Mitkä lomakohteet ja suurkaupungit ovat olleet PETTYMYKSIÄ?
Kommentit (95)
Olen käynyt Pariisissa kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla sain ystävillstä palvelua englanniksi, varsinkn nyt viime käynnillä. Kaikki olvat ystävällisiä. Italiaa ja Espanjaa kohtaan en tunne mitään mielenkiintoa.
Kreetalla oli ystävällistä eikä mitään pahempaa turistirysämeininkiä, mikä olisi haitannut mitenkään. Olen käynyt siellä pari kertaa.
Samos oli pettymys. Pieni kuiva saari, jossa metsäpalo riehui lomamme aikana ja pilasi siten matkamme aika pitkälle. Kävi sääliksi niitä ihmisiä, jotka siellä yrittävät tienata elantonsa niiden palojen keskellä. Hyvää ruokaa ja viiniä siellä kyllä oli.
Budapest. Siellä ei lopulta ollut mitään aivan erityisen kiinnostavaa. Loma jossa pääsi tylsistymään. Päivärutiini alkoi tuntua arkiselta, vaikka joka päivä kiertelimme eri alueilla kaupungissa. 3 pv matka voisi olla ok, 1 vk ei.
Ateena. Ihan itse Ateenan keskusta-alue on aika kamala. Sinne voi tehdä myös 3 pv matkan, katsoa päänähtävyydet. Mutta muuten siellä kurjuus, mellakat ja joka kulmassa partioivat poliisibussit joissa miehet valmiudessa mellakkavarusteissa eivät ole oikein lomaa varten.
Milano. Oli nopeasti nähty, ei sytyttänyt.
Venetsia. Siinä rajalla. Vain yhden asian vuoksi turstirysänä toimiva kaupunki voi olla loputtoman hintava ja koppava. Mutta oli se sympaattinenkin, kuitenkin sympaattisuuden tappoi se rahastuskone ja dollarinkuvat kauppiaiden silmissä. Tyrkyttäminen ja kusettaminen mikrometrin päässä, heti ulkokuoren alla.
Yllä mainituista kehuisin: Pariisi, Barcelona. Kummastakaan ei ole pahaa sanottavaa. Muihin suosikkeihin kuuluu Berliini.
Ateena ei napannut... Jotenkin "levällään" ja taksikuskit ihan huijareita ja kun historia ei oikein uppoa, niin ei oikein mitään nähtävääkään.
Miamista en minäkään ekalla kerralla innostunut, mutta silloin asuinkin Miami Beachilla. Tokalla kerralla sitten asuttiin ihan Miamin keskustassa ja jotenkin aukesi uudelleen koko kaupunki ja nyt jo suunnittelen josko ens talvena lähtisi uudelleen :)
Nizza oli myös jokinmoinen pettymys, aika ruma kaupunki ja ei ihan kamalasti nähtävää. Kiva rantapromenaadi kylläkin, mutta mieluummin menisin uudelleen vaikka Cannesiin tai Monacoon tai johonkin muuhun rannikon kaupunkiin.
Mutta ihan ehdottomasti suurin "floppi" on ollut Guangzhou Kantonissa. Se on ehkä ainut paikka maailmassa mihin en lähtisi uudelleen vaikka ilmaiseksi pääsisi... Tai lähtisin kyllä, mutta hyppäisin samantien junaan ja menisin Hong Kongiin :) Guangzhoussa ei vaan yksin kertaisesti ollut mitään nähtävää, ihan kamalan ruma kaupunki ja ihmisiä järkyttävä määrä. Ja kaupunki niin suuri, että joka paikkaan on 10 kilometriä matkaa eli aina pitää lähteä taksilla ja taksikuskit ei puhu sanaakaan englantia, joten aina pitää jostain etsiä kiinankielinen lappu, jota näyttää jotta pääsee edes vähän sinne päin mihin on menossa...
Pariisi, kauniisti pukeutuneita p-reikiä koko kaupunki täynnä (kerjäläisiä ja muita "taiteilijoita"), töykeää palvelua, ylihintainen. Keran varmaan pakko käydä mutta toista kertaa tuonne emme menisi ilmaiseksikaan
Egypti. Tosin olen ollut vain Hurghadassa ja sieltä tehnyt reissun Luxoriin, mutta silti en halua koko maahan enää. Minulla on työkaveri, joka on ollut Egyptissä 8 kertaa ja kehui sitä tosi paljon, joten kun sopiva äkkilähtö osui kohdalle, mentiin miehen kanssa viikoksi. KA-MA-LAA. Hotelli oli kiva, ja siinä oli oma pieni ranta, mutta mitään yleistä rantaa ei sitten ollutkaan kun koko rannan kansoittivat hotellit vieri vieressä. Rannalla kierteli hotellin alueen liikkeiden työntekijät tyrkyttämässä koko ajan jotain, edes 15 minuutin rauhaa ei saanut kun joku tuli myymään hierontaa, sukellusreissua, hennatatuointeja, lasipohjaveneretkiä jne. Ja todella töykeästi, tunkivat istumaan aurinkovuoteelle niin että olivat ihan ihossa kiinni ja eivät tosiaan uskoneet kun kieltäydyimme.
Sama meininki kaduilla, mitään nähtävää ei ollut muuta kuin ylihintaisia huonolaatuisia vaatteita ja laukkuja, ja myyjät valehtelematta repivät meitä vaatteista niihin kauppoihin sisään. Se oli kamalaa ja vietimmekin lopulta pari päivää ihan vaan hotellilla kun emme enää edes halunneet lähteä ulos. Luxorissa pikkulapset tunkivat tavaraa väkisin taskuihin ja sitten alkoivat vaatia maksua. Yök. Ei ikinä enää.
Milano oli tylsä paikka, olimme siellä su-pe ja siinäkin ajassa ehti tulla tylsää vaikka kävimme Como-järvellä ja katsomassa Viimeistä ehtoollista jne. Ruokapaikkoja oli tosi vaikea löytää, vaikka luulisi että Italiassa ei tuollaista ongelmaa olisi.
Puerto Rico Kanarialla oli niin pieni paikka että kyllästyin tosi nopeasti. Onneksi vuokrasimme auton ja ajelimme ympäri saarta niin se vähän pelasti.
(täytyy tämän valituslitanian päätteeksi todeta että kivojakin paikkoja olen kolunnut, kuten Bangkok, New York, Malaga, Lontoo..)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 04:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 23:36"]
lontoo - kallis, tylsä, britit epämiellyttäviä.
[/quote]Kallis kyllä ja sääkin on sitä mitä on. Mutta kuinka ihmeessä Lontoo voi jonkun mielestä tylsä? Britit yleensä superkohteliatakin...
[/quote]
no joo, kolikolla on kaksi puolta. Lontoo on suurkaupunki ja ihmisiä ja ruuhkaa on niin paljon, että ei ihme että ihmiset vaikuttavat epämiellyttäville. Toki brittien kohteliaisuuskin voi joissain tæpauksissa olla fuck you, please.
Nämä kommentit kertovat kyllä enemmän kirjoittajista kuin kaupungeista XD
Nämä kommentit kertovat kyllä enemmän kirjoittajista kuin kaupungeista XD
Delhi ja Hanoi eivät ole listani alkupäässä. Hanoissa ihmiset olivat tosin ystävällisiä. Budapest oli tylsä ja ihmiset tylyjä.
Mulla ei ole oikein pettymyksiä, ennemminkin positiivisia ylläreitä. Toki on paikkoja joihin en halua matkustaa uudemman kerran. Ainoa pettymys jonka keksin (odotukset olivat ilmeisesti liian suuret) on ollut Chamonix laskettelukohteena, rinteet epäselvästi merkittyjä, ruoka rinneravintoloissa pahaa ja kallista ja koko alue jotenkin hajanainen.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 23:36"]
lontoo - kallis, tylsä, britit epämiellyttäviä.
