Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys, kun epiduraalia ei voi antaa

Vierailija
25.09.2020 |

Onko täällä kellään kokemusta, miten synnytys on hoidettu kun tiedossa on, että epiduraali ei ole mahdollinen terveydellisistä syistä. Onko tehty sektio nukutuksessa vai pitänyt synnyttää alakautta ilman puudutusta? Oletko tällaisessa tilanteessa jo ennen raskautta käynyt jollakin synnytyslääkärillä tms keskustelemassa vaihtoehdoista?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuosta kokemusta, mutta onko kaikki muutkin puudutteet pois laskuista? Itse otin epiduraalin vain ensimmäisessä synnytyksessä. Seuraavissa menin pcb-puudutteella, minulle se sopi paremmin.

Vierailija
2/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syntyy kyllä ilman kivunlievitystäkin. Esikoisen synnytin ilman mitään, toisesta sain minispinaalin. Pakko sanoa että koin synnytyksen ilman lääkkeellistä lievitystä helpompana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi joutua synnyttämään ilman epiduraalia jos sitä ei ehditä antamaan. Näin kävi itselle. Käytin ilokaasua, mikä oli ihan toimiva. Eikä kaikki edes halua mitään lääkkeitä. Lisäksi minulle laitettiin spinaalipuudutus ennen ponnistusvaihetta.

Vierailija
4/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalia ei muutenkaan saa synnytyksessä läheskään aina vaikka tarve olisi, joten vaikea kuvitella, että olisi peruste sektiolle.

Vierailija
5/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon synnyttänyt 4 ilman epiduraalia.

Vierailija
6/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka sektio tehtiin epiduraalipuudutuksella, toinen spinaalipuudutuksella ja kolme lasta syntyi alakautta ilman mitään puudutuksia. Hyvin sujuivat kaikki.

Vierailija
7/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut allergioiden takia epiduraalia tai mitään muutakaan puudutetta, ainoastaan ilokaasua. Neljä lasta silti.

Vierailija
8/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän ilokaasun voimin synnytin kaksoset. Ihan hyvin meni.

Vierailija
9/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele aiheesta neuvolassa niin varmasti ohjaavat eteenpäin synnytyslääkärin tms. kanssa omasta tilanteestaasi puhumaan. Parempi ottaa selvää etukäteen, niin ei tarvitse sen pidempään ihmetellä ja arvuutella! 👍

Vierailija
10/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnytin ilman mitään kivunlievitystä, kun kuvittelin synnytyskipujen olevan pahempia enkä siksi ymmärtänyt ajoissa pyytää kivunlievitystä. Lopulta ei enää ehditty antaa, kun vauvan pää näkyi jo.

Nyt seuraava synnytys tulossa ja olen etukäteen lukenut kaikista lääkkeellisistä kivunlievityksistä, mutta ensinnäkin nuo epiduraalin/ spinaalin laitot etovat ajatuksena niin paljon, että en varmasti sellaista halua. Ja muistakin lääkkeistä varoittelevat pahoinvoinneilla yms, joten todennäköisesti synnytän seuraavankin ilman kivunlievitystä.

Ei se synnytyskipu nyt niin kamalaa ole ja itse mieluummin "kärsin" siitä kuin lääkkeiden haittavaikutuksista.

Vierailija
11/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut mitään kivunliennytystä. Hyvin se meni.

Vierailija
12/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi lasta ilman mitään kivun lievitystä.

Luonto kyllä hoitaa.

Selällään maaten. Se tyyli silloin.

Kävelty ei enää, kun sairaalan petiin menin.

Silloin sai puudutuksen, jos sattui oikeaan aikaan sairaalaan ja jos talosta löytyi puudutuksen antajaa.

Vierailija
13/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä pallolla on noin 6 miljaardia ihmistä jotka ovat syntyneet ilma duraalia, joten etköhän sinäkin onnistu.

Vierailija
14/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi olen synnyttänyt ilman epiduraalia. Lopussa puudutettiin vain kohdunkaula. Oli paljon parempia ja kivuttomampia synnytyksiä kuin ensimmäinen joka käynnistettiin ja sitten laitettiin epiduraali. Hirveä, kivulias ja traumaattinen kokemus. Siitä traumatisoituneena minua ei ole enää sairaalaan saanut kuin loppuvaiheessa, joten 7-8cm ollut auki niin uskalsin mennä. Saunan olen kotona lämmittänyt, käynyt lämpimässä saunassa ja suihkussa, keinutellut ja heijaillut. Jos nyt synnytyksiä voi sanoa hyväksi niin kaksi viimeistä sitä oli.

Vierailija
15/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt miehesi kanssa sitä hihhulikaasua niin homma on ihan mukavaa.

Vierailija
16/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi lasta ilman mitään kivun lievitystä.

Luonto kyllä hoitaa.

Selällään maaten. Se tyyli silloin.

Kävelty ei enää, kun sairaalan petiin menin.

Silloin sai puudutuksen, jos sattui oikeaan aikaan sairaalaan ja jos talosta löytyi puudutuksen antajaa.

Kun ei se luonto aina hoida, sen takia entisaikoina oli aika hurja äiti/lapsi-kuolleisuus, ja monessa kehitysmaassa vielä tänäänkin...

Vierailija
17/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin käytännössä ilokaasun avulla. Epiduraali annettiin liian myöhään. Ainoa lapsi kyseess, mutta synnytys kesti onneksi vain kuusi tuntia.

Ei kai sitä sektiota tehdä muuten kuin pätevistä lääketieteellisistä syistä? Joskus myös pelkoperusteella. Mutta ei nyt pelkästään sen takia, että on kivuliasta synnyttää.

Vierailija
18/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 ilman puudutuksia.

Vierailija
19/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tehosi vain epiduraali ja toisessa synnytyksessä spinaali. Toisessa synnytyksessä sain spinaalin, kun olin täysin auki ja kivut kasvoivat yli sietokyvyn. Mistään muista kipulääkkeistä ei ollut yhtään apua. Kokeile vesisynnytystä ja lämpöhauteita? Lämpöhauteista oli minulla enemmän apua avautumisvaiheessa kuin lääkkeistä (tabletti ja piikki), joita en olisi edes tahtonut, mutta jotka käskettiin ottaa ehtona puudutteen antamiselle. Sekä epiduraali että spinaali auttoivat aivan 100%sti eikä haittavaikutukia tullut. Vauvat alkoivat syntymään vasta, kun minut oli saatu puudutteilla rennoksi. Lupasivat puudutteen vasta, jos muut lääkkeet eivät auttaneet.

Vierailija
20/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi joutua synnyttämään ilman epiduraalia jos sitä ei ehditä antamaan. Näin kävi itselle. Käytin ilokaasua, mikä oli ihan toimiva. Eikä kaikki edes halua mitään lääkkeitä. Lisäksi minulle laitettiin spinaalipuudutus ennen ponnistusvaihetta.

Sinulle laitettiin siis spinaali? Sehän on vielä tujumpi puudutus kuin epiduraali.