Omien hautajaisten suunnittelu. Mitä kaikkea pitää ajatella?
Päätimme tänään, että jokainen suunnittelee omat hautajaisensa itse saadakseen niin hyvät hautajaiset kuin mahdollista. Mitä kaikkea tarttee ottaa huomioon? Miten hadata ja minne - polttohautaus vai tavallinen? Mitkä vaatteet? Mikä musiikki? Mikä tarjoilu? Elinten luovutus vai ei? Mitä muuta huomioitavaa mihin itse voi vaikuttaa? Kutsutaanko hautajaisiin vai miten tietää varata ruoat ties kuinka monelle tai vähälle porukalle?
Kommentit (35)
Aiheesta on olemassa ihan kirja, eli kirjastoon mars mars. :) Itse olen kertonut toiveeni läheisilleni.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:38"]
Jokainen on automaattisesti elinten luovuttaja, joten siitä ei tarvitse huolehtia, ellei sitten halua olla luovuttamatta.
[/quote]
Omaiset voivat kieltää elinten luovuttamisen, jos uskovat sen olleen vainajan tahto. Eli kannattaa puhua puolisolle ja omille vanhemmille omasta mielipiteestä. Jos omaiset vastustavat ajatusta elinluovutuksesta, kannattaa tehdä elintestamentti. Silloin elinluovutus toteutuu omaisten sanomisista huolimatta, kun on vainajan tahdosta mustaa valkoisella.
Et sä ole omissa maahanpanijaisissasi vieraana, joten mistä voit tietää, tykkääkö vieraat niistä vai ei.
Aika makaaberilta kuulostaa omien hautajaisten suunnittelu, ainakin jos olet nuori ja terve. Tottahan se tietysti on, ettei koskaan voi tietää, mitä seuraavaksi elämässä tapahtuu, mutta eiköhän ne jälkeenjääneet järjestä peijaiset.
Isot vai pienet hautajaiset, vain lähiomaiset tai julkinen kutsu kuolinilmoituksessa, kuolinilmoituksen sisältö muutenkin, muistokivi, oma vai yhteinen puolison kanssa, testamentti, muistotilaisuuden tarjoilu, kahvi vai ruoka, muistotilaisuuden pitopaikka, musiikkitoiveet siunaus- ja muistotilaisuudessa. Jos tuhkataan haudataanko uurna hautausmaalle vai sirotellaanko tuhka johonkin Haluaako kukkalaitteiden sijasta rahat lahjoitettavan esimerkiksi hyväntekeväisyyteen. Arkkutoivomus, pahvia vai tammea vai siltä välilltä. Vainajan vaatetus, pikkumusta vai tavanomainen kaapu ja sukat. Tästäpä se joulutunnelma nouseekin, kun näitä miettii.
Valitse menuksi omat lempiruokasi, lempimusiikkisi, mitä virsiä kirkkoon, mitkä ovat lempikukkiasi jne.
Isäni sanoi aina, että haluaa tuhkauksen ja pahvilaatikkoon, kippaus katuojaan ja seppelirahat leskelle. Nyt tänään paraikaa yrittänyt katsella arkkuja, kehtaako sittenkään pahvista?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:55"]
Isäni sanoi aina, että haluaa tuhkauksen ja pahvilaatikkoon, kippaus katuojaan ja seppelirahat leskelle. Nyt tänään paraikaa yrittänyt katsella arkkuja, kehtaako sittenkään pahvista?
[/quote]
Siis seppelerahat...
Hautajaistestamentissa voi määrätä miten toimitaan. Asiakirja pankin lokeroon ja sieltä omaiset sen ottaa ja toteuttaa toiveesi.
Toki vainaja määrää testamentissaan varat jolla suunnitelma toteutetaan.
Mua on aina jotenkin ollut vaikeaa mieltää tätä vainajan viimeistä tahtoa, etenkin, jos se on kirjattu ylös...