[/quote]
Kyllä! Lontoo on minustakin tosi hengetön kaupunki. En ymmärrä, miksi sitä jatkuvasti hehkutetaan.
^Kannattaa varmaan mennä muuallekin kuin Oxford Streetille ja Piccadilly Circukselle.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:33"]
^Kannattaa varmaan mennä muuallekin kuin Oxford Streetille ja Piccadilly Circukselle.
[/quote]
Juuri näitä paikkoja nimenomaan välttelisin Lontoossa.
Virkistävä ketju. Suomalainen on liikuttavan suomalainen matkaillessaankin, kaikki on töykeää, kallista, sekavaa ja väärin :D
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:33"]
[/quote]
Kuule käyty on. Pari hyvää kaveria asuu Lontoossa, joten olen siellä kyllä kierrellyt enemmänkin. Varsinkin, kun täältä Pariisista sinne pääsee nopeasti junalla. Ei vaan nappaa. Hengetön iso kaupunki, that's it.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 09:43"]
Praha. Kaunishan se on mutta niin töykeitä ihmisiä en ole missään maailmassa tavannut. Pariisilaiset on ystävällisiä heihin verrattuna. Kaunis paikka, mutta en menisi koskaan takaisin.
[/quote]
Oho, olin just viime keväänä Prahassa, enk kokenut sikäläisiä töykeiksi (olen olltu siellä joskus aiemminkin). Tsekit ovat hyvin pidättyväisiä eikä asiakaspalvelu ole useinkaan ylitsevuotavan ystävällistä, mutta en kyllä töykeiksi sanoisi!
[/quote]
Meillä parin vuorokauden sisällä nainen yritti kusettaa meitä kaupassa ruoan hinnan suhteen, meidät siirrettiin kesken ateriaa tosi törkeästi toiseen pöytään kun omistajan kaveri tuli syömään, ja rautieaseman työntekijä heitti aikataulun minun naamaani päin kun kysyin junan tietoja neuvonnasta.
Ehkä tsekit itse eivät ole epäystävällisiä mutta asiakaspalvelu oli todella ikävää. Emme tunteneet oloamme tervetulleeksi missään mihin menimme.
[/quote]
No huh! Tuohan kuulostaa Italian meiningiltä pahimmillaan! Mä olin parikymppisenä reilaamassa (sillä samalla reissulla kävin Prahassa ekan kerran) ja pöyristyin, miten törkeitä italailaiset (nais-)asiakaspalvelijat voivat olla (naiselle; ehkä he kuvittelevat, että me oltiin siellä viemässä heidän miehiään tmv.). Esim. yhdessä leipomossa meitä ei yksinkertaisesti palveltu ollenkaan!
Tsekissä ei tosiaan ole sattunut vastaavaa niillä kahdella kerralla, kun olen siellä ollut. Tällä toisella kerralla liikuin paljon kahden ystäväni kanssa, jotka asuvat Prahassa, mutta eivät ole paikallisia (toki osaavat kieltä ja tuntevat mestat).
Mä oon ajatellut, että jos vielä kohtaan ulkomailla törkeää käytöstä ihmisiltä, alan valittaa reippaasti suomeksi. Silloin asiat tulee ilmaistua vakuuttavammin kuin siinä tilanteessa, että puhutaan molemmille osapuolille vierasta kieltä. Ja voi myös kiroilla ilman, että kuulostaa raivopäältä :)
[/quote]
Hassua. Mä olen aina italiassa saanut kohteliasta palvelua niin naisilta kuin miehiltä. Miehillä tapana kyllä ehdotella siinä työn sivussa ja pyydellä numeroita.. italiassa rakastuin juuri ihmisten avoimuuteen. Parin viikon reissulta sain monta hyvää ystävää kahvila- ja ravintolatyöntekijöistä.
Sama muuten prahassakin. Pariisissa sai kartan kanssa hätyytellä paikallisia, apua ei tippunut. Prahassa riitti kun kaivoi kartan esiin, ja oli jo joku kyselemässä kuinka voi auttaa :)
Mitä vikaa Oxford Streetissä ja Piccadilly Cirkuksella? Ei mitään, ihania paikkoja kävellä ja nauttia ihmisvilinästä ja tunnelmasta?
Tylyimät ja tylsimmät Milano ja Pariisi. Em ei oiekastaan ole keskustassa mitään nähtäää mutta onneksi laitakaupungilla on vielä aidonoloista elämää ja hyviä paikallisten ravintoloita. Pariisissa olen olllut 5 kertaa ja mun mielestä kaunis mutta kalsea.
Budapest oli pettymys mutta vain koska lokakuun sää oli huono ja appikset hidasteena matkassa, muuten olisimme varmaan kokeneet kaupungin ihan toisin.
Aikoinaan mulla oli hirveät ennakkoluulot Lontoota kohtaan mutta on yksi mun suosikeista - koostaan huolimatta kuin kylä. Aivan ihana!
Istanbul on kyllä ehdoton suosikkini, sinne palaan aina uudelleen! Koskaan en ole törmännyt tylyihin ihmisiin tai tullut huijatuksi.
En tosin muuallakaan Egypitä lukuunottamatta. Mutta sinne en enää palaa.
Kööpenhamina
- kallis
- aika likainen
- kolkko ilmasto, kun merenrannalla
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 09:43"]
Praha. Kaunishan se on mutta niin töykeitä ihmisiä en ole missään maailmassa tavannut. Pariisilaiset on ystävällisiä heihin verrattuna. Kaunis paikka, mutta en menisi koskaan takaisin.
[/quote]
Oho, olin just viime keväänä Prahassa, enk kokenut sikäläisiä töykeiksi (olen olltu siellä joskus aiemminkin). Tsekit ovat hyvin pidättyväisiä eikä asiakaspalvelu ole useinkaan ylitsevuotavan ystävällistä, mutta en kyllä töykeiksi sanoisi!
[/quote]
Meillä parin vuorokauden sisällä nainen yritti kusettaa meitä kaupassa ruoan hinnan suhteen, meidät siirrettiin kesken ateriaa tosi törkeästi toiseen pöytään kun omistajan kaveri tuli syömään, ja rautieaseman työntekijä heitti aikataulun minun naamaani päin kun kysyin junan tietoja neuvonnasta.
Ehkä tsekit itse eivät ole epäystävällisiä mutta asiakaspalvelu oli todella ikävää. Emme tunteneet oloamme tervetulleeksi missään mihin menimme.
[/quote]
No huh! Tuohan kuulostaa Italian meiningiltä pahimmillaan! Mä olin parikymppisenä reilaamassa (sillä samalla reissulla kävin Prahassa ekan kerran) ja pöyristyin, miten törkeitä italailaiset (nais-)asiakaspalvelijat voivat olla (naiselle; ehkä he kuvittelevat, että me oltiin siellä viemässä heidän miehiään tmv.). Esim. yhdessä leipomossa meitä ei yksinkertaisesti palveltu ollenkaan!
Tsekissä ei tosiaan ole sattunut vastaavaa niillä kahdella kerralla, kun olen siellä ollut. Tällä toisella kerralla liikuin paljon kahden ystäväni kanssa, jotka asuvat Prahassa, mutta eivät ole paikallisia (toki osaavat kieltä ja tuntevat mestat).
Mä oon ajatellut, että jos vielä kohtaan ulkomailla törkeää käytöstä ihmisiltä, alan valittaa reippaasti suomeksi. Silloin asiat tulee ilmaistua vakuuttavammin kuin siinä tilanteessa, että puhutaan molemmille osapuolille vierasta kieltä. Ja voi myös kiroilla ilman, että kuulostaa raivopäältä :)