Tämmöistä on elää päihdeongelmaisen naapurin armoilla
Emme asu missään Kontulassa vaan arvostetussa lähiössä jossa iso osa ihmisistä on mahtavaa porukkaa. Joitakin vuosia sitten kaupunki lisäsi alueella tapahtuvaa sosiaalista asuntotuotantoa ja sen lisäksi, että se on alkanut näkymään katukuvassa lievästi, meidän naapurissamme on nyt päihdeongelmainen nuori aikuinen. Kerronpa vähän elämästämme.
Koko eilisen päivän 12-22 kuuntelimme bassojumputusta muutamilla tauoilla. Tänään kuuntelimme myös, tosin tähän lisätään naapurin vieraista johtuvat lieveilmiöt kuten oven paiskomiset, huutaminen asunnossa jne. Äsken vauva heräsi, kun joku ryntäsi ovesta ulos rappuun ja pamautti nyrkillä meidän ovea niin että ovikello tärähti.
Bileitä on keskimäärin 2-3 kertaa viikossa, mutta aina kun naapuri on kotona, musiikki pauhaa. Hänellä on useampi miesvieras asunnossaan, jopa silloin kun ei ole itse kotona. Poliisit on soitettu viitisen kertaa kuluneen vuoden aikana, mutta eivät ole kuin kerran ehtineet paikalle. Silloin naapuri ei avannut näille ovea- eikä poliisi tehnyt enempää kuin odottanut oven takana hetken.
Kiitos tämän naapurin, viisivuotiaani on kysynyt minulta että mikä on "huora". Katsoi olkkarissa piirrettyjä, kun naapurissa huudettiin "vi*un huo*aa" seinän vieressä ja tapeltiin. Vauva on herännyt hädissään unilta kymmeniä kertoja, kiitos naapurin vieraiden käytöksen. Usein koko perhe vähintään havahtuu rapun ulko-ovella tapahtuvaan tappeluun tai oven paiskomiseen, kolisteluun keskellä yötä, vieraiden riitelyyn...
Ja nyt, toistan: tämä ei ole ongelmalähiö. Koko kerrostalo on lähes kuollut, tämä yksi naapuri terrorisoi kaikkia. Ai olemmeko valittaneet? Voi kyllä olemme! Kirjallisesti, yli kymmenen kertaa, neljän eri naapurin kanssa. Mikä on lopputulos vuoden väännön jälkeen? Se, että naapuri on luvattu häätää kesästä saakka, mutta tuolla hän vaan asustelee rauhassa. Sen sijaan muut naapurit vaihtavat kotia kilpaa, me seuraavina. Muutamme pois koko alueelta, jota rakastamme, koska täällä on kalliit asunnot eikä meillä ole niihin varaa. Miten päihdeongelmaisella työttömällä sitten on? Nii-in...
Kommentit (49)
Et ole yhtään parempi ihminen kuin ne sossun maksamat asukkaat vaikka kuinka vuokraa maksaisit. Asut talossa, jonka asukkaat valikoidaan sosiaalisin perustein (eli itsekin kuulut tuohon joukkoon?) - vaikka kuinka "arvostettu alue" olisikin - ja sen kanssa vaan on opittava elämään.
Kukaan ei tosiaan toki estä sua irtisanomasta asuntoa ja katsomaan, millaisen perheasunnon saat "arvostetulta alueelta" ihan vapaarahoitteisilta asuntomarkkinoilta.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 03:51"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 03:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 03:44"]
Teissä kotonaan kaikki päivät päivystävissä työssä käymättömissä on se vika, että ilmeisesti vähäisistä aktiviteeteista johtuen huomionne kiinnittyy kaikenlaisiin pieniin epäoleellisuuksiin kuten naapureihin ja ärsyynnytte siitä, etteivät kerrostalossa kaikki elävät TEIDÄN ehdoillanne ja rytmissänne. FYI musan kuuntelu päivisin ei ole kiellettyä, kuten ei ole keskustelu tai vieraiden käyminenkään. Ihan yhtä lailla se teidän vauvanne väninä tai 5-vuotiaan riekkuminen saattavat häiritä jotain toista naapurikyylää tai esim. vuorotöissä käyvää.