Minusta tärkeätä on myös niille lähiomaisille saada järjestää omansa näköinen tilaisuus. No, ehkei ne niin usein edes poikkea toisistaan, mutta?
Jos ja kun kuolen, toivon, että lapseni järjestävät sellaiset hautajaiset, joihin heillä rahkeet riittää, en tarvitse muuta. Kunhan heillä on hyvä tunne asiasta, luotan siihen.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:35"]
Päätimme tänään, että jokainen suunnittelee omat hautajaisensa itse saadakseen niin hyvät hautajaiset kuin mahdollista. Mitä kaikkea tarttee ottaa huomioon? Miten hadata ja minne - polttohautaus vai tavallinen? Mitkä vaatteet? Mikä musiikki? Mikä tarjoilu? Elinten luovutus vai ei? Mitä muuta huomioitavaa mihin itse voi vaikuttaa? Kutsutaanko hautajaisiin vai miten tietää varata ruoat ties kuinka monelle tai vähälle porukalle?
[/quote]
Suunnittelussa on se hankaluus, ettet voi tietää kuoletko viikon päästä vai 40 vuoden päästä. Et tiedä missä asut 40v päästä, kenen kanssa olet naimisissa, jos olet jne.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:00"]
Mua on aina jotenkin ollut vaikeaa mieltää tätä vainajan viimeistä tahtoa, etenkin, jos se on kirjattu ylös...
Minusta tärkeätä on myös niille lähiomaisille saada järjestää omansa näköinen tilaisuus. No, ehkei ne niin usein edes poikkea toisistaan, mutta?
Jos ja kun kuolen, toivon, että lapseni järjestävät sellaiset hautajaiset, joihin heillä rahkeet riittää, en tarvitse muuta. Kunhan heillä on hyvä tunne asiasta, luotan siihen.
[/quote]
Okei eli pahviseen arkkuun? Kerran vainaja sitä aina puhui niin näin toimimme.
Komppaan nroa 12. Hautajaiset on enempi läheisille tarkoitettu juhla. Mä mietin eilen hoitotahtoani. Kyllä mä siihen kirjasin, että kaiken irti lähtevän saa käyttää ja että loput saa polttaa tai haudata mahd. luonnonmukaisesti. Hyviä juhlia toivon, JOS läheiseni niin haluavat.
Mietittynä on. Elinaikaennuste 3-5 vuotta lokakuussa 2011.
Halpa arkku, tuhkaus ja tuhkan ripottelu. Toivon, että tuhkani ripotellaan luontoon, Hietaniemen hautausmaalle ja Stockmannin karkkiosastolle. Ei kuitenkaan irtokarkkien tai konvehtien lähelle, koska se olisi siivotonta. :D
http://tuhkaksi.fi/kysymyksia-vastauksia/
http://www.ekoarkku.fi/Ekoarkku.php
http://www.ekoarkku.fi/tuhkauurna.php
Pahviarkku ei välttämättä käy tuhkauksessa. Edullinen puuarkku on parempi.
Itseäni ei kiinnosta mitä mun ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen. Enhän mä ole sitä enää näkemässä, joten onko sillä mitään väliä (mua kun ei enää ole, läheiset tehköön kuten tahtovat)?
Minusta se on jäljelle jääneen asia minkälaiset hautajaiset hän haluaa järjestää. Vainajaa järjestelyt ei enää hetkauta.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:24"]
Pahviarkku ei välttämättä käy tuhkauksessa. Edullinen puuarkku on parempi.
[/quote]
Kuulemma käy. Pahviuurnakin.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:49"]
Itseäni ei kiinnosta mitä mun ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen. Enhän mä ole sitä enää näkemässä, joten onko sillä mitään väliä (mua kun ei enää ole, läheiset tehköön kuten tahtovat)?
[/quote]Aijaa, mä meinaan jatkaa oloani kuoleman jälkeenkin.
Jokainen on automaattisesti elinten luovuttaja, joten siitä ei tarvitse huolehtia, ellei sitten halua olla luovuttamatta.