Omien hautajaisten suunnittelu. Mitä kaikkea pitää ajatella?
Päätimme tänään, että jokainen suunnittelee omat hautajaisensa itse saadakseen niin hyvät hautajaiset kuin mahdollista. Mitä kaikkea tarttee ottaa huomioon? Miten hadata ja minne - polttohautaus vai tavallinen? Mitkä vaatteet? Mikä musiikki? Mikä tarjoilu? Elinten luovutus vai ei? Mitä muuta huomioitavaa mihin itse voi vaikuttaa? Kutsutaanko hautajaisiin vai miten tietää varata ruoat ties kuinka monelle tai vähälle porukalle?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:49"]
Itseäni ei kiinnosta mitä mun ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen. Enhän mä ole sitä enää näkemässä, joten onko sillä mitään väliä (mua kun ei enää ole, läheiset tehköön kuten tahtovat)?
[/quote]Aijaa, mä meinaan jatkaa oloani kuoleman jälkeenkin.
[/quote]
No siis tietysti se ruumis on olemassa jossakin, vaikka sitten tuhkana. Mutta ethän sä sitä tiedä, missä muodossa ja missä paikassa se on?
-18-
[/quote]
En mä ruumiistani puhukaan, se on pelkkä maatuva kuori.
kun ei pääse omiin hautajaisiinsa (harmi! ne olisivat varmaan ihanaa kuultavaa korville) niin eiköhän se oo kohtuullista antaa surevien päättää mitä NE haluaa.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:18"]
kun ei pääse omiin hautajaisiinsa (harmi! ne olisivat varmaan ihanaa kuultavaa korville) niin eiköhän se oo kohtuullista antaa surevien päättää mitä NE haluaa.
[/quote]
Kyllä jokainen omiin hautajaisiinsa pääsee, ihan on kunniapaikalla ja huomion keskipisteenä.
kehtaa, sanot kauppiaalle että se on vainajan toive. olen lähiaikoina touhunnut kahden omaisen hautajaiset ja halvin "oikea" arkku maksaa 700 euroa. Järjetöntä. Lisäksi yritetään myydä kuolinpaita, sukat, kukat moneen kertaan jne. Kuolinilmoituskin maksaa useita satasia. Haudankaivuu ja peittely laskutetaan erikseen jne jne
yrtitin vastata isänsä hautajaisia järjestävälle t26
Jos ihminen esittää käskyt viimeiselle matkalle, onko sellainen ihminen aina muutenkin ´määrännyt elämästä?? Eli käskijän elämä viedään loppuun asti?
Onneksi kivat ihmiset sanovat, että teette mitä itse haluatte ja mikä suruunne parhaiten toimii.
Minä olen testamentannut ruumiini lääketieteelle. En rasita ihmisiä hautajaiskustannuksillani koska lääketieteellisen osuuden jälkeen minut tuhkataan ja tuhka sirotellaan toiveideni mukaan. En halua minkäänlaisia kemuja taikka ilmoituksia. Olen elänyt täällä hiljaa ja poistun kuvioista samalla tavalla.
Kuka maksaa hautajaiset, kun pankkitilillä lähes miinus...???
suunnittelitteko jo kuolintavankin valmiiksi?entä päivämäärän?
pieniä mutta ah niin pakollisia yksityiskohtia, kun tilaa kaikille surijoille heidän lempiruokiaan.
minusta on niin hienoa kun jotkut osaavat suunnitella elämänsä alusta loppuun asti.
toivon, että kaikki menee sunnitelmiesi mukaan etkä vahingossa elä pidempään kuin olet suunnitellut.
Minut tuhkataan ja tuhka upotetaan vesistöuurnassa mökkijärveen.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan nroa 12. Hautajaiset on enempi läheisille tarkoitettu juhla. Mä mietin eilen hoitotahtoani. Kyllä mä siihen kirjasin, että kaiken irti lähtevän saa käyttää ja että loput saa polttaa tai haudata mahd. luonnonmukaisesti. Hyviä juhlia toivon, JOS läheiseni niin haluavat.
Saatto- tai siunaustilaisuus sekä mahdollinen saattojuhla eivät ole läheisten juhla, vaan vainajan toiveen mukainen ja hänen eletyn elämänsä muistamista sekä kunnioittamista.
Tämä virheellinen käsitys elää sitkeästi hautajaistavoissamme, jolloin sitten tapellaan eri näkemyksistä miten tilaisuus pitäisi järkätä kuin yhteistuumin muisteltaisiin mistä vainaja olisi pitänyt.
Toivottavasti meidän ankeat, jäykät ja kaikin tavoin mielikuvituksettomat hautajaistapamme löytäisivät persoonallisempaa ja vainajasta enemmän välittävää henkeä pikku hiljaa.
Riippuu missä päin Suomea olet kirjoilla kuollessasi. Jo pelkän hautapaikan lunastaminen, jos sellaisen tahdot, vaihtelee hinnoiltaan satasista muutamiin kymppeihin.
Myös ekologisuus on tärkeää hautauksessasi. Arkku ei saa rasittaa ympäristöä polttaessa tai maatuessa. Niitä vaihtoehtoja on.
Myös rahavarasi vaikuttavat siihen, mitä hautajaisissasi voi tehdä. Hautajaisten hinta on kepeästi viidestä tonnista kymmeneen tuhanteen, jos hiukankin toivot juhlapaikkaa ruokineen ja komeaa hautakiveä.. Mieti siis budjetti ensin, mitä mikin saa maksaa.
Pienellä budjetilla kannattaa kuolla niin, että siunaus kirkon toimesta, halvin arkku, poltto ja sen jälkeen tuhkat uurnalehtoon. Ei vieraita, ei kuolinilmoituksia sun muuta. Toki joitakin kuluja tulee perunkirjoituksesta mm virkatodistukset maksavat muutamia kymppejä sekä kuka perunkirjan tekee. Riippuu perintösi määrästä.
Itse en ole muuta vaatinut kuin, että minut tulee polttohaudata ja tuhkat haudata johonkin keskelle metsää. Se, millaiset juhlat haluavat lähimmäiset pitää tai olla pitämättä, ovat heidän päätettävissä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:49"]
Itseäni ei kiinnosta mitä mun ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen. Enhän mä ole sitä enää näkemässä, joten onko sillä mitään väliä (mua kun ei enää ole, läheiset tehköön kuten tahtovat)?
[/quote]Aijaa, mä meinaan jatkaa oloani kuoleman jälkeenkin.
[/quote]
No siis tietysti se ruumis on olemassa jossakin, vaikka sitten tuhkana. Mutta ethän sä sitä tiedä, missä muodossa ja missä paikassa se on?
-18-