Tekisi muuten hyvää niille lapsillekin käydä joskus ulkona eikä vaan istua sisällä 10 tuntia putkeen päivisin...
[/quote]
Oletkos koskaan lukaissut taloyhtiön sääntöjä? Kannattaisi.
Pitäkää te häiriköt meteliä päivisin niin paljon kuin lystäätte, ei kiinnosta kun me muut ollaan töissä. Mutta yöaikaan voisitte pitää turpanne ja musiikkilaitteenne kiinni.
[/quote]Tässähän ap juuri valitti, kuinka perjantaina kuunteli tauotta kotonaan ääniä klo 12-22. (Ja sama juttu lauantaina.) Eikö hän ollutkaan päivällä töissä? Jos oli, niin mikä ongelma?
[/quote]
Mietipä omalle kohdallesi. Naapurissa lapset huutavat ja meluavat 12-22. Tauotta. Ei varmaan häiritsisi sinua yhtään...??
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 03:54"]
21, jaksaisitko itse kuunnella koko kotonaoloaikasi jumputusta ja möykkää? Minä olin perjantaina kotona klo. 12 alkaen, kyllä. Ja se möykkä oli kuulemma alkanut jo ennen kuin pääsin kotiin...eli käytännössä kellon ympäri musa soi ja ihmiset möykkäävät porukalla. Oikeastiko jaksaisit tätä kuunnella päivä toisensa perään, harmistumatta?
[/quote]En jaksaisi. Mutta ihan paljon ärsyttäisi kuunnella esim. monilapsisen perheen ääntelyä tai remonttia.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 03:57"]
Et ole yhtään parempi ihminen kuin ne sossun maksamat asukkaat vaikka kuinka vuokraa maksaisit. Asut talossa, jonka asukkaat valikoidaan sosiaalisin perustein (eli itsekin kuulut tuohon joukkoon?) - vaikka kuinka "arvostettu alue" olisikin - ja sen kanssa vaan on opittava elämään.
Kukaan ei tosiaan toki estä sua irtisanomasta asuntoa ja katsomaan, millaisen perheasunnon saat "arvostetulta alueelta" ihan vapaarahoitteisilta asuntomarkkinoilta.
[/quote]Näistä vapaarahoitteisista kannattaa sitten valita mahdollisimman uusi talo, sillä vanhassa saattaa jollakulla naapurilla tosiaan olla koko ajan remontti meneillään (kun yksi lopettaa, toinen alkaa), ja sitä piikkauksen ja iskuporan ääntä et pysty kuuntelemaan 10 tuntia putkeen kuin Peltorit päässä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 04:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 03:57"]
[/quote]Näistä vapaarahoitteisista kannattaa sitten valita mahdollisimman uusi talo, sillä vanhassa saattaa jollakulla naapurilla tosiaan olla koko ajan remontti meneillään (kun yksi lopettaa, toinen alkaa), ja sitä piikkauksen ja iskuporan ääntä et pysty kuuntelemaan 10 tuntia putkeen kuin Peltorit päässä.
[/quote]Tähän vielä päälle muut vauva-arjen häiritsijät kuten koko päivän kestävät vesikatkot vähintään kerran kuussa.
Mutta tuokin on jännä juttu. Kaikki naapurit valittavat ja mesoavat sairaan ihmisen takia, hänellä eiole oikeus meluta, jos valittajien lapset meluavat 7-22 niin että omaan kotiin kuuluu melua tuona aikana, niin samat ihmiset jotka ovat ensimmäisenä valittamassa huono-osaisista, ovatkin naama punaisena puolustamassa lastensa oikeutta riekkua jatkuvasti (ymärrän etät joskus sallitaan riekkuminen)
Järkyttävän ylimielinen asenne, toistan ihmistä kohtaan.
Jos kersasi olisi kuullut huora sanan joltain jääkiekkojunnulta, et edes mainitsisi.
Tiedätkö ap suurin osa ihmisistä ottaisi bassojyskeen mieluummin 8-22 kuin kiljumisen,karjumisen, ja huutamisen ja märinän. Ihmisen elimistö stressaa paljon vähemmän tasaisesta basson jytkeestä.
