Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys, kun epiduraalia ei voi antaa

Vierailija
25.09.2020 |

Onko täällä kellään kokemusta, miten synnytys on hoidettu kun tiedossa on, että epiduraali ei ole mahdollinen terveydellisistä syistä. Onko tehty sektio nukutuksessa vai pitänyt synnyttää alakautta ilman puudutusta? Oletko tällaisessa tilanteessa jo ennen raskautta käynyt jollakin synnytyslääkärillä tms keskustelemassa vaihtoehdoista?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kivunlievitus on aivan ihana asia olla olemassa, mutta ei se tarpeellinen ole. Synnytyksestä selviää kyllä ihan ilmankin. Ei kannata pelätä.

Vierailija
22/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kolme lasta ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu ihan ajoittain.

Ja tämä ei ole mikään sankaritarina, lähdin sillä mielellä että kaikki kivunlievitys mitä vaan ikinä saa, vaan ihan se, että etukäteen ei voi tietää - se synnytys voi olla helppokin. Itselläni ne ovat olleet ennen kaikkea nopeita, eli ei ole ehditty mitään epiduraalia edes ajattelemaan, mutta sitten sitäkin rajumpia. Mutta kun se kestää lyhyemmän aikaa, sen kestää paremmin. Tai minä ajattelen näin.

Esikoinen syntyi ihan kaikkineen ekasta tunnistamastani kivuliaasta supistuksesta 3 h 30 min, eli tämä kai lasketaan ihan syöksysynnytykseksi, lapsi syntyi ensiapuun. Ajattelin kotona, että miten kamalaksi tämä voi mennä, kun puhelimessa käskettiin mennä nukkumaan ja tulemaan aamulla tarkastukseen, että onko synnytys käynnissä. Onneksi kuuntelin vaistoa ja älysin lähteä sairaalaan muutaman kilsan päähän.

kahden seuraavan kanssa meni pidempään, mutta tyypillistä että avautuminen tapahtui aivan käsittämättömän nopeasti. Minulle ehdittiin näissä kuitenkin ehdottamaan muitakin vaihtoehtoja: aquarakkulat, kohdunkaulan puudutus, joku lihakseen pistettävä juttu. 

En halunnut, koska taas tiesin ja vaistosin, että kohta rytisee vauhdilla ja niin kävi.

Olethan jutellut neuvolassa vaihtoehdoista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa epi hidasti hommaa pahasti ja oli todella pitkä synnytys. Toinen ilman ja paljon helpompi kun oli 1/4 kestoltaan ajassa

Vierailija
24/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi joutua synnyttämään ilman epiduraalia jos sitä ei ehditä antamaan. Näin kävi itselle. Käytin ilokaasua, mikä oli ihan toimiva. Eikä kaikki edes halua mitään lääkkeitä. Lisäksi minulle laitettiin spinaalipuudutus ennen ponnistusvaihetta.

Sinulle laitettiin siis spinaali? Sehän on vielä tujumpi puudutus kuin epiduraali.

Muistaakseni näin. Epiduraalia ei voitu antaa koska olin jo 9 cm auki kun saavuin sairaalaan. Sen jälkeen kesti vielä yli neljä tuntia kunnes lapsi syntyi. En tiedä kumpi on tujumpi. Mutta ensimmäisessä synnytyksessä sain epiduraalin, enkä tuntenut enää mitään kipua. Toisessa sain spinaalin ja tunsin kyllä kipua.

Vierailija
25/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://aktiivinensynnytys.fi/

Tuolta löytyy paljon tietoa muunlaisia takin mahdollisuuksista lievittää kipua.

Itsellä on kokemus epiduraalilla ja ilman. Ei mainittavaa eroa kivussa. Valmistautumisesta etukäteen oli itselle hyötyä. Tiesi, mitä kokeilla kipua lievittääkseen.

Vierailija
26/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei voi selän luudutuksen takia antaa epiduraalia tai spinaalipuudutusta. En oikeastaan ole muista lääkkeistä edes tietoinen. Olen aiemmin ajatellut, että tämän takia varmaan saisin sektion helposti (?). Toki sekään ei mikään riskitön vaihtoehto ole. Eri asia toki on vielä se onko terveydellisesti järkevää raskautua mahdollisten selän ongelmien takia.

Kiitos vastauksista!

Vierailija
27/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi lasta ilman mitään kivun lievitystä.

Luonto kyllä hoitaa.

Selällään maaten. Se tyyli silloin.

Kävelty ei enää, kun sairaalan petiin menin.

Silloin sai puudutuksen, jos sattui oikeaan aikaan sairaalaan ja jos talosta löytyi puudutuksen antajaa.

Kun ei se luonto aina hoida, sen takia entisaikoina oli aika hurja äiti/lapsi-kuolleisuus, ja monessa kehitysmaassa vielä tänäänkin...

Tarkoitin kyllä, että luonto hoitaa kestämään kivun. Näin se vain on.

Vierailija
28/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi olen synnyttänyt ilman epiduraalia. Lopussa puudutettiin vain kohdunkaula. Oli paljon parempia ja kivuttomampia synnytyksiä kuin ensimmäinen joka käynnistettiin ja sitten laitettiin epiduraali. Hirveä, kivulias ja traumaattinen kokemus. Siitä traumatisoituneena minua ei ole enää sairaalaan saanut kuin loppuvaiheessa, joten 7-8cm ollut auki niin uskalsin mennä. Saunan olen kotona lämmittänyt, käynyt lämpimässä saunassa ja suihkussa, keinutellut ja heijaillut. Jos nyt synnytyksiä voi sanoa hyväksi niin kaksi viimeistä sitä oli.

Käynnistetty synnytys onkin eri asia, kuin itsestään alkava. Se on nimenomaan todella kivulias ja silloin kivunlievityksen epääminen on kyllä silkkaa sadismia.

Vierailija
29/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi lasta ilman mitään kivun lievitystä.

Luonto kyllä hoitaa.

Selällään maaten. Se tyyli silloin.

Kävelty ei enää, kun sairaalan petiin menin.

Silloin sai puudutuksen, jos sattui oikeaan aikaan sairaalaan ja jos talosta löytyi puudutuksen antajaa.

Kun ei se luonto aina hoida, sen takia entisaikoina oli aika hurja äiti/lapsi-kuolleisuus, ja monessa kehitysmaassa vielä tänäänkin...

Tarkoitin kyllä, että luonto hoitaa kestämään kivun. Näin se vain on.

Minkähän ihmeen takia koko kivunlievitystä sitten on olemassakaan...

Vierailija
30/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin käytännössä ilokaasun avulla. Epiduraali annettiin liian myöhään. Ainoa lapsi kyseess, mutta synnytys kesti onneksi vain kuusi tuntia.

Ei kai sitä sektiota tehdä muuten kuin pätevistä lääketieteellisistä syistä? Joskus myös pelkoperusteella. Mutta ei nyt pelkästään sen takia, että on kivuliasta synnyttää.

Tämä se meidän systeemissä onkin vialla.

Vierailija
31/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kivunlievitus on aivan ihana asia olla olemassa, mutta ei se tarpeellinen ole. Synnytyksestä selviää kyllä ihan ilmankin. Ei kannata pelätä.

Haista paska

Vierailija
32/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut allergioiden takia epiduraalia tai mitään muutakaan puudutetta, ainoastaan ilokaasua. Neljä lasta silti.

Mille olet allerginen?

Vierailija
33/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta ilman puudutuksia, kahden aikana otin ne aqua-rakkulat selkään, kolmannen kanssa oli niin kiire, ettei ehditty antamaan mitään.

Vierailija
34/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustaako luudutettu selkä synnytyksessä? Jos ei, niin olisiko parempi pyytää sektiota? Ainakin minulla vauva painoi selkää ankarasti, kun eteni lantiossa alemmaksi. Varmasti työnsi nikamiakin.

Vierailija
35/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi joutua synnyttämään ilman epiduraalia jos sitä ei ehditä antamaan. Näin kävi itselle. Käytin ilokaasua, mikä oli ihan toimiva. Eikä kaikki edes halua mitään lääkkeitä. Lisäksi minulle laitettiin spinaalipuudutus ennen ponnistusvaihetta.

Tässä tilanne on eri kuin AP:lla. Jos epiduraalia ei ehditä antaa, se tarkoittaa, että paikat on jo luonnollisesti avautuneet ja nopeassa synnytyksessä kärsit vähemmän aikaa kivuista. Voi olla, että ap:n synnytys kestää kauan, etenkin jos on eka lapsi.

Tosiaan kaikki synnytykset on yksilöllisiä. Mutta muitakin puudutteita ja lievitteitä on kuin epiduraali. Itselläni se vei kivut niin hyvin, etten tuntenut supistuksia ollenkaan -mikä tietysti vähän haittasi synnytystä. Ilokaasulla en taas huomannut olevan mitään vaikutusta.

36/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisinta on synnyttää ilman puudutuksia. Muitakin keinoja on, esim amme. Vesi rentouttaa. Itse olen synnyttänyt ilman epiduraaleja. Ilokaasu? Aqua-rakkulat? Spinaalipuudutus?

Vierailija
37/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liuk ka ria pimp siin, niin te nava len tää kaa ressa pi halle että kä tilö joutuu ot tamaan ko pin.

38/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista paska

Kyllä muuten selviää. 5x selvinnyt.

Eri

Vierailija
39/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joustaako luudutettu selkä synnytyksessä? Jos ei, niin olisiko parempi pyytää sektiota? Ainakin minulla vauva painoi selkää ankarasti, kun eteni lantiossa alemmaksi. Varmasti työnsi nikamiakin.

Minun selkä ei jousta ainakaan, kun se on lähes kokonaan tuettu titaanilla. Aikoinaan lääkäri sanoi jotenkin epämääräisesti asiasta, mutta ei todellakaan sanonut että raskaus olisi yhtä helppoa kuin tavalliselle ihmiselle. Raskauden aikanahan jo selkä antaa vähän periksi, kun vatsa kasvaa.

Vierailija
40/50 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi synnytystä takana, kummatkin ilman epiduraalia. Molemmilla kerroilla itse päätin, etten ota mitään puudutteita. Puudutteen laitto pelotti enemmän kuin synnytyskipu. Ekalla kerralla otin ilokaasua, toisen synnytin ilman mitään kivunlievitystä. En kerennyt saamaan, kun sairaalaan saapuessa ponnistutti jo.

Molemmat synnytykset olivat ihania kokemuksia.

Kyl sä siihen pystyt, tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi