiset ja sulkemiset, imuroinnit, lasten kiljahdukset ja koiran haukahdukset kaikki läpi, ihan kuin tapahtuisivat omassa asunnossa toisessa huoneessa. Pahimmat naapurit olivat kuitenkin narkkaripariskunta kavereineen. Arkiyönä musaa ja huutoa esim. klo 02-08 (kahdeksalta lähdin töihin). Ei huudettu vain kämpässä sisällä, vaan myös rappukäytävässä. Ja välillä rysähteli oikein kunnolla, ilmeisesti astioita revittin hyllyiltä, välillä kuulosti kuin kirjahylly olisi kaadettu tms. Ja rapussa laukkasi sitä paskasakkia. Haisevia likaisia umpipöllyssä olevia narkkareita tribaalitatatskat naamassa ja näitä vetelehti myös pihalla laumoissa. Ei ollut kiva liikkua etenkään ilta- ja yöaikaan rapussa ja pihassa (vuorotyö).
Poliisit kävivät, valituksia tehtiin, ei vaikutusta. Lopulta jätkä joutu vankilaan ja muija muutti pois, luojan kiitos.
Kyseessä oli muuten tämän kaupungin toiseksi kallein kaupunginosa, valitettavasti vaan hankin kämpän väärästä taloyhtiöstä, eli tässä on aika paljon sijoituskämppiä vuokralla. Ensi kerralla olen viisaampi ja muutan vaikka sikakalliiseen pikkuyksiöön jos vaan naapurit ovat jotain hiljaisia hienostomammoja tms.
Mutta siis ymmärrän ap:tä täysin! Mulla kyllä kohoaa verenpaine heti kun kuulen jonkun kersan kiljahtelua, mutta eivät ne koskaan saa pidettyä sellaista meteliä kuin nämä nistit, joiiden perheriitoja pystyyi seuraamaan sanasta sanaan tuntikausia kovaäänisen musiikin läpi.
On kyllä ap:nkin päivärytmi hieman erikoinen, jos valvoo yöt tällä palstalla. Siksi päivällä kuuluvat äänetkin varmaan häiritsee, kun pitää nukkua päivisin.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 03:18"]
Ihme kalkkiksia täällä. Toi on ihan normaalin nuoren, omilleen vasta muuttaneen elämää. Itekin harrastin tuollaista ikävuodet 20-24, vaikken päihdeongelmainen tod ollutkaan ja vakitöissä kävin. Ehkä raivostuttavaa naapureista, mutta voi voi.
T: music 4 life
[/quote]
Ei selvästikään ole tarpeeksi kypsä asumaan omillaan, jos käsitys itsenäisyydestä on, että voi kuunnella musiikkia täysillä välittämättä yhtään vaikka se häiritsisi muita ihmisiä "koska MUN KOTI saan tehä mitä haluun!!1". Kyllä sinäkin vielä joskus aikuiseksi kasvat, ehkä.
44, luehan ketju niin tiedät miksi ap valvoi.
Vaikka hiljaisuus onkin välillä 22-06, niin jatkuva musiikin täysillä soittaminen, lasten usean tunnin häiritsevät riehumiset ja koiran usean tunnin ulvominen/ikävähaukkuminen kuuluvat kotirauhan häirinnän piiriin. Ei sitä päivälläkään saa elää kuin pellossa ja toisia ihmisiä pitää kunnioittaa. Myöskään remonttia ei saa tehdä jatkuvalla syötöllä päivisin, paitsi jos se on taloyhtiön kokouksessa sovittu. On olemassa muuten myös ennakkotapaus siitä, että ammattimuusikko ei saa kotonaan tehdä töitä häiritsevän soittamisen takia. Muusikko joutui vuokraamaan oman työtilan, jossa ei häirinnyt naapureitaan PÄIVISIN.
Pysy ap vain aktiivisena ja soittele poliisia ja tee valituksia. Joka kerta kun soitat hätäkeskukseen, sinne jää tiedot puheluista, jotka ovat sitten mahdollisia todisteita myöhemmin. Tuo rappukäytävän tuhoaminen tulee teillekkin kalliiksi, kun korjauksien takia vuokria nostetaan. Vaikka kaikki tietäisi, että kyseessä oli naapurisi vieras, siitä ei ole mitään hyötyä, jos aiheesta ei ole todisteita.
Niin ja siis olen itse ihan normaalisti meluavassa lähiössä asuva työssäkäyvä ihminen. Joskus jossain lapset leikkii rajusti, joskus jonkun koira haukahtaa rappukäytävän melua ja harjoitteleepa yksi naapuri pianon soittoa. Näistä yksikään ei kuitenkaan ole tuntia pidempään jatkuvaa meteliä, joten osaan elää niiden kanssa. Eikä mikään ole raivostuttavampaa, kuin herätä 10aikaan aamulla poraamisen ääneen.... Senkin kanssa vain elän, koska se ei ole kiellettyä ja poraamista kestää yleensä max. puoli tuntia kerrallaan.
t.47
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 13:11"]
Heh, että et asu missään esim kontulassa tms pahamaineisessa lähiössä :D
Arvaas mitä?
Me asumme kontulassa, 500m ostarista ja maksamme vuorkaa 1300e/kk ja kerrostalo on todella iso.
KOSKAAN ei ole ollut haittaa naapureista, ei metelöi kukaan, ei rieku pihalla tms.
Kannattaa joskus miettiä mitä kirjoittelee, ei ne pahamaineiset lähiöt aina perseestä ole. Helpompaa meidän arki täällä on nähtävästi.
[/quote]
Kusipäitä on joka asumismuodossa ja joillakin alueilla on turhaan huono maine.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 04:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 03:54"]
21, jaksaisitko itse kuunnella koko kotonaoloaikasi jumputusta ja möykkää? Minä olin perjantaina kotona klo. 12 alkaen, kyllä. Ja se möykkä oli kuulemma alkanut jo ennen kuin pääsin kotiin...eli käytännössä kellon ympäri musa soi ja ihmiset möykkäävät porukalla. Oikeastiko jaksaisit tätä kuunnella päivä toisensa perään, harmistumatta?
[/quote]En jaksaisi. Mutta ihan paljon ärsyttäisi kuunnella esim. monilapsisen perheen ääntelyä tai remonttia.
[/quote]
No mua ei. Remontti kestää aikansa, ja sillä on tarkoitus. Lapset pitää meteliä koska ne on lapsia, ja vasta opettelemassa kuinka ollaan. Ja niillekin voi laittaa rajat.
Sen sijaan juopon aikuisen metelöinti on pelkkää vittuilua ja helvetin huonoa käytöstä.
Ei muuta kuin kadulle kaikki bassojumputtajat, bilettäjät, narkkarit, juopot ja muut epäkristillistä elämää viettävät.
Olen aivan tosissani, kun etsii nukkumapaikkaa ilman omaa asuntoa, luulisi oppivan arvostamaan sitä omaa kotia - ja siinä samalla myös muiden ihmisten kotirauhaa.
Lasten korville ja silmille sopimaton elämä on kauheinta mitä voi olla.
Olisin valmis palkkaamaan jonkun liivijengiläisen "käsittelemään" näitä ihmisen irvikuvia, jos naapurissani sellaisia asuisi.