On sosiaalisesti hyväksyttyä valittaa ja halveksua juopon aiheuttamaa meteliä, siksi niin tehdään ja "kärsitään" niin kovasti siitä, mutta desibeliltään korkeampi ja kestoltaan pidempi lasten melu ei aiheutakaan samaa.
Ai vittu mitä porukkaa täällä on!! Ilmiselvästi suurin osa EI ole kokenut naapurihäirikköä. Mä olen ja ymmärrän sua ap. ihan täysin. Mulla vaan oli mannet ongelmana. Ja siitä ongelmasta valittavasti pääsi vain sillä, että muutin pois.
Toivottavasti näille sitruunapilluille saadaan kunnon mamu/manne/sekakäyttäjänaapureita, saavat sitten maistaa ihanaa eloa hekin. Ziizus.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 07:15"]
Ai vittu mitä porukkaa täällä on!! Ilmiselvästi suurin osa EI ole kokenut naapurihäirikköä. Mä olen ja ymmärrän sua ap. ihan täysin. Mulla vaan oli mannet ongelmana. Ja siitä ongelmasta valittavasti pääsi vain sillä, että muutin pois.
Toivottavasti näille sitruunapilluille saadaan kunnon mamu/manne/sekakäyttäjänaapureita, saavat sitten maistaa ihanaa eloa hekin. Ziizus.
[/quote]
Voivoi, kyllä päihdehäirikkö on pahempi kuin mamut. Kunnon juopon naapurilla isänmaallisuus karisee ja ottaisi hihkuen naapuriksi normaalin mamuperheen(ei siis mitään mielenterveysongelmaista mamua. Normaaleissa mamuperheissä ollaan hiljaa viimeistään klo 22 ja häivytään aamulla töihin viimeistään puoli kahdeksalta.
On sosiaalisesti hyväksyttyä valittaa juoppojen tappelusta, lasten tappelua pitää kuunnella.
Yleensä kuitenkin juopot ovat hiljaa ja silti valitetaan, koska huonosti voivilla ihmisilä pitää olla joku syntipukki.
Omien kakaroiden touhu ei ole näkyvää, jos alkaa naapureiden kanssa valittaa juoposta tai ottaa jonkun toisen syntipukin
Kukaan ei halua elää juopon naapurissa. Juoppo ei sitä varmaan itse tajua, mutta möykkä on pelottavaa ja häiritsevää, haju tunkee rappukäytävään, epämääräistä porukkaa kulkee pitkin pihoja, kuseskellaan ja oksennellaan pihalla, istutaan kaljoittelemassa ja tupakoimassa lasten leikkipaikalla, paskotaan rappukäytävää (nähty on). Tuohon verrattuna 5-vuotiaan väninä on pikkulintujen viserrystä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 03:36"]
Asuntomme vuokra ei ole halpa, yli tuhat euroa kuussa.
Silloin kun muutimme tähän, "sosiaalista asuntotuotantoa" ei näkynyt alueella juurikaan. Taloyhtiö ei vuokraa pääosin syrjäytyneille/päihdeongelmaisille/vähävaraisille. Kuten sanoin, siistiä ja arvokastakin aluetta.
Yörauhaa on rikottu jatkuvasti, sen lisäksi nuo edellä mainitsemani haitat. Nytkin tässä valvon, kun naapurissa tapellaan ja kolistellaan. Herätys olisi kolmen tunnin päästä...
[/quote]'
Siis Helsingissä asut ? Ei kai toi 1000 e ole siellä paljoakaan jostain asunnosta. Asun itse n 30km päässä Helsingistä ja maksan sen 1000 e vuokraa. Et oikeestiko jotain oikein arvo asuinaluettako ????
Voi luoja mitä porukkaa täällä. Taidatte olla kaikki jotain kännissä rellestäjiä. Kyllä mun sympatiat on Ap:n puolella. Se on just veemäisintä, kun se on se yksi ihminen rapussa joka pilaa kaikkien kotirauhan. Helpompi ois tosiaan sulattaa, jos asuisi huonomaisella alueella, jossa joka toinen naapuri on mitä on. Mutta se, että muuten on ihanaa asua, ja sitten se yksi pilaa kaiken, niin kyllä siinä on pinna kireällä. Mullakin yksi naapuri järjestää joskus läpi yön bileitä, jolloin saa kuunnella musiikin lisäksi äänekästä kännihuutamista ja ovien paiskomista yms., mutta tuota sentään tapahtuu vain kerran kuussa. Ajatuskin, että sitä pitäisi sietää harva se päivä on kyllä kamala.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 09:18"]
Kukaan ei halua elää juopon naapurissa. Juoppo ei sitä varmaan itse tajua, mutta möykkä on pelottavaa ja häiritsevää, haju tunkee rappukäytävään, epämääräistä porukkaa kulkee pitkin pihoja, kuseskellaan ja oksennellaan pihalla, istutaan kaljoittelemassa ja tupakoimassa lasten leikkipaikalla, paskotaan rappukäytävää (nähty on). Tuohon verrattuna 5-vuotiaan väninä on pikkulintujen viserrystä.
[/quote]
Suurin osa alkoholisteista on työssäkäyviä, joilla ei käy ylimääräistä porukkaa.
Ehkä joku alkoholisti pitää ääntä ryyppyporukan kanssa, mutta kyllähän desibeleillä mitattuna lapset ovat suurempi rauhattomuuden aiheuttaja.
Samoin, naapurissa asuu nainen jolla miesystävä joka terrorisoi naapurostoa. On tehty valitusta, mutta häätämiseen tuntuu olevan pitkä matka.
Minä en ymmärrä tätä juoppojen hyysäämistä. Miksi ei perusteta jonnekkin syrjään kauas muista taloja joihin sijoitetaan KÄYTTÄVIÄ alkoholisteja, heitä jotak ovat saaneet häädön juopttelun takia.
Sinne ei sijoitettaisi muita kärsimään vaan tosiaan alkkikset joutuvat asumaan siellä kunnes oikeasti raitistuvat.
Heh, että et asu missään esim kontulassa tms pahamaineisessa lähiössä :D
Arvaas mitä?
Me asumme kontulassa, 500m ostarista ja maksamme vuorkaa 1300e/kk ja kerrostalo on todella iso.
KOSKAAN ei ole ollut haittaa naapureista, ei metelöi kukaan, ei rieku pihalla tms.
Kannattaa joskus miettiä mitä kirjoittelee, ei ne pahamaineiset lähiöt aina perseestä ole. Helpompaa meidän arki täällä on nähtävästi.
Lähden töihin tänään kuudelta, ja mielenkiintoinen näky odotti minua silloin rapussa: valokatkaisin oli revittu seinästä ja pistetty pirstaleiksi hissin eteen, ulko-ovi (jonka pitäisi olla lukittuna jatkuvasti) oli aivan selällään ja tapissa.
Ai mikä tässä on mielenkiintoista? Se, että kerroin tuossa aiemmin miten joku potkaisi oveamme ja herätti vauvan. Ilmeisesti saman ihmisen viha kohdistui hetkeä myöhemmin valokatkaisijaan. Pari viikkoa sitten kellariin johtavan oven lukitus oli pistetty rikki.
Kiitos vaan sympatioista. Ja te, joiden mielestä minä koen itseni "paremmaksi" kuin naapurin juoppo, niin totta hitossa koen: meidän perheessä ajatellaan muidenkin asumismukavuutta ja noudatetaan taloyhtiön sääntöjä. Naapurissa ajatellaan vain itseä ja siitä johtuvat lieveilmiöt pilaavat koko rapun, kuten näkyy.
21, jaksaisitko itse kuunnella koko kotonaoloaikasi jumputusta ja möykkää? Minä olin perjantaina kotona klo. 12 alkaen, kyllä. Ja se möykkä oli kuulemma alkanut jo ennen kuin pääsin kotiin...eli käytännössä kellon ympäri musa soi ja ihmiset möykkäävät porukalla. Oikeastiko jaksaisit tätä kuunnella päivä toisensa perään, harmistumatta?