Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys, kun epiduraalia ei voi antaa

Vierailija
25.09.2020 |

Onko täällä kellään kokemusta, miten synnytys on hoidettu kun tiedossa on, että epiduraali ei ole mahdollinen terveydellisistä syistä. Onko tehty sektio nukutuksessa vai pitänyt synnyttää alakautta ilman puudutusta? Oletko tällaisessa tilanteessa jo ennen raskautta käynyt jollakin synnytyslääkärillä tms keskustelemassa vaihtoehdoista?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halunnut epiduraalia, koska meidän suvussa on joillekin tullut siitä todella inhottavia sivuvaikutuksia. Epiduraali ei ap kuule ole mikään itsestäänselvyys synnytyksessä. Ihan ilmankin voi synnyttää alakautta ja kyllä, ihan tajuissaan pysyen.

Vierailija
42/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi lasta ilman mitään kivun lievitystä.

Luonto kyllä hoitaa.

Selällään maaten. Se tyyli silloin.

Kävelty ei enää, kun sairaalan petiin menin.

Silloin sai puudutuksen, jos sattui oikeaan aikaan sairaalaan ja jos talosta löytyi puudutuksen antajaa.

Kun ei se luonto aina hoida, sen takia entisaikoina oli aika hurja äiti/lapsi-kuolleisuus, ja monessa kehitysmaassa vielä tänäänkin...

Se ei kyllä pääasiassa liity kivunlievitykseen vaan puutteelliseen hygieniaan ja välineistöön (esim. vauvan ahdinkoa ei kyetä toteamaan). Synnytyskipuun ei kukaan kuole. Synnytystä seuraavaan verenvuotoon toki voi, mutta Suomessa sekin on todella harvinaista, eikä se johdu tehokkaasta kivunlievitysvaihtoehdoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänyt kolme lasta pelkällä ilokaasulla, hyvin syntyivät😁 Eli on niitä vaihtoehtoja onneksi.

Vierailija
44/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemusta molemmista, synnytyksestä pelkällä ilokaasulla sekä epiduraalilla. Epiduraalisynnytys oli huonompi kokemus ja toipuminen vei kauan. Epiduraaliin liittyy aina tipan laitto ja se taas sitoo paikalleen eikä aktiivinen liikkuminen onnistu eikä ammeeseenkaan taida päästä. Ilokaasusynnytys oli ihana nopea kokemus. Kipua tuntui mutta sen kesti. Synnytyksen jälkeen olo oli heti hyvä ja reipas. Olisin voinut juosta maratonin.

Vierailija
45/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys voi olla myös helppo!

Olen kaikki kolme lastani synnyttänyt ilman mitään kivunlievitystä.

Ensimmäisen kohdalla lääkäri kävi tutkimassa ja totesi, että on liian myöhäistä laittaa epiduraalia. Minä totesin hölmistyneenä, etten vielä ole edes Panadolia pyytänyt!

1. synnytys kesti reilu 3 h siitä, kun tulin sairaalaan.

2. lapsen kohdalla olin yliaikaistarkastuksessa ja lääkäri kysyi haluanko jäädä heti sairaalaan, voitaisiin puhkaista kalvot. Halusin ja onneksi niin, sillä poika syntyi miltei huomaamattani.

Kolmas kesti kotoa lähdöstä 2,5 h enkä todellakaan tarvinnut mitään kivunlievitystä. Kun tyttö oli syntynyt, sanoin isälle, että pidä huoli, käyn suihkussa samantien.

Kätilö tuli kauhistuneena kysymään kuinka olin jo noussut ilman lupaa sängystä! Siitä muutaman tunnin kuluttua otin tytön kainaloon ja lähdettiin kotiin.

Vierailija
46/50 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä synnytyskipuja tarvitse pelätä, jos sulla on yhtään kipeät menkkakivut ollu elämäsi aikana ni selviät kyllä.

Synnytykseen kannattaa valmistautua sillä ajatuksella, että ei tarvitse mitään kivunlievitystä. Sitten jos tulee tilanne, ettei sitä keretä antaa niin, et panikoidu.

Kipu tulee aaltoina, niiden välissä kerkeää levähtää. Ja jokainen kipuaalto valmistaa sun kroppaa lähenevää synnytystä kohti. Hengittelet rauhassa, visualisoit mielessä miten jokainen aalto painaa lasta alemmas ja kohdunsuu aukeaa.

Lopussa kipuaallot tulee tiheämmin, mutta siinä vaiheessa ponnistaminen on jo todella lähellä ja kipu loppuu kuin seinään kun saat lapsen ulos.

Vierailija
47/50 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat synnyttäneet ilman epiduraalia satoja tuhansia vuosia. Aika moni joutuu synnyttämään ilman mitään kivunlievitystä syystä tai toisesta. Toisille se on helppoa, toisille kamalaa. 

Vierailija
48/50 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 ilman lievityksiä. Yhden neuvon antaisin, liiku. Kun supistukset tuntuvat kipeiltä, älä jää sänkyyn makaamaan vaan yritä liikkua. Itse keinutin ja veivasin lantiota ja kirjaimellisesti välillä hypin ja purin hammasta. Kipu tuntuu huomattavasti siedettävämmältä kun ns. itse hallitsee tilannetta, eikä vain passiivisena odota seuraavaa aaltoa. Tietysti jos tämä on ensimmäinen kertasi, on tilanne niin uusi, ettei siinä muiden neuvoja ehkä kaivata. Itselläni ainakin energia meni lähinnä selviytymiseen. 2 seuraavaa olikin sitten ihan eri juttu.

Vierailija
49/50 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt 2 lasta ja molemmat kerrat oli ihan erilaisia. Ekalla kerralla sain kävely epiduraalin mutta se ei tehonnut enää sen jälkeen kun synnytystä alettiin jouduttamaan kemiallisesti. Anestesialääkäri oli kiireinen eikä kerennyt antamaan kunnon epiduraaliainetta moneen tuntiin. Olin kivuton pari vikaa tuntia ainoastaan ja olin synnytyssalissa jotain 12 tuntia.

Joku pohti selkäänsä? Mulla ekassa synnytyksessä kaikki supistukset tuntui selässä joten taivuin epäluonnollisiin asentoihin mitä piti jälkeen päin korjailla fysioterapiassa.

Toinen synnytys eteni vauhdilla sen jälkeen kun sain rentouttavan piikin. Piikin jälkeen nukuin tunnin-pari, kävelin synnytyssaliin ja 10 minuuttia saliin pääsystä mulla oli vauva sylissä. En siis ehtinyt saamaan mitään puudutuksia. Tämä oli huippu mahtava kokemus.

Kummassakin synnytyksessä mulla oli Tens laite mikä auttoi kummalla tavalla. Laite tuotti kipua joka hieman syrjäytti supistuskivut.

Eli jos ei voi saada epiduraalia tai spinaalia niin voi ehkä yrittää sumplia rentouttavan piikin oikeaan kohtaan? Sitten aikanaan kohdunkaulan puudutus?

Vierailija
50/50 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikilomalla-kanavan Titalla oli tens-laite eikä hän kuulemma tarvinnut muuta kivunlievitystä. Lapsikin syntyi nopeasti ja helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi