Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä design-tavaraa inhoat sisustuksissa?

Vierailija
30.11.2013 |

Miksi?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kiitos kun vinkkasit tuosta Svenskt Tvennistä, kävin katsomassa sivuilla ja minun makuuni on juuri nuo värikkäät, retrohtavat rehevät kuosit :). Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. 

[/quote]

Ole hyvä :)

Vierailija
2/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 18:29"]

Muumimukeja! En kerta kaikkiaan tajua, miten on mahdollista, että niin monen mielestä ne ovat koriste-esineiden aatelia...

[/quote]

Ei ne meillä ainakaan mitään koriste-esineitä ole, vaan käyttötavaraa...

Minä inhoan Mariskooleja ja unikko-kuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:45"]

Sitten olisi ollut osuvampaa rajata jo otsikossa vähän aihepiiriä. En pidä itseäni edes minään asiantuntijana tässä aiheessa ja silti hävettää, ettei tämän enempää saatu irti hyvästä otsikosta. Kuitenkin pitää nähdä se vaiva, että tullaan haukkumaan rumaksi joku mariskooli tai tuplakupla "designinä". 

Osuvampi otsikko olisi ollut jotain tyyliin personaattomimmat suomalaisklassikot tai mitä joka kodin klassikoita inhoat...

[/quote]

Mitenköhän keskustelun avaaja olisi osannut etukäteen muotoilla otsikon osallistujien tietotason mukaan, kun tämä tuli sinullekin niin kamalana ja nolona yllätyksenä? Minä en ole kirjoittanut tähän ketjuun yhtään suomalaista designia tai "designia" arvostelevaa viestiä. Olen kuitenkin sen verran juntti, etten ole koskaan tietääkseni edes vieraillut paikassa, jossa olisi jotain Artekia kummempaa designia. Heikolla pohjalla siis ollaan. Anteex.

Vierailija
4/68 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:25"]

Ei helvetti. 

Te luulette että maailmassa on olemassa vain suomalaista "designia". YKSIKÄÄN ei ole maininnut muuta kuin nämä suomalaisperustuotteet. 

Noloa. Haukkukaa nyt edes vaikka Thonet, Eames, Starck, Breuer, Arco, kaikki Bauhaus-edustajat, tanskalaiset minimalistit, ruotsalaiset 1960-luvun tuottajat.  

Ettehän te edes ilmeisesti tiedä mistään muusta kuin tästä ns. suomalaisesta designista.

[/quote]

Tuota noin.

Aloituksessa kysytään: "Mitä design-tavaraa inhoat sisustuksissa?" Kysymys on siis rajattu koskemaan sellaisia sisustuksia, joita vastaaja on päässyt näkemään. Lienee paikallaan olettaa, että palstan kirjoittajissa ei ole kasapäin sellaisia, jotka ovat kolunneet läpi tasokkaita ulkomaisia yksityisasuntoja, tai edes niitä harvoja suomalaiskoteja, joissa olisi mahdollista tulla nähneeksi kansainvälisten suunnittelijoiden hengentuotteita. Jotta voisi tällaiseen ketjuun heti hatusta vastata inhoavansa jotakin, tuo jokin on pitänyt tulla vastaan niin monta kertaa ja monessa eri yhteydessä, että sen nimi ja suunnittelijakin ovat lopulta käyneet selviksi kirjoittajalle. Miksi ihmeessä siis oikein oletit, että täällä lueteltavat esineet olisivat muita kuin monien tuntemien suomalaisten tähtimuotoilijoiden tuotoksia?

Itse tiedän paljonkin ulkomaalaisista muotoilijoista ja arkkitehdeista, mutta silti minun on vaikeaa yhtäkkiä nimetä mitään inhokkituotteita heidän tuotannostaan. Olen näet keskittynyt tutustumaan paremmin sellaisiin, joista pidän enkä niihin, jotka eivät kiinnosta tai jotka jopa inhottavat. Oi kuinka kamalaa?

Jos täällä nyt joku yrittää kommentillaan päteä, niin sanoisin että ykköspalkinto ei mene näille Aalto-vaasin inhoajille. Heillä sentään voi olla ihan aito inhon tunne kyseistä esinettä kohtaan, eikä sen tarvitse välttämättä liittyä pätemiseen millään tavalla. Tässä lainatusta kommentista ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa samaa.

Vierailija
5/68 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea Eero Aarnion suunnittelemaa; huonekalut, valaisimet. Ovat vaan ihan järkyttävän epäesteettisiä.

Vierailija
6/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tunnistettavat klassikot ällöttää. Mun mielestä kertoo sisustajan epävarmuudesta ja hyväksynnänhalusta. Tapiovaaran tuolit, Artekin lamput jne.

Vierailija
7/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 16:26"]

Kaikki tunnistettavat klassikot ällöttää. Mun mielestä kertoo sisustajan epävarmuudesta ja hyväksynnänhalusta. Tapiovaaran tuolit, Artekin lamput jne.

[/quote]

Voi hyvänen aika...

Vierailija
8/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Pentik on designia, niin sitä inhoan, mutta jokainen saa sisustaa miten haluaa, ei tarvii kysyy mun lupaa:)

Vierailija
9/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. Lokki-valaisimia, Pentikin hopeaporoja, Iittalan mariskooleja ja niitä Alessin sitruspusertimia. 

Vierailija
10/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aalto-vaasia ja siitä tehtyjä versioita olen inhonnut aina. Nahkasohva, lasipöytä ja Aalto-vaasi eivät tule koskaan huusholliini.

Vierailija
11/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Block-lamppu.
Ja kaikki esineet/huonekalut/valaisimet jotka on kopioitu Ikealle.

Vierailija
12/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo designeripalvonta on niin muotoilun perusperiaatteiden vastaista. Tosi nousukasmaista ostaa itselleen vaikkakin hyvät niin satakertaisesti ylihinnoitellut huonekalut, jotka huutaa mutoilijansa nimeä.

Vierailija
13/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aalto-vaasi myös. Mielikuvitukseton. Myös muut tekoskandinaaviset "klassikot". Ne ovat kansallisen epävarmuuden symboleita.

Ehdoton ykkönen on kuitenkin Unikko-kuosi (myös muu Marimekko).

Vierailija
14/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokeista on tykkää, mutta ei minun tarvitse niitä omaan kotiini ottaa, joten miksi kuluttaa energiaa inhoamiseen.

Vierailija
15/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään jos jollai on sellanen tyyli, et paljon iittalaa, arabiaa ja aaltoa, mut omaan kotiini en noista mitään ota. Miehen äiti kantaa niitä kaikki synttärit ja joulut ja aina myyn tai annan eteenpäin kun miehen mielestä on väärin sanoa hänen äidillensä etten pidä niistä. Myyntitulot meneekin sitten anopille kahvin ja muun viemisten muodossa.

Vierailija
16/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mariskooli!

Koska se vaan on niin ruma.

Meillä on yksi. Lahjaksi saatu, joten en ole kehdannut kiertoonkaan laittaa. Toimii tällä hetkellä kissan murokuppina.

Vierailija
17/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplakuplalampusta en jostain syystä tykkää ollenkaan. Ja niitä näkee paljon.

Vierailija
18/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, miten pihit kanssaihmiset inhoavat joka kodin designia;)

Vierailija
19/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas Block-valaisin on ihana, tykkään yleensä muutenkin niistä valaisimista, joissa näkyy se lamppuosa, eikä ole isoa varjostinta tms.

Tupla kupla on minusta taas aika mauton, tulee mieleen kyllä ihan muut pallurat niistä.

Vierailija
20/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että Kartellin muoviesineet eivät miellytä silmääni. Mutta kun otan avuksi keittiökäytössä pettämättömäksi kehittyneen psykologisen silmäni, oivallankin että ne kertovat sisustajan epävarmuudesta, hyväksynnänhalusta ja muista luonnevioista. Siksi en pidä niistä.