Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan se totta että vaihdevuosien jälkeen aineenvaihdunta ei hidasti vaan lihominen johtuu vain passivoituvasta elämäntyylistä?

Vierailija
10.12.2022 |

Viime kesänä taisi olla uutinen tutkimuksesta jonka mukaan vaihdevuosien jälkeinen lihominen ei johdukaan hormoneista ja aineenvaihdunnasta, vaan siitä että sen ikäisten elämäntyyli on vain muuttunut passiivisemmaksi,? Tuntuu epäuskottavalta koska eihän viisikymppisenä vielä jää eläkkeelle. Te viisikymppiset jotka olette lihoneet viidenkympin korvilla, oletteko lopettaneet liikuntaharrastuksen tms.?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58- vuotias ja normaalipainoinen vaihdevuosissa oleva nainen. Liikun aika paljon, joten ehkä en sen takia ole ylipainoinen.

Vierailija
2/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Hormonitoiminta muuttuu ja se johtaa siihen, että lihoo helpommin. Tulet huomaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65-vuotias. En lihonut vaihdevuosien aikana enkä heti niiden jälkeen, mutta kun jäin eläkkeelle (fyysisesti raskaasta työstä) lihoin vuodessa 5 kiloa.

Vierailija
4/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lihominen on alkanut jo alle viiskymppisenä... Ei vaihdevuosia. Ei tarvii kun katsoa herkkuihin päin niin jo tulee pari senttiä läskiä lantiolle. En ole koskaan ollut lihava enkä laihduttanut, mutta nyt jotain tarttis tehdä. Onko teillä muilla vajaa 50-vuotiailla tällaista?

Vierailija
5/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normipainossa, vyötärö 67cm. Katson mitä pistän suuhun, kohtuulliset annoskoot. Mitään turvotuksia ei ole. Alkoa en juurikaan käytä. Kevyttä urheilua viikottain.

Vierailija
6/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lihominen on alkanut jo alle viiskymppisenä... Ei vaihdevuosia. Ei tarvii kun katsoa herkkuihin päin niin jo tulee pari senttiä läskiä lantiolle. En ole koskaan ollut lihava enkä laihduttanut, mutta nyt jotain tarttis tehdä. Onko teillä muilla vajaa 50-vuotiailla tällaista?

Ei ole, en osta herkkuja kotiin enkä niitä syö. Salillla käyn monta kertaa viikossa ja olen normaalipainoinen.

Vierailija
7/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, en osta herkkuja kotiin enkä niitä syö. Salillla käyn monta kertaa viikossa ja olen normaalipainoinen.

Sama täällä, treenaan salilla/nyrkkeilen. Syön kyllä joskus herkkuja, mut muuten ruokavalio on ok. Ikää 47v.

Kyllä se ylipaino johtuu jostain muusta, kuin iästä.

8/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaan ihan yksyhteen juttu. Vaihdevuodet alkavat kenellä mitenkin, toisilla vaikutus pienempi/suurempi, työ/elämäntilanne saattaa vaikuttaa ym.

No siinä taas jollekin asiantuntijalle tutkittavaa. Otos ehkä enelmältä ku 1000 ihmistä:)

Vierailija
9/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut mulla mitenkään painoon, urheilen ja syön saman verran kuin ennenkin.

Vierailija
10/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosissa on usein unettomuutta sekä nivel- ja lihasvaivoja. Uniongelmat saavat tutkitusti syömään enemmän ja nivel- ja lihasvaivat haittaavat liikkumista. On aika v-mäistä.

Vierailija
11/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että, mutta kaikilla ei kumpikaan

Vierailija
12/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lihonut.

Luulin, että alan lihomaan helpommin kun vyötärölle tuli vähän ylimääräistä joku aika sitten mutta sitten se vaan katosi itsestään yhtä yllättävästi kuin oli tullutkin.

Ehkä kuitenkin kannattaa katsoa, ettei vaan istu ja syö. Sipsejä varsinkaan.

13/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä28105 kirjoitti:

No ei varmaan ihan yksyhteen juttu. Vaihdevuodet alkavat kenellä mitenkin, toisilla vaikutus pienempi/suurempi, työ/elämäntilanne saattaa vaikuttaa ym.

No siinä taas jollekin asiantuntijalle tutkittavaa. Otos ehkä enelmältä ku 1000 ihmistä:)

Ainiin, minulla ikää 48 eikä ne vaihdevuodet ole vielä alkaneet.

Vierailija
14/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtarit hyvä syy lihomiselle. Itse en mässäile tms mutten ole lihonutkaan vv aikaan.

Vierailija
15/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosissa on usein unettomuutta sekä nivel- ja lihasvaivoja. Uniongelmat saavat tutkitusti syömään enemmän ja nivel- ja lihasvaivat haittaavat liikkumista. On aika v-mäistä.

Unettomuus ja huono nukkuminen tutkitusti lihottavat.

Vierailija
16/28 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet voivat aiheuttaa alakuloa, rytmihäiriöitä, saamattomuutta, masentuneisuutta, unettomuutta, väsymystä, ärtymystä, itkuherkkyyttä, lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta, verenpaineen ja kolesteroliin nousua, nivel-, jänne- ja lihaskipuja. Kuumat aallot siihen päälle.

Onko ihme, jos ihminen tuossa tilassa lihoo helpommin kuin ennen vaihdevuosia? Kaikki eivät kuitenkaan näistä oireista kärsi. Osalla ei ole vaihdevuosioireita lainkaan. Osalla taas on kaikki mahdolliset.

Vierailija
17/28 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saat mielihyvää? Suorittamisesta? Minä ruoasta.

Vierailija
18/28 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa mielihyvää kun kaikki hyvä ruoka kielletään???

Vierailija
19/28 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa mielihyvää kun kaikki hyvä ruoka kielletään???

Harrastukset, liikkuminen. Aloita joku nysväysharrastus, joka on niin mielenkiintoinen ettet malta syödä. Vaikka legojen rakentelu tai neulominen.

Vierailija
20/28 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön ihan normisti ja aina olen ollut varsinainen herkkuhiiri, liikun paljon edelleen ja paino ei ole noussut, eikä herkkuja ole tarvinut rajoittaa sen enempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme