Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omien hautajaisten suunnittelu. Mitä kaikkea pitää ajatella?

Vierailija
30.11.2013 |

Päätimme tänään, että jokainen suunnittelee omat hautajaisensa itse saadakseen niin hyvät hautajaiset kuin mahdollista. Mitä kaikkea tarttee ottaa huomioon? Miten hadata ja minne - polttohautaus vai tavallinen? Mitkä vaatteet? Mikä musiikki? Mikä tarjoilu? Elinten luovutus vai ei? Mitä muuta huomioitavaa mihin itse voi vaikuttaa? Kutsutaanko hautajaisiin vai miten tietää varata ruoat ties kuinka monelle tai vähälle porukalle? 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:49"]

Itseäni ei kiinnosta mitä mun ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen. Enhän mä ole sitä enää näkemässä, joten onko sillä mitään väliä (mua kun ei enää ole, läheiset tehköön kuten tahtovat)?

[/quote]Aijaa, mä meinaan jatkaa oloani kuoleman jälkeenkin.

[/quote]

No siis tietysti se ruumis on olemassa jossakin, vaikka sitten tuhkana. Mutta ethän sä sitä tiedä, missä muodossa ja missä paikassa se on?

-18-

 

Vierailija
22/35 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:49"]

Itseäni ei kiinnosta mitä mun ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen. Enhän mä ole sitä enää näkemässä, joten onko sillä mitään väliä (mua kun ei enää ole, läheiset tehköön kuten tahtovat)?

[/quote]Aijaa, mä meinaan jatkaa oloani kuoleman jälkeenkin.

[/quote]

No siis tietysti se ruumis on olemassa jossakin, vaikka sitten tuhkana. Mutta ethän sä sitä tiedä, missä muodossa ja missä paikassa se on?

-18-

 

[/quote]

 

En mä ruumiistani puhukaan, se on pelkkä maatuva kuori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei pääse omiin hautajaisiinsa (harmi! ne olisivat varmaan ihanaa kuultavaa korville) niin eiköhän se oo kohtuullista antaa surevien päättää mitä NE haluaa.

Vierailija
24/35 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:18"]

kun ei pääse omiin hautajaisiinsa (harmi! ne olisivat varmaan ihanaa kuultavaa korville) niin eiköhän se oo kohtuullista antaa surevien päättää mitä NE haluaa.

[/quote]

 

Kyllä jokainen omiin hautajaisiinsa pääsee, ihan on kunniapaikalla ja huomion keskipisteenä.

 

Vierailija
25/35 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

kehtaa, sanot kauppiaalle että se on vainajan toive. olen lähiaikoina touhunnut kahden omaisen hautajaiset ja halvin "oikea" arkku maksaa 700 euroa. Järjetöntä. Lisäksi yritetään myydä kuolinpaita, sukat, kukat moneen kertaan jne. Kuolinilmoituskin maksaa useita satasia. Haudankaivuu ja peittely laskutetaan erikseen jne jne

Vierailija
26/35 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrtitin vastata isänsä hautajaisia järjestävälle t26

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/35 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen esittää käskyt viimeiselle matkalle, onko sellainen ihminen aina muutenkin ´määrännyt elämästä?? Eli käskijän elämä viedään loppuun asti?

 

Onneksi kivat ihmiset sanovat, että teette mitä itse haluatte ja mikä suruunne parhaiten toimii.

Vierailija
28/35 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen testamentannut ruumiini lääketieteelle. En rasita ihmisiä hautajaiskustannuksillani koska lääketieteellisen osuuden jälkeen minut tuhkataan ja tuhka sirotellaan toiveideni mukaan. En halua minkäänlaisia kemuja taikka ilmoituksia. Olen elänyt täällä hiljaa ja poistun kuvioista samalla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/35 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa hautajaiset, kun pankkitilillä lähes miinus...???

Vierailija
30/35 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnittelitteko jo kuolintavankin valmiiksi?entä päivämäärän?

pieniä mutta ah niin pakollisia yksityiskohtia, kun tilaa kaikille surijoille heidän lempiruokiaan.

minusta on niin hienoa kun jotkut osaavat suunnitella elämänsä alusta loppuun asti.

toivon, että kaikki menee sunnitelmiesi mukaan etkä vahingossa elä pidempään kuin olet suunnitellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/35 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut tuhkataan ja tuhka upotetaan vesistöuurnassa mökkijärveen. 

Vierailija
32/35 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan nroa 12. Hautajaiset on enempi läheisille tarkoitettu juhla. Mä mietin eilen hoitotahtoani. Kyllä mä siihen kirjasin, että kaiken irti lähtevän saa käyttää ja että loput saa polttaa tai haudata mahd. luonnonmukaisesti. Hyviä juhlia toivon, JOS läheiseni niin haluavat.

Saatto- tai siunaustilaisuus sekä mahdollinen saattojuhla eivät ole läheisten juhla, vaan vainajan toiveen mukainen ja hänen eletyn elämänsä muistamista sekä kunnioittamista. 

Tämä virheellinen käsitys elää sitkeästi hautajaistavoissamme, jolloin sitten tapellaan eri näkemyksistä miten tilaisuus pitäisi järkätä  kuin yhteistuumin muisteltaisiin mistä vainaja olisi pitänyt.

Toivottavasti meidän ankeat, jäykät ja kaikin tavoin  mielikuvituksettomat hautajaistapamme löytäisivät persoonallisempaa ja vainajasta enemmän välittävää henkeä pikku hiljaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/35 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä päin Suomea olet kirjoilla kuollessasi. Jo pelkän hautapaikan lunastaminen, jos sellaisen tahdot,  vaihtelee hinnoiltaan satasista muutamiin kymppeihin. 

Myös ekologisuus on tärkeää hautauksessasi. Arkku ei saa rasittaa ympäristöä polttaessa tai maatuessa. Niitä vaihtoehtoja on.

Myös rahavarasi vaikuttavat siihen, mitä hautajaisissasi voi tehdä. Hautajaisten hinta on kepeästi viidestä tonnista kymmeneen tuhanteen, jos hiukankin toivot juhlapaikkaa ruokineen ja komeaa hautakiveä.. Mieti siis budjetti ensin, mitä mikin saa maksaa.

Pienellä budjetilla kannattaa kuolla niin, että siunaus kirkon toimesta, halvin arkku, poltto ja sen jälkeen tuhkat uurnalehtoon. Ei vieraita, ei kuolinilmoituksia sun muuta. Toki joitakin kuluja tulee perunkirjoituksesta mm virkatodistukset maksavat muutamia kymppejä sekä kuka perunkirjan tekee. Riippuu perintösi määrästä.

Vierailija
34/35 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa kuolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/35 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole muuta vaatinut kuin, että minut tulee polttohaudata ja tuhkat haudata johonkin keskelle metsää. Se, millaiset juhlat haluavat lähimmäiset pitää tai olla pitämättä, ovat heidän päätettävissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän